Model Y 2022
Moderator: Redaktion
Re: Model Y 2022
Då har jag varit ägare och förare av en Tesla Model y i 6 dagar - och mitt omdöme kan bara sammanfattas i två ord - underbar succé. Vilken bil - en dröm att köra och el-driften är magisk.
Att smyga fram nästan ljudlöst i Sumpan och med gott samvete - inga avgaser eller partiklar.
Finns bara en sak jag ångrar - varför tog jag inte det här beslutet för 2 år sedan?
Vissa saker har givetvis varit lite oroväckande - bla skärmen och avsaknad av knappar och displayer - men det har gått förvånads lätt att anpassa sig. Uppskattar mer och mer den minimalistiska instrumentpanelen - det är vackert och faktiskt ganska praktiskt. Såg ett foto i DN på någon ny ev-bil som hade hela instrumentpanelen och mittkonsolen överröst med knappar och reglage - man undrar hur någon ska kunna ha koll på så många knappar?
Har av olika anledningar inte kört så mycket som jag hade planerat - men nästa vecka blir det åka av.
Men det lilla jag har åkt - bla nästan hela Mälaren runt (fuskade lite) och en del korta resor i min närhet.
Överraskande är att torkarna fungerar så bra - i alla fall när det regnar - kanske inte lika bra när det stänker slask på motorväg. Men knappen på reglaget är helt ok att använda.
Autopiloten, enkel - fungerar riktigt bra, mjuk rendering. Har inte haft några problem och det blir mjuk och fin körning.
Renderingen och one-fot-driving - är bara helt magiskt. Körde hela vägen t/r till Globen och rörde inte bromsen. Fungerar kanon när det är köer.
Värmen - var minusgrader några dagar innan helgen. Att kupén blir varm så snabbt hade jag ingen aning om. Trodde den skulle vara likvärdig med min gamla Skoda och diselvärmaren - men Teslan är super effektiv. Däremot kan jag tycka att värmen är lite ojämn. Märkte det när jag åkte lite längre resa igår - hade temperaturen på fast 20 grader - men upplevde det som temperaturen gick upp och ned ganska kraftigt. Passageraren bak klagade en del.
Komforten är super - in- och ur-stigning är väldigt lätt och man sitter väldigt bra Gillar att sitta lite högt med bra sikt.
Upplevelsen vid hämtning var ok. Bilen hade tinade rena rutor men huv, tak och sidor var draperade med is och snö. Batteriet var något under 30% men det tyckte tjejen som lämnade ut bilen var för lite - så hon körde den till laddningen och erbjöd mig kaffe medans den laddades och tinades upp. Överlämnande av min Skoda var väldigt enkelt - trodde de skulle klaga på att jag kört för mycket sedan senaste värderingen (fick göra om värderingen i Januari, men de stod fast vid ursprungliga priset) - men hon bara frågade om jag inte behövde p-skivan som låg kvar i handskfacket. Sedan var det bara att skriva under och allt var klart. Ingen direkt aha-upplevelse med täcke och skränig musik - men helt ok:-)
Har tidigare haft batteriångest. När jag provkört så tok stirrade jag på batteristapeln - men nu är jag helt iskall. Tom när jag haft problem med min laddstolpe och inte kunnat ladda ordentligt vissa dagar så har jag inte fått någon panik. Tur att jag inte är den förste i BRF-föreningen som skaffat EV - en granne har hjälpt till och felsöka och haft några samtal med firman som installerade stolparna. Nu har det fungerat klockrent i några dagar - så skönt att kunna sätta sig i varm bil och bara glida iväg.
En miss av mig var att jag glömde kolla stänkskydden - fick sms idag att Tesla vill komma ut till mig och montera dem.
Nu gäller det bara sätta sig in all teknik - men jag känner ingen stress över det - bara kul att lära sig nytt. Känns helt rätt att ha Tesla - ska man ändå byta från diesel till el så är det lika bra att även byta upp till Bil 2.0. Man får inte vara rädd för framtiden och nytänkande. Kanske är det så att allt är inte helt genomtänkt men jag köper det - allt kan inte bli rätt från början, och så kan det vara så att jag är för gammal och svårt med att tänka om.
Blev lite långt - men för mig var det ett stort steg att kliva över från diesel till EV så jag ville dela med mig om min Model Y upplevelse
Att smyga fram nästan ljudlöst i Sumpan och med gott samvete - inga avgaser eller partiklar.
Finns bara en sak jag ångrar - varför tog jag inte det här beslutet för 2 år sedan?
Vissa saker har givetvis varit lite oroväckande - bla skärmen och avsaknad av knappar och displayer - men det har gått förvånads lätt att anpassa sig. Uppskattar mer och mer den minimalistiska instrumentpanelen - det är vackert och faktiskt ganska praktiskt. Såg ett foto i DN på någon ny ev-bil som hade hela instrumentpanelen och mittkonsolen överröst med knappar och reglage - man undrar hur någon ska kunna ha koll på så många knappar?
Har av olika anledningar inte kört så mycket som jag hade planerat - men nästa vecka blir det åka av.
Men det lilla jag har åkt - bla nästan hela Mälaren runt (fuskade lite) och en del korta resor i min närhet.
Överraskande är att torkarna fungerar så bra - i alla fall när det regnar - kanske inte lika bra när det stänker slask på motorväg. Men knappen på reglaget är helt ok att använda.
Autopiloten, enkel - fungerar riktigt bra, mjuk rendering. Har inte haft några problem och det blir mjuk och fin körning.
Renderingen och one-fot-driving - är bara helt magiskt. Körde hela vägen t/r till Globen och rörde inte bromsen. Fungerar kanon när det är köer.
Värmen - var minusgrader några dagar innan helgen. Att kupén blir varm så snabbt hade jag ingen aning om. Trodde den skulle vara likvärdig med min gamla Skoda och diselvärmaren - men Teslan är super effektiv. Däremot kan jag tycka att värmen är lite ojämn. Märkte det när jag åkte lite längre resa igår - hade temperaturen på fast 20 grader - men upplevde det som temperaturen gick upp och ned ganska kraftigt. Passageraren bak klagade en del.
Komforten är super - in- och ur-stigning är väldigt lätt och man sitter väldigt bra Gillar att sitta lite högt med bra sikt.
Upplevelsen vid hämtning var ok. Bilen hade tinade rena rutor men huv, tak och sidor var draperade med is och snö. Batteriet var något under 30% men det tyckte tjejen som lämnade ut bilen var för lite - så hon körde den till laddningen och erbjöd mig kaffe medans den laddades och tinades upp. Överlämnande av min Skoda var väldigt enkelt - trodde de skulle klaga på att jag kört för mycket sedan senaste värderingen (fick göra om värderingen i Januari, men de stod fast vid ursprungliga priset) - men hon bara frågade om jag inte behövde p-skivan som låg kvar i handskfacket. Sedan var det bara att skriva under och allt var klart. Ingen direkt aha-upplevelse med täcke och skränig musik - men helt ok:-)
Har tidigare haft batteriångest. När jag provkört så tok stirrade jag på batteristapeln - men nu är jag helt iskall. Tom när jag haft problem med min laddstolpe och inte kunnat ladda ordentligt vissa dagar så har jag inte fått någon panik. Tur att jag inte är den förste i BRF-föreningen som skaffat EV - en granne har hjälpt till och felsöka och haft några samtal med firman som installerade stolparna. Nu har det fungerat klockrent i några dagar - så skönt att kunna sätta sig i varm bil och bara glida iväg.
En miss av mig var att jag glömde kolla stänkskydden - fick sms idag att Tesla vill komma ut till mig och montera dem.
Nu gäller det bara sätta sig in all teknik - men jag känner ingen stress över det - bara kul att lära sig nytt. Känns helt rätt att ha Tesla - ska man ändå byta från diesel till el så är det lika bra att även byta upp till Bil 2.0. Man får inte vara rädd för framtiden och nytänkande. Kanske är det så att allt är inte helt genomtänkt men jag köper det - allt kan inte bli rätt från början, och så kan det vara så att jag är för gammal och svårt med att tänka om.
Blev lite långt - men för mig var det ett stort steg att kliva över från diesel till EV så jag ville dela med mig om min Model Y upplevelse
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Model Y 2022
Vill inte få tråden att bli en försäkringstråd, men det skiljer så otroligt mycket verkar det som...TH tar 600kr/mån för mig på en LR, 34 år Stockholmsförort. Sedan får man ju också 20% rabatt första året hos TH.AndreasM skrev:Vilket bolag kollade du med? När jag kollade med WC förra veckan ville de inte ens ge mig pris för P men säljaren garanterade att det skulle bli ”avsevärt mycket dyrare”. Och då var LR knappast gratis för en 36åring i Stockholmsförort.tobiaslej skrev:Jag kollade det förut och kom fram till att det inte skiljde mer än några hundralappar jämfört med LR.Nect skrev:Någon som vet nått om försäkringskostnad för en MY Performance?
If vill ha 1 100/mån för samma försäkring
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 255
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Model Y 2022
Stort tack för att du delar med dig av intryck. Jag är i precis samma sits, nåväl inte riktigt - är fortfarande i väntans tider men jag är samma novis och skall byta bort min Skoda med dieselspis som varit med mig sedan 2010. Låter riktigt lovande och man biter ju inte mindre på naglarna med alla lovord.Choke skrev:Då har jag varit ägare och förare av en Tesla Model y i 6 dagar - och mitt omdöme kan bara sammanfattas i två ord - underbar succé. Vilken bil - en dröm att köra och el-driften är magisk.
Att smyga fram nästan ljudlöst i Sumpan och med gott samvete - inga avgaser eller partiklar.
Finns bara en sak jag ångrar - varför tog jag inte det här beslutet för 2 år sedan?
Vissa saker har givetvis varit lite oroväckande - bla skärmen och avsaknad av knappar och displayer - men det har gått förvånads lätt att anpassa sig. Uppskattar mer och mer den minimalistiska instrumentpanelen - det är vackert och faktiskt ganska praktiskt. Såg ett foto i DN på någon ny ev-bil som hade hela instrumentpanelen och mittkonsolen överröst med knappar och reglage - man undrar hur någon ska kunna ha koll på så många knappar?
Har av olika anledningar inte kört så mycket som jag hade planerat - men nästa vecka blir det åka av.
Men det lilla jag har åkt - bla nästan hela Mälaren runt (fuskade lite) och en del korta resor i min närhet.
Överraskande är att torkarna fungerar så bra - i alla fall när det regnar - kanske inte lika bra när det stänker slask på motorväg. Men knappen på reglaget är helt ok att använda.
Autopiloten, enkel - fungerar riktigt bra, mjuk rendering. Har inte haft några problem och det blir mjuk och fin körning.
Renderingen och one-fot-driving - är bara helt magiskt. Körde hela vägen t/r till Globen och rörde inte bromsen. Fungerar kanon när det är köer.
Värmen - var minusgrader några dagar innan helgen. Att kupén blir varm så snabbt hade jag ingen aning om. Trodde den skulle vara likvärdig med min gamla Skoda och diselvärmaren - men Teslan är super effektiv. Däremot kan jag tycka att värmen är lite ojämn. Märkte det när jag åkte lite längre resa igår - hade temperaturen på fast 20 grader - men upplevde det som temperaturen gick upp och ned ganska kraftigt. Passageraren bak klagade en del.
Komforten är super - in- och ur-stigning är väldigt lätt och man sitter väldigt bra Gillar att sitta lite högt med bra sikt.
Upplevelsen vid hämtning var ok. Bilen hade tinade rena rutor men huv, tak och sidor var draperade med is och snö. Batteriet var något under 30% men det tyckte tjejen som lämnade ut bilen var för lite - så hon körde den till laddningen och erbjöd mig kaffe medans den laddades och tinades upp. Överlämnande av min Skoda var väldigt enkelt - trodde de skulle klaga på att jag kört för mycket sedan senaste värderingen (fick göra om värderingen i Januari, men de stod fast vid ursprungliga priset) - men hon bara frågade om jag inte behövde p-skivan som låg kvar i handskfacket. Sedan var det bara att skriva under och allt var klart. Ingen direkt aha-upplevelse med täcke och skränig musik - men helt ok:-)
Har tidigare haft batteriångest. När jag provkört så tok stirrade jag på batteristapeln - men nu är jag helt iskall. Tom när jag haft problem med min laddstolpe och inte kunnat ladda ordentligt vissa dagar så har jag inte fått någon panik. Tur att jag inte är den förste i BRF-föreningen som skaffat EV - en granne har hjälpt till och felsöka och haft några samtal med firman som installerade stolparna. Nu har det fungerat klockrent i några dagar - så skönt att kunna sätta sig i varm bil och bara glida iväg.
En miss av mig var att jag glömde kolla stänkskydden - fick sms idag att Tesla vill komma ut till mig och montera dem.
Nu gäller det bara sätta sig in all teknik - men jag känner ingen stress över det - bara kul att lära sig nytt. Känns helt rätt att ha Tesla - ska man ändå byta från diesel till el så är det lika bra att även byta upp till Bil 2.0. Man får inte vara rädd för framtiden och nytänkande. Kanske är det så att allt är inte helt genomtänkt men jag köper det - allt kan inte bli rätt från början, och så kan det vara så att jag är för gammal och svårt med att tänka om.
Blev lite långt - men för mig var det ett stort steg att kliva över från diesel till EV så jag ville dela med mig om min Model Y upplevelse
Model Y LR -22
Re: Model Y 2022
Tack för bra inlägg! Är i samma sits dom du, bor även jag i Sumpan:-). Aldrig haft elbil, utan alltid kört diesel, men nu är steget taget och får min Y inom några veckor.Choke skrev:Då har jag varit ägare och förare av en Tesla Model y i 6 dagar - och mitt omdöme kan bara sammanfattas i två ord - underbar succé. Vilken bil - en dröm att köra och el-driften är magisk.
Att smyga fram nästan ljudlöst i Sumpan och med gott samvete - inga avgaser eller partiklar.
Finns bara en sak jag ångrar - varför tog jag inte det här beslutet för 2 år sedan?
Vissa saker har givetvis varit lite oroväckande - bla skärmen och avsaknad av knappar och displayer - men det har gått förvånads lätt att anpassa sig. Uppskattar mer och mer den minimalistiska instrumentpanelen - det är vackert och faktiskt ganska praktiskt. Såg ett foto i DN på någon ny ev-bil som hade hela instrumentpanelen och mittkonsolen överröst med knappar och reglage - man undrar hur någon ska kunna ha koll på så många knappar?
Har av olika anledningar inte kört så mycket som jag hade planerat - men nästa vecka blir det åka av.
Men det lilla jag har åkt - bla nästan hela Mälaren runt (fuskade lite) och en del korta resor i min närhet.
Överraskande är att torkarna fungerar så bra - i alla fall när det regnar - kanske inte lika bra när det stänker slask på motorväg. Men knappen på reglaget är helt ok att använda.
Autopiloten, enkel - fungerar riktigt bra, mjuk rendering. Har inte haft några problem och det blir mjuk och fin körning.
Renderingen och one-fot-driving - är bara helt magiskt. Körde hela vägen t/r till Globen och rörde inte bromsen. Fungerar kanon när det är köer.
Värmen - var minusgrader några dagar innan helgen. Att kupén blir varm så snabbt hade jag ingen aning om. Trodde den skulle vara likvärdig med min gamla Skoda och diselvärmaren - men Teslan är super effektiv. Däremot kan jag tycka att värmen är lite ojämn. Märkte det när jag åkte lite längre resa igår - hade temperaturen på fast 20 grader - men upplevde det som temperaturen gick upp och ned ganska kraftigt. Passageraren bak klagade en del.
Komforten är super - in- och ur-stigning är väldigt lätt och man sitter väldigt bra Gillar att sitta lite högt med bra sikt.
Upplevelsen vid hämtning var ok. Bilen hade tinade rena rutor men huv, tak och sidor var draperade med is och snö. Batteriet var något under 30% men det tyckte tjejen som lämnade ut bilen var för lite - så hon körde den till laddningen och erbjöd mig kaffe medans den laddades och tinades upp. Överlämnande av min Skoda var väldigt enkelt - trodde de skulle klaga på att jag kört för mycket sedan senaste värderingen (fick göra om värderingen i Januari, men de stod fast vid ursprungliga priset) - men hon bara frågade om jag inte behövde p-skivan som låg kvar i handskfacket. Sedan var det bara att skriva under och allt var klart. Ingen direkt aha-upplevelse med täcke och skränig musik - men helt ok:-)
Har tidigare haft batteriångest. När jag provkört så tok stirrade jag på batteristapeln - men nu är jag helt iskall. Tom när jag haft problem med min laddstolpe och inte kunnat ladda ordentligt vissa dagar så har jag inte fått någon panik. Tur att jag inte är den förste i BRF-föreningen som skaffat EV - en granne har hjälpt till och felsöka och haft några samtal med firman som installerade stolparna. Nu har det fungerat klockrent i några dagar - så skönt att kunna sätta sig i varm bil och bara glida iväg.
En miss av mig var att jag glömde kolla stänkskydden - fick sms idag att Tesla vill komma ut till mig och montera dem.
Nu gäller det bara sätta sig in all teknik - men jag känner ingen stress över det - bara kul att lära sig nytt. Känns helt rätt att ha Tesla - ska man ändå byta från diesel till el så är det lika bra att även byta upp till Bil 2.0. Man får inte vara rädd för framtiden och nytänkande. Kanske är det så att allt är inte helt genomtänkt men jag köper det - allt kan inte bli rätt från början, och så kan det vara så att jag är för gammal och svårt med att tänka om.
Blev lite långt - men för mig var det ett stort steg att kliva över från diesel till EV så jag ville dela med mig om min Model Y upplevelse
Något du kan rekommendera mig som novis som jag bör tänka på vid avhämtning och första dygnen? Som du själv önskade att du visste.
Vad menar du med ”stänkskydd”? Hade dom missat de vid främre hjulhusen? Jag tänkte ändå byta/sätta på vid alla 4 hjulhusen och då köpt fr Tässla.se.
Tack!
Re: Model Y 2022
Jag förstår hur det känns - hade en själv en låååång väntan. Aldrig någonsin sett så många youtube filmer:-)Icerman skrev:
Stort tack för att du delar med dig av intryck. Jag är i precis samma sits, nåväl inte riktigt - är fortfarande i väntans tider men jag är samma novis och skall byta bort min Skoda med dieselspis som varit med mig sedan 2010. Låter riktigt lovande och man biter ju inte mindre på naglarna med alla lovord.
Tror inte du kommer bli besviken
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Model Y 2022
Främre stänkskydden ska ingå - jag vet inte vad jag tänkte på vid hämtningen - jo jag var bara så förväntansfull:-)Moodys skrev:Tack för bra inlägg! Är i samma sits dom du, bor även jag i Sumpan:-). Aldrig haft elbil, utan alltid kört diesel, men nu är steget taget och får min Y inom några veckor.
Något du kan rekommendera mig som novis som jag bör tänka på vid avhämtning och första dygnen? Som du själv önskade att du visste.
Vad menar du med ”stänkskydd”? Hade dom missat de vid främre hjulhusen? Jag tänkte ändå byta/sätta på vid alla 4 hjulhusen och då köpt fr Tässla.se.
Tack!
Finns bra filmer på youtube som går igenom bilen - bra att kolla upp Teslas små filmer också.
Ta god tid på dig när nu ska hämta ut bilen. Finns checklistor som man kan använda. Viktigast är nog att kolla lacken och eventuella skador på trösklarna - i alla fall vad jag läst om andra som hämtat upp.
Fast du har ändå 24 timmar på dig att eventuellt påpeka fel. Försök få bilen laddad så slipper du tänka på det i början.
Sedan är det bara att kör och njut

Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Model Y 2022
Härligt! Har tittat på galet mycket Youtube senaste veckorna. Problemet är bara att allt smälter samman till en stor informationsdeg;-)Choke skrev:Främre stänkskydden ska ingå - jag vet inte vad jag tänkte på vid hämtningen - jo jag var bara så förväntansfull:-)Moodys skrev:Tack för bra inlägg! Är i samma sits dom du, bor även jag i Sumpan:-). Aldrig haft elbil, utan alltid kört diesel, men nu är steget taget och får min Y inom några veckor.
Något du kan rekommendera mig som novis som jag bör tänka på vid avhämtning och första dygnen? Som du själv önskade att du visste.
Vad menar du med ”stänkskydd”? Hade dom missat de vid främre hjulhusen? Jag tänkte ändå byta/sätta på vid alla 4 hjulhusen och då köpt fr Tässla.se.
Tack!
Finns bra filmer på youtube som går igenom bilen - bra att kolla upp Teslas små filmer också.
Ta god tid på dig när nu ska hämta ut bilen. Finns checklistor som man kan använda. Viktigast är nog att kolla lacken och eventuella skador på trösklarna - i alla fall vad jag läst om andra som hämtat upp.
Fast du har ändå 24 timmar på dig att eventuellt påpeka fel. Försök få bilen laddad så slipper du tänka på det i början.
Sedan är det bara att kör och njut
Men lack, trösklar mm skall genomsökas. 24tim? Vad hände med nybilsgaranti? Inget som Tesla känner är av vikt?
Min senaste Volvo fick en parkeringskada på dörren efter 6 mån. Bara att åka dit, en bjudfika och få ut en en bil utan tillstymmelse till vare sig buckla el repa…. Kommer sakna Volvo;-)
Satt de där skyddsfilmen på,bilen längst sidorna många pratar om?
Vilka tillbehör rekommenderar du nu när du haft bilen ett tag?
Re: Model Y 2022
Vilket batteri sitter i de bilar som levereras nu? Gäller LR då alltså.
Model Y LR.
Model S70D
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9367
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y 2022
Y5LDfrippe skrev:Vilket batteri sitter i de bilar som levereras nu? Gäller LR då alltså.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model Y 2022
Adderar till Chokes initiala reflektioner.
Hämtade min model Y tillika första elbil för 2v sedan. Har nu kört 2 turer till Vemdalen från Sto. Kan bara säga att det är en fantastisk vinterbil som ligger helt stabilt på vägen trots vinterväglag. Antar att en låg tyngdpunkt som är fördelad över hela bilens underrede bidrar till stabiliteten. Är också lite positivt överraskad över elkonsumtionen som legat på ca 190. Har klarat oss på en påfyllning från Sto (90% vid start). Ska dock sägas att det varit fint väder med 5-8 minusgrader.
Hämtade min model Y tillika första elbil för 2v sedan. Har nu kört 2 turer till Vemdalen från Sto. Kan bara säga att det är en fantastisk vinterbil som ligger helt stabilt på vägen trots vinterväglag. Antar att en låg tyngdpunkt som är fördelad över hela bilens underrede bidrar till stabiliteten. Är också lite positivt överraskad över elkonsumtionen som legat på ca 190. Har klarat oss på en påfyllning från Sto (90% vid start). Ska dock sägas att det varit fint väder med 5-8 minusgrader.
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 255
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Model Y 2022
Sto...är det StockholmAndbro skrev:Adderar till Chokes initiala reflektioner.
Hämtade min model Y tillika första elbil för 2v sedan. Har nu kört 2 turer till Vemdalen från Sto. Kan bara säga att det är en fantastisk vinterbil som ligger helt stabilt på vägen trots vinterväglag. Antar att en låg tyngdpunkt som är fördelad över hela bilens underrede bidrar till stabiliteten. Är också lite positivt överraskad över elkonsumtionen som legat på ca 190. Har klarat oss på en påfyllning från Sto (90% vid start). Ska dock sägas att det varit fint väder med 5-8 minusgrader.

Model Y LR -22
Re: Model Y 2022
Kul, tack för info! Men, vad menar du med ”elkonsumtionen legat på 190”?Andbro skrev:Adderar till Chokes initiala reflektioner.
Hämtade min model Y tillika första elbil för 2v sedan. Har nu kört 2 turer till Vemdalen från Sto. Kan bara säga att det är en fantastisk vinterbil som ligger helt stabilt på vägen trots vinterväglag. Antar att en låg tyngdpunkt som är fördelad över hela bilens underrede bidrar till stabiliteten. Är också lite positivt överraskad över elkonsumtionen som legat på ca 190. Har klarat oss på en påfyllning från Sto (90% vid start). Ska dock sägas att det varit fint väder med 5-8 minusgrader.
Nåt du vill skicka med en novis som snart skall hämta ut sin första Tesla/elbil?
Re: Model Y 2022
Han menar att förbrukningen har legat kring 190wh/km vilket är riktigt bra elbilar överlag. Väldigt många ligger en bra bit över 200wh/km på vintern (eller 2kWh/mil som vissa benämner)Moodys skrev:Kul, tack för info! Men, vad menar du med ”elkonsumtionen legat på 190”?Andbro skrev:Adderar till Chokes initiala reflektioner.
Hämtade min model Y tillika första elbil för 2v sedan. Har nu kört 2 turer till Vemdalen från Sto. Kan bara säga att det är en fantastisk vinterbil som ligger helt stabilt på vägen trots vinterväglag. Antar att en låg tyngdpunkt som är fördelad över hela bilens underrede bidrar till stabiliteten. Är också lite positivt överraskad över elkonsumtionen som legat på ca 190. Har klarat oss på en påfyllning från Sto (90% vid start). Ska dock sägas att det varit fint väder med 5-8 minusgrader.
Nåt du vill skicka med en novis som snart skall hämta ut sin första Tesla/elbil?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: Model Y 2022
Okej, då är jag med, tack. Trodde iofs i min enfald att den låg på Max 2kwh/mil som snitt. Man lär sig något nytt hela tiden:-)Jontez skrev:Han menar att förbrukningen har legat kring 190wh/km vilket är riktigt bra elbilar överlag. Väldigt många ligger en bra bit över 200wh/km på vintern (eller 2kWh/mil som vissa benämner)Moodys skrev:Kul, tack för info! Men, vad menar du med ”elkonsumtionen legat på 190”?Andbro skrev:Adderar till Chokes initiala reflektioner.
Hämtade min model Y tillika första elbil för 2v sedan. Har nu kört 2 turer till Vemdalen från Sto. Kan bara säga att det är en fantastisk vinterbil som ligger helt stabilt på vägen trots vinterväglag. Antar att en låg tyngdpunkt som är fördelad över hela bilens underrede bidrar till stabiliteten. Är också lite positivt överraskad över elkonsumtionen som legat på ca 190. Har klarat oss på en påfyllning från Sto (90% vid start). Ska dock sägas att det varit fint väder med 5-8 minusgrader.
Nåt du vill skicka med en novis som snart skall hämta ut sin första Tesla/elbil?
Re: Model Y 2022
Det var väldigt bra värden. Har du haft kallt? Inga problem med värmen?Andbro skrev:Adderar till Chokes initiala reflektioner.
Hämtade min model Y tillika första elbil för 2v sedan. Har nu kört 2 turer till Vemdalen från Sto. Kan bara säga att det är en fantastisk vinterbil som ligger helt stabilt på vägen trots vinterväglag. Antar att en låg tyngdpunkt som är fördelad över hela bilens underrede bidrar till stabiliteten. Är också lite positivt överraskad över elkonsumtionen som legat på ca 190. Har klarat oss på en påfyllning från Sto (90% vid start). Ska dock sägas att det varit fint väder med 5-8 minusgrader.
Kul höra att den ligger bra på vintervägar.
Blir en långresa till Värmland för mig till helgen - mitt eldop, även om jag inte lär få några vintervägar - om jag inte tar en sväng över till Norge.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Model Y 2022
Ja skyddsfilmen satt på - det klarade jag av att undersöka:-)Moodys skrev:
Härligt! Har tittat på galet mycket Youtube senaste veckorna. Problemet är bara att allt smälter samman till en stor informationsdeg;-)
Men lack, trösklar mm skall genomsökas. 24tim? Vad hände med nybilsgaranti? Inget som Tesla känner är av vikt?
Min senaste Volvo fick en parkeringskada på dörren efter 6 mån. Bara att åka dit, en bjudfika och få ut en en bil utan tillstymmelse till vare sig buckla el repa…. Kommer sakna Volvo;-)
Satt de där skyddsfilmen på,bilen längst sidorna många pratar om?
Vilka tillbehör rekommenderar du nu när du haft bilen ett tag?
Har köpt gummimattor från Hemphi - skålformade och lätta att bara tömma ur stenar och vatten. Den delen för trunken är också bra konstruerad då den är vikbar - enkelt att komma åt utrymmet under.
Annars har jag bara köpt till en längre laddsladd - har trång p-plats och inte optimalt att backa in. Kan även vara bra att ha en lång sladd med sig på resa så man kan nå uttag som sitter dumt till.
Ska leta efter några flockade fack till armstödet och mittkonsolen.
Funderar även på att hitta lådorna som passar under framstolarna som mikebike har beskrivit.
Tar det nog lugnt med tillbehör - vill köra in bilen först och tänka igenom vad som kan vara bra att ha.
Jo en sak som slog mig imorse när jag var på Ica och handlade - krokar att hänga påsar i trunken. Jo man lägga dem i nedre utrymmet - men krokar kan vara bra ändå:-)
Söker bara en liten anledning att kunna ge mig av med Teslan - inte bra för ens kondition med så mycket bilåkande:-)
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Model Y 2022
@mikebike - vart köpte du lådorna? Börjat inse att de skulle passa bra, behöver plats för mössan:-)mikebike skrev:Choke skrev:Vilken modell köpte du?mikebike skrev:De sitter med kardborrband, ordentligt.martinot skrev:Det är ingen risk att lådorna far fram och fastnar vid pedalerna eller i vägen för fötterna?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9367
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y 2022
https://a.aliexpress.com/_mOJxfS8Choke skrev:@mikebike - vart köpte du lådorna? Börjat inse att de skulle passa bra, behöver plats för mössan:-)mikebike skrev:Choke skrev:Vilken modell köpte du?mikebike skrev:De sitter med kardborrband, ordentligt.martinot skrev:Det är ingen risk att lådorna far fram och fastnar vid pedalerna eller i vägen för fötterna?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model Y 2022
[quote="mikebike"
@mikebike - vart köpte du lådorna? Börjat inse att de skulle passa bra, behöver plats för mössan:-)[/quote]
https://a.aliexpress.com/_mOJxfS8[/quote]
Tack - ska testa dem
@mikebike - vart köpte du lådorna? Börjat inse att de skulle passa bra, behöver plats för mössan:-)[/quote]
https://a.aliexpress.com/_mOJxfS8[/quote]
Tack - ska testa dem
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Model Y 2022
en fråga om lådorna. har du testat även de till bak? Det känns ju som att fötterna inte får plats med just de baklådorna?
Och är det smidigt med de lock som följer med. Alltså smidigt att komma åt innehållet?
Och är det smidigt med de lock som följer med. Alltså smidigt att komma åt innehållet?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9367
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y 2022
Nej, precis. Bak så tar de plats som behövs för passagerarfötter.pejvic skrev:en fråga om lådorna. har du testat även de till bak? Det känns ju som att fötterna inte får plats med just de baklådorna?
Och är det smidigt med de lock som följer med. Alltså smidigt att komma åt innehållet?
Nej, det är inte smidigt att komma åt innehållet i framlådorna, och då har jag ändå stolen väldigt långt bak. Jag har placerat mössa och vantar i min låda, saker som jag inte behöver under färd.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 255
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Model Y 2022
Man har ju sett lite exempel på videor där folk hämtat upp Ys med passningsproblem både här och där.
Ni som hämtat upp Y på denna sidan året, hur upplever ni passning och har ni klagat över något som ni fått åtgärdat.
Ni som hämtat upp Y på denna sidan året, hur upplever ni passning och har ni klagat över något som ni fått åtgärdat.
Model Y LR -22
-
- Inlägg: 191
- Blev medlem: 14 dec 2021 07:44
Re: Model Y 2022
De videor du sett är förmodligen amerikanska, där bilarna har byggts i Freemont.Icerman skrev:Man har ju sett lite exempel på videor där folk hämtat upp Ys med passningsproblem både här och där.
Ni som hämtat upp Y på denna sidan året, hur upplever ni passning och har ni klagat över något som ni fått åtgärdat.
Alla MY i Sverige är tillverkade i Kina och vad jag förstått så ska de vara mycket bättre i kvalité. Har inte läst om några problem med passning på dessa.
Model Y 2022
Klämde på en ny kina-Y i förrgår och det är helt sjukt stor skillnad mellan den och min jänkar-3P vad gäller gedigen känsla. Känns som en Mercedes eller Lexus i jämförelse.
Det verkar dessutom som om hela Internet misslyckats med att hitta en enda misslyckad karosspassning eller lackfel.
Det verkar dessutom som om hela Internet misslyckats med att hitta en enda misslyckad karosspassning eller lackfel.
Tesla Y LR -22 EAP