Tar publika laddare från Virta sönder ombordsladdaren i M3P?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Har du laddat på en publik laddstation från Virta och gick din bils ombordsladdare sönder då?

Omröstningen slutade 29 mar 2022 06:06

Jag har laddat på en Virta laddstation och min bils ombordsladdare har aldrig gått sönder.
7
9%
Jag har laddat på en Virta laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder en gång.
1
1%
Jag har laddat på en Virta laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder flera gånger.
0
Inga röster
Jag har laddat på en Incharge laddstation och min bils ombordsladdare har aldrig gått sönder.
12
15%
Jag har laddat på en Incharge laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder en gång.
0
Inga röster
Jag har laddat på en Incharge laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder flera gånger.
0
Inga röster
Jag har laddat på en Mer laddstation och min bils ombordsladdare har aldrig gått sönder.
14
18%
Jag har laddat på en Mer laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder en gång.
0
Inga röster
Jag har laddat på en Mer laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder flera gånger.
0
Inga röster
Jag har laddat på en "E.On" laddstation och min bils ombordsladdare har aldrig gått sönder.
8
10%
Jag har laddat på en "E.On" laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder en gång.
0
Inga röster
Jag har laddat på en "E.On" laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder flera gånger.
0
Inga röster
Jag har laddat på en OKQ8 laddstation och min bils ombordsladdare har aldrig gått sönder.
4
5%
Jag har laddat på en OKQ8 laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder en gång.
0
Inga röster
Jag har laddat på en OKQ8 laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder flera gånger.
0
Inga röster
Jag har laddat på en Fortum laddstation och min bils ombordsladdare har aldrig gått sönder.
8
10%
Jag har laddat på en Fortum laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder en gång.
0
Inga röster
Jag har laddat på en Fortum laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder flera gånger.
0
Inga röster
Jag har laddat på en CircleK laddstation och min bils ombordsladdare har aldrig gått sönder.
8
10%
Jag har laddat på en CircleK laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder en gång.
0
Inga röster
Jag har laddat på en CircleK laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder flera gånger.
0
Inga röster
Jag har laddat på en annan laddstation och min bils ombordsladdare har aldrig gått sönder.
14
18%
Jag har laddat på en annan laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder en gång.
1
1%
Jag har laddat på en annan laddstation och min bils ombordsladdare har gått sönder flera gånger.
1
1%
Jag tycker frågan är felaktigt ställd (Skriv gärna en kommentar.).
2
3%
 
Antal röster: 80

tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Tar publika laddare från Virta sönder ombordsladdaren i M3P?

Inlägg av tommyd »

Min ombordsladdare har gått sönder så den bara kan ladda 7 kW istället för 11 kW, och jag kommer få ombordsladdaren lagad mycket sannolikt på garantin på ett Tesla Service Center nästa månad. När Tesla-medarbetaren gjorde min felanmälan frågade jag honom om det var ett vanligt fel och om han visste vad som sannolikt orsakat att min ombordsladdare gått sönder.

Han sa att det var ett ovanligt fel men att det händer ibland och att han trodde att det ofta berodde på att laddstationen haft något fel som tog sönder ombordsladdaren, och frågade mig var jag hade laddat. Jag svarade att jag brukar ladda på publika Virta-laddstationer. "Jaha" sa han men sa inget mer.

Så jag tänkte fråga er här i forumet vad era erfarenheter är av att ladda på just Virta-laddstationer och om många svarar att deras ombordsladdare gått sönder så kan jag köra lite längre bort och ladda på publika Incharge-laddstationer istället så jag minskar risken att min obordsladdare går sönder fler gånger. Visst det går mycket sannolikt på garantin men tar ju en massa tid att köra till Tesla, krångla med lånebil och nya parkeringsavgifter osv så man vill ju gärna slippa ändå liksom.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tar publika laddare från Virta sönder ombordsladdaren i

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är lite osäkert vad du menar med "laddstation" men då det var din ombordladdare som gått sönder menar du nog laddstolpe. Med "laddstation" menar man nog oftast snabbladdare.

Då en laddstolpe inte gör något med strömmen den släpper igenom är det inte så mycket stolpens operatör eller ens tillverkare som spelar någon roll utan strömkällan den är ansluten till. Har strömmen transienter, strömspikar eller liknande är det de som kan slå ut bilens inbyggda laddare. Själva laddstolpens roll är egentligen begränsad till att via en dataförbindelse i Typ2 kontakten berätta hur mycket ström bilen kan dra från uttaget utan att säkringar går.

Nu är det iofs så att de flesta laddstolpar gör mer än så. Kollar levererade strömmens kvalitet och ska avbryta laddning vid behov. Även bilens inbyggda laddare har sådana kretsar. Så i teorin kan en ovanligt dum laddstolpe släppa igenom ström en smartare skulle ha stoppat. Men även då är det stolpens märke, stolpens tillverkare som spelar roll inte vem som hade monterat upp den.
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Tar publika laddare från Virta sönder ombordsladdaren i

Inlägg av R2D2 »

Jag har bytt min ombordladdare, dock oklart vilken laddstation som är den skyldige.
Men Tesla gav mig ett vänligt råd att försöka undvika GARO's, speciellt om de är lastbalanserade.
Lite synd då GARO är relativt stora och finns på många ställen.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Tar publika laddare från Virta sönder ombordsladdaren i

Inlägg av Dexter86 »

R2D2 skrev:
Jag har bytt min ombordladdare, dock oklart vilken laddstation som är den skyldige.
Men Tesla gav mig ett vänligt råd att försöka undvika GARO's, speciellt om de är lastbalanserade.
Lite synd då GARO är relativt stora och finns på många ställen.
Vad har du för kärra, årsmodell, när sa dom detta?
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Tar publika laddare från Virta sönder ombordsladdaren i

Inlägg av tommyd »

TiborBlomhall skrev:
Det är lite osäkert vad du menar med "laddstation" men då det var din ombordladdare som gått sönder menar du nog laddstolpe. Med "laddstation" menar man nog oftast snabbladdare.

Då en laddstolpe inte gör något med strömmen den släpper igenom är det inte så mycket stolpens operatör eller ens tillverkare som spelar någon roll utan strömkällan den är ansluten till. Har strömmen transienter, strömspikar eller liknande är det de som kan slå ut bilens inbyggda laddare. Själva laddstolpens roll är egentligen begränsad till att via en dataförbindelse i Typ2 kontakten berätta hur mycket ström bilen kan dra från uttaget utan att säkringar går.

Nu är det iofs så att de flesta laddstolpar gör mer än så. Kollar levererade strömmens kvalitet och ska avbryta laddning vid behov. Även bilens inbyggda laddare har sådana kretsar. Så i teorin kan en ovanligt dum laddstolpe släppa igenom ström en smartare skulle ha stoppat. Men även då är det stolpens märke, stolpens tillverkare som spelar roll inte vem som hade monterat upp den.
Jaha, tack för ditt utförliga svar. Ditt svar tillsammans med hur folk röstat i denna tråd gör att jag tänker att jag fortsätter ladda som vanligt på alla publika laddstolpar och laddstationer utan att oroa mig för att min ombordsladdare ska gå sönder igen. Det verkar som att jag bara hade lite otur helt enkelt och jag håller tummarna att den nya ombordsladdaren Tesla kommer installera håller bättre. Skönt att slippa tänka på detta.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Tar publika laddare från Virta sönder ombordsladdaren i

Inlägg av tommyd »

R2D2 skrev:
Jag har bytt min ombordladdare, dock oklart vilken laddstation som är den skyldige.
Men Tesla gav mig ett vänligt råd att försöka undvika GARO's, speciellt om de är lastbalanserade.
Lite synd då GARO är relativt stora och finns på många ställen.
Jaha. Hur vet man om det är en GARO-laddstation man står vid? Står det "GARO" på stolpen? Jag har aldrig sett "GARO" nånstans men det kanske är märket på hårdvaran och inte märket på företaget man betalar till för strömmen man laddar? Jag skulle ju kunna försöka undvika GARO-laddstolpar i så fall för att minska min risk att ombordsladdaren går sönder igen, men det kanske är onödigt med tanke på hur alla röstat i denna tråd och det verkar som att det är mycket ovanligt att ombordsladdare går sönder överhuvudtaget någonsin.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Tar publika laddare från Virta sönder ombordsladdaren i

Inlägg av Dexter86 »

tommyd skrev:
R2D2 skrev:
Jag har bytt min ombordladdare, dock oklart vilken laddstation som är den skyldige.
Men Tesla gav mig ett vänligt råd att försöka undvika GARO's, speciellt om de är lastbalanserade.
Lite synd då GARO är relativt stora och finns på många ställen.
Jaha. Hur vet man om det är en GARO-laddstation man står vid? Står det "GARO" på stolpen? Jag har aldrig sett "GARO" nånstans men det kanske är märket på hårdvaran och inte märket på företaget man betalar till för strömmen man laddar? Jag skulle ju kunna försöka undvika GARO-laddstolpar i så fall för att minska min risk att ombordsladdaren går sönder igen, men det kanske är onödigt med tanke på hur alla röstat i denna tråd och det verkar som att det är mycket ovanligt att ombordsladdare går sönder överhuvudtaget någonsin.
Står väldigt tydligt Någonstans om det är en Garo-laddare
Nästan alla vi har här i stan som är publika är Garo tex
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tar publika laddare från Virta sönder ombordsladdaren i

Inlägg av Bjelke »

Och Garo är alltså märket på hårdvaran och inte leverantören av elen…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tar publika laddare från Virta sönder ombordsladdaren i

Inlägg av Gustafsson »

Finns en tidigare tråd om Garo. De laddbalanserar tydligen genom att snabbt switcha mellan stolparna, vilket skadar teslas ombordladdare. Om det är så, eller en ”urban myth” vet jag inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar