Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3354
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Maw »

elnice87 skrev:
Hej alla! Jag har inte läst hela tråden men har en fråga rörande klimatbonusen.

Om jag närmaste tiden(en vecka)beställer en ny bil för privatleasing(mercedes EQB300) med leverans i september/oktober iår. Finns det någon risk att mercedes inte kommer få någon miljöbonus ? Detta skulle innebära att jag sitter med risken att leasing blir betydligt dyrare för enligt min säljare tar mercedes inte den risken utan den är hos den som ska leasa(dvs mig).

Har jag missat eller missförstått något väsentligt?

MVH
Det finns alltid en risk att reglerna hinner ändras. Jag hade nog försökt ha en inte allt för dyr utväg ur kontraktet när leveransen ligger så pass långt fram i tiden. Det kan ju även hända andra saker i livet som gör att man behöver hoppa av.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
Inlägg: 11052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

elnice87 skrev:
Hej alla! Jag har inte läst hela tråden men har en fråga rörande klimatbonusen.

Om jag närmaste tiden(en vecka)beställer en ny bil för privatleasing(mercedes EQB300) med leverans i september/oktober iår. Finns det någon risk att mercedes inte kommer få någon miljöbonus ? Detta skulle innebära att jag sitter med risken att leasing blir betydligt dyrare för enligt min säljare tar mercedes inte den risken utan den är hos den som ska leasa(dvs mig).

Har jag missat eller missförstått något väsentligt?

MVH
För att pengarna ska räcka längre kan vi nog räkna med dels en övre gräns för hur dyr bilen får vara för att kvalificera för bonus samt att man lägger mer malus på laddhybriderna. Nummer två där är ju redan ett förslag från regeringen.

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... ostnaderna.
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Gadiel »

Jag personligen skulle inte beställa en bil för lev. efter den 1/7. Alltså en som kostar över 700’.

Frågan är ju om vi som tar leverans nu i mars ens kommer att få något.
Litar inte på ett enda ord ifrån deras munnar.
elnice87
Inlägg: 43
Blev medlem: 01 okt 2020 16:15

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av elnice87 »

Tack för alla svar,
Bilen är ju under 700k men som flera av er är inne på, det är ju då väldigt osäkert. Den EQB300 får man för 4 495 , SE paketet och bilen var helt fantastisk IRL, och älskade körupplevelsen och bra mått, bra bagage. Samma pris för 2 års leasing vilket är väldigt bra. Men nu blir jag osäker pga hela bonus grejen. den skulle bli nästan 3000 kr dyrare per månad om bonus ej utbetalas...

Fegt av mercedes mfl att fortsätta ösa ut dessa priser så tar de själva inget ansvar för om bonusen blir utbetald eller inte utan överlåter risken helt till konsumenten. Då pratar jag om privatleasing dvs.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av anna__ »

elnice87 skrev:
Tack för alla svar,
Bilen är ju under 700k men som flera av er är inne på, det är ju då väldigt osäkert. Den EQB300 får man för 4 495 , SE paketet och bilen var helt fantastisk IRL, och älskade körupplevelsen och bra mått, bra bagage. Samma pris för 2 års leasing vilket är väldigt bra. Men nu blir jag osäker pga hela bonus grejen. den skulle bli nästan 3000 kr dyrare per månad om bonus ej utbetalas...

Fegt av mercedes mfl att fortsätta ösa ut dessa priser så tar de själva inget ansvar för om bonusen blir utbetald eller inte utan överlåter risken helt till konsumenten. Då pratar jag om privatleasing dvs.
Jag är i samma situation, dock ser inte min bil ut att lev förrän 2023. Som sagt det gör en hel del på just leasing tyvärr.
Fredrik j
Inlägg: 11052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

elnice87 skrev:
Tack för alla svar,
Bilen är ju under 700k men som flera av er är inne på, det är ju då väldigt osäkert. Den EQB300 får man för 4 495 , SE paketet och bilen var helt fantastisk IRL, och älskade körupplevelsen och bra mått, bra bagage. Samma pris för 2 års leasing vilket är väldigt bra. Men nu blir jag osäker pga hela bonus grejen. den skulle bli nästan 3000 kr dyrare per månad om bonus ej utbetalas...

Fegt av mercedes mfl att fortsätta ösa ut dessa priser så tar de själva inget ansvar för om bonusen blir utbetald eller inte utan överlåter risken helt till konsumenten. Då pratar jag om privatleasing dvs.
Kan tycke det blir lite snett att putta hela den kostnaden på privatleasingkunden. Om möjligheten till klimatbonus försvinner kommer det ju även påverka priserna på begagnat eftersom priset för en ny bil i praktiken går upp med 70000. Därmed stiger ju också restvärdet.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av dd88 »

Är väl snarare tydligare regler som måste till, inte månad för månad som det är nu.

Om det levereras några tusen bilar en månad som plötsligt inte får bonus så blir det snabbt dyrt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 11052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

Om man ändå tänkt garantera bonus oavsett hur mycket som kommer in på malus kan man väl lika gärna betala ut bonus på samma sätt som man tar in malus? På vägskatten....
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av anna__ »

Gör som i Norge moms- och skattebefriade
Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 21 okt 2021 12:44

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av PatteJan »

anna__ skrev:
Gör som i Norge moms- och skattebefriade
Håller helt med
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3354
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Kan tycke det blir lite snett att putta hela den kostnaden på privatleasingkunden. Om möjligheten till klimatbonus försvinner kommer det ju även påverka priserna på begagnat eftersom priset för en ny bil i praktiken går upp med 70000. Därmed stiger ju också restvärdet.
Jag misstänker att biltillverkarna kommer justera ner priserna en hel del den dagen bonusen försvinner och i så fall kommer kostnaden för en ny bil inte höjas med 70 000 kr :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
Inlägg: 11052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

PatteJan skrev:
anna__ skrev:
Gör som i Norge moms- och skattebefriade
Håller helt med
I Sverige har vi inga punktskatter på bilar. Finns inget att ta bort.
Ett bortfall av moms på bilar behöver finansieras på något sätt.
Flen
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 dec 2021 16:44

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Flen »

Klimatbonus? Ni som köpt elbil, hur lång tid tog det innan ni fick hem klimatbonus blanketten på posten? :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Bjelke »

Flen skrev:
Klimatbonus? Ni som köpt elbil, hur lång tid tog det innan ni fick hem klimatbonus blanketten på posten? :)
1-2 veckor typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Flen
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 dec 2021 16:44

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Flen »

Bjelke skrev:
Flen skrev:
Klimatbonus? Ni som köpt elbil, hur lång tid tog det innan ni fick hem klimatbonus blanketten på posten? :)
1-2 veckor typ…
Tack! :)
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av joel80 »

Gadiel skrev:
Jag personligen skulle inte beställa en bil för lev. efter den 1/7. Alltså en som kostar över 700’.

Frågan är ju om vi som tar leverans nu i mars ens kommer att få något.
Litar inte på ett enda ord ifrån deras munnar.
Det finns pengar kvar för närmsta 5 månaderna. Runt juli är det slut, men precis som tidigare år så kommer det med absolut största sannolikhet att fyllas på inför höstbudgeten. Det har det gjort senaste 3 åren då det också tagit slut tidigt.
Man har t.o.m gått ut och lovat det, samt att inget parti nog kommer bråka kring att ta bort bidraget mitt under ett valår.

Från 2023 går det ner till 50 000kr enligt plan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Fredrik j
Inlägg: 11052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

joel80 skrev:
Man har t.o.m gått ut och lovat det, samt att inget parti nog kommer bråka kring att ta bort bidraget mitt under ett valår.
Alla väljare gynnas ju inte av bonus på elbilar. Tror det är en mindre fråga än man kan tro. Viktigare är nog att dieseln inte skenar under valrörelsen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Man har t.o.m gått ut och lovat det, samt att inget parti nog kommer bråka kring att ta bort bidraget mitt under ett valår.
Alla väljare gynnas ju inte av bonus på elbilar. Tror det är en mindre fråga än man kan tro. Viktigare är nog att dieseln inte skenar under valrörelsen.
Är inte så fullt övertygad om det som du verkar.

Om dieselpriser ökar globalt pga. krig och annat, så tror jag inte detta kommer ses som ett unikt svenskt problem. Visst kommer vissa gnälla, men är inte säker på att det kommer kasta om sympatierna så mycket bland de olika partierna.

Då tror jag att problemen med vindkraften och nerläggningen av kärnkraften kan bli en hetare potatis. Där finns iaf. lite större skillnader bland de politiska partierna, och det är också en mer direkt konsekvens av den energipolitik som förts.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Man har t.o.m gått ut och lovat det, samt att inget parti nog kommer bråka kring att ta bort bidraget mitt under ett valår.
Alla väljare gynnas ju inte av bonus på elbilar. Tror det är en mindre fråga än man kan tro. Viktigare är nog att dieseln inte skenar under valrörelsen.
Är inte så fullt övertygad om det som du verkar.

Om dieselpriser ökar globalt pga. krig och annat, så tror jag inte detta kommer ses som ett unikt svenskt problem. Visst kommer vissa gnälla, men är inte säker på att det kommer kasta om sympatierna så mycket bland de olika partierna.

Då tror jag att problemen med vindkraften och nerläggningen av kärnkraften kan bli en hetare potatis. Där finns iaf. lite större skillnader bland de politiska partierna, och det är också en mer direkt konsekvens av den energipolitik som förts.
Man kommer nog bli tvungen att hålla mer än en het potatis i luften inför valet. Svenska drivmedelspriser blir ju mer och mer frikopplade från globala priser. Det ligger ju helt i händerna på den svenska riksdagen att sänka skatten så fossila bränslen inte är dyrare i Sverige än i resten av Europa. Möjligheten liknar ju den som norska staten kunde göra med sin punktskatt på bilar.
Sen tror jag man sitter i en informationsbubbla om man tror att en majoritet av väljarna sitter och biter på naglarna inför beslut om elbilsbonus. För många är det ju en obetydlig fråga. Jag är ganska säker på att det inte kommer finnas någon elbilsbonus när det är dags för mig att byta och någon malusbil är inte aktuell.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Man har t.o.m gått ut och lovat det, samt att inget parti nog kommer bråka kring att ta bort bidraget mitt under ett valår.
Alla väljare gynnas ju inte av bonus på elbilar. Tror det är en mindre fråga än man kan tro. Viktigare är nog att dieseln inte skenar under valrörelsen.
Är inte så fullt övertygad om det som du verkar.

Om dieselpriser ökar globalt pga. krig och annat, så tror jag inte detta kommer ses som ett unikt svenskt problem. Visst kommer vissa gnälla, men är inte säker på att det kommer kasta om sympatierna så mycket bland de olika partierna.

Då tror jag att problemen med vindkraften och nerläggningen av kärnkraften kan bli en hetare potatis. Där finns iaf. lite större skillnader bland de politiska partierna, och det är också en mer direkt konsekvens av den energipolitik som förts.
Man kommer nog bli tvungen att hålla mer än en het potatis i luften inför valet. Svenska drivmedelspriser blir ju mer och mer frikopplade från globala priser. Det ligger ju helt i händerna på den svenska riksdagen att sänka skatten så fossila bränslen inte är dyrare i Sverige än i resten av Europa. Möjligheten liknar ju den som norska staten kunde göra med sin punktskatt på bilar.
Sen tror jag man sitter i en informationsbubbla om man tror att en majoritet av väljarna sitter och biter på naglarna inför beslut om elbilsbonus. För många är det ju en obetydlig fråga. Jag är ganska säker på att det inte kommer finnas någon elbilsbonus när det är dags för mig att byta och någon malusbil är inte aktuell.
Tror att kriget Ryssland startat kommer mycket lägligt. Bla. så var det ju en vinstlott för S nu är Corona-kommisionen kom med sina analyser. Även om de berömde S/regeringen för en hel del saker, så la de också skulden på de för senfärdiga beslut och svagt ledarskap som ledde till onödigt höga dödstal. Detta har dock nästan försvunnit helt från nyheterna, då debatten och nyheter fokuserar mest på Putin och vad som händer i Ukraina.

Visar på att det är svårt för både media och väljare/tittare fokusera på flera saker samtidigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

Ja det är märkligt det där. Som exempel ersattes ju flyktingfrågan helt av covid. Nu kom kriget i Ukraina och ingen bryr sig längre om något annat. Jag tror att man i valrörelsen kommer ha svårt att prata om något annat än hur konflikten i Ukraina påverkar Sverige.
Subventioner för nya bilar kommer kännas avlägset medans ökade kostnader för hushållen på grund av kriget kommer bli hett.
Som exempelvis elkostnader nästa vinter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Ja det är märkligt det där. Som exempel ersattes ju flyktingfrågan helt av covid. Nu kom kriget i Ukraina och ingen bryr sig längre om något annat. Jag tror att man i valrörelsen kommer ha svårt att prata om något annat än hur konflikten i Ukraina påverkar Sverige.
Subventioner för nya bilar kommer kännas avlägset medans ökade kostnader för hushållen på grund av kriget kommer bli hett.
Som exempelvis elkostnader nästa vinter.
Tror du har helt rätt där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 sep 2021 17:11
Referralkod: ts.la/erik460049

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av m05erili »

Fick idag min lapp från transportstyrelsen för att kunna ansöka om bonus.
Det står: "Skicka till: Transportstyrelsen 701 88 Örebro"
Till min fråga:
Är det fritt porto "FRISVAR" när man skickar in till Transportstyrelsen eller behöver man frimärke på kuvertet?

Hur har ni andra gjort? Frimärke eller ej?
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av mikebike »

m05erili skrev:
Fick idag min lapp från transportstyrelsen för att kunna ansöka om bonus.
Det står: "Skicka till: Transportstyrelsen 701 88 Örebro"
Till min fråga:
Är det fritt porto "FRISVAR" när man skickar in till Transportstyrelsen eller behöver man frimärke på kuvertet?

Hur har ni andra gjort? Frimärke eller ej?
Fick mitt idag också.
Kostnaden för frimärket är lågt i förhållande till bonusen man förhoppningsvis får. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 sep 2021 17:11
Referralkod: ts.la/erik460049

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av m05erili »

mikebike skrev:
m05erili skrev:
Fick idag min lapp från transportstyrelsen för att kunna ansöka om bonus.
Det står: "Skicka till: Transportstyrelsen 701 88 Örebro"
Till min fråga:
Är det fritt porto "FRISVAR" när man skickar in till Transportstyrelsen eller behöver man frimärke på kuvertet?

Hur har ni andra gjort? Frimärke eller ej?
Fick mitt idag också.
Kostnaden för frimärket är lågt i förhållande till bonusen man förhoppningsvis får. ;)
Hehe, nä kostnaden för ett frimärke bryr jag mig inte om;) Ville mer kolla om det är allmänt känt att det är FRISVAR eller ej till statlig verksamhet.
Men lika bra att slänga på en liten tavla på kuvertet så man vet att det kommer fram :D
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Skriv svar