USB för Vaktläge
Moderator: Redaktion
USB för Vaktläge
Hämtade min modell Y förra veckan men upptäckte att det saknades ett USB-minne i handskfacket. Tycker att det borde ingå för att kunna använda Vaktläge. Har det ingått för er andra? Duger det (eller det man kan köpa på Tesla-shopen) för ändamålet eller borde jag direkt satsa på något snabbare och större minne?
- infelicitas
- Teslaägare
Re: USB för Vaktläge
Du behöver ha ett "tillräckligt bra" lagringsmedia för sentry, detta syftar på skrivhastighet och skrivtålighet. Det enklaste sättet är att skaffa en SSD eller köpa ett minne från Tesla.
Du skulle också kunna klaga på Tesla för att det inte ingick, men jag vet inte om det är standard att det ingår.
Genrellt så hamnar de sämsta lagringskretsarna i USB-minnen. Näst sämst är SD-kort.
Du skulle också kunna klaga på Tesla för att det inte ingick, men jag vet inte om det är standard att det ingår.
Genrellt så hamnar de sämsta lagringskretsarna i USB-minnen. Näst sämst är SD-kort.
Det skall ingå. Kontakta Tesla så löser de det åt dig.thof skrev:Hämtade min modell Y förra veckan men upptäckte att det saknades ett USB-minne i handskfacket. Tycker att det borde ingå för att kunna använda Vaktläge. Har det ingått för er andra? Duger det (eller det man kan köpa på Tesla-shopen) för ändamålet eller borde jag direkt satsa på något snabbare och större minne?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Man får ju ta det lite vad det är, man behöver ju inte överdriva? 
Även om man stoppar in en dyr SSD i USB porten så får man inte alla fördelar av en SSD. Visst är det mer påkostade men då USB kontrollerna oftast är rejält nerbantade och saknar checksums mellan kontroller och SSD. Och det körs fortfarande på ett USB 2.0 interface. Vill man överdriva, så varför inte koppla in en USB ansluten NAS istället med flera SSDs
Nej, skämåsido. USB minnen är kanske good enough. Är man nojjig att det skulle bli korruption senare, kan man väll lägga en hundring och byta ut den efter ett år.
Vill man uppgradera, skulle jag föreslå "Endurance" märkta MicroSD kort, t.ex. Sandisk , de är gjorda för övervakningskameror och konstant inspelning. De beter sig lite annorlunda än vanliga konsument USB stickor och micro SD kort.
t.ex. https://www.amazon.se/-/en/dp/B084CJJRBW/?th=1

Även om man stoppar in en dyr SSD i USB porten så får man inte alla fördelar av en SSD. Visst är det mer påkostade men då USB kontrollerna oftast är rejält nerbantade och saknar checksums mellan kontroller och SSD. Och det körs fortfarande på ett USB 2.0 interface. Vill man överdriva, så varför inte koppla in en USB ansluten NAS istället med flera SSDs

Nej, skämåsido. USB minnen är kanske good enough. Är man nojjig att det skulle bli korruption senare, kan man väll lägga en hundring och byta ut den efter ett år.
Vill man uppgradera, skulle jag föreslå "Endurance" märkta MicroSD kort, t.ex. Sandisk , de är gjorda för övervakningskameror och konstant inspelning. De beter sig lite annorlunda än vanliga konsument USB stickor och micro SD kort.
t.ex. https://www.amazon.se/-/en/dp/B084CJJRBW/?th=1
Har kört med det Tesla-minne som kommer med i vår M3:a jag plockde ut i juni förra året, och det har fungerat bra.thof skrev:Tack - ber Tesla skicka hem det som ingår så får jag se om det duger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Har kört samma usb minne sedan mars 2019 i vår performance och sedan hösten 2019 i vår sr+ utan att behöva byta, men har haft två uppsättningar ifall man vill ta in det ena och kolla.martinot skrev:Har kört med det Tesla-minne som kommer med i vår M3:a jag plockde ut i juni förra året, och det har fungerat bra.thof skrev:Tack - ber Tesla skicka hem det som ingår så får jag se om det duger.
Sandisk iXpand, tror den modellen utgått nu.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Utgått? Och den lurade du mej att köpa!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Det borde du väl lärt dig nu att jag alltid lurar digkenjon skrev:Utgått? Och den lurade du mej att köpa!
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Ha, du har ju beställt en blå!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Bokat Cybertruck