Hastighet från laddbox med 1-faskoppling
Moderator: Redaktion
Hastighet från laddbox med 1-faskoppling
Verkar som boxarna är kopplade 1-fas av någon anledning och endast 16A
Får 4kW från laddaren med Tesla kabeln
Misstänker att dom limiterat det så jäkla mkt då så man inte ens löser 1-fas 32A :/
Är detta vanligt eller ovanligt med så seg speed..
Ska ta 13.5h att ladda till 80% från 38%
Är d vanligt man sätter så brutalt låg effekt ?
Misstänker att dom limiterat det så jäkla mkt då så man inte ens löser 1-fas 32A :/
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hastighet från laddbox med 1-faskoppling
Jag har 3,7 kW på jobbet. När jag frågade varför effekten var så låg fick jag till svar att tanken är att man skall hinna ladda minst lika mycket energi som gick åt för att köra till jobbet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- elbilist
Helt ok hastighet för 90% av alla hemmaladdning.Dexter86 skrev:Verkar som boxarna är kopplade 1-fas av någon anledning och endast 16A
Jag var duktigt kritisk till valet i vårt garage, men som sagt, på 3200mil har det bara 2-3ggr inte hunnit laddat det jag behöver nästa dag.
Allt hänger lite på hur många laddboxar och vilken kapacitet nätet har där dessa är anslutna.
Lugn nu.Dexter86 skrev:Verkar som boxarna är kopplade 1-fas av någon anledning och endast 16A
Du har precis köpt en MY vilket jag misstänker detta handlar om?
13.5h med 3.7kW blir 50kWh.
Den har typ 75kWh batteri. Dvs 50/75= 66% av batteriet. Inte 42%.
Anledningen tilll att det ser ut som att det tar lång tid beror förmodligen på att batteriet är kallt och bilen använder en viss dela av effekten till att värma batteriet. Det gör att laddningen ser ut att ta orimligt lång tid i början under uppvärmningen.
Det tar ca 20h dig att fylla 0 till 100% med 16A 1-fas = 3,7kW.
Dvs räkna med 5% per timme.
Om bilen står 10h parkerad+laddning på natten så hinner du ju få in ca 37kWh vilket borde räcka till ca 20mils körning.
Det du inte hinner fylla på inatt kan du ta ikapp nästa dag.
Ett annat sätt att se på saken:
Bilen står parkerad 365 nätter per år.
Räknar lågt och säger 8h laddning.
Räknar högt och säger att du kör 2500mil/år.
Räknar rimligt och säger att bilen drar ca 2kWh/mil i snitt.
Då går det åt på ett år: 2500mil*2kWh/mil=5000kWh som ska fyllas tillbaka på 365*8=2920h
Medeleffekten som behövs är alltså: 5000/2920=1.7kW vilket motsvarar 7,4A på 1-fas.
Dvs 16A 1-fas bör räcka till åt de flesta för hemladdning.
Tackar ödmjukast för riktigt bra förklaring, enkelt!
En annan fråga
Jag hittar vilken tid man ska starta laddningen, alternativt vilken tid man vill ställa in Avresa
Men kan man inte ställa in att man bara vill ladda mellan 22.00-05.00 ?
En annan fråga
Jag hittar vilken tid man ska starta laddningen, alternativt vilken tid man vill ställa in Avresa
Det går tyvärr inte.Dexter86 skrev:Tackar ödmjukast för riktigt bra förklaring, enkelt!
En annan fråga
Men man kan dribbla med laddströmmen och procenten och på så sätt få den att bara ladda ett antal timmar.
Säg att du vill ladda från 40% till 80% dvs 40% av 75 kWh = 30kWh
Du vill göra det från kl 22.00 till 06.00.
Då behöver du ladda med effekten 30kWh/8h=3,75kW
3,75 kW motsvarar 3750W/230V=16,3A från ett 1-fas uttag. Eller ca 5,5A (en tredjedel av 16,3) från ett 3-fasuttag.
Genom att välja laddström till 16A och hur många procent du vill ladda till, 80% o detta fall, så kan du få den att sluta ladda ca 6timmar efter du att att den ska starta kl 22.
Aaah attans med att man inte kan ställa in specifika tider
Det går inte att aktivera både När den ska starta samt Avresa ? Blir det fail då ?
Priset va nämligen billigast mellan 22 och 05, så ville köra laddning där emellan för att testa
Det går inte att aktivera både När den ska starta samt Avresa ? Blir det fail då ?
Priset va nämligen billigast mellan 22 och 05, så ville köra laddning där emellan för att testa
Nu är jag alldeles för oteknisk kring det här men du kan inte ställa in det i boxen? I min chargeamp box så kan man ställa in klockslag som det är förbjudet att ladda. Sen när det klockslaget är över så slår den på och börjar ladda bilen utifrån de inställningar jag har där.Dexter86 skrev:Aaah attans med att man inte kan ställa in specifika tider
Bor i lägenhet så tror inte jag har möjlighet till sådana inställningar i föreningens boxarNick skrev:Nu är jag alldeles för oteknisk kring det här men du kan inte ställa in det i boxen? I min chargeamp box så kan man ställa in klockslag som det är förbjudet att ladda. Sen när det klockslaget är över så slår den på och börjar ladda bilen utifrån de inställningar jag har där.Dexter86 skrev:Aaah attans med att man inte kan ställa in specifika tider
Tiderna varierar ju , kan vara 21-07 ibland eller vad som liksom
Trodde det skulle gå välja ett tidspann smidigt
Beror nog mer på boxleverantör och föreningens vilja. Bor också i brf och alla som har föreningens box har i detta fall chargeamp appen för att kunna slå på och stänga av min box, följa förbrukning m.m. Föreningen har sagt att det är laddförbud mellan 17-19 vilket finns registrerat på mitt konto. Kan lägga in fler klockslag om jag vill.Dexter86 skrev:Bor i lägenhet så tror inte jag har möjlighet till sådana inställningar i föreningens boxarNick skrev:Nu är jag alldeles för oteknisk kring det här men du kan inte ställa in det i boxen? I min chargeamp box så kan man ställa in klockslag som det är förbjudet att ladda. Sen när det klockslaget är över så slår den på och börjar ladda bilen utifrån de inställningar jag har där.Dexter86 skrev:Aaah attans med att man inte kan ställa in specifika tider
Tiderna varierar ju , kan vara 21-07 ibland eller vad som liksom
Trodde det skulle gå välja ett tidspann smidigt
Går tyvärr inte.Dexter86 skrev:Aaah attans med att man inte kan ställa in specifika tider
Men du har ju 16A 1-fas vilket är 3,7kW.
Som jag skrev i första exemplet så fyller du ju på med 5% per timme.
Sätt startid och välj procent = klart
- ChristerSjo
- Teslaägare
Det går om man skaffar 3-parts lösningar/appar. Du kan t.ex. schemalägga via TeslaFi.[JM] skrev:Går tyvärr inte.Dexter86 skrev:Aaah attans med att man inte kan ställa in specifika tider
EDIT.
Till Homey (smart hem kontroller) finns det en app som laddar utifrån timpriserna i det prisområde du bor i (SE1, SE2 etc)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Yes jag får väl göra så då, jäkla skit[JM] skrev:Går tyvärr inte.Dexter86 skrev:Aaah attans med att man inte kan ställa in specifika tider

Verkar dock som man får mindre än 5%
Vill minnas jag hade 44% när jag pluggade in, eller kanske 48 haha , börja ladda kl 23, tryckt in 25kWh och är på 75%
@christersjo
Sånna trix kanske jag tänker att jag kör när huset står färdigt nästa år