Lättnader

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Elcoche
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 mar 2014 07:27

Lättnader

Inlägg av Elcoche »

Tänkte att det hög tid att beröra det här med subventioner på EL bilar, Norge som har annars så höga skatter på bilar föregår med
gott exempel. Ingen hyckleri eller dubbla budskap, skall man köpa en EL bil skall man få subventioner!

Hade vi i Sverige dels kunnat få ordentliga subventioner och dels fått priset i nivåer 7,5
så hade jag och många med mig redan varit lyckliga ägare till vidundret.

Hade någon så kallad politiker sedan kommit med lagförslag att förbjuda fossila bränsledrivna bilar
i stadskärnor i våra större städer hade nog detta inte varit svårt att genomföra.

Miljöpolitiker och Ni som har möjlighet att påverka, här har ni chansen!
För visst går det att bygga snygga (EL) superbilar men det kostar lite för mycket
att vara miljövänlig.

Intressant vad Ni andra tycker om detta?
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Lättnader

Inlägg av matbl »

Momsbefria som i Norge låter som en bra idé i mina öron.
Borde inte kosta mycket då det som staten går miste om är momsintäkter, det är inte så att de måste betala ut en summa för varje bil som i fallet miljöbilspremie.
Naturligtvis måste momsfriheten även gälla vid leasing av sådan bil för att det inte ska bli konstiga effekter.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Lättnader

Inlägg av Kalle »

Låta de första 10'000 elbilarna köra i busfiler skulle nog va lockande för många
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Lättnader

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tror tyvärr att det skulle störa svenska jantelagen, förlåt jag menar rättvisetänket, om man införde subventioner motsvarande Norges. Det skulle skapa ett negativt klimat kring elbilar. Redan idag nämns norska subventionerna i negativa ordalag.

Bonus/malus förslaget försöker införa en lagom svensk lösning på det hela. Dvs att bilar med höga avgasvärden finansierar miljöbilsrabatter. Sånt går att "sälja in" både till beslutsfattare (nollsummespel, kostar inget) och befolkningen ("miljötänk"). Gränsen på 80 000 kronor som föreslagits skulle dock kunna höjas.

Sen får vi inte glömma att norska subventionerna infördes för att stödja inhemska bilproduktionen där. De enda biltillverkarna som fanns i Norge tillverkade elbilar (Think, Kewet). Nu när de är borta, och subventionerna går till inköp av utländska lyxbilar har redan röster höjts om att ändra subventionerna.

I Sverige hade vi förut Volvo och SAAB som båda tillverkade bilar med smutsiga stora motorer. Subventioner skulle ha slagit mot landets egna biltillverkare.
Nu när NEVS snart kommer börja tillverka SAAB bilar med eldrift kommer nog diskussionsklimatet också att ändra sig, och förslag om elbilssubventioner kommer att börja ploppa upp som svampar ur jorden.

Mycket snackas om miljö och gröna skogar, men i grund och botten är det protektionism det handlar om.
Elcoche
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 mar 2014 07:27

Re: Lättnader

Inlägg av Elcoche »

Det är fakta och bra argument om man vill bidra till den så intet görande debatten om "hur det egentligen ligger till",
håller helt med om det där. Och så länge vi inte höjer röster utan låter protektionister hållas kommer
inget att förändras. Skulle dagens intressen i fossila bränsledrivna fordon få lite "konkurrens" så hade vi nog
fått dem på rätt sida också. Om någon så har väl "oljebolagen" råd att bygga (snygga)elbilar men,
som du påpekar finns det väl kvar en hel del till att pumpa upp och smutsa ner luften med.

Min tanke var jo att skippa allt det gamla vanliga snacket och ta sikte på målet och försöka nå dit,
tänka lite "out of the box", inte snacka om alla variabler som måste "klaffa" för att protektionister skall vara nöjda.
Nu vill jag jo inte låta som någon "revolutionerande" idealist som står på någon barrikad och..., nope.

Jag kan inte alla fakta, det märker jag jo när jag läser övriga inlägg här (tack för det föresten)
så jag går på det jag känner. Vad är problemet, vill vi vara miljövänligare så gör något åt det nu
istället för att "smådränera" alla som inte har råd egentligen att betala för bättre miljö ("bidra" heter det jo...)

Jag håller med, vi kommer inte så långt så länge protektionism får sin vilja igenom, istället för sunt förnuft.
Skriv svar