Pendla längre sträcka
Moderator: Redaktion
Pendla längre sträcka
Kollar över olika alt för framtiden. Kör diesel idag som funkar fint med låg förbrukning men sneglar på Tesla. Ni som brukar dessa bilar kan kanske kan dela med er av erfarenheter.
Behöver en bil som tar mig från A till B utan att ladda. Det finns 10-12 st Tesla SC stolpar runt hörnet där jag bor och närheten av kontoret.
* Jag kör 4000-6000 mil om året.
* Pendlar ofta till kontoret som är 35 mil enkel väg.
* Använder E4an när jag pendlar och då är det 110-120 km/h som gäller.
Klarar en modell S eller 3 hela vägen? (Utan idiotkörning) Ska man köpa en Modell S med free charge och tanka ”gratis” och pendla med eller ska man köpa en ny modell 3?
Målet att åka så billigt och smidigt som möjligt och endast använda SC laddaren när jag kommer fram. Inte efter vägen för att spara tid.
Behöver en bil som tar mig från A till B utan att ladda. Det finns 10-12 st Tesla SC stolpar runt hörnet där jag bor och närheten av kontoret.
Klarar en modell S eller 3 hela vägen? (Utan idiotkörning) Ska man köpa en Modell S med free charge och tanka ”gratis” och pendla med eller ska man köpa en ny modell 3?
Målet att åka så billigt och smidigt som möjligt och endast använda SC laddaren när jag kommer fram. Inte efter vägen för att spara tid.
Re: Pendla längre sträcka
Jag skulle satsa på en M3 LR, men 35-40mil är ungefär vad man kommer på en laddning beroende på väder och hastighet.DKZ skrev:Kollar över olika alt för framtiden. Kör diesel idag som funkar fint med låg förbrukning men sneglar på Tesla. Ni som brukar dessa bilar kan kanske kan dela med er av erfarenheter.
Att köpa en MS med gratis supercharge är inte på kartan då dessa är inte har den räckvidd du efterfrågar dessutom laddar de långsammare än Model 3.
Kan du hitta en 11kW laddare i närhten av jobbet hade jag laddat där kontra på SuC då det är billigare och jobbar du i 7 timmar så har du fullt batteri när du drar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Jag skulle vilja påstå att 35 mil i motorvägsfart kan bli svettigt oavsett vilken elbil du köper. Det går såklart, det går även med elbilar som inte är Tesla. Men det kräver starka nerver, och man får räkna med att det blir nödvändigt att sänka hastigheten för att komma fram. I synnerhet vintertid eller i dåligt väder.
Frågan är snarare om det finns snabbladdare utmed sträckan så du kan toppa batteriet ifall det skulle bli nödvändigt? Jag antar att det finns.
Väl på plats eller hemma skulle jag absolut inte ladda på superchargern. Det tar bara onödig tid och sliter på batteriet. Och dessutom är det dyrare än hemmaladdning. Glöm fri SuC.
När bilen står parkerad är det alltså destinationsladdning med växelström som är det rekommenderade sättet att fylla på med elektroner.
Frågan är snarare om det finns snabbladdare utmed sträckan så du kan toppa batteriet ifall det skulle bli nödvändigt? Jag antar att det finns.
Väl på plats eller hemma skulle jag absolut inte ladda på superchargern. Det tar bara onödig tid och sliter på batteriet. Och dessutom är det dyrare än hemmaladdning. Glöm fri SuC.
När bilen står parkerad är det alltså destinationsladdning med växelström som är det rekommenderade sättet att fylla på med elektroner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Min åsikt och något förenklat:
Utifrån dina kriterier så går en äldre model S bort. Jag har haft en sådan.
En ny fixar det du önskar utan problem. Jag har en sådan. Min 2021:a som jag äger nu har jag lagt 5000 mil på i skrivande stund.
Model S och Model 3 är olika bilar med olika syften. För långfärd är Model S oslagbar. Provkör båda och skapa dig en egen uppfattning.
Utifrån dina kriterier så går en äldre model S bort. Jag har haft en sådan.
En ny fixar det du önskar utan problem. Jag har en sådan. Min 2021:a som jag äger nu har jag lagt 5000 mil på i skrivande stund.
Model S och Model 3 är olika bilar med olika syften. För långfärd är Model S oslagbar. Provkör båda och skapa dig en egen uppfattning.

MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Begagnat går bort med så många mil per år kommer underhållet äta upp besparningarna du gör med fri Supercharging.
Fokusera på destinationsladdning hemma och på jobbet. Snabbladdning är inget bra alternativ så som jag läser din text. Finns det Superchargers utmed vägen? Då ska de användas med låg SOC och bara så att du kommer fram till destinationsladdaren. Då går det som snabbast. Alltså 25-30 mil och sedan ett snabbt stopp på 5-10 min för de sista milen.
Fokusera på destinationsladdning hemma och på jobbet. Snabbladdning är inget bra alternativ så som jag läser din text. Finns det Superchargers utmed vägen? Då ska de användas med låg SOC och bara så att du kommer fram till destinationsladdaren. Då går det som snabbast. Alltså 25-30 mil och sedan ett snabbt stopp på 5-10 min för de sista milen.
- Gustafsson
- Teslaägare
Har en 100D. Räckvidden på bra motorväg, ej snabbare än 120 km/tim räcker precis vid 90% laddning, men det är för små marginaler. Raven funkar säkert, de har inte fri SuC. På landsväg hade det funkat, men dåligt väglag blöt väg och kyla så blir du tvungen att ladda. Jag långpendlar sedan många år men vanligen ca 90 mil. Klarar det med en laddning på sommaren, men brukar ladda 2 eller 3 gånger, mest beroende på om jag behöver stanna själv.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag kör en Modell 3 LR 2021 med stora Panasonic batteriet och håller med om att på sommaren, torrt väglag så kör jag 35-40 mil svensk motorväg/2+1 (snitthastighet 100 km/h) från 100% till 10%. På vintern behövs det nog 10 minuter laddning för att komma fram med samma 10%. Jag vet inte hur pressat schema du har men jag skulle säga att ett stopp på mindre än 20 minuter för mig absolut inte stör. Det var mer en psykologisk spärr som jag hade innan.
Behåll dieseln. Du tillhör de 0.01% av förarna med extrema körmönster som inte passar elbilar.
Verkar helt vansinnigt att ta jobb så långt bort. Byt jobb?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lite motsägelsefullt skrivet tycker, med runt 5000 mil på motorväg snackar vi 5-6 tusen per
månad enbart på soppan, och den sträckan kör man väl knappast i en pyttebil direkt (vilket skulle
förklara varför man kikar på model S tex), och med dom milen så kör man nog inte en gammal
bil heller så antagligen en ganska hög kostnad totalt…
Men… nu ska det åkas superbilligt osv och gärna gratis laddning, det går inte riktigt ihop för mig det här, speciellt
med ”den gamla vanliga” visan att man minsann absolut måste köra hela sträckan utan att stanna för ett
laddstopp, medans man däremot är helt ok med att ställa sig på en superladdare och där ladda till typ 100%
(Vilket kan ta en timme oavsett bil) och sedan knalla ut för att flytta bilen (med lite tur på en rast) och sedan
samma vissa hemma också…
Näe, det är nåt som inte håller ihop här, ska vi ens förvänta oss någon respons?
Jag skulle vilja påstå att snudd på ingen i verkligheten med dom förutsättningarna åker på det sättet…
månad enbart på soppan, och den sträckan kör man väl knappast i en pyttebil direkt (vilket skulle
förklara varför man kikar på model S tex), och med dom milen så kör man nog inte en gammal
bil heller så antagligen en ganska hög kostnad totalt…
Men… nu ska det åkas superbilligt osv och gärna gratis laddning, det går inte riktigt ihop för mig det här, speciellt
med ”den gamla vanliga” visan att man minsann absolut måste köra hela sträckan utan att stanna för ett
laddstopp, medans man däremot är helt ok med att ställa sig på en superladdare och där ladda till typ 100%
(Vilket kan ta en timme oavsett bil) och sedan knalla ut för att flytta bilen (med lite tur på en rast) och sedan
samma vissa hemma också…
Näe, det är nåt som inte håller ihop här, ska vi ens förvänta oss någon respons?
Jag skulle vilja påstå att snudd på ingen i verkligheten med dom förutsättningarna åker på det sättet…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
HenrikC skrev:Behåll dieseln. Du tillhör de 0.01% av förarna med extrema körmönster som inte passar elbilar.
Vad menar du? Han skulle ju tjäna ohemult med pengar på att köra på el. Kör man 35 mil med en 90D som har fri SuC så får man kanske stanna och ladda i 5-10 minuter. Kan ju vara gott med en kopp kaffe och gå på muggen också under de 3+ timmar som resan tar. Ser inte problemet öht.
Visst kanske en Raven Long Range klarar det utan stopp men är det verkligen värt pengarna att slippa stanna?
Märker nu att det verkar vara ett troll i görningen. Men ändå.
Glöm inte att om det är en välbesökt SuC måste man passa bilen och flytta den direkt den blivit fulladdad för att inte få dryga parkeringsavgifter.
Inte nått man sparar tid på, direkt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
tor-ake skrev:Glöm inte att om det är en välbesökt SuC måste man passa bilen och flytta den direkt den blivit fulladdad för att inte få dryga parkeringsavgifter.
Ja nu såg jag. Låter dock osannolikt att han bor vid en SuC och arbetar vid en annan så jag tror TS nog bara skojar lite.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Finns det ens några SuC med boende intill och företag intill och 35 mil ca mellan, längs E4:an…?
(Och 10-12 stolpar vid den som har boende intill)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kan ju bo i Mellbystrand tex sen kan du köra norrut förbi Jönköping och 15min till, vet inte var man hamnar då men…Bjelke skrev:Finns det ens några SuC med boende intill och företag intill och 35 mil ca mellan, längs E4:an…?
Att pendla den sträckan ofta dock känns ju sådär
Gällande kostnad för nya bilar, och förbrukning, så gör ett snabbt överslag på: https://teslakalkylen.se/DKZ skrev:Kollar över olika alt för framtiden. Kör diesel idag som funkar fint med låg förbrukning men sneglar på Tesla. Ni som brukar dessa bilar kan kanske kan dela med er av erfarenheter.
Fördelen med en M3 är att den är roligare att köra (tycker jag), men nackdelen är att den låter lite mer än MS (som är tystare). Dock är vår nuvarande M3 LR tystare än vår nuvarande dieselbil (Mercedes E-klass). Den förra gamla M3 2019 som vi hade, tyckte jag dock lät mer än vår diesel (mer vindbrus, mer vägljud).
35 mil är nog lite på gränsen nu på vintern, beroende på hur snabbt du kör på motorväg, etc. Kör du i 120 km/h så blir det lite tufft. Skulle nog då sätta gränsen vid 30 mil nu på vintern (vågar inte själv chansa att köra 100%->0% SoC, även om det tekniskt kanske skulle gå). Kör du runt 90 km/h så kommer 35 mil att fungera fint med en M3 LR även nu på vintern.
Skulle nog i ditt fall gått på en diesel, även om det blir enormt sjukt dyrt att pendla så långt varje dag.
Den största kostnaden är nog dock för dig personligen. Skulle inte vilja ha ett jobb där jag varje arbetsdag måste pendla 4 timmar. Dels enormt segt, men även slöseri av obetald tid. Du lägger 12 timmar per dag på jobbet, men får bara betalt för 8. Därpå får du enorma bränslekostnader du får stå för själv. Inte kul med dagens dieselpriser. Ca 1000 kr per arbetsdag, eller 253 000 per år. Dvs. du har i dag en kvarts miljon om året i bara bränslekostnad med ditt nuvarande arbete. Sedan har du värdeminskning, service- och slitage-kostnader för din nuvarande dieselbil ovan på det. Ouch!

Fokusera främst på att byta jobb, snarare än att byta bil (det kan du ta senare), är nog min starkaste rekommendation!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Man får dessutom ha en hyfsat rung högerfot och en viss dödslängtan för att klara pendlingen på 4h per dag om det är 35 mil enkel vägmartinot skrev:
Den största kostnaden är nog dock för dig personligen. Skulle inte vilja ha ett jobb där jag varje arbetsdag måste pendla 4 timmar. Dels enormt segt, men även slöseri av obetald tid. Du lägger 12 timmar per dag på jobbet, men får bara betalt för 8. Därpå får du enorma bränslekostnader du får stå för själv. Inte kul med dagens dieselpriser. Ca 1000 kr per arbetsdag, eller 253 000 per år. Dvs. du har i dag en kvarts miljon om året i bara bränslekostnad med ditt nuvarande arbete. Sedan har du värdeminskning, service- och slitage-kostnader för din nuvarande dieselbil ovan på det. Ouch!
Fokusera främst på att byta jobb, snarare än att byta bil (det kan du ta senare), är nog min starkaste rekommendation!

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
TS åker knappast till kontoret varje dag, det faller på sin egen orimlighet.
Model Y LR AWD 2022
-
TS kör mellan 4000-6000 mil om året, och har 35 mil till kontoret enkel väg. Om jag inte räknat fel så verkar det som TS kör till kontoret en eller två dagar i veckan...jonasl skrev:TS åker knappast till kontoret varje dag, det faller på sin egen orimlighet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nä, då blir det betydligt mer än 4-6 tusen mil per år.jonasl skrev:TS åker knappast till kontoret varje dag, det faller på sin egen orimlighet.

Jo, svårt att förstå när någon skriver "ofta". Är det 3-4 dagar i veckan, eller 1-2 ggr i månaden? Helt omöjligt att veta. Lättast hade nog varit om TS angett vad TS anser att "ofta" är.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Normal ICE-fart! Väl…?Maw skrev:Man får dessutom ha en hyfsat rung högerfot och en viss dödslängtan för att klara pendlingen på 4h per dag om det är 35 mil enkel väg

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jo, det kan inte vara helt smärtfritt. Låter inte jätteroligt skall jag erkänna.
Jag brukade klaga förr i tiden när jag behövde köra 2,5 mil till jobbet.
Jag brukade klaga förr i tiden när jag behövde köra 2,5 mil till jobbet.

Oj, vad många som har kommenterat. (och spekulerat
)
Tack för alla tips, Det uppskattas!
Nej, jag pendlar inte varje dag men några ggr i månaden åker jag 35 mil enkel väg till kontoret. Stannar några dagar innan jag åker hem igen.
Som jag har förstått det så kommer jag inte hela vägen om det inte är sol i ryggen, fint väder och medvind. Det får bli ett kortare stopp och ladda och det finns Tesla laddstolpar efter vägen så det är inte ett problem. Nog bara en mental grej att klara sig hela vägen utan att stanna.
Eftersom jag bokstavligen bor ett stenkast från 10-12 tesla laddstolpar så tänkte jag att "gratis" supercharge (gäller väl gamla bilar fram till 2017?) hade varit den "billigaste" lösningen men har förstått att det inte är bra för batteri att bara snabbladda och att det tar tid att ladda äldre modeller.
Diesel fungerar som det är idag men ser över mina alt innan jag byter bil senare i vår. M3 LR kanske skulle passa mina behov.
Att ladda 7 timmar på natten när bilen står hemma är inga problem, Är dock osäker på hur jag ska kunna ladda bilen när jag inte är hemma.
Hur gör ni om ni reser till annan ort och bor på hotell eller liknande.

Nej, jag pendlar inte varje dag men några ggr i månaden åker jag 35 mil enkel väg till kontoret. Stannar några dagar innan jag åker hem igen.
Som jag har förstått det så kommer jag inte hela vägen om det inte är sol i ryggen, fint väder och medvind. Det får bli ett kortare stopp och ladda och det finns Tesla laddstolpar efter vägen så det är inte ett problem. Nog bara en mental grej att klara sig hela vägen utan att stanna.
Eftersom jag bokstavligen bor ett stenkast från 10-12 tesla laddstolpar så tänkte jag att "gratis" supercharge (gäller väl gamla bilar fram till 2017?) hade varit den "billigaste" lösningen men har förstått att det inte är bra för batteri att bara snabbladda och att det tar tid att ladda äldre modeller.
Diesel fungerar som det är idag men ser över mina alt innan jag byter bil senare i vår. M3 LR kanske skulle passa mina behov.
Att ladda 7 timmar på natten när bilen står hemma är inga problem, Är dock osäker på hur jag ska kunna ladda bilen när jag inte är hemma.
M3 LR är nog ett alldeles utmärkt verktyg för dig och dina behov och 35 mil kommer du att klara i alla förhållanden om du kör som folk.
Tesla Y LR -22 EAP
Kommer mer och mer hotell som erbjuder laddplats till bil, kanske kräver lite framförhållning då de ofta enligt mig blir bokade. Finns oftast väldigt många destinationsladdare i städerna (beror såklart på vart du åker). Annars så finns ju Supercharge väl utspritt i landet om du nu tittar på en Tesla. Ladda ned appen ChargeFinder och kolla runt lite på dom orter som du kanske brukar åka till så får du en uppfattning kring hur det är med destinationsladdare.DKZ skrev:Oj, vad många som har kommenterat. (och spekulerat)