Hur mkt ungefär kan man rimligen ladda upp bilen på den tiden?

Moderator: Redaktion
Om ombordsladdaren kan ladda med 22 kW.Epicure skrev:Rimligen 22 kWh.
Det beror på vilken bil du har.SomTam skrev:Ica har gratis laddning max 1 timme. 22 kw type 2.
Hur mkt ungefär kan man rimligen ladda upp bilen på den tiden?
SomTam skrev:Säg att man tar bilen från hemmet, kör till laddaren och handlar, någon km, låter den stå 1 timme, tex Model Y.
Antar att det är i princip som att ladda från en kall bil. Säg att man ligger på 30% batteri.
Hur mkt rimligen får man då på en timme?Knappt så det märks med resan dit och tillbaka? Eller går man + några %?
Får man in 22kw och har ett 75 kw batteri är det nästan +30% antar jag? Men förmodar att man aldrig får ut så mycket med kallt batteri och resor fram och tillbaka på några km...
Okej, det suger ju rätt fett. Varför har bilarna bara 11?pejvic skrev:SomTam skrev:Säg att man tar bilen från hemmet, kör till laddaren och handlar, någon km, låter den stå 1 timme, tex Model Y.
Antar att det är i princip som att ladda från en kall bil. Säg att man ligger på 30% batteri.
Hur mkt rimligen får man då på en timme?Knappt så det märks med resan dit och tillbaka? Eller går man + några %?
Får man in 22kw och har ett 75 kw batteri är det nästan +30% antar jag? Men förmodar att man aldrig får ut så mycket med kallt batteri och resor fram och tillbaka på några km...
Ja eftersom en Y tar 11kw så får du ju 15% på en timma. Minus det du gör av med till och från Ica såklart. Så rimligen har du mer när du kommer hem.
kallt batteri påverkar inte nämnvärt på 11kw laddstoplarna. Denna har 22 men Y får alltså 11, det är bilens fel.
Du kan ju köpa en annan bil istället då. Inte alla bilar har 11 kW.SomTam skrev:Okej, det suger ju rätt fett. Varför har bilarna bara 11?pejvic skrev:SomTam skrev:Säg att man tar bilen från hemmet, kör till laddaren och handlar, någon km, låter den stå 1 timme, tex Model Y.
Antar att det är i princip som att ladda från en kall bil. Säg att man ligger på 30% batteri.
Hur mkt rimligen får man då på en timme?Knappt så det märks med resan dit och tillbaka? Eller går man + några %?
Får man in 22kw och har ett 75 kw batteri är det nästan +30% antar jag? Men förmodar att man aldrig får ut så mycket med kallt batteri och resor fram och tillbaka på några km...
Ja eftersom en Y tar 11kw så får du ju 15% på en timma. Minus det du gör av med till och från Ica såklart. Så rimligen har du mer när du kommer hem.
kallt batteri påverkar inte nämnvärt på 11kw laddstoplarna. Denna har 22 men Y får alltså 11, det är bilens fel.När det finns stolpar med 22 tex...
Ska man måste ladda på SC för att få ut mer hastighet?
Det kostar pengar med 22kW ombordladdare. Förut kunde man beställa det till model S men det gick lös på ganska många tusenlappar. Någon på forumet har säkert järnkoll på priset men frågan är varför ska Tesla installera dyr utrustning som normalt inte behövs?SomTam skrev:Okej, det suger ju rätt fett. Varför har bilarna bara 11?pejvic skrev:SomTam skrev:Säg att man tar bilen från hemmet, kör till laddaren och handlar, någon km, låter den stå 1 timme, tex Model Y.
Antar att det är i princip som att ladda från en kall bil. Säg att man ligger på 30% batteri.
Hur mkt rimligen får man då på en timme?Knappt så det märks med resan dit och tillbaka? Eller går man + några %?
Får man in 22kw och har ett 75 kw batteri är det nästan +30% antar jag? Men förmodar att man aldrig får ut så mycket med kallt batteri och resor fram och tillbaka på några km...
Ja eftersom en Y tar 11kw så får du ju 15% på en timma. Minus det du gör av med till och från Ica såklart. Så rimligen har du mer när du kommer hem.
kallt batteri påverkar inte nämnvärt på 11kw laddstoplarna. Denna har 22 men Y får alltså 11, det är bilens fel.När det finns stolpar med 22 tex...
Ska man måste ladda på SC för att få ut mer hastighet?
Hur många Lidl är det som har det?[JM] skrev:Det kostar pengar med 22kW ombordladdare. Förut kunde man beställa det till model S men det gick lös på ganska många tusenlappar. Någon på forumet har säkert järnkoll på priset men frågan är varför ska Tesla installera dyr utrustning som normalt inte behövs?SomTam skrev:Okej, det suger ju rätt fett. Varför har bilarna bara 11?pejvic skrev:SomTam skrev:Säg att man tar bilen från hemmet, kör till laddaren och handlar, någon km, låter den stå 1 timme, tex Model Y.
Antar att det är i princip som att ladda från en kall bil. Säg att man ligger på 30% batteri.
Hur mkt rimligen får man då på en timme?Knappt så det märks med resan dit och tillbaka? Eller går man + några %?
Får man in 22kw och har ett 75 kw batteri är det nästan +30% antar jag? Men förmodar att man aldrig får ut så mycket med kallt batteri och resor fram och tillbaka på några km...
Ja eftersom en Y tar 11kw så får du ju 15% på en timma. Minus det du gör av med till och från Ica såklart. Så rimligen har du mer när du kommer hem.
kallt batteri påverkar inte nämnvärt på 11kw laddstoplarna. Denna har 22 men Y får alltså 11, det är bilens fel.När det finns stolpar med 22 tex...
Ska man måste ladda på SC för att få ut mer hastighet?
Hemma laddar ma ju normalt inte med dom effekterna. Hemladdningen står ju för över 90% av det du laddar.
Var glad för att ICA bjuder på ström istället.
Sen blir det så meningslöst lite med dessa AC-stolpar ändå så det är väldigt få som orkar koppla in sig. Är oftast Hybridägare som ändå har små batterier som brukar koppla upp sig.
Om jag kan ladda 10kWh på natten för 5-10kr. Orka slita fram sladden och fippla med det utanför ICA för att spara 5-10kr per vecka....
Handla på LIDL istället. Dom har 50kW DC-laddare... GRATIS...
www.chargefinder.comSimon93 skrev:Hur många Lidl är det som har det?[JM] skrev:Det kostar pengar med 22kW ombordladdare. Förut kunde man beställa det till model S men det gick lös på ganska många tusenlappar. Någon på forumet har säkert järnkoll på priset men frågan är varför ska Tesla installera dyr utrustning som normalt inte behövs?SomTam skrev:Okej, det suger ju rätt fett. Varför har bilarna bara 11?pejvic skrev:SomTam skrev:Säg att man tar bilen från hemmet, kör till laddaren och handlar, någon km, låter den stå 1 timme, tex Model Y.
Antar att det är i princip som att ladda från en kall bil. Säg att man ligger på 30% batteri.
Hur mkt rimligen får man då på en timme?Knappt så det märks med resan dit och tillbaka? Eller går man + några %?
Får man in 22kw och har ett 75 kw batteri är det nästan +30% antar jag? Men förmodar att man aldrig får ut så mycket med kallt batteri och resor fram och tillbaka på några km...
Ja eftersom en Y tar 11kw så får du ju 15% på en timma. Minus det du gör av med till och från Ica såklart. Så rimligen har du mer när du kommer hem.
kallt batteri påverkar inte nämnvärt på 11kw laddstoplarna. Denna har 22 men Y får alltså 11, det är bilens fel.När det finns stolpar med 22 tex...
Ska man måste ladda på SC för att få ut mer hastighet?
Hemma laddar ma ju normalt inte med dom effekterna. Hemladdningen står ju för över 90% av det du laddar.
Var glad för att ICA bjuder på ström istället.
Sen blir det så meningslöst lite med dessa AC-stolpar ändå så det är väldigt få som orkar koppla in sig. Är oftast Hybridägare som ändå har små batterier som brukar koppla upp sig.
Om jag kan ladda 10kWh på natten för 5-10kr. Orka slita fram sladden och fippla med det utanför ICA för att spara 5-10kr per vecka....
Handla på LIDL istället. Dom har 50kW DC-laddare... GRATIS...
Fast bara typ 2dl bensin dåTiborBlomhall skrev:Hur förklarar man för en bensinbilist att javisst erbjuder ICA gratis laddning men jag orkar inte backa in bilen å peta i sladden för det?![]()
Tänk er om de erbjöd gratis bensin till alla som handlade! Vilken kalabalik det skulle bli!
11 kW är ju lönt, men Hemköp Torsplan har motorvärmaruttag på sina laddplatser = 2,3 kW.TiborBlomhall skrev:Hur förklarar man för en bensinbilist att javisst erbjuder ICA gratis laddning men jag orkar inte backa in bilen å peta i sladden för det?![]()
Tänk er om de erbjöd gratis bensin till alla som handlade! Vilken kalabalik det skulle bli!
11 kWh i en halvtimme ger nog 5 kWh som räcker i tre mil. En bil med 0.7 L per mil förbrukning skulle behöva 2 liter bensin för det. Skulle ICA ge bort två liter bensin gratis till alla sina kunder skulle det nog bli en kö.Remuz skrev:Fast bara typ 2dl bensin dåTiborBlomhall skrev:Hur förklarar man för en bensinbilist att javisst erbjuder ICA gratis laddning men jag orkar inte backa in bilen å peta i sladden för det?![]()
Tänk er om de erbjöd gratis bensin till alla som handlade! Vilken kalabalik det skulle bli!
Vi med model S (och även model X) har iaf sedan länge 16,5kW-laddare (eller 24A isf 16A då) vilketjonasl skrev:Men det är rätt få som kan ladda mer än 11kW AC.