Jag ska lämna in Tesla-bilen nästa månad till Tesla för att laga ombordsladdaren som just nu bara kan ladda max 7 Kw och kanske kommer få en lånebil från Tesla medans den lagas. Då tänkte jag fråga om och hur jag kan få boendeparkerings-taxan när jag kommer hem och ska parkera lånebilen okänt antal dagar. Men så kom jag på att jag lär ju inte ha varit den enda personen som fått den frågan och då borde jag kunna googla det. Så jag googlade det och tänkte dela med mig av vad jag hittade så fler kan få veta också:
För oss som bor i Solna kommun så gäller följande:
"Lånebil eller hyrbil
Du får inte boendeparkeringstillstånd för låne/hyrbil, om inte bilen är ersättning för en egen skadad bil. Du kan då få ett tillfälligt boendeparkeringstillstånd, som utfärdas i receptionen i Solna stadshus."
Källa:
https://www.solna.se/boende--miljo/park ... eparkering
Jag kollade i "Parkster"-appen där jag har min nuvarande boendeparkeringsbiljett som gäller 90 dagar i taget. Där kan jag trycka på "Tickets" - "Boendeparkering Solna" - "Change car". Sen får jag frågan om vilket regnummer jag vill byta till. Så utan att ha provat ännu så antar jag att jag enkelt kommer kunna trycka där och fylla i lånebilens regnummer istället, och sen när jag lämnat tillbaka lånebilen, trycka på samma ställe för att fylla i min egna bils regnummer igen. Så det kommer alltså inte kosta en enda krona extra att parkera en lånebil om jag gör på det sättet om jag förstått saken rätt. Nice. Lite bökigt att tvingas besöka kontoret i Solna Stadshus men det kunde vart värre också.
Boendeparkering+avgift för lånebil medans bilen är hos Tesla
Moderator: Redaktion
Boendeparkering+avgift för lånebil medans bilen är hos Tesla
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Boendeparkering+avgift för lånebil medans bilen är hos T
El bara ta kostnaden och strunta i krånglet?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
50 kronor per dygn trots att man redan betalat för parkering?tslaqqq skrev:El bara ta kostnaden och strunta i krånglet?
I mitt fall köpte jag en ny bil i fredags och det har inte gått att registrera ett nytt boendeparkeringstillstånd. Troligen är det någon fördröjning så att Solnas system inte kan se att jag är ägare till min bil. Det blir till att besöka Stadshuset imorgon bitti.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
Fel, det kostar 96 kronor per dygn.tslaqqq skrev:Exakt 50:- vs vad kostar en ny bil...
Utöver att jag redan betalar över 4000 kronor per år.
Jag betalar alltså både boendeparkering och besöksparkering, för samma bil, samtidigt. Eftersom Solna stads system inte uppdaterar ägandeförhållanden i realtid.
Idiotiskt.
Jag kan inte riktigt se kopplingen till hur mycket bilen kostar, men du kanske kan förklara?
Precis samma sak hade hänt om jag köpt en gammal 240. Hade det känts jobbigare då?
Det tar en nattkörning till nästkommande vardag innan ägarbytet har registrerats i cbr. Så Solna ser det säkert imorgon ändå.mikebike skrev:50 kronor per dygn trots att man redan betalat för parkering?tslaqqq skrev:El bara ta kostnaden och strunta i krånglet?
I mitt fall köpte jag en ny bil i fredags och det har inte gått att registrera ett nytt boendeparkeringstillstånd. Troligen är det någon fördröjning så att Solnas system inte kan se att jag är ägare till min bil. Det blir till att besöka Stadshuset imorgon bitti.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
- mikebike
- Teslaägare
Jag fick ett snabbt svar från Solna stad nu på morgonen.chox skrev:Det tar en nattkörning till nästkommande vardag innan ägarbytet har registrerats i cbr. Så Solna ser det säkert imorgon ändå.mikebike skrev:50 kronor per dygn trots att man redan betalat för parkering?tslaqqq skrev:El bara ta kostnaden och strunta i krånglet?
Tips till mig själv och andra i framtiden, köp inte ny bil på en fredag eftermiddag. Det tipset sparar flera hundralappar!