Vi håller också koll på Etron GT, den vore najs tycker jag (gärna RS), men i år tror jag att jag lägger mest fokus
på huset och förhoppningsvis ett garage på något sätt (äger ju inte marken framför kåken)… nytt tak måste det bli iaf…
Inget alls fan av e-tron GT. Tycker ju syskonmodellen Taycan är 10 ggr snyggare.
Vi håller också koll på Etron GT, den vore najs tycker jag (gärna RS), men i år tror jag att jag lägger mest fokus
på huset och förhoppningsvis ett garage på något sätt (äger ju inte marken framför kåken)… nytt tak måste det bli iaf…
Inget alls fan av e-tron GT. Tycker ju syskonmodellen Taycan är 10 ggr snyggare.
Jo Taycan är najs också men bara i vissa färger tycker jag och konstigt nog (för att vara mig) så gillar jag
den vita mest…
Vi håller också koll på Etron GT, den vore najs tycker jag (gärna RS), men i år tror jag att jag lägger mest fokus
på huset och förhoppningsvis ett garage på något sätt (äger ju inte marken framför kåken)… nytt tak måste det bli iaf…
Inget alls fan av e-tron GT. Tycker ju syskonmodellen Taycan är 10 ggr snyggare.
Jo Taycan är najs också men bara i vissa färger tycker jag och konstigt nog (för att vara mig) så gillar jag
den vita mest…
Var inne rätt mycket på en Taycan förra sommaren, och jag gillade också den vita! Men även mörkgröna och ljusblåa var mycket snygga.
Jag har skrivit det många gånger förut. Model S var en designmässig fullträff. Den bilen är perfekt. Nästan alla bilar har en sweet spot, en vinkel där de ser bäst ut, medan de ser konstiga ut från en annan vinkel. Model S är inte så. Den är perfekt från alla vinklar. Det är jättekonstigt att Teslas designer (Franz v H?) inte har lyckats bättre med allt som kom efter Model S.
Tycker faktiskt inte att MS eller MX är speciellt snygga. Gillar inte "grillen"/fronten som ser lite harmynt ut (precis som jag inte gillar fiskläppsbågen fram på M3/MY). Ser ut som MS/MX "läspar" på något märkligt sätt. Inte alls fan av det.
Det är den gamla Model S-desigen jag menar. Ursprungsmodellen innan facelift. Facelift-fiskläpparna är säkert bra för luftmotståndet, men jag håller helt med, de är inte så snygga. Sen är det väl inte många som påstår att MX är en snygg bil. I mina ögon är det en skelögd flodhäst med vingar. Som Bjelke säger, en photoshoppad, men misslyckad Model S.
Visst kan man tycka att Model S har kommit till åren, och att en del designelement har blivit lite tråkiga och gamla. Men det ändrar inget i det faktum att proportionerna är perfekta. Det är ganska universellt och har inte så mycket att göra med om det är en modern eller en gammal design. Grejen är bara att såväl M3 som MY fortfarande försöker härma den ursprungliga MS-designen, fast de misslyckas tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
.../ Visst kan man tycka att Model S har kommit till åren, och att en del designelement har blivit lite tråkiga och gamla. Men det ändrar inget i det faktum att proportionerna är perfekta. /.../ Grejen är bara att såväl M3 som MY fortfarande försöker härma den ursprungliga MS-designen /...
För att en Model 3 skulle kunna ha liknande proportioner som en Model S så skulle Model 3 behöva vara lägre. Och det är nog rätt svårt att åstadkomma med bibehållna interiördimensioner... Taklinjen på 3 är som jag förstått det också rätt viktig för att optimera ett lågt luftmotstånd i högre hastigheter. Även det kan säkerligen utgöra en begränsande faktor för formgivningen...
.../ Visst kan man tycka att Model S har kommit till åren, och att en del designelement har blivit lite tråkiga och gamla. Men det ändrar inget i det faktum att proportionerna är perfekta. /.../ Grejen är bara att såväl M3 som MY fortfarande försöker härma den ursprungliga MS-designen /...
För att en Model 3 skulle kunna ha liknande proportioner som en Model S så skulle Model 3 behöva vara lägre. Och det är nog rätt svårt att åstadkomma med bibehållna interiördimensioner... Taklinjen på 3 är som jag förstått det också rätt viktig för att optimera ett lågt luftmotstånd i högre hastigheter. Även det kan säkerligen utgöra en begränsande faktor för formgivningen...
Så är det naturligtvis. Men det blev en kompromiss som resulterade i en bil som ser konstig ut från vissa vinklar, främst rakt framifrån så som jag ser det. Vindrutan tar alldeles för mycket plats i "ansiktet". Frågan är om det hade gått att få det bättre utan att behöva göra avkall på nåt annat. En del designers försöker ju t.ex. lura ögat genom att applicera mörkare färger eller paneler på ställen som måste finnas av olika skäl men som gör att bilen ser oproportionerlig ut. Ett sådant exempel är ID.3 som man har försett med en mörkare kant undertill och som får bilen att se ut som den har mer markfrigång. Det blir mer harmoniskt för ögat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har skrivit det många gånger förut. Model S var en designmässig fullträff. Den bilen är perfekt. Nästan alla bilar har en sweet spot, en vinkel där de ser bäst ut, medan de ser konstiga ut från en annan vinkel. Model S är inte så. Den är perfekt från alla vinklar. Det är jättekonstigt att Teslas designer (Franz v H?) inte har lyckats bättre med allt som kom efter Model S.
Tycker faktiskt inte att MS eller MX är speciellt snygga. Gillar inte "grillen"/fronten som ser lite harmynt ut (precis som jag inte gillar fiskläppsbågen fram på M3/MY). Ser ut som MS/MX "läspar" på något märkligt sätt. Inte alls fan av det.
Det är den gamla Model S-desigen jag menar. Ursprungsmodellen innan facelift.
Ahh. Du menar gamla "nose cone" MS!
Jo, det är nog den Tesla som jag kanske inte tycker är supervacker, men ändå den Teslan som ser bäst ut (om vi inte räknar gamla Roadster, eller kommande).
Sedan kan jag leva med de andra också, även om de (för mig) inte är några designfavoriter. Man har nog, som andra påpekat, optimerat extremt för låg energiförbrukning och lång räckvidd, samt att ha bra utsikt inifrån kupén. Bägge saker som jag tycker är viktiga, och kan därmed köpa de kompromisserna.
Gillar I5 personligen! Lite som Honda-e, fast lite vassare. Vill man sticka ut åt fel håll, titta på Nissan Leaf 2011-2017.
Har båda
Jag tycker både Honda e och HI5 är härligt designade pga att de sticker ut. Fina eller fulsnygga har jag inte bestämt mig för, men troligtvis går de till historien för sin design.
Leafen mk1 har jag inte mycket till övers för. Inte heller M3 eller MY, det är något med proportionerna jag inte riktigt får ihop, men de verkar ju vara sjukt effektiva drivlinor på dem istället, där är man avundsjuk.
Jag sitter och funderar på om man tar sig 30mil med takbox i en HI5, någon som testat? Gävle-Sälen, så blandat 70-110.
Jag gjorde fyra testkörningar med takbox för ett tag sen. Två ggr rättvänd och två ggr felvänd i 1-2 plusgrader 13km med farthållaren på 100, med vändning efter 6,5km. Hamnade mellan 27,8 och 29,3kwh/100km.
Så 30 mil blir nog tajt men beror på hur stor del lägre hastigheter samt temperatur och väglag såklart.
Körde häromdagen i 1dm nysnö och spåriga vägar,
förbrukning uppemot 40 trots max 70 km/h.
Gillar I5 personligen! Lite som Honda-e, fast lite vassare. Vill man sticka ut åt fel håll, titta på Nissan Leaf 2011-2017.
Har båda
Jag tycker både Honda e och HI5 är härligt designade pga att de sticker ut. Fina eller fulsnygga har jag inte bestämt mig för, men troligtvis går de till historien för sin design.
Leafen mk1 har jag inte mycket till övers för. Inte heller M3 eller MY, det är något med proportionerna jag inte riktigt får ihop, men de verkar ju vara sjukt effektiva drivlinor på dem istället, där är man avundsjuk.
Jag sitter och funderar på om man tar sig 30mil med takbox i en HI5, någon som testat? Gävle-Sälen, så blandat 70-110.
Jag gjorde fyra testkörningar med takbox för ett tag sen. Två ggr rättvänd och två ggr felvänd i 1-2 plusgrader 13km med farthållaren på 100, med vändning efter 6,5km. Hamnade mellan 27,8 och 29,3kwh/100km.
Så 30 mil blir nog tajt men beror på hur stor del lägre hastigheter samt temperatur och väglag såklart.
Körde häromdagen i 1dm nysnö och spåriga vägar,
förbrukning uppemot 40 trots max 70 km/h.
Ajdå. Ja, det är väl vad det är. Nu är takräcket beställt iaf. Gillar inte att köra med allt inne i bilen.
Jag har skrivit det många gånger förut. Model S var en designmässig fullträff. Den bilen är perfekt. Nästan alla bilar har en sweet spot, en vinkel där de ser bäst ut, medan de ser konstiga ut från en annan vinkel. Model S är inte så. Den är perfekt från alla vinklar. Det är jättekonstigt att Teslas designer (Franz v H?) inte har lyckats bättre med allt som kom efter Model S.
Tycker faktiskt inte att MS eller MX är speciellt snygga. Gillar inte "grillen"/fronten som ser lite harmynt ut (precis som jag inte gillar fiskläppsbågen fram på M3/MY). Ser ut som MS/MX "läspar" på något märkligt sätt. Inte alls fan av det.
Det är den gamla Model S-desigen jag menar. Ursprungsmodellen innan facelift.
Ahh. Du menar gamla "nose cone" MS!
Jo, det är nog den Tesla som jag kanske inte tycker är supervacker, men ändå den Teslan som ser bäst ut (om vi inte räknar gamla Roadster, eller kommande).
Sedan kan jag leva med de andra också, även om de (för mig) inte är några designfavoriter. Man har nog, som andra påpekat, optimerat extremt för låg energiförbrukning och lång räckvidd, samt att ha bra utsikt inifrån kupén. Bägge saker som jag tycker är viktiga, och kan därmed köpa de kompromisserna.
Får jag påminna om att tråden handlar om ioniq5 och inte Tesla!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nej, det vill jag inte påstå. Jag gillade Model S, sen att den knakade en del var tråkigt. Huvudargumentet för att jag sålde den var nog mer för jag tröttnade på att ha kört två Model S i rad. Det var ju egentligen inget fel (på den sista iaf).
HelectriC skrev:
Får jag påminna om att tråden handlar om ioniq5 och inte Tesla!
Bra påminnelse, och måste erkänna att jag även var med i diskussionerna kring designen på Honda E, e-tron GT och Taycan. Sorry.
Som tur var jag iaf. inte en av de som diskuterade utseendet på Leaf, så alltid något.
Gillar I5 personligen! Lite som Honda-e, fast lite vassare. Vill man sticka ut åt fel håll, titta på Nissan Leaf 2011-2017.
Har båda
Jag tycker både Honda e och HI5 är härligt designade pga att de sticker ut. Fina eller fulsnygga har jag inte bestämt mig för, men troligtvis går de till historien för sin design.
Leafen mk1 har jag inte mycket till övers för. Inte heller M3 eller MY, det är något med proportionerna jag inte riktigt får ihop, men de verkar ju vara sjukt effektiva drivlinor på dem istället, där är man avundsjuk.
Jag sitter och funderar på om man tar sig 30mil med takbox i en HI5, någon som testat? Gävle-Sälen, så blandat 70-110.
Jag gjorde fyra testkörningar med takbox för ett tag sen. Två ggr rättvänd och två ggr felvänd i 1-2 plusgrader 13km med farthållaren på 100, med vändning efter 6,5km. Hamnade mellan 27,8 och 29,3kwh/100km.
Så 30 mil blir nog tajt men beror på hur stor del lägre hastigheter samt temperatur och väglag såklart.
Körde häromdagen i 1dm nysnö och spåriga vägar,
förbrukning uppemot 40 trots max 70 km/h.
Ajdå. Ja, det är väl vad det är. Nu är takräcket beställt iaf. Gillar inte att köra med allt inne i bilen.
Nej, det vill jag inte påstå. Jag gillade Model S, sen att den knakade en del var tråkigt. Huvudargumentet för att jag sålde den var nog mer för jag tröttnade på att ha kört två Model S i rad. Det var ju egentligen inget fel (på den sista iaf).
HelectriC skrev:
Får jag påminna om att tråden handlar om ioniq5 och inte Tesla!
Bra påminnelse, och måste erkänna att jag även var med i diskussionerna kring designen på Honda E, e-tron GT och Taycan. Sorry.
Som tur var jag iaf. inte en av de som diskuterade utseendet på Leaf, så alltid något.
Med tanke på att du flyttar runt på mina svar mellan trådar eftersom försäkring på Model 3 tydligen inte hör hemma i tråden ”väntrum Model 3”, så trodde jag att du var mer noga med vilken tråd du skriver i? Att jag blandar, det har du ju redan gjort en grej av.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
(dåligt) skämt åsido, jag personligen har inget emot att det varierar lite ämnesvis i denna tråd och att det skiljer i åsikter (vilket är vad forums är till för). Det gör att den känns mera levande och hemtrevlig. Tills jag får min bil så är det här det närmaste jag kommer en och nya inlägg i denna tråd låter mig leva som elbilsägare genom er och är det enda som gör att jag klarar av väntan (beställd i Juni-21).
Nej, det vill jag inte påstå. Jag gillade Model S, sen att den knakade en del var tråkigt. Huvudargumentet för att jag sålde den var nog mer för jag tröttnade på att ha kört två Model S i rad. Det var ju egentligen inget fel (på den sista iaf).
HelectriC skrev:
Får jag påminna om att tråden handlar om ioniq5 och inte Tesla!
Bra påminnelse, och måste erkänna att jag även var med i diskussionerna kring designen på Honda E, e-tron GT och Taycan. Sorry.
Som tur var jag iaf. inte en av de som diskuterade utseendet på Leaf, så alltid något.
Med tanke på att du flyttar runt på mina svar mellan trådar eftersom försäkring på Model 3 tydligen inte hör hemma i tråden ”väntrum Model 3”, så trodde jag att du var mer noga med vilken tråd du skriver i? Att jag blandar, det har du ju redan gjort en grej av.
Jag håller som sagt med dig 100%.
Vi borde skapat en egen tråd om formgivning och design. Blir lite OT för denna tråden (om det inte handlar om just Iq5s utseende).
Vi har nog dock varit flera som syndat (därav citeringen från dig själv ovan).
Har som sagt inte heller enbart varit om Tesla, utan om en rad andra bilar som sagt (Leaf, Honda E, e-tron GT, Taycan, etc.).
Nej, det vill jag inte påstå. Jag gillade Model S, sen att den knakade en del var tråkigt. Huvudargumentet för att jag sålde den var nog mer för jag tröttnade på att ha kört två Model S i rad. Det var ju egentligen inget fel (på den sista iaf).
HelectriC skrev:
Får jag påminna om att tråden handlar om ioniq5 och inte Tesla!
Bra påminnelse, och måste erkänna att jag även var med i diskussionerna kring designen på Honda E, e-tron GT och Taycan. Sorry.
Som tur var jag iaf. inte en av de som diskuterade utseendet på Leaf, så alltid något.
Med tanke på att du flyttar runt på mina svar mellan trådar eftersom försäkring på Model 3 tydligen inte hör hemma i tråden ”väntrum Model 3”, så trodde jag att du var mer noga med vilken tråd du skriver i? Att jag blandar, det har du ju redan gjort en grej av.
Jag håller som sagt med dig 100%.
Vi borde skapat en egen tråd om formgivning och design. Blir lite OT för denna tråden (om det inte handlar om just Iq5s utseende).
Vi har nog dock varit flera som syndat (därav citeringen från dig själv ovan).
Har som sagt inte heller enbart varit om Tesla, utan om en rad andra bilar som sagt (Leaf, Honda E, e-tron GT, Taycan, etc.).
Att jag syndat det är vi ju överens om, men eftersom du trycker så tydligt på att jag gör just det, så tycker jag det var på sin plats att lyfta fram att du inte är bättre alls. Bara ditt forumnamn visar ju att du är en av de värsta syndarna själv
Det blir liksom inte bättre bara för att du fetmarkerar det jag skrivit. Sen var det ju trots allt du som frågade mig ang Model S och jag svarade. Men jag ska undvika att svara dig i fortsättningen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
(dåligt) skämt åsido, jag personligen har inget emot att det varierar lite ämnesvis i denna tråd och att det skiljer i åsikter (vilket är vad forums är till för). Det gör att den känns mera levande och hemtrevlig. Tills jag får min bil så är det här det närmaste jag kommer en och nya inlägg i denna tråd låter mig leva som elbilsägare genom er och är det enda som gör att jag klarar av väntan (beställd i Juni-21).
Det tråkiga är bara när då faktiska frågor kring I5 och bokning försvinner i havet av andra icke-relaterade frågor... Typ min fråga.
Tråden är bra, men då detta är primärt ett Tesla-forum så är det många som inte hittat hit. Stora svenska IONIQ 5-gruppen på Facebook är riktigt bra med (även den Norska). Även IONIQ-forumet, men där blandas det från olika länder så det är inte alltid relevant. Särskilt nu när jänkarna fått sina.
Detta blir lite OT. Men jag tycker att det är bra med ett forum som är till för alla märken. Här är ju även vi icke-Tesla-ägare välkomna. Däremot är det förstås en klar vinkling mot Tesla när det gäller nyheter. Det skulle vara roligt med mer bredd. Men då kanske det behövs ett annat forum...
Eftersom jag tillhör den udda gruppen människor som vägrar Facebook så är detta forum min viktigaste informationskälla kring elbilar och i synnerhet Ioniq 5. Det är faktiskt tack vare det här forumet att jag överhuvudtaget kör elbil. Visserligen började jag mitt elbilsliv med en Tesla, men jag hänger ju kvar här. Tack vare forumets generösa tolkning av begreppet "märkesforum".
Kanon att det finns en Ioniq 5 tråd här, eller det finns ju faktiskt två trådar. Det borde finnas en hel kategori som handlar om Ioniq 5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Detta blir lite OT. Men jag tycker att det är bra med ett forum som är till för alla märken. Här är ju även vi icke-Tesla-ägare välkomna. Däremot är det förstås en klar vinkling mot Tesla när det gäller nyheter. Det skulle vara roligt med mer bredd. Men då kanske det behövs ett annat forum...
Jag tycker faktiskt att bredden här är imponerande och läser nästan allt med stort intresse!
Jag har flera gånger rekommenderat vänner att skapa en profil här för att få hjälp med allt möjligt
(Senast för några timmar sedan faktiskt).
Vad kör ni med för tryck i era pneus på ioniq 5?
Bilen skulle behöva dra ner lite på kalorierna och jag tänkte att en justering av däcktryck kunde hjälpa till med det.
(Jag har 20” svastika hjul)
Finns däcktrycket tillgängligt i Buttericks GUIt, eller måste jag böja mig och mäta på ventilerna?
Vad kör ni med för tryck i era pneus på ioniq 5?
Bilen skulle behöva dra ner lite på kalorierna och jag tänkte att en justering av däcktryck kunde hjälpa till med det.
(Jag har 20” svastika hjul)
Finns däcktrycket tillgängligt i Buttericks GUIt, eller måste jag böja mig och mäta på ventilerna?
Finns inte rekommenderat däcktryck angivet någonstans på bilen? På min ~2015 gasdrivna Mk7 Golf Kombi hittar jag däcktrycket nere till höger i 'dörrkarmen' till förardörren. Där finns ett 'komforttryck' samt ett maxtryck. Båda för en lätt lastad bil. Det finns även ett rekommenderat tryck för en maxlastad bil.
Ett annat vanligt ställe där man brukar kunna hitta däcktrycket på bilar med förbränningsmotorer är ju på insidan av luckan som döljer tanklocket. Så där skulle jag kika om jag vore dig (alltså dörrkarmen och luckan till ladduttaget)...