Nu är det bevisat; passionerad körupplevelse eller god totalekonomi är det som gör bilägare lyckliga.
Problemfrihet gör dig inte lycklig.
Enligt ägarna till maximalt fem år gamla bilar är det ingen tvekan om vilka känslor som en bil ger en är viktigare än hur bra den fungerar – även om det finns en gräns för hur dåligt det får vara.
Vi har tittat i vår unika begagnatdatabas där vi har över 63.000 betyg på begagnade bilar och analyserat vilka parametrar som gör att man är mer eller mindre benägen att göra om köpet.
Glöm fjädringskomfort, ljudnivå, utrymmen, bilhandlare eller verkstäder. Det är känslorna som avgör – men kryddar du dessa med låg förbrukning är sannolikheten ännu större att du hade gjort om bilköpet. God totalekonomi och låg förbrukning är två viktiga parametrar som kan väga upp för en mindre passionerad upplevelse.
Det som kan få en att ångra bilköpet är faktiskt en riktigt oinspirerande körupplevelse, om man tycker att bilen är ful. Även hög förbrukning och dålig totalekonomi kan lägga sig som en våt filt över bilinnehavet.
Nej, det är inte Tesla som kommer på första plats...
Silver- och bronsplatserna var dessutom rätt så otippade för mig (och många andra, gissar jag)!
En vardagsbil som gör mig lycklig är en bil som bara går utan några som helst problem (till skillnad mot rubriken). Sen får den gärna kännas lite pigg.
Det finns ju grader i helvetet. Problemfrihet är ju ett trubbigt mått. Det finns mer och mindre jobbiga problem. Saker som helt enkelt går sönder och behöver bytas är ju inte lika jobbiga som saker som på grund av konstruktionsfel fungerar dåligt.
En vardagsbil som gör mig lycklig är en bil som bara går utan några som helst problem (till skillnad mot rubriken). Sen får den gärna kännas lite pigg.
Precis. Bästa bilen är den som bara fungerar så att jag aldrig behöver bry mig. En bil som krånglar är det värsta som finns, hur bra den än må vara för övrigt. En felfri bil är en bra bil. Om jag kan få detta i kombination med bra totalekonomi så är det perfekt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men jag har märkt att man får mer känslor för bilar och maskiner som trasslar lite lagom bara man kan fixa dem. Det blir lite som att man har ett samspel mellan varandra och att vi förstår varandra. En bil som däremot tvär vägrar att fungera hela tiden är ju hopplös plock säljs ganska snart.
En bra bil är den som ger mig positiva känslor. Jag vill bli glad när jag ser den på parkeringen. Jag vill bli glad när jag kör den.
Tar gärna några verkstadsbesök om alternativet är en svintråkig mellanmjölksbil a la Toyota Avensis.
Ekonomi är väl viktigt men samma sak där. En schysst bil är en viktig del av mitt välbefinnande. Har så långt till jobbet och det är viktigt att jag liksom längtar efter att sätta mig i bilen. Är då jag får vara lite för mig själv och koppla av.
Från nyhetsartikeln kring analysen av undersökningen:
"De fem märken som hamnar sist bland "skulle ha gjort om köpet" hittar vi Audi, Volvo, Toyota, Mitsubishi och Nissan. Audi utmärker sig inte positivt på något vis och ekonomin anses vara rätt dålig.
För landets största märke, Volvo, är det designen som lyfter medan förbrukningen är på tok för hög, ekonomin är dålig och problemfriheten lika så.
Med så låga betyg är det lite märkligt att man säljer så bra, och detsamma gäller för VW, som ligger i bakvattnet i de flesta ronderna. Är det även här vanans makt och top of mind som avgör?"
"De fem märken som hamnar sist bland "skulle ha gjort om köpet" hittar vi Audi, Volvo, Toyota, Mitsubishi och Nissan. Audi utmärker sig inte positivt på något vis och ekonomin anses vara rätt dålig.
För landets största märke, Volvo, är det designen som lyfter medan förbrukningen är på tok för hög, ekonomin är dålig och problemfriheten lika så.
Med så låga betyg är det lite märkligt att man säljer så bra, och detsamma gäller för VW, som ligger i bakvattnet i de flesta ronderna. Är det även här vanans makt och top of mind som avgör?"
Som sagt, det spelar ju stor roll vilken typ av problem man drabbas av. Om något går sönder, man kan få det fixat på en verkstad över dagen utan varsel och man får en lånebil tycker jag det är helt ok. Bilar med illa fungerande konstruktioner eller intermittenta fel kan man ju bli galen på.
Den nyansen saknas i artikeln tycker jag.
För mig är design viktigt, om inte viktigast. Och då är det vad jag tycker, inte vad majoriteten tycker som betyder något.
Som sagt, det spelar ju stor roll vilken typ av problem man drabbas av. Om något går sönder, man kan få det fixat på en verkstad över dagen utan varsel och man får en lånebil tycker jag det är helt ok. Bilar med illa fungerande konstruktioner eller intermittenta fel kan man ju bli galen på.
För mig är design viktigt, om inte viktigast. Och då är det vad jag tycker, inte vad majoriteten tycker som betyder något.
Fast den nyansen är faktisk medtagen. Detta är ju kundens totala värdering, som just kunder väger in om den skall välja samma bilmärke även vid nästa köp.
Tesla och Alfa Romeo har ju båda just en massa mindre tekniska problem, men de kommer tvärt emot bottenrekorden Volvo och Audi högst upp på topp-fem. Troligen för att de just gjort avvägningen om det varit allvarliga problem/brister, eller sådant de kan leva med eller fått fixat på verkstad på garanti.
Hade gjort om köpet – ägare till max fem år gamla bilar
1. Alfa Romeo 95,5
2. Mazda 95,3
3. Seat 95,3
4. Tesla 93,3
5. Renault 92,7
Fast den nyansen är faktisk medtagen. Detta är ju kundens totala värdering, som just kunder väger in om den skall välja samma bilmärke även vid nästa köp.
Tesla och Alfa Romeo har ju båda just en massa mindre tekniska problem, men de kommer tvärt emot bottenrekorden Volvo och Audi högst upp på topp-fem. Troligen för att de just gjort avvägningen om det varit allvarliga problem/brister, eller sådant de kan leva med eller fått fixat på verkstad på garanti.
1. Alfa Romeo 95,5
2. Mazda 95,3
3. Seat 95,3
4. Tesla 93,3
5. Renault 92,7
Man kan ju också tolka det som att teslaägare i genomsnitt bryr sig mindre om bilen krånglar medans Volvo-kunder blir mer irriterad.
1. Alfa Romeo 95,5
2. Mazda 95,3
3. Seat 95,3
4. Tesla 93,3
5. Renault 92,7
Man kan ju också tolka det som att teslaägare i genomsnitt bryr sig mindre om bilen krånglar medans Volvo-kunder blir mer irriterad.
Att man har överseende med småfel när man har en bil som i väldigt många avseenden är överlägsen allt annat... Inget som förvånar det minsta för mig. En fjärdeplats är ju uselt ur Teslaperspektiv, i den avsevärt större undersökningen från Consumer Reports vinner ju Tesla allt som oftast.
En Volvo däremot erbjuder ju väldigt lite unikt som ingen annan kan erbjuda, då förstår jag att man inte heller accepterar mer problem än hos andra likvärdiga bilar.
Stämmer inte med min uppfattning att volvoägare är mer petiga.
De senaste årsmodellerna av mina Volvobilar har haft irriterande många Recalls som man får köra till verkstaden.
Jag har tappat räkningen på dem.
Det är bra att det blir fixat och är kostnadsfritt men det tar ändå tid att lämna och hämta bilen.
Annars ok och pålitlig bil.
När det gäller Teslan så har jag inte haft någon recall på den ännu.
Mycket kan fixas via OTA eller Ranger som kommer hem till en.
Det borde de andra OEM:s också göra där ligger de långt efter.
Vidare från nyhetsartikeln kring analysen av undersökningen:
"Mest underhållande bilarna att köra – enligt ägare till max fem år gamla bilar
1. Porsche 94,6
2. Alfa Romeo 94,5
3. Tesla 94,2
4. Polestar 93,6
5. Mazda 89,2
6. BMW 87,9
7. Mini 86,9"
Tydligen, förutom god bilekonomi, är det detta en av de viktigaste sakerna som gör bilägare lyckliga!
Är det inte tvärtom så att den som köper en Porsche rimligen värderar köregenskaperna och körglädje mycket högre än den som köper en Toyota? Såna tråkmånsar som jag själv, som inte bryr sig om prestanda, körglädje och köregenskaper, skulle rimligen inte sätta några pluspoäng på just dessa egenskaper. Tvärtom så skulle jag troligen betygsätta Porsche eller Alfa Romeo som skitbilar. Självklart skulle jag föredra en valfri Toyota alla dagar i veckan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tror det är självuppfyllande. Gillar man sin bil blir den rolig att köra. Samma sak med problemfrihet. Gillar man sin bil baserat på subjektiva värden har man större acceptans.
Jag har ägt ett tiotal alfor, en Porsche 996 Turbo och en Ferrari 348 tb. Alforna gav mig alltid ett leende på läpparna, Porschen var helt galen med större turbos och 600 hk och Ferrarin liten, trång men ack så vacker och väljludande. Alla dessa bilar kände jag det enkelt att leva med och fixa om något gick sönder då design, körglädje ch ljud alltid gav så mycket positivt till ägandet att problemen mer sågs som utmaningar att fixa till, då bilarna gav så mycket glädje i utbyte. En som var särskilt praktisk var en Alfa 166 3,0 som sade vroom! varje gång man startade bilen. Den kostade 50´och tog oss på flera snabba resor till Italien. Visade mätaren ut 260 och 252 på gps. Hyfsad familjebil! Samma känner jag med de tre MS vi ägt/äger. Snabb, bekväm och med bra turn in i kurvor och klippstabil i högre farter på Autobahn. Sedan har vi ägt några tråkiga bilar också, men dom har jag glömt.
Jag har ägt ett tiotal alfor, en Porsche 996 Turbo och en Ferrari 348 tb. Alforna gav mig alltid ett leende på läpparna, Porschen var helt galen med större turbos och 600 hk och Ferrarin liten, trång men ack så vacker och väljludande. Alla dessa bilar kände jag det enkelt att leva med och fixa om något gick sönder då design, körglädje ch ljud alltid gav så mycket positivt till ägandet att problemen mer sågs som utmaningar att fixa till, då bilarna gav så mycket glädje i utbyte. En som var särskilt praktisk var en Alfa 166 3,0 som sade vroom! varje gång man startade bilen. Den kostade 50´och tog oss på flera snabba resor till Italien. Visade mätaren ut 260 och 252 på gps. Hyfsad familjebil! Samma känner jag med de tre MS vi ägt/äger. Snabb, bekväm och med bra turn in i kurvor och klippstabil i högre farter på Autobahn. Sedan har vi ägt några tråkiga bilar också, men dom har jag glömt.
Har hyrt den lite mindre Alfa 156 när vi rest runt i Italien på landsbyggden, och racat på de kurviga vägarna i Toscana, Umbrien och Piemonte! Underbart kul bilar!
Vidare från nyhetsartikeln kring analysen av undersökningen:
"Mest underhållande bilarna att köra – enligt ägare till max fem år gamla bilar
1. Porsche 94,6
2. Alfa Romeo 94,5
3. Tesla 94,2
4. Polestar 93,6
5. Mazda 89,2
6. BMW 87,9
7. Mini 86,9"
Tydligen, förutom god bilekonomi, är det detta en av de viktigaste sakerna som gör bilägare lyckliga!
Är det inte tvärtom så att den som köper en Porsche rimligen värderar köregenskaperna och körglädje mycket högre än den som köper en Toyota? Såna tråkmånsar som jag själv, som inte bryr sig om prestanda, körglädje och köregenskaper, skulle rimligen inte sätta några pluspoäng på just dessa egenskaper. Tvärtom så skulle jag troligen betygsätta Porsche eller Alfa Romeo som skitbilar. Självklart skulle jag föredra en valfri Toyota alla dagar i veckan.
Nja, inte riktigt så.
Alla ägare har bara svarat om sina egna bilar. Porscheägare om sin Porsche, och Toyota-ägare om sin Toyota (som det säkert finns fler av).
Här nämns Toyota i analysen av undersökningen bland bilar som engagerat sina ägare minst:
Toyota framstår som för känslokalla för att man ska göra om köpet och Mitsubishi och Nissan är de minst snygga bilarna på marknaden vilket tydligen inte hög driftkvalitet kompenserar för. Det är märken som inte engagerar.
Polestar tillhör toppen när det gäller design och körglädje, men ligger samtidigt i botten när det gäller förbrukning och problemfrihet. Men får man ordning på kvaliteten finns stora chanser till avancemang i listan, där man nu ligger på en tiondeplats.
Storsäljande Kia får bra betyg för ekonomi, förbrukning och kvalitet, men trots det blir inte vill-ha-betyget speciellt högt, man ligger på plats 17. Körglädje och design drar ner betyget.
Har hyrt den lite mindre Alfa 156 när vi rest runt i Italien på landsbyggden, och racat på de kurviga vägarna i Toscana, Umbrien och Piemonte! Underbart kul bilar!
Haft tre 156 och alla gjorde mig glad. Speciellt en SW 2,5 vulcanmetallic med röd skinninredning. One of a kind. Ferrarin hade för övrigt röd lack, lejongula säten och vinröda mattor. Endast italienare klarar av den färgkombinationen utan att det blir tacky.
Haft tre 156 och alla gjorde mig glad. Speciellt en SW 2,5 vulcanmetallic med röd skinninredning. One of a kind. Ferrarin hade för övrigt röd lack, lejongula säten och vinröda mattor. Endast italienare klarar av den färgkombinationen utan att det blir tacky.
Italienarna kommer nog lättare undan med sådant som vi andra inte gör! Men de har fin känsla med bilar!
Förr brukade man säga att en Jaguar gör dig lycklig två gånger. Vid första turen efter du har köpt den samt när du äntligen lyckats sälja den.
Fast en eldriven Alfa Romeo 4C Spider vore ju kul förstås..
Jag blev inte ens lycklig när jag sålde min, fick så otroligt dåligt betalt... Men faktum är att jag var väldigt nöjd med min, fram till man köpte första Teslan. Efter det var inget fossilt roligt längre.