Försäkra en ny M3 LR
Moderator: Redaktion
Försäkra en ny M3 LR
Hej,
Som jag förstått är det TryggHansas halvförsäkring som är vägen att gå när det gäller att försäkra en sprillans ny Tesla.
Jag var inne på TH's sajt, slog in mitt pers.nr samt framtida reg.nr (M3 LR) och fick 604 kr/mån för halvförsäkring.
Jag har läst om folk som fått både betydligt högre men också längre priser. Gissar att ålder är en bidragande faktor.
Ni med erfarenhet när det kommer till TH's Tesla-försäkring; finns det någon förhandlingsmöjlighet här eller är det priset man får från webben det som gäller, i princip?
Btw, inte sugen på att välja en drös andra TH-försäkringar för att få ner premien på bilförsäkringen.
Som jag förstått är det TryggHansas halvförsäkring som är vägen att gå när det gäller att försäkra en sprillans ny Tesla.
Jag var inne på TH's sajt, slog in mitt pers.nr samt framtida reg.nr (M3 LR) och fick 604 kr/mån för halvförsäkring.
Jag har läst om folk som fått både betydligt högre men också längre priser. Gissar att ålder är en bidragande faktor.
Ni med erfarenhet när det kommer till TH's Tesla-försäkring; finns det någon förhandlingsmöjlighet här eller är det priset man får från webben det som gäller, i princip?
Btw, inte sugen på att välja en drös andra TH-försäkringar för att få ner premien på bilförsäkringen.
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Re: Försäkra en ny M3 LR
Åldern spelar nog lite roll men jag skulle nog säga att bostadsort spelar större roll. 31 är gammal själv med en Modell 3 LR och fick en rejäl höjning när jag flyttade från Umeå till Södertälje.
Ah, I see! Vad låg du på och vad har du idag om man får fråga?daim90 skrev:Åldern spelar nog lite roll men jag skulle nog säga att bostadsort spelar större roll. 31 är gammal själv med en Modell 3 LR och fick en rejäl höjning när jag flyttade från Umeå till Södertälje.
Det får du fråga
6742 kronor per år nu och 4400 kronor innan. Så jag ligger fortfarande lite billigare än du gör.

Det är lite av ett lotteri, min SR+ var dyrare med TH än vad min LR är.
Ena dagen får ma ett bud, dagen efter får man ett annat.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Hmm... Får väl ringa dom några dagar i rad helt enkeltLasseTM skrev:Det är lite av ett lotteri, min SR+ var dyrare med TH än vad min LR är.

Privat eller firma/förmånsbil?Simon93 skrev:Jag fick 5400kr på min m3 performance från trygg hansa är 29 bast

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Checkade ni verkligen inte försäkringskostnaden innan ni beställde bilen?HelectriC skrev:Sålde precis eGoflen eftersom Model 3 är på ingång. Pratade med försäkringsbolaget och höll på att få en chock. Med samma förutsättningar (uppenbarligen eftersom vi bara byter bil, inget annat i livet som bostad eller årlig körlängd) så stiger priset på försäkringen det fem-dubbla![]()
Det är ju helt sjukt och då är det ändå bara RWD, ingen performance eller så. De motiverar med att det är extremt dyrt att reparera just Tesla samt att väntetiderna är så långa så de är tvungna att betala hyrbil i mycket längre tid än med övriga märken.
Fan, det är nästan så jag funderar på att skippa Teslan och ta nåt annat.
Ingår vagnskada med bilar i Norge? Räcker halvförsäkring första tre åren, eller måste ni ta helförsäkring direkt?
Vad hamnade priset på för ett år? Har du checkat med andra bolag?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Otroligt, var/hur bor du? Förmåns/företagsbil?Simon93 skrev:Jag fick 5400kr på min m3 performance från trygg hansa är 29 bast
martinot skrev:Checkade ni verkligen inte försäkringskostnaden innan ni beställde bilen?HelectriC skrev:Sålde precis eGoflen eftersom Model 3 är på ingång. Pratade med försäkringsbolaget och höll på att få en chock. Med samma förutsättningar (uppenbarligen eftersom vi bara byter bil, inget annat i livet som bostad eller årlig körlängd) så stiger priset på försäkringen det fem-dubbla![]()
Det är ju helt sjukt och då är det ändå bara RWD, ingen performance eller så. De motiverar med att det är extremt dyrt att reparera just Tesla samt att väntetiderna är så långa så de är tvungna att betala hyrbil i mycket längre tid än med övriga märken.
Ingår vagnskada med bilar i Norge? Räcker halvförsäkring första tre åren, eller måste ni ta helförsäkring direkt?
Nej, jag kollar ju inte försäkring innan jag beställer bil, det har aldrig varit ett tema tidigare med så dyr försäkring. Man behöver full kasko här. Vagnskada ingår inte. Dom vill ha 14.500/år. Betalar ca 4 för eGolfen, så räknade fel där, inte femdubbelt. Men det blir att ringa runt, tänker inte betala så mkt, det är helt säkert. Då åker bilen ut fortare än den kom.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Samma här när vagnskadan gått utHelectriC skrev:martinot skrev:Checkade ni verkligen inte försäkringskostnaden innan ni beställde bilen?HelectriC skrev:Sålde precis eGoflen eftersom Model 3 är på ingång. Pratade med försäkringsbolaget och höll på att få en chock. Med samma förutsättningar (uppenbarligen eftersom vi bara byter bil, inget annat i livet som bostad eller årlig körlängd) så stiger priset på försäkringen det fem-dubbla![]()
Nej, jag kollar ju inte försäkring innan jag beställer bil, det har aldrig varit ett tema tidigare med så dyr försäkring. Man behöver full kasko här. Vagnskada ingår inte. Dom vill ha 14.500/år. Betalar ca 4 för eGolfen, så räknade fel där, inte femdubbelt. Men det blir att ringa runt, tänker inte betala så mkt, det är helt säkert. Då åker bilen ut fortare än den kom.
1200kr/mån tror jag det hamnar på för mig då tex
Bra grejer

Ok.HelectriC skrev:Nej, jag kollar ju inte försäkring innan jag beställer bil, det har aldrig varit ett tema tidigare med så dyr försäkring. Man behöver full kasko här. Vagnskada ingår inte. Dom vill ha 14.500/år. Betalar ca 4 för eGolfen, så räknade fel där, inte femdubbelt. Men det blir att ringa runt, tänker inte betala så mkt, det är helt säkert. Då åker bilen ut fortare än den kom.
Tycker det låter som ett rätt Ok pris, för helförsäkring, för den typen av prestandabil.
Men det är kanske ur ett svenskt perspektiv (kan inte den Norska marknaden), och att jag normalt bara kikar på priser på försäkringar för förmånsbilar/företag.
Men jag hör mig alltid omkring, och accepterar aldrig första bästa pris. Så det tycker jag att du skall göra oavsett. Brukar också checka pris på försäkringar innan jag beställer en helt ny bilmodell som jag inte haft innan (men det är jag det).

Tycker det låter helt OK för en helförsäkring för en bil i den prisklassen.Dexter86 skrev:Samma här när vagnskadan gått ut
Bra grejer

Ja jag är väl medveten om detta vid köp så d inga konstigheter , bara tuta o köra !martinot skrev:Tycker det låter helt OK för en helförsäkring för en bil i den prisklassen.Dexter86 skrev:Samma här när vagnskadan gått ut
Bra grejer
Försäkringsbolagen ska också tjäna lite pengar

martinot skrev:Ok.HelectriC skrev:Nej, jag kollar ju inte försäkring innan jag beställer bil, det har aldrig varit ett tema tidigare med så dyr försäkring. Man behöver full kasko här. Vagnskada ingår inte. Dom vill ha 14.500/år. Betalar ca 4 för eGolfen, så räknade fel där, inte femdubbelt. Men det blir att ringa runt, tänker inte betala så mkt, det är helt säkert. Då åker bilen ut fortare än den kom.
Tycker det låter som ett rätt Ok pris, för helförsäkring, för den typen av prestandabil.
Men det är kanske ur ett svenskt perspektiv (kan inte den Norska marknaden), och att jag normalt bara kikar på priser på försäkringar för förmånsbilar/företag.
Men jag hör mig alltid omkring, och accepterar aldrig första bästa pris. Så det tycker jag att du skall göra oavsett. Brukar också checka pris på försäkringar innan jag beställer en helt ny bilmodell som jag inte haft innan (men det är jag det).
Jag accepterar absolut inte det priset och det kommer inte bli det jag betalar. Antingen får jag ett bättre pris hos någon annan eller så säljer jag bilen, det handlar om princip. Kan inte acceptera att ett sådant pris blir ”marknadspris”. Sen kan jag inte direkt hålla med om att Model 3 RWD är en prestandabil. Att jämföra med, så betalade jag 6500 i året för min Model S 75D. Det ger lite perspektiv på att priset för M3 är helt off. Jag orkar inte kolla försäkring INNAN jag beställer en bil, det blir för snusförnuftigt

Model 3-24/Polestar 3-24
Ok, gott mos!Dexter86 skrev:Ja jag är väl medveten om detta vid köp så d inga konstigheter , bara tuta o köra !martinot skrev:Tycker det låter helt OK för en helförsäkring för en bil i den prisklassen.Dexter86 skrev:Samma här när vagnskadan gått ut
Bra grejer
Försäkringsbolagen ska också tjäna lite pengar![]()

Vi göra alla som vi vill. Finns de som spelar på Lotto också.HelectriC skrev:Jag orkar inte kolla försäkring INNAN jag beställer en bil, det blir för snusförnuftigt

Kommer dock i detta fallet osökt att tänka på ordspråket "som man bäddar får man ligga".

Nja, det drabbar ju mig inte direkt negativt OM jag av principskäl väljer att sälja Model 3 kort tid efter jag fått den, tjänar ju pengar på den oavsett. Så det gör mig egentligen inget mer än att det hade varit kul att köra lite Model 3 en stund.martinot skrev:Vi göra alla som vi vill. Finns de som spelar på Lotto också.HelectriC skrev:Jag orkar inte kolla försäkring INNAN jag beställer en bil, det blir för snusförnuftigt
Kommer dock i detta fallet osökt att tänka på ordspråket "som man bäddar får man ligga".
Model 3-24/Polestar 3-24
Själv hade jag inte orkat byta så ofta (då hade jag nog hellre hyrt någon).HelectriC skrev:martinot skrev:
Nja, det drabbar ju mig inte direkt negativt OM jag av principskäl väljer att sälja Model 3 kort tid efter jag fått den, tjänar ju pengar på den oavsett. Så det gör mig egentligen inget mer än att det hade varit kul att köra lite Model 3 en stund.
Men det sagt; var inte detta bilen för din fru har jag för mig du sa?

-
Finns WaterCircles i Norge? I Sverige är det ju många som får bäst pris av dem...HelectriC skrev:.../ det blir att ringa runt, tänker inte betala så mkt, det är helt säkert. Då åker bilen ut fortare än den kom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jag har watercircles idag, dom som försöker rövköra mig nu.SwedishAdvocate skrev:Finns WaterCircles i Norge? I Sverige är det ju många som får bäst pris av dem...HelectriC skrev:.../ det blir att ringa runt, tänker inte betala så mkt, det är helt säkert. Då åker bilen ut fortare än den kom.
Model 3-24/Polestar 3-24
Bor i lägenhet, 8 mil ifrån Sthlm, privatbil!
Men köpte bilen via blipp, så tror jag fick ett extra bra erbjudande tack vare det.
Men köpte bilen via blipp, så tror jag fick ett extra bra erbjudande tack vare det.
Jo, det var riktigt bra pris!Simon93 skrev:Bor i lägenhet, 8 mil ifrån Sthlm, privatbil!