Ok. Den känns stor och klumpig, svårt att avgöra var jag har bilen. Den är ful. Högt att lyfta i saker i bagageutrymmet, som är ganska svårpackat. Osmidigt att använda frunken (öppnas som vanlig motorhuv) så den används aldrig. Krånglig med alla knappar och nycklar (glömmer oftast att låsa den) För mycket onödiga inställningar som dessutom buggar. Inga smidiga körprofiler (tar en evighet att ändra profil och då har jag redan mosat knäna om frun kört innan, och hon når inte fram till knappar och pedaler om jag kört innan) Plottrig information på instrumenteringen (inte användarvänlig helt enkelt)
Opålitlig med laddningen och förvärmningen av kupén. Krånglig app med en massa onödig information. Och en hel del annat som gör att känslan för bilen är kass. Den har krok, HUD och halvkombilucka samt gick att få levererad i december och ett attraktivt pris - därav köpet. Trodde inte att jag skulle bli så missnöjd och nu när det öppnas möjlighet att gå oskadd ekonomiskt ur affären så tar jag tillfället.
Ok, tack för förklaring! Bra att veta hur olika personer ser olika +/- med bilen.
En fråga dock gällande utseendet; inte illa menat, men det måste du ju känt till och sett innan köpet?
Ok. Den känns stor och klumpig, svårt att avgöra var jag har bilen. Den är ful. Högt att lyfta i saker i bagageutrymmet, som är ganska svårpackat. Osmidigt att använda frunken (öppnas som vanlig motorhuv) så den används aldrig. Krånglig med alla knappar och nycklar (glömmer oftast att låsa den) För mycket onödiga inställningar som dessutom buggar. Inga smidiga körprofiler (tar en evighet att ändra profil och då har jag redan mosat knäna om frun kört innan, och hon når inte fram till knappar och pedaler om jag kört innan) Plottrig information på instrumenteringen (inte användarvänlig helt enkelt)
Opålitlig med laddningen och förvärmningen av kupén. Krånglig app med en massa onödig information. Och en hel del annat som gör att känslan för bilen är kass. Den har krok, HUD och halvkombilucka samt gick att få levererad i december och ett attraktivt pris - därav köpet. Trodde inte att jag skulle bli så missnöjd och nu när det öppnas möjlighet att gå oskadd ekonomiskt ur affären så tar jag tillfället.
Ok, tack för förklaring! Bra att veta hur olika personer ser olika +/- med bilen.
En fråga dock gällande utseendet; inte illa menat, men det måste du ju känt till och sett innan köpet?
Jo, men ingen bil är perfekt Trodde jag skulle vänja mig. Dessutom tycker ”alla” andra (utom jag och min fru) att den är jättesnygg…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Nja alltså "jättesnygg" är den definitivt inte. Den är speciell i utseendet, den har möjligen en viss charm, men snygg? Nja... Det är alltså inte alla som tycker den är snygg.
Jag håller faktiskt med om mycket som du klagar över Walker. Men det första som for genom mitt huvud när jag läste dina invändningar var att du har aldrig haft en e-tron. Du hade blivit tokig tror jag. Klumpig och stor (och ful grill), meterhög lasttröskel så man får ryggskott varje gång man ska lasta in saker, en app som visar 90% ointressant info och det väsentliga fungerar ändå inte, osv. Ioniq5 är mycket bättre i så många punkter.
Det är helt uppenbart att det alltid beror på vilken utgångspunkt man har och vad man prioriterar hos en bil. Jag har aldrig kört en Model Y, men jag är ganska säker på att jag skulle störa mig på allt som jag störde mig på redan för 3 år sedan när jag hade en Tesla. Ljudnivån, tveksam kvalitet, avstånd till service centret, avsaknaden av regnsensor osv. Jag skulle förmodligen känna precis på samma sätt som du känner nu för Ioniq 5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nja alltså "jättesnygg" är den definitivt inte. Den är speciell i utseendet, den har möjligen en viss charm, men snygg? Nja... Det är alltså inte alla som tycker den är snygg.
Jag håller faktiskt med om mycket som du klagar över Walker. Men det första som for genom mitt huvud när jag läste dina invändningar var att du har aldrig haft en e-tron. Du hade blivit tokig tror jag. Klumpig och stor (och ful grill), meterhög lasttröskel så man får ryggskott varje gång man ska lasta in saker, en app som visar 90% ointressant info och det väsentliga fungerar ändå inte, osv. Ioniq5 är mycket bättre i så många punkter.
Det är helt uppenbart att det alltid beror på vilken utgångspunkt man har och vad man prioriterar hos en bil. Jag har aldrig kört en Model Y, men jag är ganska säker på att jag skulle störa mig på allt som jag störde mig på redan för 3 år sedan när jag hade en Tesla. Ljudnivån, tveksam kvalitet, avstånd till service centret, avsaknaden av regnsensor osv. Jag skulle förmodligen känna precis på samma sätt som du känner nu för Ioniq 5.
Bilen har bland alla andra utmärkelser även vunnit designpriset hos Car Design News, bestående av bl.a. bildesigners hos olika tillvekrkare. Så den ÄR "jättesnygg"
Nja alltså "jättesnygg" är den definitivt inte. Den är speciell i utseendet, den har möjligen en viss charm, men snygg? Nja... Det är alltså inte alla som tycker den är snygg.
Jag håller faktiskt med om mycket som du klagar över Walker. Men det första som for genom mitt huvud när jag läste dina invändningar var att du har aldrig haft en e-tron. Du hade blivit tokig tror jag. Klumpig och stor (och ful grill), meterhög lasttröskel så man får ryggskott varje gång man ska lasta in saker, en app som visar 90% ointressant info och det väsentliga fungerar ändå inte, osv. Ioniq5 är mycket bättre i så många punkter.
Det är helt uppenbart att det alltid beror på vilken utgångspunkt man har och vad man prioriterar hos en bil. Jag har aldrig kört en Model Y, men jag är ganska säker på att jag skulle störa mig på allt som jag störde mig på redan för 3 år sedan när jag hade en Tesla. Ljudnivån, tveksam kvalitet, avstånd till service centret, avsaknaden av regnsensor osv. Jag skulle förmodligen känna precis på samma sätt som du känner nu för Ioniq 5.
Bilen har bland alla andra utmärkelser även vunnit designpriset hos Car Design News, bestående av bl.a. bildesigners hos olika tillvekrkare. Så den ÄR "jättesnygg"
Vad som är snyggt eller fult ligger väl ändå i betraktarens ögon. Bara för att många förståsigpåare tycker något är snyggt/bra behöver det inte betyda att JAG nödvändigtvis måste tycka det. Personligen anser jag Ioniqen vara apful.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Bilen har bland alla andra utmärkelser även vunnit designpriset hos Car Design News, bestående av bl.a. bildesigners hos olika tillvekrkare. Så den ÄR "jättesnygg"
Skall hitta ett botten-pris, som visar på att det är fulaste bilen i år!
Nej, lugn nu alla, skämt.
Gillar dock personligen inte alls designen på den. Tycker den ser ut som en P12-leksaksbil, typ Transformer eller liknande. Inte min smak, men bra att vi tycker olika. Synd om alla körde exakt samma bil.
Får ändå ge credd för Hyundai-KIA att de vågar sticka ut med formgivningen (även om åt fel håll för min smak). Kul att det finns olika formgivningar att välja på.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Nja alltså "jättesnygg" är den definitivt inte. Den är speciell i utseendet, den har möjligen en viss charm, men snygg? Nja... Det är alltså inte alla som tycker den är snygg.
Jag håller faktiskt med om mycket som du klagar över Walker. Men det första som for genom mitt huvud när jag läste dina invändningar var att du har aldrig haft en e-tron. Du hade blivit tokig tror jag. Klumpig och stor (och ful grill), meterhög lasttröskel så man får ryggskott varje gång man ska lasta in saker, en app som visar 90% ointressant info och det väsentliga fungerar ändå inte, osv. Ioniq5 är mycket bättre i så många punkter.
Det är helt uppenbart att det alltid beror på vilken utgångspunkt man har och vad man prioriterar hos en bil. Jag har aldrig kört en Model Y, men jag är ganska säker på att jag skulle störa mig på allt som jag störde mig på redan för 3 år sedan när jag hade en Tesla. Ljudnivån, tveksam kvalitet, avstånd till service centret, avsaknaden av regnsensor osv. Jag skulle förmodligen känna precis på samma sätt som du känner nu för Ioniq 5.
Bilen har bland alla andra utmärkelser även vunnit designpriset hos Car Design News, bestående av bl.a. bildesigners hos olika tillvekrkare. Så den ÄR "jättesnygg"
Vad som är snyggt eller fult ligger väl ändå i betraktarens ögon. Bara för att många förståsigpåare tycker något är snyggt/bra behöver det inte betyda att JAG nödvändigtvis måste tycka det. Personligen anser jag Ioniqen vara apful.
Stackars dig alltså, behöva åka runt i en bil som du tycker är skitful och som inte har några kvaliteter alls och saknar allt som du önskar. Snacka om martyr!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Stackars dig alltså, behöva åka runt i en bil som du tycker är skitful och som inte har några kvaliteter alls och saknar allt som du önskar. Snacka om martyr!
Fick känslan att det var lite av din samma känsla av MS som du hade (om jag inte läst dig fel)?
Utseendet kan man ju inte ha missat innan, men annat som tex. programvarufel är ju inte så enkelt att få fram vid en provkörning alltid.
Själv så regnade det inte när jag provkörde min M3, så det var inte förens jag hämtade ut den som jag märkte hur dåligt automatiken fungerade (och saknade även dedikerad spak för att styra den).
Sedan misstänker jag att det inte behöver vara förlust för honom att sälja den efter ett halvår. Får rätt till miljöbonus, och så kan vara så att beg.marknaden är så het med alla leveransproblem av nya bilar, så att han inte direkt förlorar så mycket på att ha testat den.
Stackars dig alltså, behöva åka runt i en bil som du tycker är skitful och som inte har några kvaliteter alls och saknar allt som du önskar. Snacka om martyr!
Fick känslan att det var lite av din samma känsla av MS som du hade (om jag inte läst dig fel)?
Utseendet kan man ju inte ha missat innan, men annat som tex. programvarufel är ju inte så enkelt att få fram vid en provkörning alltid.
Själv så regnade det inte när jag provkörde min M3, så det var inte förens jag hämtade ut den som jag märkte hur dåligt automatiken fungerade (och saknade även dedikerad spak för att styra den).
Sedan misstänker jag att det inte behöver vara förlust för honom att sälja den efter ett halvår. Får rätt till miljöbonus, och så kan vara så att beg.marknaden är så het med alla leveransproblem av nya bilar, så att han inte direkt förlorar så mycket på att ha testat den.
Nej, det vill jag inte påstå. Jag gillade Model S, sen att den knakade en del var tråkigt. Huvudargumentet för att jag sålde den var nog mer för jag tröttnade på att ha kört två Model S i rad. Det var ju egentligen inget fel (på den sista iaf).
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Bilens utseende är uppenbarligen en vattendelare. Jag har ägt ett flertal nybilar under åren, men aldrig fått så många nyfikna blickar och spontant positiva kommentarer tidigare. Att bildesigners från konkurrenter ger bilen cred är kanske inte viktigt, men ändå lite roligt. Jag tar mig friheten att bryta mönstret på tråden och skriva lite positivt om bilen. Tråden är ju ändå till för oss som bokat, köpt eller är intresserade av Ioniq 5.
Nej, det vill jag inte påstå. Jag gillade Model S, sen att den knakade en del var tråkigt. Huvudargumentet för att jag sålde den var nog mer för jag tröttnade på att ha kört två Model S i rad. Det var ju egentligen inget fel (på den sista iaf).
Vad bra att de gick åt rätt håll kvalitetsmässigt iaf. Men det sagt så tycker jag att man måste ge både dig och Walkir credd, för att ni är aldrig rädda för att prova ny elbilsmärken och nya elbilsmodeller. Oavsett vad ni sedan tycker om de, så vågar ni iaf. kasta er ute lite i det okända!
Tråden är ju ändå till för oss som bokat, köpt eller är intresserade av Ioniq 5.
Jo, men även om jag kommenterar (hoppas att jag inte bryter någon forumregel då jag inte äger någon, enligt dig), så vill jag iaf. påpeka att den som blir mest ifrågasatt i tråden, Walkir, faktiskt just äger en Ioniq 5.
Men det kanske enbart skall vara folk som är 100% positiva till den som skall få lov att skriva i tråden, är det du egentligen menar?
Tråden är ju ändå till för oss som bokat, köpt eller är intresserade av Ioniq 5.
Jo, men även om jag kommenterar (hoppas att jag inte bryter någon forumregel då jag inte äger någon, enligt dig), så vill jag iaf. påpeka att den som blir mest ifrågasatt i tråden, Walkir, faktiskt just äger en Ioniq 5.
Men det kanske enbart skall vara folk som är 100% positiva till den som skall få lov att skriva i tråden, är det du egentligen menar?
Tack.
(Förlåt om jag är för Tesla och emot Ioniqen i den här tråden. Jag förstår ju att det omvänt är helt ok att spy galla över Teslorna i detta forum men att man bör akta sig för att kritisera någon annan elbil eftersom just DEN tråden är dedikerad till att höja den till skyarna)
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Bilens utseende är uppenbarligen en vattendelare. Jag har ägt ett flertal nybilar under åren, men aldrig fått så många nyfikna blickar och spontant positiva kommentarer tidigare. Att bildesigners från konkurrenter ger bilen cred är kanske inte viktigt, men ändå lite roligt. Jag tar mig friheten att bryta mönstret på tråden och skriva lite positivt om bilen. Tråden är ju ändå till för oss som bokat, köpt eller är intresserade av Ioniq 5.
Vadå bryta mönster? Det pågår en livlig diskussion mellan en som tycker att han har köpt fel bil och oss andra som är mer eller mindre nöjda. Nästan alla som diskuterar här har faktiskt en Ioniq 5. Men bara för att man är nöjd behöver man inte tycka om precis allt. Jag delar Walkers synpunkter i många avseenden. Men för mig är dessa nackdelar inte avgörande. För mig har bilen ändå så många fördelar att jag kan leva med bristerna. Alla prioriterar olika.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Intressant diskussion på vettig nivå.
Jag är väl lite mindre nöjd med vissa egenskaper hos min håndaj. Lite törstig i motorvägsfart, ingen förvärmning och baksätet var faktiskt bra mycket bättre i min gamla Mondeo mk4 - inte utrymme, men sittkomfort.
MEN, utseendet tycker jag är en total fullträff. För mig är den lätt en av det absolut snyggaste bilarna på marknaden idag.
Kul att andra designers gillar den. Kan jag läsa mer om det?
Tråden är ju ändå till för oss som bokat, köpt eller är intresserade av Ioniq 5.
Jo, men även om jag kommenterar (hoppas att jag inte bryter någon forumregel då jag inte äger någon, enligt dig), så vill jag iaf. påpeka att den som blir mest ifrågasatt i tråden, Walkir, faktiskt just äger en Ioniq 5.
Men det kanske enbart skall vara folk som är 100% positiva till den som skall få lov att skriva i tråden, är det du egentligen menar?
...bokat, köpt eller är INTRESSERAD... Du tillhör väl kategorin intresserad?
Jag menar det jag skriver -alltså att jag tar mig friheten att skriva lite positivt... Ingenstans har jag skrivit att alla ska vara 100% positiva.
Gillar I5 personligen! Lite som Honda-e, fast lite vassare. Vill man sticka ut åt fel håll, titta på Nissan Leaf 2011-2017.
Har båda
Jag tycker både Honda e och HI5 är härligt designade pga att de sticker ut. Fina eller fulsnygga har jag inte bestämt mig för, men troligtvis går de till historien för sin design.
Leafen mk1 har jag inte mycket till övers för. Inte heller M3 eller MY, det är något med proportionerna jag inte riktigt får ihop, men de verkar ju vara sjukt effektiva drivlinor på dem istället, där är man avundsjuk.
Jag sitter och funderar på om man tar sig 30mil med takbox i en HI5, någon som testat? Gävle-Sälen, så blandat 70-110.
Gillar I5 personligen! Lite som Honda-e, fast lite vassare. Vill man sticka ut åt fel håll, titta på Nissan Leaf 2011-2017.
Har båda
Jag tycker både Honda e och HI5 är härligt designade pga att de sticker ut. Fina eller fulsnygga har jag inte bestämt mig för, men troligtvis går de till historien för sin design.
Leafen mk1 har jag inte mycket till övers för. Inte heller M3 eller MY, det är något med proportionerna jag inte riktigt får ihop, men de verkar ju vara sjukt effektiva drivlinor på dem istället, där är man avundsjuk.
Jag sitter och funderar på om man tar sig 30mil med takbox i en HI5, någon som testat? Gävle-Sälen, så blandat 70-110.
Honda e är gullig, och fräck. I5 är speciell, och desigen är vågad, men jag tycker inte att den når upp till Honda e. Hursomhelst, det som är gemensamt för båda bilarna är att de ser ut som designstudier, sånt som biltillverkarna visar upp som konceptbilar, men som aldrig blir verklighet. Här har både Honda och Hyundai varit modiga, de har faktiskt byggt bilarna precis så som de såg ut första gången man såg dem. Och det är kul.
Angående MY och M3 håller jag fullständigt med. Det är nåt som inte stämmer med dessa bilar. Vindrutan är för stor i förhållande till bilen tror jag. Proportionerna är fel på nåt konstigt sätt. Jag har skrivit det många gånger förut. Model S var en designmässig fullträff. Den bilen är perfekt. Nästan alla bilar har en sweet spot, en vinkel där de ser bäst ut, medan de ser konstiga ut från en annan vinkel. Model S är inte så. Den är perfekt från alla vinklar. Det är jättekonstigt att Teslas designer (Franz v H?) inte har lyckats bättre med allt som kom efter Model S.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gillar I5 personligen! Lite som Honda-e, fast lite vassare. Vill man sticka ut åt fel håll, titta på Nissan Leaf 2011-2017.
Har båda
Jag tycker både Honda e och HI5 är härligt designade pga att de sticker ut. Fina eller fulsnygga har jag inte bestämt mig för, men troligtvis går de till historien för sin design.
Leafen mk1 har jag inte mycket till övers för. Inte heller M3 eller MY, det är något med proportionerna jag inte riktigt får ihop, men de verkar ju vara sjukt effektiva drivlinor på dem istället, där är man avundsjuk.
Jag sitter och funderar på om man tar sig 30mil med takbox i en HI5, någon som testat? Gävle-Sälen, så blandat 70-110.
Honda e är gullig, och fräck. I5 är speciell, och desigen är vågad, men jag tycker inte att den når upp till Honda e. Hursomhelst, det som är gemensamt för båda bilarna är att de ser ut som designstudier, sånt som biltillverkarna visar upp som konceptbilar, men som aldrig blir verklighet. Här har både Honda och Hyundai varit modiga, de har faktiskt byggt bilarna precis så som de såg ut första gången man såg dem. Och det är kul.
Angående MY och M3 håller jag fullständigt med. Det är nåt som inte stämmer med dessa bilar. Vindrutan är för stor i förhållande till bilen tror jag. Proportionerna är fel på nåt konstigt sätt. Jag har skrivit det många gånger förut. Model S var en designmässig fullträff. Den bilen är perfekt. Nästan alla bilar har en sweet spot, en vinkel där de ser bäst ut, medan de ser konstiga ut från en annan vinkel. Model S är inte så. Den är perfekt från alla vinklar. Det är jättekonstigt att Teslas designer (Franz v H?) inte har lyckats bättre med allt som kom efter Model S.
Efter model S var det mest Photoshop som användes för X 3 & Y känns det som
Håller förresten med om allt om Hondan och Ionicen både frestar mig och båda finns med i mina närtida planer
Vi håller också koll på Etron GT, den vore najs tycker jag (gärna RS), men i år tror jag att jag lägger mest fokus
på huset och förhoppningsvis ett garage på något sätt (äger ju inte marken framför kåken)… nytt tak måste det bli iaf…
Jag har skrivit det många gånger förut. Model S var en designmässig fullträff. Den bilen är perfekt. Nästan alla bilar har en sweet spot, en vinkel där de ser bäst ut, medan de ser konstiga ut från en annan vinkel. Model S är inte så. Den är perfekt från alla vinklar. Det är jättekonstigt att Teslas designer (Franz v H?) inte har lyckats bättre med allt som kom efter Model S.
Tycker faktiskt inte att MS eller MX är speciellt snygga. Gillar inte "grillen"/fronten som ser lite harmynt ut (precis som jag inte gillar fiskläppsbågen fram på M3/MY). Ser ut som MS/MX "läspar" på något märkligt sätt. Inte alls fan av det.
Sedan tycker jag att bakpartien och baklyktorna på alla Teslor (M3/MY och MS/MX) är lite trågkiga. Inte fula, men inte snygga heller. Tycker de känns lite omoderna och lite anonyma. Här tycker jag att Polestar 2 och Taycan har mycket snyggare bakpartier.
Lite synd att Tesla inte passade på att uppdatera exteriören på nya kommande MS/MX tycker jag. Det hade verkligen behövts en refresh och ansiktslyftning där tycker jag.