Sthlm-Sälen
Moderator: Redaktion
Sthlm-Sälen
Hej, är nybliven Tesla ägare. Lite osäker inför resan till Sälen på sportlovet. Har bara gjort en ”långresa” tidigare. Och då startade jag med 100% och kom till Ödeshög med 3% kvar från Sthlm. 27 mil. Väldigt nervöst.
Så nu undrar jag hur man åker till Sälen. Vill inte ha ångest denna gång. Har inte takbox.
Vill inte åka via Mora.
Tips mottages gärna. Tack på förhand.
Så nu undrar jag hur man åker till Sälen. Vill inte ha ångest denna gång. Har inte takbox.
Vill inte åka via Mora.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Sthlm-Sälen
Tänk på att oftast är det bättre med fler och kortare laddstopp.Erdu skrev:Hej, är nybliven Tesla ägare. Lite osäker inför resan till Sälen på sportlovet. Har bara gjort en ”långresa” tidigare. Och då startade jag med 100% och kom till Ödeshög med 3% kvar från Sthlm. 27 mil. Väldigt nervöst.
Vill inte åka via Mora.
När jag kör till Italien försöker jag ladda till 300km, kör ner till 100km och sen ladda till 300 igen.
- förutom vid lunchstopp..
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bilens navigator brukar också vara träffsäker på att beräkna förbrukning och % kvar vid destinationen. Stämde det på din första långresa?
Däremot är den nuförtiden försiktig i överkant vid supercharger i hur mycket du behöver fylla på.
viewtopic.php?f=53&t=28222
Ett annat tips: kan vara bra att passa på att ladda litet när du kommer fram till Sälen när batterierna är varma. Dels går det mycket snabbare då och dessutom gör kylan gör att du inte kan använda hela kapaciteten efter att ha stått kallt en natt.
Och det kan vara onödigt nervöst om du kommit fram med 10%...
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Däremot är den nuförtiden försiktig i överkant vid supercharger i hur mycket du behöver fylla på.
Ett annat tips: kan vara bra att passa på att ladda litet när du kommer fram till Sälen när batterierna är varma. Dels går det mycket snabbare då och dessutom gör kylan gör att du inte kan använda hela kapaciteten efter att ha stått kallt en natt.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Wokeswagen ID.5 GTX 2023
Hej, första långresan stämde bra, den räknade om på vägen och tyckt jag skulle skippa Linköping. Men jag la mig bakom en lastbil i 80 sista 5 milen.borgward skrev:Bilens navigator brukar också vara träffsäker på att beräkna förbrukning och % kvar vid destinationen. Stämde det på din första långresa?
Stek i önskad hastighet Sthlm - Gävle, luncha i Gävle på McD, samtidigt som du kör SuC vid Gävle Bro (ladda till >90%).
Kör sen Gävle -> Sälen i ett svep (27 mil som också inte är motorvägsfart hela vägen).
Det finns icke SuC på vägen i tex Rättvik eller Falun om man känner sig nervös för anskomst %.
Nu paserar du visserligen Mora på vägen men behöver troligen inte stanna där och ladda.
Ladda om du har behov i Sälen SuC när du kommer upp och batterierna är varma.
Bor du i Lindvallen finns det ett gäng 11kw stolpar på parkeringen nedanför Experium också.
Du har minst 1 mil kvar i batteriet vid 0%.
Vill man undvika Mora helt pga sportlovsköer eller annan orsak. Sår har du Sthlm - Enköping - Borlänge - Malung - Sälen (alla är SuC-platser) (Borlänge SuC kan vara rätt trångt, men den är större än Mora och har dessutom V3 stolpar, så borde gå lite fortare om det är laddkö).
Malung är nyöppnad´, V3 och fin.
Sen, stressa inte, det är för mycket bilar ute på landsvägarna ändå.
Kör sen Gävle -> Sälen i ett svep (27 mil som också inte är motorvägsfart hela vägen).
Det finns icke SuC på vägen i tex Rättvik eller Falun om man känner sig nervös för anskomst %.
Nu paserar du visserligen Mora på vägen men behöver troligen inte stanna där och ladda.
Bor du i Lindvallen finns det ett gäng 11kw stolpar på parkeringen nedanför Experium också.

Vill man undvika Mora helt pga sportlovsköer eller annan orsak. Sår har du Sthlm - Enköping - Borlänge - Malung - Sälen (alla är SuC-platser) (Borlänge SuC kan vara rätt trångt, men den är större än Mora och har dessutom V3 stolpar, så borde gå lite fortare om det är laddkö).
jobe83 skrev:Stek i önskad hastighet Sthlm - Gävle, luncha i Gävle på McD, samtidigt som du kör SuC vid Gävle Bro (ladda till >90%).
TACK, låter som Sthlm - Enköping - Borlänge - Malung - Sälen är en rutt för mig.
Se till att bilen inte har laddstopp inställt och blrjar förvärma direkt.
Jag var med om det. Bilen började förvärma vid avfärd i Katrineholm för laddning i Ulricehamn. Slutade med att den drog 280-290wh/km och jag fick stanna och toppa upp i ödeshög. Bilen förvärmde hela vägen till Ulricehamn.
Efter det ser jag till att inte navigera så att förvärmningen startar förens det är 10-15 minuter kvar till laddstoppet. Då ligger ligger förbrukningen betydligt lägre, typ 220wh/km på samma sträcka och hastighet.
Jag var med om det. Bilen började förvärma vid avfärd i Katrineholm för laddning i Ulricehamn. Slutade med att den drog 280-290wh/km och jag fick stanna och toppa upp i ödeshög. Bilen förvärmde hela vägen till Ulricehamn.
Efter det ser jag till att inte navigera så att förvärmningen startar förens det är 10-15 minuter kvar till laddstoppet. Då ligger ligger förbrukningen betydligt lägre, typ 220wh/km på samma sträcka och hastighet.
Det kan man inte räkna med, har en del fått lära sig den hårda vägen (inte jag själv dock).jobe83 skrev:Du har minst 1 mil kvar i batteriet vid 0%.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Oj, det låter ju inte bra. Verkar ju riktigt dumt att batteriet förvärms så länge. Ska man bara lägga in en ort och inte SUC i naven.Smygisen skrev:Se till att bilen inte har laddstopp inställt och blrjar förvärma direkt.
Kan man inte bara avbryta förvärmningen med någon knapp eller så?Erdu skrev:Oj, det låter ju inte bra. Verkar ju riktigt dumt att batteriet förvärms så länge. Ska man bara lägga in en ort och inte SUC i naven.Smygisen skrev:Se till att bilen inte har laddstopp inställt och blrjar förvärma direkt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja det ska man kunna genom att trycka på texten som säger att den förvärmer, och det problemet fanns för mig bara i en uppdatering, fixades till veckan därpå så gissar på att det var en bugg. Förvärmningen startar fortfarande tidigt men körs inte konstant, gissningsvis är det effektivare att värma batteriet långsamt än att behöva värma upp ytterdelen till en högre temperatur så att cellerna är genomvarma på kortare tid.martinot skrev:
Kan man inte bara avbryta förvärmningen med någon knapp eller så?
Ok, då är jag med. Gott att det fungerar att avbryta igen (om man vill göra så).OfarligTesla skrev:Ja det ska man kunna genom att trycka på texten som säger att den förvärmer, och det problemet fanns för mig bara i en uppdatering, fixades till veckan därpå så gissar på att det var en bugg. Förvärmningen startar fortfarande tidigt men körs inte konstant, gissningsvis är det effektivare att värma batteriet långsamt än att behöva värma upp ytterdelen till en högre temperatur så att cellerna är genomvarma på kortare tid.martinot skrev:
Kan man inte bara avbryta förvärmningen med någon knapp eller så?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
martinot skrev:Kan man inte bara avbryta förvärmningen med någon knapp eller så?Erdu skrev:Oj, det låter ju inte bra. Verkar ju riktigt dumt att batteriet förvärms så länge. Ska man bara lägga in en ort och inte SUC i naven.Smygisen skrev:Se till att bilen inte har laddstopp inställt och blrjar förvärma direkt.
Vid test med uppdaterad bil 18:e januari så gick det inte att stoppa förvärmningen. Jag kunde klicka på texten så att det försvann, men förbrukningen var fortsatt lika hög som när förvärmningen var synlig på skärmen.
Nu hade jag bara cirka 30-35 minuter att åka, men märke ingen skillnad under den korta resan.
Det som gjorde att förbrukningen gick ner var att ta bort mitt navigationsmål och köra utan navi på.

- OfarligTesla
- Teslaägare
När jag hade buggen (runt den 18e januari) verkade inte ens ta bort navigationen fungera för att få ner förbrukningen, frun kom fram till SuC och batteriet var garanterat förvärmt om man kollar på laddhastigheten hon fick så det var inget annat som gjorde förbrukningen hög. Men det fixades som sagt relativt snabbt därpå i någon uppdatering och har inte haft problemet efter det, varken onormalt hög förbrukning när man navigerar till SuC eller att den inte slutar förvärma.Smygisen skrev:Vid test med uppdaterad bil 18:e januari så gick det inte att stoppa förvärmningen. Jag kunde klicka på texten så att det försvann, men förbrukningen var fortsatt lika hög som när förvärmningen var synlig på skärmen.
Nu hade jag bara cirka 30-35 minuter att åka, men märke ingen skillnad under den korta resan.
Det som gjorde att förbrukningen gick ner var att ta bort mitt navigationsmål och köra utan navi på.