Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model 3
Fick regnr idag. Ser ut att vara Panasonic batteriet i min M3P. Tillverkat 13 Jan enligt transportstyrelsen.
Är det värmeslingor i framrutan?martinot skrev:Detta är något som jag verkligen skulle vilja ha på min bil! Supersmart med uppvärmd del av rutan där torkarbladen ligger. Klockren funktion för oss under vintern här i den lite kallare delen av världen.oxe skrev:Inga laminerade bakrutor, men Ryzen, 12V Li-ion samt uppvärmda torkarblad (eller rättare sagt uppvärmd del av framruta där torkarna ligger).
Värmer inte förvärming upp tillräckligt så att torkarbladen tinar?
Har inte haft eluppvärmd vindruta på någon bil men heller inte haft problem med att parkeringsvärmaren inte lyckas tina torkarna. Om det inte varit mycket snö förstås.
Sålde precis eGoflen eftersom Model 3 är på ingång. Pratade med försäkringsbolaget och höll på att få en chock. Med samma förutsättningar (uppenbarligen eftersom vi bara byter bil, inget annat i livet som bostad eller årlig körlängd) så stiger priset på försäkringen det fem-dubbla
Det är ju helt sjukt och då är det ändå bara RWD, ingen performance eller så. De motiverar med att det är extremt dyrt att reparera just Tesla samt att väntetiderna är så långa så de är tvungna att betala hyrbil i mycket längre tid än med övriga märken.
Fan, det är nästan så jag funderar på att skippa Teslan och ta nåt annat.

Det är ju helt sjukt och då är det ändå bara RWD, ingen performance eller så. De motiverar med att det är extremt dyrt att reparera just Tesla samt att väntetiderna är så långa så de är tvungna att betala hyrbil i mycket längre tid än med övriga märken.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hur är det idag på levererade M3:or gällande stänkskydd vs ppf (tröskellådor och/eller bakom bakdörr). Ingår något av det?
M3P grå 2022 - såld
M3 SR+ vit 2020 - såld
M3 SR+ vit 2020 - såld
För mig är det rätt lika för halvförsäkring på tesla m3 kontra helförsäkring på en e-golf. Skiljer mer efter år 3HelectriC skrev:Sålde precis eGoflen eftersom Model 3 är på ingång. Pratade med försäkringsbolaget och höll på att få en chock. Med samma förutsättningar (uppenbarligen eftersom vi bara byter bil, inget annat i livet som bostad eller årlig körlängd) så stiger priset på försäkringen det fem-dubbla![]()

Du tjänar sällan på att vara trogen ditt försäkringsbolag, hör med trygg-hansa, de var de enda som hade ett rimligt pris för mig.HelectriC skrev:Sålde precis eGoflen eftersom Model 3 är på ingång. Pratade med försäkringsbolaget och höll på att få en chock. Med samma förutsättningar (uppenbarligen eftersom vi bara byter bil, inget annat i livet som bostad eller årlig körlängd) så stiger priset på försäkringen det fem-dubbla![]()
Tja,JOhlsson skrev:Hur är det idag på levererade M3:or gällande stänkskydd vs ppf (tröskellådor och/eller bakom bakdörr). Ingår något av det?
fick de dåliga stänkskydden fram, men inget bak.
Ingen PPF vid bakdörrarna.
Ser ut att vara någon form av behandling på sparklådorna, typ antirostmassa (under lacken). Det är lite skrovligare där.
Det är värmeslingor där torkarna parkerar, så de värmer upp bladen. Förvärmning funkar ju bra när bilen står stilla, problemet uppstår när man kör och använder torkarna, då de fryser ganska snabbt. På vanliga ICE-bilar så stiger ju värmen från motorn upp och håller torkarna varma, så är det ju inte på en elbil.Fredrik j skrev:Är det värmeslingor i framrutan?martinot skrev:Detta är något som jag verkligen skulle vilja ha på min bil! Supersmart med uppvärmd del av rutan där torkarbladen ligger. Klockren funktion för oss under vintern här i den lite kallare delen av världen.oxe skrev:Inga laminerade bakrutor, men Ryzen, 12V Li-ion samt uppvärmda torkarblad (eller rättare sagt uppvärmd del av framruta där torkarna ligger).
Har inte haft eluppvärmd vindruta på någon bil men heller inte haft problem med att parkeringsvärmaren inte lyckas tina torkarna. Om det inte varit mycket snö förstås.
Flyttar svar (viewtopic.php?f=29&t=28667&p=608603#p608603) till Helectric om försäkring till annan tråd, då detta skall handla om väntrum för M3.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- OncleCofter
- Teslaägare
Uppskattad leveranstid ändrad från 17 feb-3 mars till 22 feb-4 mars. Företagsleasingskontraktet dök upp på mitt konto i söndags, men ingen kontantinsatsfaktura från Tesla ännu.
LR Grå/svart beställd 10 nov.
LR Grå/svart beställd 10 nov.
- m05erili
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik460049
Ryzen: ja
15v batteri: ja
Värme vid torkare: ja
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Snygg! Hämtar min Tisdag den 1 Mars.m05erili skrev:M3P upphämtad idag. Mycket bra skick, hittade inget att anmärka på.
Ryzen: ja
15v batteri: ja
Värme vid torkare: ja

- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Snyggt!
Men varför har Tesla sådan "stretch" på däcken. Alltså för breda fälgar i förhållande till däckbredd.
Är det modernt i USA?
Men varför har Tesla sådan "stretch" på däcken. Alltså för breda fälgar i förhållande till däckbredd.
Är det modernt i USA?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Tror dom tecknat för stort avtal på 235or.. sjukt fult är det iaf.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Ok. Nu fattar jag.oxe skrev:Det är värmeslingor där torkarna parkerar, så de värmer upp bladen. Förvärmning funkar ju bra när bilen står stilla, problemet uppstår när man kör och använder torkarna, då de fryser ganska snabbt. På vanliga ICE-bilar så stiger ju värmen från motorn upp och håller torkarna varma, så är det ju inte på en elbil.Fredrik j skrev:Är det värmeslingor i framrutan?martinot skrev:Detta är något som jag verkligen skulle vilja ha på min bil! Supersmart med uppvärmd del av rutan där torkarbladen ligger. Klockren funktion för oss under vintern här i den lite kallare delen av världen.oxe skrev:Inga laminerade bakrutor, men Ryzen, 12V Li-ion samt uppvärmda torkarblad (eller rättare sagt uppvärmd del av framruta där torkarna ligger).
- metchristian
- Teslaägare
Men det har jag inte saknat alls faktiskt o inte haft problem med.. skulle hellre se att de löser den totalt Ursula ”regnsensorn” som snarare är: torkar när jag fan känner för det, än så klart jag ska se till att du kan köra trafiksäkert i regnet..Fredrik j skrev:Ok. Nu fattar jag.oxe skrev:Det är värmeslingor där torkarna parkerar, så de värmer upp bladen. Förvärmning funkar ju bra när bilen står stilla, problemet uppstår när man kör och använder torkarna, då de fryser ganska snabbt. På vanliga ICE-bilar så stiger ju värmen från motorn upp och håller torkarna varma, så är det ju inte på en elbil.Fredrik j skrev:Är det värmeslingor i framrutan?martinot skrev:Detta är något som jag verkligen skulle vilja ha på min bil! Supersmart med uppvärmd del av rutan där torkarbladen ligger. Klockren funktion för oss under vintern här i den lite kallare delen av världen.oxe skrev:Inga laminerade bakrutor, men Ryzen, 12V Li-ion samt uppvärmda torkarblad (eller rättare sagt uppvärmd del av framruta där torkarna ligger).
Det är väl för att få bättre väghållning? Däcket kan inte röra sig lika mycket i sidled sett från fälgen.Tellus skrev:Snyggt!
Är det modernt i USA?
Model 3-24/Polestar 3-24
Det hade jag också ännu hellre haft, men det tror jag dessvärre aldrig kommer hända. Där jag bor regnar det ju betydligt fler dagar om året än vad det är frost eller minusgrader. En riktig regnsensor står nog som #1 på min önskelista.metchristian skrev:Men det har jag inte saknat alls faktiskt o inte haft problem med.. skulle hellre se att de löser den totalt Ursula ”regnsensorn” som snarare är: torkar när jag fan känner för det, än så klart jag ska se till att du kan köra trafiksäkert i regnet..Fredrik j skrev:Ok. Nu fattar jag.oxe skrev:Det är värmeslingor där torkarna parkerar, så de värmer upp bladen. Förvärmning funkar ju bra när bilen står stilla, problemet uppstår när man kör och använder torkarna, då de fryser ganska snabbt. På vanliga ICE-bilar så stiger ju värmen från motorn upp och håller torkarna varma, så är det ju inte på en elbil.
Tror jag (tyvärr) kan fetglömma det, men hoppet är väl det sista som skall överge en!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Polestar har gjort likadant, sjukt lätt att skrapa fälgarna mot trottoarkanter eftersom de sticker utanför däcken.HelectriC skrev:Det är väl för att få bättre väghållning? Däcket kan inte röra sig lika mycket i sidled sett från fälgen.Tellus skrev:Snyggt!
Är det modernt i USA?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Vår parkeringsplats är 2,30 meter bred. Inga problem att perkera vår Ford Fiesta där precis, men lite orolig blir jag inför M3:an… hur ser det ut för er andra utrymmesmässigt som har p-platser och inte eget garage/uppfart?
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
- sunq
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter612963
ME3 skrev:Vår parkeringsplats är 2,30 meter bred. Inga problem att perkera vår Ford Fiesta där precis, men lite orolig blir jag inför M3:an… hur ser det ut för er andra utrymmesmässigt som har p-platser och inte eget garage/uppfart?

Min parkering är i mitten av dessa tre. Väldigt tight. För vår del så MÅSTE parkeringen nedanför min plats backa in och slicka väggen och den parkeringen ovanför köra rakt in och slicka väggen för att alla tre bilar ska kunna stå med OK avstånd från varandra.
2,30 är väldigt tight

Ah, misstänkte det! Knappt så man kommer ut ur bilen, eller?sunq skrev:ME3 skrev:Vår parkeringsplats är 2,30 meter bred. Inga problem att perkera vår Ford Fiesta där precis, men lite orolig blir jag inför M3:an… hur ser det ut för er andrautrymmesmässigt som har p-platser och inte eget garage/uppfart?
Min parkering är i mitten av dessa tre. Väldigt tight. För vår del så MÅSTE parkeringen nedanför min plats backa in och slicka väggen och den parkeringen ovanför köra rakt in och slicka väggen för att alla tre bilar ska kunna stå med OK avstånd från varandra.
2,30 är väldigt tight
Får väl snacka ihop mig med grannarna, slå på sentry mode för att se om någon slår in med dörren

Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Man borde införa regler för hur folk ställer sig. Vi vågar inte det i vår BRF. i fallet ovan så borde inte 17 FÅ köra in bilen.
Hur plats 19 ser ut framgår inte men om det är en vägg upptill så borde den köra in och slicka väggen där.
Dvs bör de två nedersta bilarna varar tvungna att backa in.
Vi har liknande i vårt garage där "plats 17" vägrar att backa in. Dåligt för både 17 och 18. Som tur är står jag inte på det partiet.
Trist att man skall behöva ha Sentry i sitt eget garage.
Det är inte jättesvårt att ha en sån regel men kanske lättast att införa det när pplatsen byter ägare/hyresgäst. Det är generellt annars alltid bäst att backa in på p-platser.
Av säkerhetsskäl.
Hur plats 19 ser ut framgår inte men om det är en vägg upptill så borde den köra in och slicka väggen där.
Vi har liknande i vårt garage där "plats 17" vägrar att backa in. Dåligt för både 17 och 18. Som tur är står jag inte på det partiet.
Det är inte jättesvårt att ha en sån regel men kanske lättast att införa det när pplatsen byter ägare/hyresgäst. Det är generellt annars alltid bäst att backa in på p-platser.
Av säkerhetsskäl.
Backa in är bra förutom att det bli omöjligt att lasta in/ut av bagaget.pejvic skrev:Man borde införa regler för hur folk ställer sig. Vi vågar inte det i vår BRF. i fallet ovan så borde inte 17 FÅ köra in bilen.
Av säkerhetsskäl.
Model 3-24/Polestar 3-24
- sunq
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter612963
hehe, är ganska tydligt på ritningen att det är betongvägg vid plats 19 också, men det är ju självklart tydligt om man jobbar med ritningar som jag gör.pejvic skrev:Man borde införa regler för hur folk ställer sig. Vi vågar inte det i vår BRF. i fallet ovan så borde inte 17 FÅ köra in bilen.
Av säkerhetsskäl.
Men det stämmer, det är vägg upptill också.
Därför har jag pratat med båda grannarna och de är med på noterna. Först förstod inte ägaren till 19 varför han skulle köra in, men några ord till och när jag visade hur dörrarna fick mer plats så var han helt klart med på noterna.
Synd bara att det bara är jag som har elbil som står på dessa platser. Enda 3 platserna med laddstationer dessutom i garaget.