Tjänstebilsfrågor
Moderator: Redaktion
Tjänstebilsfrågor
Hej, känns som det är många på forumet som har sina Teslor(och säkert innan bilar av andra märken) som förmånsbilar på ett företag.
Nu har en till mig närstående börjat på nytt jobb där de har möjlighet att ta ut en förmånsbil för högst 15 basbelopp vilket skulle innebära att en Tesla Model 3 LR AWD är möjligt alternativ.
Jag kommer vara delaktig i bilvalet och ser ju gärna en Tesla på gården, men lite oroligt känns det att rekommendera Teslan.
Det jag funderar på är hur det fungerar med en förmånsbil vad gäller återlämning efter leasingperioden(3 år), är det samma nagelfarande av bilens skick som vid privatleasing och allt "onormalt" slitage debiteras brukaren vilket kan bli en rejäl överraskning. Eller fungerar det annorlunda med förmånsbil?
Med tanke på att lacken verkar blästras av nedre delen på Model 3 redan efter några hundra mil kan man ju tänka sig hur den är efter 3 år och att leasingbolaget då kommer försöka få någon att betala för ny lack.
Nu har en till mig närstående börjat på nytt jobb där de har möjlighet att ta ut en förmånsbil för högst 15 basbelopp vilket skulle innebära att en Tesla Model 3 LR AWD är möjligt alternativ.
Jag kommer vara delaktig i bilvalet och ser ju gärna en Tesla på gården, men lite oroligt känns det att rekommendera Teslan.
Det jag funderar på är hur det fungerar med en förmånsbil vad gäller återlämning efter leasingperioden(3 år), är det samma nagelfarande av bilens skick som vid privatleasing och allt "onormalt" slitage debiteras brukaren vilket kan bli en rejäl överraskning. Eller fungerar det annorlunda med förmånsbil?
Med tanke på att lacken verkar blästras av nedre delen på Model 3 redan efter några hundra mil kan man ju tänka sig hur den är efter 3 år och att leasingbolaget då kommer försöka få någon att betala för ny lack.
Re: Tjänstebilsfrågor
Lite off topic men kan vara kul ändå. 
Jag roade mig med att simulera privat vs förmånsbil som om jag hade jobbat kvar på min gamla anställning. Då, snart 10 år sen, fick vi 38:-/milen i ersättning för privat bil, varav 18,50/mil skattefritt.
Vid 1500 mil privat och följande sträckor i tjänsten blir kostnaderna för privat bil.
2500 mil i tjänsten: 3 766:-/mån
2000 mil i tjänsten: 4 943:-/mån
1500 mil i tjänsten: 6 121:-/mån
1000 mil i tjänsten: 7 298:-/mån
500 mil i tjänsten: 8 475:-/mån
Vid förmånsbil och samma förutsättningar och 9,50:-/mil skattefritt för tjänstemilen.
2500 mil i tjänsten: 3 694:-/mån
2000 mil i tjänsten: 4 089:-/mån
1500 mil i tjänsten: 4 485:-/mån
1000 mil i tjänsten: 4 881:-/mån
500 mil i tjänsten: 5 277:-/mån
Så kör man riktigt mycket i tjänsten så är inte privatägd så himla dåligt. En fördel då är att man kan välja en Performance för inte så mycket mer.

Jag roade mig med att simulera privat vs förmånsbil som om jag hade jobbat kvar på min gamla anställning. Då, snart 10 år sen, fick vi 38:-/milen i ersättning för privat bil, varav 18,50/mil skattefritt.
Vid 1500 mil privat och följande sträckor i tjänsten blir kostnaderna för privat bil.
Vid förmånsbil och samma förutsättningar och 9,50:-/mil skattefritt för tjänstemilen.
Så kör man riktigt mycket i tjänsten så är inte privatägd så himla dåligt. En fördel då är att man kan välja en Performance för inte så mycket mer.

- GreenMachine
- Teslaägare
Det viktigaste att kanske ta reda på utifrån din frågeställning är nog om det är finansiell leasing, eller operationell leasing.P951 skrev:Hej, känns som det är många på forumet som har sina Teslor(och säkert innan bilar av andra märken) som förmånsbilar på ett företag.
Genom att du inte ”äger” bilen vid operationell leasing utan i princip hyr den så det det mycket viktigare med skicket etc vid återlämnande.
Ok, intressant, man får räkna ordentligt.Verdi skrev:Lite off topic men kan vara kul ändå.
Påminner mig om när man var liten och gubbarna med milpengar hade gamla SAAB V4 som de körde i tjänsten och sedan en finbil som de körde på helgerna

Ok, tack för info, då gäller det att först kolla vilken form av leasing företaget erbjuder då, verkar ju inte så enkelt som jag trodde, att man bara plockar ut en slit och slängbil utan något ansvarGreenMachine skrev:Det viktigaste att kanske ta reda på utifrån din frågeställning är nog om det är finansiell leasing, eller operationell leasing.P951 skrev:Hej, känns som det är många på forumet som har sina Teslor(och säkert innan bilar av andra märken) som förmånsbilar på ett företag.
Genom att du inte ”äger” bilen vid operationell leasing utan i princip hyr den så det det mycket viktigare med skicket etc vid återlämnande.

- LeifSundsvall
- Teslaägare
Ansvaret för bilen ligger ju inte på dig privat (om inte företaget är ditt eget då du indirekt får stå för kostnaden) du skattar på förmånsvärdet och ev fri laddel om du har det på företaget.
Så någon risk för dig finns inte.
Så någon risk för dig finns inte.
Operationell leasing =någon annan står för risken. Du måste sköta bilen enligt leasingvillkoren så de är nöjda angående skicket/milen/service vid återlämnandet osv. Lite som en ”hyresrätt”. + att du bundit dig för en viss leasingtid som normalt kostar pengar att bryta. (Eller överlåta) Vad bilen faktiskt är ”värt” på marknaden vid återlämnandet är inget du behöver fundera på eller vara orolig över. Det är leasingbolagets problem om vi säger så. Du får då under leasingperioden alltså betalt lite ”extra” för att leasingbolaget tar ”marknadsrisken”
Finansiell leasing =du/ditt företag står för risken. Sköt bilen hur du vill. Vid slutet av perioden har leasingen en matematisk restskuld kvar. (Ungefär som ”kvarvarande lån” på en bostadsrätt vid en försäljning) Marknadsvärdet på bilen är något annat och har bland annat koppling till skicket. Avslutas leasingen får/måste du/ditt företag betala in restskulden. Ditt företag/du äger då bilen. Säljs/byts bilen in kan marknadsvärdet både vara högre och lägre än vad restskulden var. Lite som en ”Bostadsrätt” där man aldrig vet säkert vad den är värd i framtiden.
Privatleasing/konsumentleasing kan liknas med ”operationell leasing” men vänder sig till privatkunder.
Teslas ”återköpsgaranti” gör att den finansiella leasingen då ”närmar sig/liknar” operationell leasing. Eftersom Tesla ”lovar” att köpa tillbaka den till ett visst pris under vissa givna förutsättningar, vid en viss tidpunkt. (Mil/service/skick/tidpunkt osv).
Jag TROR att en skillnad är vad som händer OM (=inte troligt) Tesla inte kan/vill uppfylla återköpsgarantin. (Tror Elon inledningsvis säkrade upp det via sin personliga förmögenhet osv?) Då är du fortfarande kvar som motpart mot leasingbolaget tex DNB som då kräver att du löser restskulden.
Har däremot tex SIXT erbjudit en operationell leasing och Sixt får problem så är det deras eget problem så länge du fullföljer dina åtaganden enligt leasingvillkoren. Då är det bara att lämna tillbaka bilen till tex konkursförvaltaren som tagit över att avveckla SIXT osv.
Sen finns det även lite andra skillnader med inbakade försäkringar, ev krav på service, andra kopplade tjänster som ingår osv.
Finansiell leasing =du/ditt företag står för risken. Sköt bilen hur du vill. Vid slutet av perioden har leasingen en matematisk restskuld kvar. (Ungefär som ”kvarvarande lån” på en bostadsrätt vid en försäljning) Marknadsvärdet på bilen är något annat och har bland annat koppling till skicket. Avslutas leasingen får/måste du/ditt företag betala in restskulden. Ditt företag/du äger då bilen. Säljs/byts bilen in kan marknadsvärdet både vara högre och lägre än vad restskulden var. Lite som en ”Bostadsrätt” där man aldrig vet säkert vad den är värd i framtiden.
Privatleasing/konsumentleasing kan liknas med ”operationell leasing” men vänder sig till privatkunder.
Teslas ”återköpsgaranti” gör att den finansiella leasingen då ”närmar sig/liknar” operationell leasing. Eftersom Tesla ”lovar” att köpa tillbaka den till ett visst pris under vissa givna förutsättningar, vid en viss tidpunkt. (Mil/service/skick/tidpunkt osv).
Jag TROR att en skillnad är vad som händer OM (=inte troligt) Tesla inte kan/vill uppfylla återköpsgarantin. (Tror Elon inledningsvis säkrade upp det via sin personliga förmögenhet osv?) Då är du fortfarande kvar som motpart mot leasingbolaget tex DNB som då kräver att du löser restskulden.
Har däremot tex SIXT erbjudit en operationell leasing och Sixt får problem så är det deras eget problem så länge du fullföljer dina åtaganden enligt leasingvillkoren. Då är det bara att lämna tillbaka bilen till tex konkursförvaltaren som tagit över att avveckla SIXT osv.
Sen finns det även lite andra skillnader med inbakade försäkringar, ev krav på service, andra kopplade tjänster som ingår osv.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
...med den, inte helt obetydliga, detaljen att om de inte är nöjda med varan du återlämnar, kan kräva hutlöst betalt. Som att vid hyra av bostad kräva helrust för att du hängt upp en tavla. Har förekommit i trådar på forumet om de som fått en faktura på runt 45K (om jag kommer ihåg rätt) för typ lite stenskott.Leo skrev:Operationell leasing =någon annan står för risken. Du måste sköta bilen enligt leasingvillkoren så de är nöjda angående skicket/milen/service vid återlämnandet osv. Lite som en ”hyresrätt”. + att du bundit dig för en viss leasingtid som normalt kostar pengar att bryta. (Eller överlåta) Vad bilen faktiskt är ”värt” på marknaden vid återlämnandet är inget du behöver fundera på eller vara orolig över. Det är leasingbolagets problem om vi säger så. Du får då under leasingperioden alltså betalt lite ”extra” för att leasingbolaget tar ”marknadsrisken”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
@ Leo - tack för genomgång, riktigt bra! Det var prat om att den nya firman tillät att arbetstagaren köpte ut bilen efter leasingperioden och att detta skulle vara förmånligt.
Det tyder då på att det handlar om finansiell leasing och att man får möjlighet att köpa ut bilen till restvärdet då antar jag? Det skulle ju då göra att man vill vara så rädd som möjlig om bilen(vilket man självklart är iallafall). Om då bilen är i fint skick och andrahandsvärdet på Tesla är högt så kan det då alltså vara en bra affär?
@ Walker - Något sådant jag är orolig för med Teslans lack som ramlar av oavsett hur man kör, leasingbolaget lär väl ändå inte anse att det är normalt slitage
Håller tummarna för att Tesla kommer med ett uttalande om lacken, att det handlar om en batch som tyvärr gått ut med undermålig lackering och att detta redan är åtgärdat på bilar som görs nu så att de inte är så att de anser att det är "inom specifikation" för den lack de vill leverera på model 3.
Det tyder då på att det handlar om finansiell leasing och att man får möjlighet att köpa ut bilen till restvärdet då antar jag? Det skulle ju då göra att man vill vara så rädd som möjlig om bilen(vilket man självklart är iallafall). Om då bilen är i fint skick och andrahandsvärdet på Tesla är högt så kan det då alltså vara en bra affär?
@ Walker - Något sådant jag är orolig för med Teslans lack som ramlar av oavsett hur man kör, leasingbolaget lär väl ändå inte anse att det är normalt slitage

Håller tummarna för att Tesla kommer med ett uttalande om lacken, att det handlar om en batch som tyvärr gått ut med undermålig lackering och att detta redan är åtgärdat på bilar som görs nu så att de inte är så att de anser att det är "inom specifikation" för den lack de vill leverera på model 3.

P951 skrev:@ Leo - tack för genomgång, riktigt bra! Det var prat om att den nya firman tillät att arbetstagaren köpte ut bilen efter leasingperioden och att detta skulle vara förmånligt.
@ Walker - Något sådant jag är orolig för med Teslans lack som ramlar av oavsett hur man kör, leasingbolaget lär väl ändå inte anse att det är normalt slitage![]()
Tyvärr får man inte köpa ut bilen till restvärdet hur som helst. Säg att restvärdet är 250 tusen och bilen bedöms vara värd 350 tusen så blir du förmånsbeskattad på mellanskillnaden, i detta fall 100 tusen.
Det "fuskas" dock en del med det där. Bilhandlare som skriver "intyg" på vad bilen är värd åt det håll kunden vill osv. Så visst går det att göra en bra affär utan att flagrant bryta mot reglerna. Bara töja de lite.P951 skrev:@ verdi - Anade det

SttrreeeeeeetchVerdi skrev:Det "fuskas" dock en del med det där. Bilhandlare som skriver "intyg" på vad bilen är värd åt det håll kunden vill osv. Så visst går det att göra en bra affär utan att flagrant bryta mot reglerna. Bara töja de lite.P951 skrev:@ verdi - Anade det

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Hur brukar detta gå till i praktiken med DNB? Köper företaget alltid ut bilen genom att betala restvärdet och säljer sedan bilen? Om företaget vill lösa leasingen i förtid exempelvis genom att sälja bilen på KvD eller privat, vilken är tågordningen? Företaget får väl knappast sälja bilen under pågående avtal, den ägs ju av DNB?Leo skrev:Finansiell leasing =du/ditt företag står för risken. Sköt bilen hur du vill. Vid slutet av perioden har leasingen en matematisk restskuld kvar. (Ungefär som ”kvarvarande lån” på en bostadsrätt vid en försäljning) Marknadsvärdet på bilen är något annat och har bland annat koppling till skicket. Avslutas leasingen får/måste du/ditt företag betala in restskulden. Ditt företag/du äger då bilen. Säljs/byts bilen in kan marknadsvärdet både vara högre och lägre än vad restskulden var. Lite som en ”Bostadsrätt” där man aldrig vet säkert vad den är värd i framtiden
Kan till viss del svara själv efter att ha läst ordentligt på DNB men ni med erfarenhet får gärna svara ändå. På dnbportalen kan man räkna ut ett lösensbelopp och få konto/OCR. Om detta betalas in antar jag att bilen skrivs över på företaget? Det finns också ett formulär där man kan ange 3e part. Då skrivs bilen över på denna part så fort lösensumman är betald. Jag antar då att företaget kan annonsera ut och "sälja" bilen på normalt vis, företaget betalar lösenbelopp och eventuellt över/underskott bokförs?wcarlsson skrev:Hur brukar detta gå till i praktiken med DNB? Köper företaget alltid ut bilen genom att betala restvärdet och säljer sedan bilen? Om företaget vill lösa leasingen i förtid exempelvis genom att sälja bilen på KvD eller privat, vilken är tågordningen? Företaget får väl knappast sälja bilen under pågående avtal, den ägs ju av DNB?Leo skrev:Finansiell leasing =du/ditt företag står för risken. Sköt bilen hur du vill. Vid slutet av perioden har leasingen en matematisk restskuld kvar. (Ungefär som ”kvarvarande lån” på en bostadsrätt vid en försäljning) Marknadsvärdet på bilen är något annat och har bland annat koppling till skicket. Avslutas leasingen får/måste du/ditt företag betala in restskulden. Ditt företag/du äger då bilen. Säljs/byts bilen in kan marknadsvärdet både vara högre och lägre än vad restskulden var. Lite som en ”Bostadsrätt” där man aldrig vet säkert vad den är värd i framtiden
För ett Pat år sedan sålde jag min S som var leasing men inte på DNB. Vi har annons ute innan bilen var löst ifrån leasingbolaget. Sedan när köpare var funnen så betalade dom restvärdet till leasingbolaget och överskottettill mitt företag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
Jag ska byta min förmånsbil senare i år och har börjat att kolla runt lite.
Jag har ju privat haft elbil i många år, och nu lutar det åt att det blir även förmånsbil.
Företaget har varit anti elbilar tidigare…
Nu är det dock annat!
Men om jag ska ta en elbil så har dom bestämt att om man laddar hemma så får man 2kr/mil i ersättning för tjänstemil.
Det låter spontant lågt och hittar inte mycket om vad rekommenderas ersättning kan vara.
Vad säger folket?
Jag har ju privat haft elbil i många år, och nu lutar det åt att det blir även förmånsbil.
Nu är det dock annat!
Men om jag ska ta en elbil så har dom bestämt att om man laddar hemma så får man 2kr/mil i ersättning för tjänstemil.
Det låter spontant lågt och hittar inte mycket om vad rekommenderas ersättning kan vara.
Vad säger folket?
Vad får du om du tankar Diesel/bensin privat ?Tobbeturbo2 skrev:Jag ska byta min förmånsbil senare i år och har börjat att kolla runt lite.
Nu är det dock annat!
Vad säger folket?
Vilket skämt. Du borde få de skattefria 9,50/mil åtminstone.Tobbeturbo2 skrev:Jag ska byta min förmånsbil senare i år och har börjat att kolla runt lite.
Nu är det dock annat!
Vad säger folket?
-
Nja det funkar lite annorlunda då.
Vi har ju företagskort som vi tankar med, sen rapporterar vi tjänstemil/privatmil, så vi betalar väl skatten på bränslet på de privata milen om jag minns rätt.
Det är ju förmånligt iaf.
Men som vintertid så är 2kr/mil i ersättning för tjänstemil särskilt mycket. Då går man ju t.o.m minus om man har rörligt pris just nu….
Står det på Skatteverket om 9,50kr/mil skattefritt?
Vi har ju företagskort som vi tankar med, sen rapporterar vi tjänstemil/privatmil, så vi betalar väl skatten på bränslet på de privata milen om jag minns rätt.
Men som vintertid så är 2kr/mil i ersättning för tjänstemil särskilt mycket. Då går man ju t.o.m minus om man har rörligt pris just nu….
Du borde ha 9,50 kr/mil som är standard. Du kommer gå med förlust med 2 kr/milen, iaf. på vinterhalvåret, om du inte har låst dig till förmånliga fasta elpriser.Tobbeturbo2 skrev:Nja det funkar lite annorlunda då.
https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 01472.html
Har du även bekostat väggboxen och installationen av Typ2-uttaget hemma, eller har arbetsgivaren betalat för det?Om du har använt förmånsbil för tjänsteresor och betalat allt drivmedel själv, kan arbetsgivaren betala en skattefri bilersättning med 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
Hittade precis det där och läste igenom.martinot skrev:Du borde ha 9,50 kr/mil som är standard. Du kommer gå med förlust med 2 kr/milen, iaf. på vinterhalvåret, om du inte har låst dig till förmånliga fasta elpriser.Tobbeturbo2 skrev:Nja det funkar lite annorlunda då.
https://www.skatteverket.se/privat/etja ... 01472.html
Har du även bekostat väggboxen och installationen av Typ2-uttaget hemma, eller har arbetsgivaren betalat för det?Om du har använt förmånsbil för tjänsteresor och betalat allt drivmedel själv, kan arbetsgivaren betala en skattefri bilersättning med 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel.
Det står ju också att om jag fått mindre än 9,50kr/mil så får jag ta med det i deklarationen.
Nej vi ska installera laddbox i vår.
Just nu laddar sambon sin Zoe på jobbet.
Har jag rätt till ersättning för installationen och det med?
Vet ej. Mitt bolag betalade kostnaderna för våra två boxar och deras installation hemma, men har eget bolag skrivet här.Tobbeturbo2 skrev:Har jag rätt till ersättning för installationen och det med?
Har dock även hört arbetsgivare som bekostat installation av laddbox hemma hos anställda. Det var inte förmånsbeskattat tidigare, men har för mig det ändrats nu för ett år sedan (så kan hända att du får någon slags beskattning för det numera).
Men skall du själv bekosta installation av laddutrustning hemma, så skall du ju ha en rejäl milersättning från arbetsgivaren. Förutom att du privat stått för anläggningen, och sliter på den när du laddar förmånsbilen där, så får du ju nackdelar att ni inte kan köra fullt med el hemma när ni laddar. Då kanske ni måste installera lastbalansering, eller öka på huvudsäkringarna (med ökad nätkostnad som följd).
Nej, vägra ladda hemma för 2 kr/milen. Är rena förlusten.
Då är det bättre för dig (men sämre för företaget) att du snabbladdar på arbetstid (då får de både stå för elen som är rätt dyr vid snabbladdning, och betala din tid när du väntar på laddstationen).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/