Arkitekter

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8694
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Arkitekter

Inlägg av Pontus »

Det verkar finnas en del här som har erfarenhet av att anlita arkitekter inbillar jag mig. Om man har en idé på hur man vill att huset ska se ut. Vad kostar det då att få hjälp av en arkitekt att förfina idén och göra bygglovsritningar samt ritningar som en byggfirma kan följa?
Jag har ingen aning, säger någon 200 tkr eller 1 mkr så kommer jag nog kunna svälja vilket som med lite motiveringar.
Riktiga exempel vore ju lysande.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Arkitekter

Inlägg av dd88 »

Vi ritade vårt hus själva i SketchUp och lät en arkitekt göra bygglovshandlingar, kostade cirka 30kkr. Inga ändringar utan rätt in i CAD.

En kompis har ett hus hos arkitekt nu och är uppe över en halv miljon och dom är inte i närheten av att vara färdiga, han har budgeterat 800kkr för ett nyfunkis i 2.5-plan.

Så jag skulle säga att det beror på hur mycket ni vill göra själva och hur komplext huset ska bli.

Om man inte vill lägga ner sin själ i projektet men inte vill bygga ett typiskt kataloghus så skulle jag rekommendera Willa Nordic eller Intressanta Hus beroende på storlek på plånboken, har vänner som byggt med båda och dom håller en i handen hela vägen. Att själv rita hus tillsammans med arkitekt kräver enormt mycket förkunskap för det blir snabbt riktigt dyrt om man inte vet vad man gör innan man drar igång processen. Samtidigt så kan man tjäna riktigt bra med pengar om man har koll på läget, vårt hus blev cirka 40% billigare än om vi hade byggt med en större husleverantör.

Okonventionella hus har en tendens att dra iväg i kostnad även hos konstruktören, vi landade på en kvarts miljon för att klara bygglovsfasen och ytterligare hundra tusen för ändringar som gjordes under byggtiden.
0394FC57-6B77-467C-9923-5AFECD28BA76.png
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Nect
elbilist
Inlägg: 1632
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Arkitekter

Inlägg av Nect »

Pontus skrev:
Det verkar finnas en del här som har erfarenhet av att anlita arkitekter inbillar jag mig. Om man har en idé på hur man vill att huset ska se ut. Vad kostar det då att få hjälp av en arkitekt att förfina idén och göra bygglovsritningar samt ritningar som en byggfirma kan följa?
Jag har ingen aning, säger någon 200 tkr eller 1 mkr så kommer jag nog kunna svälja vilket som med lite motiveringar.
Riktiga exempel vore ju lysande.
Skulle säga att det beror helt på vilket typ av hus det handlar om samt storleken och hur tomten ser ut. Större komplexa hus kan kräva en konstruktör för att beräkna laster mm vilket inte en arkitekt kan utföra. En komplex tomt kräver även tid utanför huset med markanläggning etc.
Men krasst så behöver du heller inte anlita en utbildad arkitekt. En byggnadsingenjör klarar av det bra speciellt om du har en idé eller rent av en skiss. Med skiss så går det även fortare för en ”arkitekt” att få fram en färdig ritning då denna behöver inte rita flera olika förslag fram och tillbaka.

En normal villa ska absolut inte ta mer än 40h att rita upp. Sen tillkommer arbete med bygglov och bygganmälan. Så runt 50-100k ink moms skulle jag säga om du redan har en idé och skiss. Men kan dra iväg mer om du tänkt dig något riktigt stort och komplext. Rumsfunktionsprogram kan du skriva själv (beskrivning av vad som ska finnas i varje rum avseende golv, lister, tapet, garderober, wc-stol etc.) Du behöver inte ta de större firmorna som tar betalt för namnet. :)

Jag ritade själv upp en tillbyggnad (30 m2) åt en familjemedlem. Tog mig ca 2-3h att rita upp med måttsättning och sektioner för bygglov (då är jag inte arkitekt). Men tillbyggnaden var av enklare slag som krävde mindre arbete med bygganmälan och kontrollplanen. Men sen kommer du behöva en energibalansberäkning till bygglovet.

Ett tips är att ta en mindre firma och ta in flera priser (finns många som annonserar på blocket som arbetar som enmansföretag med fasta priser beroende på storlek). En större arkitektfirma
Ligger runt 900-1200kr/h exkl. moms. Medans de billiga mindre enmansfirmorna (byggnadsingenjör) ligger på drygt det halva.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Arkitekter

Inlägg av R2D2 »

Nu är vi ingen "dedikerad" Arkiktektfirma, utan mer en konstruktionsfirma nischad mor prefabricerad betong.
Men vi tar i runda slängar 30k för framtagande av bygglovsritningar och sen 30-50k för konstruktionshandlingar.
Vill du ha ett mer komplext hus samt ritad av en utbildad arkitekt så skulle jag nog säga min. 100k.
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8694
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Arkitekter

Inlägg av Pontus »

Tack för alla svar.
Det är lite att tänka på men änså länge har vi bara en idé och inte bråttom men väldigt bra att få lite exempel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Arkitekter

Inlägg av expat »

Jag gjorde en skiss hur jag ville ha det. Enplans vinkelbyggd villa, byggd med lättbetongblock och inga konstigheter, förutom uterummet som är inbyggt i vinkeln.
Arkitekten tog 10 000 för ritningarna. Takstolarna beräknas ju där man beställer dom. Dock 10 år sedan nu
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Arkitekter

Inlägg av jonasl »

En arkitekt kan ju tillföra en hel del kloka tankar och ideer också. Har varit i en del "hemmabyggda" planlösningar som verkligen inte är bra, sånt är värt mycket pengar att undvika.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Arkitekter

Inlägg av dd88 »

jonasl skrev:
En arkitekt kan ju tillföra en hel del kloka tankar och ideer också. Har varit i en del "hemmabyggda" planlösningar som verkligen inte är bra, sånt är värt mycket pengar att undvika.
Det där är verkligen ett mynt med två sidor, vi tyckte det var svårt att hitta en erfaren arkitekt som inte ville sätta sin prägel på huset.

Sen finns det givetvis gränser åt båda hållen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8694
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Arkitekter

Inlägg av Pontus »

jonasl skrev:
En arkitekt kan ju tillföra en hel del kloka tankar och ideer också. Har varit i en del "hemmabyggda" planlösningar som verkligen inte är bra, sånt är värt mycket pengar att undvika.
Det är ju en sak man vill, ha arkitektens tankar kring ens egna idé. Förhoppningsvis har han några klocka tankar som man kan införa i den slutliga designen. Det är något som jag gärna skulle betala för också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Arkitekter

Inlägg av LarsL »

jonasl skrev:
En arkitekt kan ju tillföra en hel del kloka tankar och ideer också. Har varit i en del "hemmabyggda" planlösningar som verkligen inte är bra, sånt är värt mycket pengar att undvika.
Ja, det är ju det som är poängen med en arkitekt. Det är ju superlätt att bygga in dumma lösningar om man inte har erfarenheten och det blir dyrt eller omöjligt att rätta till.
Ritningar kan jag slänga ihop själv, det har jag gjort för alla mina byggen, visserligen bara utbyggen och garage/uthus.
Skriv svar