Hundar i bilar inte OK för Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Hundar i bilar inte OK för Tesla?

Inlägg av martinot »

Vi är på gång att skaffa en hund senare i år, men detta oroar mig lite:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... a-garanti/
Efter bara hundra mil uppstod en mystisk reva i säkerhetsbältet på läsaren Ulfs lätt begagnade Tesla Model 3. Nu hävdar Tesla att skadan inte täcks av garantin eftersom han haft sin hund i framsätet, men har de rätt? Biljuristen svarar!
Vad är era andras uppfattningar? Har ni haft liknande problem med att garantier utgår hos Tesla om ni haft husdjur i bilarna?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Re: Hundar i bilar inte OK för Tesla?

Inlägg av Dexter86 »

Snart kanske man inte får köra med barn i bilen heller, kanske kan gnugga sönder bältet eller nått

Pinsamt företag emellanåt detta
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Ja de var riktigt dåligt av Tesla, bra att det kom ut i media. Ser ut som ett fabrikationsfel vid monteringen av bältet.
Chefen borde få några piskrapp.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Om personen köpte bilen begagnad kan det ju vara en skada från föregående ägare, som blivit värre av belastningen från hunden.
Hur som ser det ut som yttre påverkan och då finns det inget företag som tar tillbaka produkter på garantin. Varit där själv ett par gånger och fått vända.
Dock är det väl inte speciellt dyrt att byta ett bälte har jag för mig.
Tesla Model S 90D
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

DanneB skrev:
3177kr enligt artikeln…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

DanneB skrev:
Om personen köpte bilen begagnad kan det ju vara en skada från föregående ägare, som blivit värre av belastningen från hunden.
Hur som ser det ut som yttre påverkan och då finns det inget företag som tar tillbaka produkter på garantin. Varit där själv ett par gånger och fått vända.
Kan förstå om det varit yttre påverkan, absolut.

Är dock mest orolig när Tesla hävdar att garantier slutar gälla pga. att man haft husdjur i bilen. Det känns ju inte riktigt bra nu när vi planerar att skaffa en hund till dottern.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Simon93
Teslaägare

Inlägg av Simon93 »

Finns det verkligen biltillverkare som ersätter skador från hundar som biter och river i inredning?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Simon93 skrev:
Finns det verkligen biltillverkare som ersätter skador från hundar som biter och river i inredning?
Fast i det här fallet är det ju tydligen ingen som har rivit eller bitit. Ägaren säger ju att skadan hade uppstått på samma sätt om det hade varit en människa som hade suttit där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Det framgår ju inte med tydlighet vad som faktiskt hänt, just det här "hund" vad innebär det? Hur har hunden transporterats i bilen? Om det är någon form av hundskydd som belastar bältet i en konstig vinkel så det nöter mot en kant är det väl självklart att det inte är garantiärende.

"Ska man inte få frakta hunden i bilen?" "Ska man inte få frakta banren i bilen?" Jo det får man självklart, men om barnstolar eller hundburar förstör inredningen då får man stå för det själv. På samma sätt som om hunden eller barnen förstör andra grejer (vilket man får räkna med att de gör).

Mvh två barn och massor av förstörda möbler, hemelektronik m.m.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

martinot skrev:

Efter bara hundra mil uppstod en mystisk reva i säkerhetsbältet på läsaren Ulfs lätt begagnade Tesla Model 3. Nu hävdar Tesla att skadan inte täcks av garantin eftersom han haft sin hund i framsätet, men har de rätt? Biljuristen svarar!
Vad är era andras uppfattningar? Har ni haft liknande problem med att garantier utgår hos Tesla om ni haft husdjur i bilarna?
Haha fast kom igen nu Martin, jobbar du på Aftonbladet? Garantin har inte utgått för att någon haft en hund i bilen.

Det låter som att Tesla skyller på onormalt slitage. Det är ju bara att bestrida så gott det går, det är inte första eller sista gången en tillverkare gör det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
martinot skrev:

Haha fast kom igen nu Martin, jobbar du på Aftonbladet? Garantin har inte utgått för att någon haft en hund i bilen.

Det låter som att Tesla skyller på onormalt slitage. Det är ju bara att bestrida så gott det går, det är inte första eller sista gången en tillverkare gör det.
Jo, förhoppningsvis så har jag/AMS blåst upp det onödigt. Förhoppningsvis så är det kanske en lokal servicechef hos Tesla som också uttryckt sig lite olyckligt gällande djur i Tesla.

Ser fram mot hund oavsett! :)
Bild
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

mati skrev:
Simon93 skrev:
Fast i det här fallet är det ju tydligen ingen som har rivit eller bitit. Ägaren säger ju att skadan hade uppstått på samma sätt om det hade varit en människa som hade suttit där.
Då borde väl exakt samma skada ha drabbat en hel massa Tesla bilar och då skulle det ha funnits långa trådar om det här på forumet. Jag har inte läst om det här på forumet tidigare.

Jag fick byta bältena där bak på min bil då jag kört mycket grusväg = vibrationer och de plastkåpor bältet går igenom då skavt sönder bältet och då används ändå bältet bak i min bil typ aldrig. (Ingen Tesla)

Jag läste nu artikeln, tydligen håller hunden på och rycker än hit och än dit i bilen, och Tesla har någon detalj som då skär sönder bältet, ungefär som plastbiten i mitt baksäte, hade hans hund suttit där och jag inte kört grusväg, så hade säkert mitt bälte också gått sönder.

Jag tycker nog att det är lite långsökt att hävda att detta är ett konstruktionsfel, även om det går att konstruera på ett annat sätt så problemet inte uppstår.
Skriv svar