Ja jag menade att öppning ger ökad belastning vilket ökar risken för att dela. Enda gången det inte blir dubbla tiden är om den andra bilen har långsam laddning i allmänhet eller om de laddar riktigt högt av någon anledning, vid normal långresa går jag väldigt sällan under 70 kW för att då har jag redan så hög SoC att det är dags att åka vidare redan.chaffis75 skrev:Som jag själv sa så kan jag tycka de är dumt de ändrade från hur de var innan.
Sen om de är en Tesla eller annan bil som kopplar sig kvittar väl även om jag förstår att du tänker lasten blir högre på siten om andra än tesla föe ladda.
Sen blir de dessutom troligen Inte dubbla tiden i praktiken då de ju beror på vilken effekt de två bilarna kan ta emot just då, kanske den ena har högre soc.. Men ja du fattar nog vad jag menar..
Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jo förstod de..OfarligTesla skrev:Ja jag menade att öppning ger ökad belastning vilket ökar risken för att dela. Enda gången det inte blir dubbla tiden är om den andra bilen har långsam laddning i allmänhet eller om de laddar riktigt högt av någon anledning, vid normal långresa går jag väldigt sällan under 70 kW för att då har jag redan så hög SoC att det är dags att åka vidare redan.chaffis75 skrev:Som jag själv sa så kan jag tycka de är dumt de ändrade från hur de var innan.
Sen om de är en Tesla eller annan bil som kopplar sig kvittar väl även om jag förstår att du tänker lasten blir högre på siten om andra än tesla föe ladda.
Sen blir de dessutom troligen Inte dubbla tiden i praktiken då de ju beror på vilken effekt de två bilarna kan ta emot just då, kanske den ena har högre soc.. Men ja du fattar nog vad jag menar..
Och med nya tesla bilar och även en massa andra bilar så är v2 laddarna outdated skulle jag säga. Man borde börja byta ut alla till v3 åtminstone på de platser där man ofta har mer än 50% beläggning.
Ett litet anekdotiskt exempel.
I Lödde så ser jag att de ofta är välsigt fullt, här borde ju belastningen minska genom att konvertera alla stalls till v3 och på de sättet öka flödet av bilar.
Att bygga ut med fler platser är tveksamt, skulle tro mark ägaren inte vill upplåta mer plats.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
I vissa fall har man bytt ut V2 mot V3, men generellt så är det nog rätt dyrt och kostsamt att kassera V2-laddare innan de tjänat ut sin ekonomiska och praktiska livslängd.chaffis75 skrev:Jo förstod de..
Och med nya tesla bilar och även en massa andra bilar så är v2 laddarna outdated skulle jag säga. Man borde börja byta ut alla till v3 åtminstone på de platser där man ofta har mer än 50% beläggning.
Ett litet anekdotiskt exempel.
I Lödde så ser jag att de ofta är välsigt fullt, här borde ju belastningen minska genom att konvertera alla stalls till v3 och på de sättet öka flödet av bilar.
Att bygga ut med fler platser är tveksamt, skulle tro mark ägaren inte vill upplåta mer plats.
Skall man spendera de pengarna så kanske det är bättre att bygga ut SuC och sätta upp helt nya stationer på platser och områden där det saknas bra snabbladdningsmöjligheter.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
martinot skrev:I vissa fall har man bytt ut V2 mot V3, men generellt så är det nog rätt dyrt och kostsamt att kassera V2-laddare innan de tjänat ut sin ekonomiska och praktiska livslängd.chaffis75 skrev:Jo förstod de..
Och med nya tesla bilar och även en massa andra bilar så är v2 laddarna outdated skulle jag säga. Man borde börja byta ut alla till v3 åtminstone på de platser där man ofta har mer än 50% beläggning.
Ett litet anekdotiskt exempel.
I Lödde så ser jag att de ofta är välsigt fullt, här borde ju belastningen minska genom att konvertera alla stalls till v3 och på de sättet öka flödet av bilar.
Att bygga ut med fler platser är tveksamt, skulle tro mark ägaren inte vill upplåta mer plats.
Skall man spendera de pengarna så kanske det är bättre att bygga ut SuC och sätta upp helt nya stationer på platser och områden där det saknas bra snabbladdningsmöjligheter.
Och det är ju oftast så Tesla gör eftersom de vill ÖKA antalet laddare, inte bara göra befintliga snabbare.
Tesla Y LR -22 EAP
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Laddare öppna efter tillgång för oss utan Tesla är bara att förkasta som ett alternativ.
Kan kanske lite förstå om de skulle välja att bara släpper in bilar med abonnemang och Tesla då, men att stänga helt även för användare som betalar för en tjänst kan helt omöjligt vara ett alternativ, borde iså stå i avtalet som gissningsvis någon övernitisk bilist läst vi detta laget. .
Kan kanske lite förstå om de skulle välja att bara släpper in bilar med abonnemang och Tesla då, men att stänga helt även för användare som betalar för en tjänst kan helt omöjligt vara ett alternativ, borde iså stå i avtalet som gissningsvis någon övernitisk bilist läst vi detta laget. .
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Skulle tippa på att det fortsatt är ett försöka och "beta". Står troligen reservationer i avtalet att de inte garanterar något under testperioden.R_Edvinsson skrev:Laddare öppna efter tillgång för oss utan Tesla är bara att förkasta som ett alternativ.
Kan kanske lite förstå om de skulle välja att bara släpper in bilar med abonnemang och Tesla då, men att stänga helt även för användare som betalar för en tjänst kan helt omöjligt vara ett alternativ, borde iså stå i avtalet som gissningsvis någon övernitisk bilist läst vi detta laget. .
Månadsavgiften kan ju vara ett sätt att sänka laddkostnaden per minut (liknande Ionity och andra laddnät), men i övrigt ingen skillnad mot de utan abonnemang. Så det behöver ju inte vara något fel att erbjuda det för de som önskar att sänka sina laddkostnader.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Absolut är ett abonnemang ett bra sätt att få in lika mycket på laddningen som för de utan, bara det att kunden tror de laddar billigt.martinot skrev:Skulle tippa på att det fortsatt är ett försöka och "beta". Står troligen reservationer i avtalet att de inte garanterar något under testperioden.R_Edvinsson skrev:Laddare öppna efter tillgång för oss utan Tesla är bara att förkasta som ett alternativ.
Kan kanske lite förstå om de skulle välja att bara släpper in bilar med abonnemang och Tesla då, men att stänga helt även för användare som betalar för en tjänst kan helt omöjligt vara ett alternativ, borde iså stå i avtalet som gissningsvis någon övernitisk bilist läst vi detta laget. .
Månadsavgiften kan ju vara ett sätt att sänka laddkostnaden per minut (liknande Ionity och andra laddnät), men i övrigt ingen skillnad mot de utan abonnemang. Så det behöver ju inte vara något fel att erbjuda det för de som önskar att sänka sina laddkostnader.

Ungefär som mitt Ionity abonnemang som kommer vara oanvänt i januari och februari, men ändå kosta 115:-/månad (dvs ca 25 öre extra på de kWh jag redan laddat.)

Men hade det stått i avtalet att Ionity kan porta mig utan förvarning om många andra vill ladda, då hade jag aldrig tecknat upp mig.
Och rent krasst så öppnar de ju inte upp om det är en av förutsättningarna.
Tänk dig skitstormen om övriga operatörer stängde ut Tesla från alla sina laddare under tiden det var högt tryck, i köa destinationsladdning mm mm mm.
För vissa av dem har ju vi andra varit med och finansierat exakt som ni har med SuC.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
De här fantasierna om att SuC bara skulle ha öppet vid låg belastning kan man väl nästan förkasta? Finns väl inget som tyder på det efter försöken i Holland, Frankrike och Norge?
Jag börjar luta åt att det är bra att de öppnar SuC. Då kan jag köpa vilken bil som helst.
Jag börjar luta åt att det är bra att de öppnar SuC. Då kan jag köpa vilken bil som helst.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jo, det är ju något man får räkna lite på i varje enskilt fall om det lönar sig med abonnemang eller inte.R_Edvinsson skrev:Absolut är ett abonnemang ett bra sätt att få in lika mycket på laddningen som för de utan, bara det att kunden tror de laddar billigt.martinot skrev:
Månadsavgiften kan ju vara ett sätt att sänka laddkostnaden per minut (liknande Ionity och andra laddnät), men i övrigt ingen skillnad mot de utan abonnemang. Så det behöver ju inte vara något fel att erbjuda det för de som önskar att sänka sina laddkostnader.![]()
Ungefär som mitt Ionity abonnemang som kommer vara oanvänt i januari och februari, men ändå kosta 115:-/månad (dvs ca 25 öre extra på de kWh jag redan laddat.)![]()
En fördel som jag ser med Teslas abonnemang är att ni kan ta det per månad. Ionity är minimum för ett helt år.
Fast det är det jag försöker säga. Du får troligen ingen "VIP-kö" och blir automatiskt en Tesla, bara för att du har ett abonnemang.R_Edvinsson skrev:Men hade det stått i avtalet att Ionity kan porta mig utan förvarning om många andra vill ladda, då hade jag aldrig tecknat upp mig.
Och rent krasst så öppnar de ju inte upp om det är en av förutsättningarna.
Tänk dig skitstormen om övriga operatörer stängde ut Tesla från alla sina laddare under tiden det var högt tryck, i köa destinationsladdning mm mm mm.
För vissa av dem har ju vi andra varit med och finansierat exakt som ni har med SuC.
Det handlar troligen, precis som med Ionity, endast om en skillnad i pris. Du får ju ingen annan VIP-behandling för ditt abonnemang hos Ionity?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
+1MWall skrev:De här fantasierna om att SuC bara skulle ha öppet vid låg belastning kan man väl nästan förkasta? Finns väl inget som tyder på det efter försöken i Holland, Frankrike och Norge?
Jag börjar luta åt att det är bra att de öppnar SuC. Då kan jag köpa vilken bil som helst.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Källa? Syns inte på teslas karta.Dexter86 skrev:Holland öppnat alla stationer nu för icke-tesla
Ioniq 5 FE AWD
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
MrRun skrev:Källa? Syns inte på teslas karta.Dexter86 skrev:Holland öppnat alla stationer nu för icke-tesla
Du får skicka till dom och be om källa…
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
https://electrek.co/2022/02/14/tesla-ex ... therlands/MrRun skrev:Källa? Syns inte på teslas karta.Dexter86 skrev:Holland öppnat alla stationer nu för icke-tesla
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det är klart fördelen om det finns plats. Då kan man välja andra bilar än Tesla om man skall använda de till semester eller längre tjänsteresor (potentiell förlust för Tesla).MWall skrev:Jag börjar luta åt att det är bra att de öppnar SuC. Då kan jag köpa vilken bil som helst.
Nackdelen blir om det blir köer och fullt vid laddning. Då kan det vara läge för mig att kika på en fossilbil igen (också potentiell förlust för Tesla).
Skall bli spännande att se hur det här faller ut i praktiken!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tänkte så förut men inser att jag laddar alldeles för sällan på SuC för att det ska vara värt uppoffringen.martinot skrev:Det är klart fördelen om det finns plats. Då kan man välja andra bilar än Tesla om man skall använda de till semester eller längre tjänsteresor (potentiell förlust för Tesla).MWall skrev:Jag börjar luta åt att det är bra att de öppnar SuC. Då kan jag köpa vilken bil som helst.
Nackdelen blir om det blir köer och fullt vid laddning. Då kan det vara läge för mig att kika på en fossilbil igen (också potentiell förlust för Tesla).
Skall bli spännande att se hur det här faller ut i praktiken!
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Wow, saker går snabbare än jag förväntade mig.. Trodde aldrig de skulle öppna alla, trodde de bara skulle bli utvalda suc men öppnar de alla i Holland så är de väl Bara en tidsfråga innan man öppnar alls i hela Europa.Gustafsson skrev:https://electrek.co/2022/02/14/tesla-ex ... therlands/MrRun skrev:Källa? Syns inte på teslas karta.Dexter86 skrev:Holland öppnat alla stationer nu för icke-tesla
Hoppas Sverige öppnar upp snart..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Alla?
Nu, klockan 22:13 är det två (2) laddare lediga i Bredden.
Mera vettiga tidpunkter är det helt fullt. Gävle i mellandagarna likaså.
Det räcker ju med att det levereras nya Tesla an masse, hur blir det om fler märken släpps in?
Nu, klockan 22:13 är det två (2) laddare lediga i Bredden.
Mera vettiga tidpunkter är det helt fullt. Gävle i mellandagarna likaså.
Det räcker ju med att det levereras nya Tesla an masse, hur blir det om fler märken släpps in?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
I Sverige … kaosmikebike skrev:Alla?
Nu, klockan 22:13 är det två (2) laddare lediga i Bredden.
Mera vettiga tidpunkter är det helt fullt. Gävle i mellandagarna likaså.
Det räcker ju med att det levereras nya Tesla an masse, hur blir det om fler märken släpps in?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Om man skall tro på Tesla så lär det dröja på många ställen i Sverige, de har ju hävdat att de inte kommer förstöra helt för Teslaägare genom att skapa långa köer. Jag gissar på att man öppnar i Nederländerna för att det finns överkapacitet där och man har inte märkt att det blir fullt på de stationer man öppnade förut, vilket inte är så konstigt eftersom det finns andra nätverk som har bra utbyggnad där.chaffis75 skrev:Wow, saker går snabbare än jag förväntade mig.. Trodde aldrig de skulle öppna alla, trodde de bara skulle bli utvalda suc men öppnar de alla i Holland så är de väl Bara en tidsfråga innan man öppnar alls i hela Europa.
Hoppas Sverige öppnar upp snart..
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Har tesla gjort uttalanden om Sverige och att de dröjer här? Ksn du länka, jag hittar inget.OfarligTesla skrev:Om man skall tro på Tesla så lär det dröja på många ställen i Sverige, de har ju hävdat att de inte kommer förstöra helt för Teslaägare genom att skapa långa köer. Jag gissar på att man öppnar i Nederländerna för att det finns överkapacitet där och man har inte märkt att det blir fullt på de stationer man öppnade förut, vilket inte är så konstigt eftersom det finns andra nätverk som har bra utbyggnad där.chaffis75 skrev:Wow, saker går snabbare än jag förväntade mig.. Trodde aldrig de skulle öppna alla, trodde de bara skulle bli utvalda suc men öppnar de alla i Holland så är de väl Bara en tidsfråga innan man öppnar alls i hela Europa.
Hoppas Sverige öppnar upp snart..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tror vi får lunga oss, och inte att hetsa upp oss åt något håll. Både vi som kör Tesla idag och inte vill att SuC skall bli sämre/kaos, men även ni stackare som idag står utanför SuC och "längtar in i laddvärmen".
Med Tesla så vet man aldrig oavsett vad de säger, eller inte säger. Det kan gå hur som helst, oavsett vad Elon sagt. Det är så det bolaget fungerar, på gott och ont. Med Tesla och Elon inblandat kan man aldrig planera helt för något.
Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer.
Med Tesla så vet man aldrig oavsett vad de säger, eller inte säger. Det kan gå hur som helst, oavsett vad Elon sagt. Det är så det bolaget fungerar, på gott och ont. Med Tesla och Elon inblandat kan man aldrig planera helt för något.
Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer.

Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
De har sagt att de kommer öppna stationer om det finns kapacitet för att göra det, och som vi redan varit inne på är det inget som det finns massvis av här i Sverige då det enkelt blir nära fullt redan idag på många platser. Så tror man på vad de säger så kommer det dröja tills de hunnit bygga ut tillräckligt för att klara sin egna framtida försäljning och alla andra bilar.chaffis75 skrev:Har tesla gjort uttalanden om Sverige och att de dröjer här? Ksn du länka, jag hittar inget.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tror du tolkat enligt din egen vilja. Norge har väll mer problem med fulla laddare än Sverige. Och där har det börjat öppna upp.OfarligTesla skrev:De har sagt att de kommer öppna stationer om det finns kapacitet för att göra det, och som vi redan varit inne på är det inget som det finns massvis av här i Sverige då det enkelt blir nära fullt redan idag på många platser. Så tror man på vad de säger så kommer det dröja tills de hunnit bygga ut tillräckligt för att klara sin egna framtida försäljning och alla andra bilar.chaffis75 skrev:Har tesla gjort uttalanden om Sverige och att de dröjer här? Ksn du länka, jag hittar inget.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jo där säger du verkligen en sanning, med Elon vid rodret så vet man aldrig. Även om såklart de totala öppnandet i Nederländerna pekar på ett totalt öppnande.. Men ja de är nog bara Elon som vet hur planen ser ut..martinot skrev:Tror vi får lunga oss, och inte att hetsa upp oss åt något håll. Både vi som kör Tesla idag och inte vill att SuC skall bli sämre/kaos, men även ni stackare som idag står utanför SuC och "längtar in i laddvärmen".
Med Tesla så vet man aldrig oavsett vad de säger, eller inte säger. Det kan gå hur som helst, oavsett vad Elon sagt. Det är så det bolaget fungerar, på gott och ont. Med Tesla och Elon inblandat kan man aldrig planera helt för något.
Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19