BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Lacho

Re: BRF installerat laddare som är fiasko? Hjälp

Inlägg av Lacho »

martinot skrev:
Väldigt synd att din BRF inte gått på en normal 3-fas-lösning. Så jag förstår din besvikelse. Men det sagt så tror jag att din Enyaq (och många andra elbilar) klarar att ladda 32A på 1-fas med rätt kabel.

Vad bilarna oftast har är 3 stycken ombordladdare på 16A, och normalt så kopplas de till varsin fas (3 x 16A), men bilarna är ofta så smarta att de vid närvaro av 1-fas 32A så (om kabeln klarar det) så kopplar de två av ombordladdarna parallellt till den enda fasen (2 x 16A).

Detta blir ändå rätt hyfsat, då du då kan utnyttja effekten av två av dina tre ombordladdare.
Behöver man 3-fas 32A kabel för detta? Införskaffade en 1-fas 32A kabel men det är fortfarande 4-4,5 kW
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lacho skrev:
martinot skrev:
Väldigt synd att din BRF inte gått på en normal 3-fas-lösning. Så jag förstår din besvikelse. Men det sagt så tror jag att din Enyaq (och många andra elbilar) klarar att ladda 32A på 1-fas med rätt kabel.

Vad bilarna oftast har är 3 stycken ombordladdare på 16A, och normalt så kopplas de till varsin fas (3 x 16A), men bilarna är ofta så smarta att de vid närvaro av 1-fas 32A så (om kabeln klarar det) så kopplar de två av ombordladdarna parallellt till den enda fasen (2 x 16A).

Detta blir ändå rätt hyfsat, då du då kan utnyttja effekten av två av dina tre ombordladdare.
Behöver man 3-fas 32A kabel för detta? Införskaffade en 1-fas 32A kabel men det är fortfarande 4-4,5 kW
Det skall fungera med en 1-fas kabel 32A (om de inte koppla fel i Typ2-uttagen).

Kan du testa med någon annans bil i föreningen, eller prova att byta kabeln (om det skulle vara otur med något fel på de)?

Vilken effekt får du med den nu?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Lacho

Inlägg av Lacho »

martinot skrev:
Lacho skrev:
martinot skrev:

Det skall fungera med en 1-fas kabel 32A (om de inte koppla fel i Typ2-uttagen).

Kan du testa med någon annans bil i föreningen, eller prova att byta kabeln (om det skulle vara otur med något fel på de)?

Vilken effekt får du med den nu?
De koppla fel = installatören?

Ingen annan har elbil atm, bara hybrid. En grannes barn med Tesla som förmodligen laddade. Har frågat vad de fick för effekt. Men inte fått svar än.

Har provat med kabeln som följde med bilen, 20A. Får då 3,5-4kW. Med 32A kabeln får jag 4-4,5kW.

4,5kW innebär väl 20A så det verkar ju som att bilen klarar mer än 16A...

Fick precis svar från Skoda:
"Då leverantören av laddboxen bekräftat att det inte uppstår några fel från laddboxen vid pågående laddning så rekommenderar vi att du kontaktar din närmsta auktoriserade SKODA-verkstad så att dem kan kontrollera ombordladdaren i fordonet och se om de kan få fram varför bilen tar emot en lägre effekt än vad den ska.

Säkerhetsmarginalen som finns på laddboxen kanske har en inverkan, men det kan endast bekräftas efter fordonet kontrollerats av våra tekniker ute på verkstaden."

Jag tolkar det som bilen ska klara 7,4kW på 1-fas.

Får väl ringa en verkstad och kolla.
Hmpftfhdns
elbilist

Inlägg av Hmpftfhdns »

Vi har också DEFA enfas. Får ut 6,9kW med 32A kabel (sannolikt är vår också ställd till 30A), testat med iX3, Tesla 3 och Ioniq 5. Även laddat en ID4 men den visade inte kW så osäker på exakt hur mycket den drog men nog var det mer än 4kW.
Så nåt är skumt för dig med bilen, kabeln eller laddaren.
Lacho

Inlägg av Lacho »

Hittade på FB:
"Inte ännu. Men den setup du beskriver ska ge 7,4kW på en Enyaq. MEB-familjen har ju en ombordladdare som klarar av att switcha över sina hårdvaruresurser till en enda fas och därför dra 32A. Vissa andra modeller kan inte det och kan då, med en 11kW ombordladdare, bara dra 16A från en fas."

En annan som testat samma setup och får 7,4kW.

Verkstan nästa då...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lacho skrev:
Hittade på FB:
"Inte ännu. Men den setup du beskriver ska ge 7,4kW på en Enyaq. MEB-familjen har ju en ombordladdare som klarar av att switcha över sina hårdvaruresurser till en enda fas och därför dra 32A. Vissa andra modeller kan inte det och kan då, med en 11kW ombordladdare, bara dra 16A från en fas."

Verkstan nästa då...
Jo, det är nog bäst att de får checka laddarna på din bil.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Lacho skrev:
Hittade på FB:

Verkstan nästa då...
Ok, men då låter de verkligen som bilen ska klara de, bra att veta så jag själv kör en id3. Sen är ju faktiskt frågan vad laddaren ger men du har kanske uteslutet att den är ett problem?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Lacho

Inlägg av Lacho »

Nu skriver supporten:
Vi undersökte detta med vår tekniker internt som informerar att det behövs en fastmonterad laddbox med 3-fas för att komma upp i 7,4 kW. Att det är 3-fas som gäller helt enkelt.

Haha vilken djungel :lol: :oops:

När jag var i kontakt med Defa support under pågående laddning så kunde inte se några störningar/begränsningar och sa att laddaren gav 7,4.

Hur jag kollar om kabeln är ok vet jag inte. Det laddas 4-4,5 iaf
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Lacho skrev:
Nu skriver supporten:
Vi undersökte detta med vår tekniker internt som informerar att det behövs en fastmonterad laddbox med 3-fas för att komma upp i 7,4 kW. Att det är 3-fas som gäller helt enkelt.

När jag var i kontakt med Defa support under pågående laddning så kunde inte se några störningar/begränsningar och sa att laddaren gav 7,4.

Vilken röra.. Jag letade efter 7kw laddare i min närhet men upptäckte är de ärinte så vanliga.. Vad de gäller AC laddning så är nästanallt 11 eller 22 kw och en hel del 3.7 men välsigt får 7kw även om jag hittade någon..
Mm. Får se om man kanske kör dit en dag för att testa, dock osäker på vad min typ 2 sladd klarar, får kolla de först.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Med en enfas 32A-kabel kopplad till en 22kW-laddstolpe går det ju att testa. Svaret du fått är fel, med 11kW trefas kommer du få just det, inte 7kW enfas.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

jonasl skrev:
Med en enfas 32A-kabel kopplad till en 22kW-laddstolpe går det ju att testa. Svaret du fått är fel, med 11kW trefas kommer du få just det, inte 7kW enfas.
Sant.. Men samtidigt så lär man inte köpa en sådan om man äger en bil som klarar 3 fas utan då köper man såklart en 3 fas 32 amp sladd om man har behovet av att ladda en fas 7kw.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Självklart. Kanske finns en sladd att låna av någon!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Lacho

Inlägg av Lacho »

jonasl skrev:
Vad menar du? Enfas 32A kabel till 22kW stolpe ska ge vilken effekt? 11 eller 7,4kW?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Lacho skrev:
jonasl skrev:
Vad menar du? Enfas 32A kabel till 22kW stolpe ska ge vilken effekt? 11 eller 7,4kW?
11 kW laddstolpe = 3 x 16A
22 kW laddstolpe = 3 x 32A

1 x 16A x 230V = 3,7 kW
1 x 32A x 230V = 7,4 kW
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

chaffis75 skrev:
Lacho skrev:
Nu skriver supporten:

Vilken röra.. Jag letade efter 7kw laddare i min närhet men upptäckte är de ärinte så vanliga.. Vad de gäller AC laddning så är nästanallt 11 eller 22 kw och en hel del 3.7 men välsigt får 7kw även om jag hittade någon..
Mm. Får se om man kanske kör dit en dag för att testa, dock osäker på vad min typ 2 sladd klarar, får kolla de först.
Ikea har 32A 1-fas stolpar på ett par ställen.
Har iaf sett dom i Karlstad och Örebro.
Ifall du letar efter någonstans att testa.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Lacho

Inlägg av Lacho »

mikebike skrev:
Lacho skrev:
jonasl skrev:

1 x 16A x 230V = 3,7 kW
1 x 32A x 230V = 7,4 kW
Nu har jag testat två olika stolpar, en 22 och en 7,4kW som jag hade tur att hitta.

Laddning vid 22 stolpen visade 10kW. Bilen hade stått ute några timmar så jag vet inte om det är anledningen att det inte laddade i 11kW.

Laddning vid 7,4 stolpen (likadan som vi har i garaget) gav 6,5kW! När jag kollar den laddaren på Defas hemsida så är den 1-fas 32A så borde vara mer eller mindre samma upplägg som i vårat garage?

Först och främst så får jag ut mer än 4,5 vid en likadan laddare som vi har så det får mig att tro att det är något som inte stämmer i vårt garage.

Sen blir jag fundersam varför jag fick ut 10 resp 6,5kw istället för 11 och 7,4? Något med kabeln alt ombordladdaren? Eller hade det förmodligen kommit igång efter en liten stunds laddning?

Men det verkar iaf vara så att Enyaq ombordladdare drar igång en andra fas och kör 2*16A för 7,4kW laddning!

Kabeln är btw 250v (=1-fas eller hur?), 32A och 5m om det spelar någon roll
Lacho

Inlägg av Lacho »

Sen står det så här i produktbladet (eRange duo 2x7,4kW) under laddström:
"Fabriksinställning: 30A vid ett uttag i drift, 2x15A med två uttag i drift. Automatisk strömdelning är aktiverad.
Möjlighet att ställa in upp till 32A pr uttag samtidigt"

Reagerar på automatisk strömdelning är aktiverad. Är det endast när två laddar samtidigt eller är det alltid 15A per uttag. Det skulle väl förklara 6,5kW?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lacho skrev:

Nu har jag testat två olika stolpar, en 22 och en 7,4kW som jag hade tur att hitta.

Laddning vid 22 stolpen visade 10kW. Bilen hade stått ute några timmar så jag vet inte om det är anledningen att det inte laddade i 11kW.

Laddning vid 7,4 stolpen (likadan som vi har i garaget) gav 6,5kW! När jag kollar den laddaren på Defas hemsida så är den 1-fas 32A så borde vara mer eller mindre samma upplägg som i vårat garage?

Först och främst så får jag ut mer än 4,5 vid en likadan laddare som vi har så det får mig att tro att det är något som inte stämmer i vårt garage.

Sen blir jag fundersam varför jag fick ut 10 resp 6,5kw istället för 11 och 7,4? Något med kabeln alt ombordladdaren? Eller hade det förmodligen kommit igång efter en liten stunds laddning?

Men det verkar iaf vara så att Enyaq ombordladdare drar igång en andra fas och kör 2*16A för 7,4kW laddning!

Utmärkt. Då vet vi att både bilens ombordladdare och kabeln fungerar som de skall.

Att du inte får full laddeffekt in till batterierna beror på att du har vissa förluster i likriktarna, men även att en viss mängd el (speciellt nu på vintern) används för att värma kupé, men ibland även när riktigt kallt för att värma själva batteripaketet (batterier under 0 grader kan ge ström, men inte ta emot laddning). Detta är fullkomligt normalt, och inget att oroa sig för. Din bil och kabel fungerar utmärkt.
Bild
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Lacho skrev:
Jag tror inte att man kan dra slutsatsen att den är enfas bara för att den är specad upp till 250 V/32 A, utan det är nog vad ledarna för varje fas kan ta, om det är trefas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Lacho skrev:
mikebike skrev:
Lacho skrev:
jonasl skrev:

1 x 16A x 230V = 3,7 kW
1 x 32A x 230V = 7,4 kW

Super då funkar bil och kabel som förväntat.
Du har en 3 fas kabel som klarar 32 amp låter de som.

Att du inte riktigt får full effekt är inte ovanligt, kan vara allt från kallt batteri till förluster i olika led i bilen.

Kolla igen med föreningen vad laddaren ska ge, du har ju nu bevis på att de inte är din bil som är problemet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Meddela Skoda att det inte krävs trefas för 32A enfasladdning också. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Lacho

Inlägg av Lacho »

Efter några rundor i telefon med supporten lyckades de ändra någon inställning eller något så jag laddade i 6-6,5kW. Sen sa de att "nu har vi mer information och data och lämnar över det till en ansvarig här hos oss". Ingen mer information om vad det var eller annat. Sen ändrade de tillbaka till 4,5kW.

Undrar vad för strul det var?
jonasl skrev:
Meddela Skoda att det inte krävs trefas för 32A enfasladdning också. :)
Will do :D
Skriv svar