Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Någon här som hunnit prova på med SuC på en icke-Tesla?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- OfarligTesla
- Teslaägare
Efter fjälltrippen senaste veckan så tycker jag inte det finns jättemycket extra kapacitet överallt, inte ens sportlovsvecka och det var mycket folk både i både Gävle och Hudiksvall när jag var där. Kan lätt tänka mig det blir kö när det är sportlovsvecka som det ser ut nu.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Laddade i Söderhamn igår vid 16-tiden och i Hudiksvall en knapp timme senare (ville mest visa våraOfarligTesla skrev:Efter fjälltrippen senaste veckan så tycker jag inte det finns jättemycket extra kapacitet överallt, inte ens sportlovsvecka och det var mycket folk både i både Gävle och Hudiksvall när jag var där. Kan lätt tänka mig det blir kö när det är sportlovsvecka som det ser ut nu.
reskamrater hur det funkade) och iaf då var det tomt i Söderhamn och två bilar i Hudiksvall, men det var
väl nån timme efter den stora toppen där kanske… men det var iaf en lördag liksom, mycket trafik mot
skidanläggningarna dom här helgerna…
Det värsta kommer väl dock om nån vecka…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
I torsdags vid 16-tiden passerade jag Söderhamn på vägen hem och var in och bunkrade Tillmans, då var det inte en enda bil och laddade där.
Hade det vart öppet för övriga hade jag då fyllt på där och inte i Gävle som jag gjorde.
Hade det vart öppet för övriga hade jag då fyllt på där och inte i Gävle som jag gjorde.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja lördagar är inte stugbytardag på många av anläggningarna så då lär det vara markant mindre folk än på söndagar. Om det var så fullt som det var när jag åkte lär det till och med bli lite kö under sportloven, och det är med bara Teslabilar som kan ladda där.Bjelke skrev:Laddade i Söderhamn igår vid 16-tiden och i Hudiksvall en knapp timme senare (ville mest visa våra
reskamrater hur det funkade) och iaf då var det tomt i Söderhamn och två bilar i Hudiksvall, men det var
väl nån timme efter den stora toppen där kanske… men det var iaf en lördag liksom, mycket trafik mot
skidanläggningarna dom här helgerna…
Det värsta kommer väl dock om nån vecka…
Ingen här som vet om de blivit riktigt trångt nu på någon av de öppnade i Norge eller har de funkat?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Kommer troligtvis alltid fungera bra där ändå mtp dom har brutalt många andra laddare ocksåchaffis75 skrev:Ingen här som vet om de blivit riktigt trångt nu på någon av de öppnade i Norge eller har de funkat?
Men är ofta inte de andra laddarna dyrare åtminstone om man har abonnemang hos tesla? Sett skulle ju göra att många kanske vill ladda hos tesla?Dexter86 skrev:Kommer troligtvis alltid fungera bra där ändå mtp dom har brutalt många andra laddare ocksåchaffis75 skrev:Ingen här som vet om de blivit riktigt trångt nu på någon av de öppnade i Norge eller har de funkat?
Men visst ser jag till mig själv så skulle jag nog inte skaffa abonnemanget då jag laddar så lite snabbladdning och då är kanske inte tesla så billiga.
Men jag kanske inte är medel personen heller.
Jo - noterade en interssant detalj i helgen när jag laddade i Rygge som har v2 laddare.chaffis75 skrev:Ingen här som vet om de blivit riktigt trångt nu på någon av de öppnade i Norge eller har de funkat?
Såg att det verkade vara "halvfullt" med runt 20 av 40 laddare upptagna och hoppades att jag inte skulle behöva dela stall för att få reducerad effekt.
Till min förvåning så var det endast teslabilar som laddade i Rygge och det var kö på Ionityladdaren brevid.
Fick meddelande om att det var hög belastning och att ladda max till 80% men att man kunde höja gränsen om det var nödvändigt.
Min upplevelse var alltså helt oförändrad jämfört med tidigare eftersom det "bara" var teslor som delade på effekten.
Kunde inte bekräfta i appen eftersom jag inte är Norsk, men det verkade alltså som att Tesla gjort stationen otillgänglig för andra märken på grund av den höga belastningen.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Det vore ju kanon om det fungerar så!dfa skrev:Jo - noterade en interssant detalj i helgen när jag laddade i Rygge som har v2 laddare.chaffis75 skrev:Ingen här som vet om de blivit riktigt trångt nu på någon av de öppnade i Norge eller har de funkat?
Såg att det verkade vara "halvfullt" med runt 20 av 40 laddare upptagna och hoppades att jag inte skulle behöva dela stall för att få reducerad effekt.
Till min förvåning så var det endast teslabilar som laddade i Rygge och det var kö på Ionityladdaren brevid.
Fick meddelande om att det var hög belastning och att ladda max till 80% men att man kunde höja gränsen om det var nödvändigt.
Min upplevelse var alltså helt oförändrad jämfört med tidigare eftersom det "bara" var teslor som delade på effekten.
Kunde inte bekräfta i appen eftersom jag inte är Norsk, men det verkade alltså som att Tesla gjort stationen otillgänglig för andra märken på grund av den höga belastningen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Njae, är inte så säker. Har faktiskt var tillfällen då det i Norge varit fullt på SuC (med enbart Teslor).Dexter86 skrev:Kommer troligtvis alltid fungera bra där ändå mtp dom har brutalt många andra laddare ocksåchaffis75 skrev:Ingen här som vet om de blivit riktigt trångt nu på någon av de öppnade i Norge eller har de funkat?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Om åtkomsten varierar så faller* ju poängen med Supercharger. Det stora är ju just att det alltid finns laddning.slugger75 skrev:
Det vore ju kanon om det fungerar så!
*För icke Teslaägare alltså.
Om man vill se tillgången för ickeTeslor så är det bara att tillfälligt byta land och postnummer på sin profil i appen.dfa skrev:Jo - noterade en interssant detalj i helgen när jag laddade i Rygge som har v2 laddare.chaffis75 skrev:Ingen här som vet om de blivit riktigt trångt nu på någon av de öppnade i Norge eller har de funkat?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Är det det på det sättet så är jag inte lika orolig att behöva motvilligt gå tillbaka till fossilbil (vilket annat varit fallet om jag hamnade i köer vid sådana lägen).slugger75 skrev:Det vore ju kanon om det fungerar så!dfa skrev:Jo - noterade en interssant detalj i helgen när jag laddade i Rygge som har v2 laddare.chaffis75 skrev:Ingen här som vet om de blivit riktigt trångt nu på någon av de öppnade i Norge eller har de funkat?
Då kan ju andra ladda på SuC, men att det inte kommer bli sämre för oss Teslaförare jämfört med i dagsläget. Win-win för alla. Andra kan ladda på SuC när det finns ledig outnyttjad kapacitet, men vi andra som i dag laddar på SuC drabbas inte av något negativt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Men de finns väl inget som pekar på detta, antingen är de en öppen site eller inte. Men ja man kan undra varför de var kö på ionity om de fanns plats på suc, kan de var så att de inte är så allmänt känt att icke tesla kan ladda där?martinot skrev:Är det det på det sättet så är jag inte lika orolig att behöva motvilligt gå tillbaka till fossilbil (vilket annat varit fallet om jag hamnade i köer vid sådana lägen).slugger75 skrev:Det vore ju kanon om det fungerar så!dfa skrev:Jo - noterade en interssant detalj i helgen när jag laddade i Rygge som har v2 laddare.chaffis75 skrev:Ingen här som vet om de blivit riktigt trångt nu på någon av de öppnade i Norge eller har de funkat?
Då kan ju andra ladda på SuC, men att det inte kommer bli sämre för oss Teslaförare jämfört med i dagsläget. Win-win för alla. Andra kan ladda på SuC när det finns ledig outnyttjad kapacitet, men vi andra som i dag laddar på SuC drabbas inte av något negativt.
Ahh. Bra tips!Maw skrev:Om man vill se tillgången för ickeTeslor så är det bara att tillfälligt byta land och postnummer på sin profil i appen.dfa skrev:
Då kan ju ni icke-Tesla-ägare enkelt testa och verifiera i Tesla-appen hur det ligger till med Rygge.

Antagligen så är det en ganska liten andel av elbilisterna som känner till att det går att ladda på Teslas SuC i Norge. Dessutom var ju stationen bra halvfull, även om det är V2 och effekten går ner med hög belastning vore det konstigt om Tesla inte tycker att mer än hälften av laddpunkterna skulle kunna användaschaffis75 skrev:Är det det på det sättet så är jag inte lika orolig att behöva motvilligt gå tillbaka till fossilbil (vilket annat varit fallet om jag hamnade i köer vid sådana lägen).
Men de finns väl inget som pekar på detta, antingen är de en öppen site eller inte. Men ja man kan undra varför de var kö på ionity om de fanns plats på suc, kan de var så att de inte är så allmänt känt att icke tesla kan ladda där?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Obs, vill bara påpeka att citatet blev lite konstigt där, jag har inte skrivit de som citeras.. Kolla längre upp i tråden.Maw skrev:Antagligen så är det en ganska liten andel av elbilisterna som känner till att det går att ladda på Teslas SuC i Norge. Dessutom var ju stationen bra halvfull, även om det är V2 och effekten går ner med hög belastning vore det konstigt om Tesla inte tycker att alla laddpunkter skulle kunna användaschaffis75 skrev:Är det det på det sättet så är jag inte lika orolig att behöva motvilligt gå tillbaka till fossilbil (vilket annat varit fallet om jag hamnade i köer vid sådana lägen).
Men de finns väl inget som pekar på detta, antingen är de en öppen site eller inte. Men ja man kan undra varför de var kö på ionity om de fanns plats på suc, kan de var så att de inte är så allmänt känt att icke tesla kan ladda där?
Sen vad de gäller att dela effekt, jag tar ju hellre att man laddar sakta än att stå i kö.. Och så sakta är de väl inte heller, är de inte minst 70 kw man får när man delar?
Nu har jag aldrig behövt dela effekt på V2 (har alltid hittat en "egen" laddare), men som jag förstår det så är det den första bilen som ansluter som har prioritet #1.chaffis75 skrev:Sen vad de gäller att dela effekt, jag tar ju hellre att man laddar sakta än att stå i kö.. Och så sakta är de väl inte heller, är de inte minst 70 kw man får när man delar?
Så laddar tex. en M3 på laddpunkt 7A och får 140 kW, så kommer en MY och ställer sig på laddpunkt 7B så får denna 150-10 = 10 kW. I takt med att laddkurvan sjunker mer för M3 så kommer effekten för MY att öka allt efter som.
Någon annan som delat effekt på V2 får gärna rätta mig om jag har fel (eller bekräfta).

Nej detta är väl så de fungerade för några år sedan, idag har jag uppfattat de som att man får 70 var om behovet finns.martinot skrev:Nu har jag aldrig behövt dela effekt på V2 (har alltid hittat en "egen" laddare), men som jag förstår det så är det den första bilen som ansluter som har prioritet #1.chaffis75 skrev:Sen vad de gäller att dela effekt, jag tar ju hellre att man laddar sakta än att stå i kö.. Och så sakta är de väl inte heller, är de inte minst 70 kw man får när man delar?
Så laddar tex. en M3 på laddpunkt 7A och får 140 kW, så kommer en MY och ställer sig på laddpunkt 7B så får denna 150-10 = 10 kW. I takt med att laddkurvan sjunker mer för M3 så kommer effekten för MY att öka allt efter som.
Någon annan som delat effekt på V2 får gärna rätta mig om jag har fel (eller bekräfta).
Ska läggatill att jag tycker gamla metoden var mer rättvis, dvs den som kopplar in som nummer 2 får den effekt som "blir över".
Tyvärr så funkar det inte så utan kapaciteten fördelas jämnt... dvs du åker ned till 60-70 direkt någon kopplar in sig på ditt par.martinot skrev:Nu har jag aldrig behövt dela effekt på V2 (har alltid hittat en "egen" laddare), men som jag förstår det så är det den första bilen som ansluter som har prioritet #1.chaffis75 skrev:Sen vad de gäller att dela effekt, jag tar ju hellre att man laddar sakta än att stå i kö.. Och så sakta är de väl inte heller, är de inte minst 70 kw man får när man delar?
Tesla Y LR -22 EAP
- OfarligTesla
- Teslaägare
70 kW är riktigt sakta, skulle ta mig dubbelt så lång tid till 70% jämfört med odelad v2 stolpe. V2 är redan rätt långsam så det blir riktigt segt att dela. Visst är det bättre att dela än att köa men vid 50% belastning vill man inte slänga in fler bilar än Teslas eftersom det försämrar laddningen markant för Teslaägare.chaffis75 skrev:Obs, vill bara påpeka att citatet blev lite konstigt där, jag har inte skrivit de som citeras.. Kolla längre upp i tråden.
Sen vad de gäller att dela effekt, jag tar ju hellre att man laddar sakta än att stå i kö.. Och så sakta är de väl inte heller, är de inte minst 70 kw man får när man delar?
Ok, tack för info. Då blir det ju extra viktigt att man inte får andra bilar som ställer sig bredvid och delar på samma laddare (det är så jag gjort hittills, och snackat med andra som ställt sig bredvid att det inte är lämpligt).BrooklynS skrev:Tyvärr så funkar det inte så utan kapaciteten fördelas jämnt... dvs du åker ned till 60-70 direkt någon kopplar in sig på ditt par.martinot skrev:Nu har jag aldrig behövt dela effekt på V2 (har alltid hittat en "egen" laddare), men som jag förstår det så är det den första bilen som ansluter som har prioritet #1.chaffis75 skrev:Sen vad de gäller att dela effekt, jag tar ju hellre att man laddar sakta än att stå i kö.. Och så sakta är de väl inte heller, är de inte minst 70 kw man får när man delar?
Hoppas även att det stämmer att Tesla tänkt begränsa tillgången för icke-Teslor vid över 50% beläggning på V2-anläggningarna.

Om man kör äldre Tesla S/X eller har SoC över 70% så spelar det ju mindre roll om man delar.
Det är ju bara när det i praktiken innebär en begränsning mer än några minuter som det blir ett problem.
Det är ju bara när det i praktiken innebär en begränsning mer än några minuter som det blir ett problem.
Tesla Y LR -22 EAP
Som jag själv sa så kan jag tycka de är dumt de ändrade från hur de var innan.OfarligTesla skrev:70 kW är riktigt sakta, skulle ta mig dubbelt så lång tid till 70% jämfört med odelad v2 stolpe. V2 är redan rätt långsam så det blir riktigt segt att dela. Visst är det bättre att dela än att köa men vid 50% belastning vill man inte slänga in fler bilar än Teslas eftersom det försämrar laddningen markant för Teslaägare.chaffis75 skrev:Obs, vill bara påpeka att citatet blev lite konstigt där, jag har inte skrivit de som citeras.. Kolla längre upp i tråden.
Sen om de är en Tesla eller annan bil som kopplar sig kvittar väl även om jag förstår att du tänker lasten blir högre på siten om andra än tesla föe ladda.
Sen blir de dessutom troligen Inte dubbla tiden i praktiken då de ju beror på vilken effekt de två bilarna kan ta emot just då, kanske den ena har högre soc.. Men ja du fattar nog vad jag menar..