Hej alla teslavänner.
Var i Stockholm och shoppa med min dotter och råkade impulsköpa en Tesla efter jag tankade fullt på min Audi A8 med 4,2 liters V8 med 90 liters tank och svor
Finns det någon med några bra nybörjartips som jag borde tänka på? Kan inget om bilen. Varken laddare eller något extra följde med så vad behöver man för sladdar?
Tänkte det är lika bra att fråga proffsen så man inte köper något och sedan ångrar sig och får köpa bättre/rätt grejer.
Grattis till en fantastisk bil.
Fick du ingen laddsladd med bilen alls?
Borde följt med en sladd som åtminstone passar i vanligt 230V uttag.
Beroende på körmönster kan det räcka med ett vanligt uttag för laddning av bilen.
Glöm inte att se tilll att få åtkomst till bilen via appen.
Mycket användbart på vintern att kunna förvärma bilen.
Nä, ingen sladd alls följde med. Fick tillgång till appen idag och det var intressant hur mycket man kunde göra
Får väl införskaffa mig en till det vanliga uttaget. Lånade en från en polestar och den laddar väl ca 7-8km i timmen enligt appen. Borde räcka för mig.
Den hade i get insynsskydd bak. Går det att köpa i efterhand? Kör ofta vapen i bilen nämligen.
Om du laddar från vanligt uttag går det att ställa in max ampere i steg om 1A som bilen drar så att du kan undvika att dra säkringen i huset hela tiden.
Detta kommer bilen sedan ihåg för den platsen så behöver bara göras en gång.
Tack för svar, ska införskaffa mig en typ 2 och en för att ladda hemma enligt rekommendationer.
Kan ju beställa den blåa på Teslas shop när jag beställer CCS uppgraderingen men den med vanlig kontakt köper jag nog begagnad.
Tack för svar, ska införskaffa mig en typ 2 och en för att ladda hemma enligt rekommendationer.
Kan ju beställa den blåa på Teslas shop när jag beställer CCS uppgraderingen men den med vanlig kontakt köper jag nog begagnad.
Du har väl öppnat frunken..?
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri Avgasfri sedan 2015.04.28
Tack för svar, ska införskaffa mig en typ 2 och en för att ladda hemma enligt rekommendationer.
Kan ju beställa den blåa på Teslas shop när jag beställer CCS uppgraderingen men den med vanlig kontakt köper jag nog begagnad.
Du har väl öppnat frunken..?
Precis... Och det finns väl även ett ganska djupt utrymme under golvet i bagageutrymmet i S. Har du kollat där?
Edit: Ok. Inget i frunken.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
.../ Får väl införskaffa mig en till det vanliga uttaget. Lånade en från en polestar och den laddar väl ca 7-8km i timmen enligt appen. Borde räcka för mig. /...
Kan precis som du inte det här med laddning av elbil särskilt bra (har tyvärr ingen själv). Men. Det kan tyvärr finnas risker med att ladda i vanliga eluttag ifall uttag och sladdarna bakom är för gamla. Se t.ex. följande:
.../ Ladda inte elbilen i vanligt eluttag
Vanliga eluttag är inte dimensionerade för att utsättas för de höga effekter som en elbilsladdning under många timmar kräver. Elsystem som belastas för hårt slits nämligen när det uppstår för stora temperaturväxlingar i elcentraler, kontakter och ledningar.
Husets elanläggning eller elsystem kan också ha dolda brister, som vid hög belastning kan leda till brand när du laddar din elbil. I somras brann ett tvåfamiljshus i Sunne ner, där en familj hade laddat sin bil genom ett vanligt vägguttag.
/.../
Elbilsägare som av olika skäl är hänvisade till ett vanligt uttag, vad bör de tänka på?
- Vid elbilsladdning ur vanliga uttag rekommenderar vi att sänka strömstyrkan på laddningen. Risken för överhettning minskar radikalt om laddstyrkan ställs in på sex - åtta ampere i stället för på tio, säger Mikael Carlson.
Det är en adapter som passar i ett trefasuttag som följde med Teslas 3-fasladdare och levererades med bilen när det begav sej. Hoppas att du hittar laddaren också!
Köpte typ 2 kabel för under tusenlappen på Teslas sida och idag kommer teknikern och gör CCS uppgradering på bilen.
Köpte en en kabel för att ladda hemma begagnad för 1000kr samma som jag lånade från en polestar. Tack för tipset att man kunde ställa strömstyrkan i bilen, smidigt så man inte belastar för mycket hemma.
Närmaste supercharger har bara CCS så det var ju självklart att den skulle uppdateras vilket underlättar för mig.
Körde ungefär 150 mil förra helgen och kanske 80 denna. Hade inte förväntat mig att allt skulle vara så smidigt med Teslan. Bara att stanna och plugga in samtidigt som man följer allt i appen när man handlar eller leker med barnen. Inga problem eller något och trevligt folk på Superchargers.
Idag fick jag koden "Minskad effekt/Service krävs".
Bilen bara gick jättelångsamt gör att sen sluta driva helt. När jag startade om hackade bilen bara på plats och sedan lyste bokstäverna rött (P/R/N/D). Pratade med Tesla service och gjorde som dom sa men inget hjälpte så dom bad mig bogsera bilen till verkstad. Så imorgon åker bilen till Tesla Malmö.
Har 19 dagar garanti kvar på batteri och drivlina så får hoppas det är något det täcker.
Försökte köra nu när den stått lite men nu kom nästa felkod. "Bakre motor avaktiverad".
Jag är nyfiken på vad felet kan vara. Tycker detta är oerhört intressant. Får uppdatera efter den varit på verkstaden om felet och vad summan blev. Någon kanske råkar ut för liknande.
Vem köpte du bilen av? Firma, privatperson? Väldigt konstigt att inte lämna med laddsladden, det tycker jag är på gränsen till lurendrejeri om man inte tydligt specificerat att den inte ingår. Blir som att köpa ett hus, så tar säljaren med sig toalettstolar när han lämnar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Vem köpte du bilen av? Firma, privatperson? Väldigt konstigt att inte lämna med laddsladden, det tycker jag är på gränsen till lurendrejeri om man inte tydligt specificerat att den inte ingår. Blir som att köpa ett hus, så tar säljaren med sig toalettstolar när han lämnar.
Köpte av privatperson. Ja, nu när du säger det är det lite konstigt. Har inte reflekterat över det. Är väl för att krama ut någon tusenlapp till. Fick reda på att det inte följde med sladd efter papperna va påskrivna och bilen betald. Tänkte inte på att kolla efter en.
Försökte köra nu när den stått lite men nu kom nästa felkod. "Bakre motor avaktiverad".
Jag är nyfiken på vad felet kan vara. Tycker detta är oerhört intressant. Får uppdatera efter den varit på verkstaden om felet och vad summan blev. Någon kanske råkar ut för liknande.
Motorn har du garanti på.
Du kan dock göra dig beredd på att betala för nytt kablage mellan motor+batteri. Landar på ca 5000:-
Du kan dock göra dig beredd på att betala för nytt kablage mellan motor+batteri. Landar på ca 5000:-
Okej, men det är ju inte så farligt om det är felet. 5000 plus 1500 i bärgning för en ny motor är ju ett kap. Hade varit bra för mig att få in det på garantin innan den går ut 20 Mars i år. Efter det finns inga garantier kvar. Men fick nytt batteri förra månaden på garantin, kompressorn byttes med i år och om nu motorn la av och byts också så är väl allt dyrt bytt i år? Vilket kommer kännas bra att veta när garantin går ut.
Pratade med Tesla Malmö. Hon jag pratade med va extremt hjälpsam och trevlig. Dom ska kolla på bilen om 2 veckor och det är väl till 99% motorn som behöver bytas sa dom efter att ha kollat loggarna och övriga felkoder kan bero på det. Men dom vet inte säkert innan dom kollat ordentligt. Men är det så blir jag utan bil i cirka 4-5 veckor.
Dom hade ingen lånebil ledig, men på något sätt tycker jag det ska bli skönt att vara utan bil ett tag och hålla mig hemma när jag det senaste kört mellan 80-150 mil per helg. Enda som är lite synd är att jag planerat en resa där jag och min syster skulle åka totalt 200 mil i helgen och besöka vänner så det fick man ställa in.
Men jag är så glad att bilen gick sönder 20 meter från min destination som va 70 km från mig. Har haft en ofattbar tur att den inte havererade på landsväg där det inte finns plats längst vägen utan 20 meter från parkeringsplatsen dit jag skulle