Var i kontakt med Swedbank som sköter vår företagsleasing angående att månadsavgiften inte sänktes efter 7:e fakturan.
Visst kan det dra ut någon månad på tiden men ville mest hålla ämnet uppe då jag hört att andra haft problem med just Swedbank.
Hade även detta upp med handläggaren vid signering och då var det en del av kalkylen att månadsavgiften skulle sjunka med 2000isch efter 6månader.
Och hör o häpna men svaret var att vi skulle ha sökt detta.
Från transportstyrelsen
Observera att för en leasingbil är det leasinggivaren som anses vara ägare och har möjlighet att få bonus.
Så är det fler här som råkat ut för samma sak och hur har det löst sig?
För man blir ju knappast munter av tanken att pengarna brinner inne.
Var i kontakt med Swedbank som sköter vår företagsleasing angående att månadsavgiften inte sänktes efter 7:e fakturan.
Visst kan det dra ut någon månad på tiden men ville mest hålla ämnet uppe då jag hört att andra haft problem med just Swedbank.
Hade även detta upp med handläggaren vid signering och då var det en del av kalkylen att månadsavgiften skulle sjunka med 2000isch efter 6månader.
Från transportstyrelsen
Observera att för en leasingbil är det leasinggivaren som anses vara ägare och har möjlighet att få bonus.
Det är bara ägaren som kan söka bonus. Ägaren får ansökningshandlingarna skickade till sig.
Från transportstyrelsen
Med DNB så har det alltid fungerat klockrent för alla våra leasingbilar. De sköter allt helt automatiskt utan att man behöver göra något. Fick hem ett brev för en månad sedan (tog ut bilen i juni förra året) från DNB där de uppgav att de hade fått utbetalt miljöbonusen från Transportstyrelsen.
Däremot så läste jag i en annan tråd att Mati hade samma problem med Swedbank gällande sin nya Hyundai. Du kanske kan pinga han för detaljerna, eller checka Ioniq5-tråden (tror det var den tråden).
Från transportstyrelsen
Jag har leasing via Swedbank för min bil på 36 månader. De står som ägare för bilen, ansökte om bidraget och när det kom in på kontot räknades bidraget av på återstående leasingperiod. Alltså helt okey och precis som finansiell leasing ska fungera. Jag tog upp detta inför beställningen och upplevde inte att det var något som överraskade Swedbank Finans.
Så har Ni inte något annat uppgör som innebär att Ni av någon outgrundlig anledning står som ägare av bilarna är det Finansbolaget som i egenskap av ägare ska hantera bidraget.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Från transportstyrelsen
Jag har leasing via Swedbank för min bil på 36 månader. De står som ägare för bilen, ansökte om bidraget och när det kom in på kontot räknades bidraget av på återstående leasingperiod. Alltså helt okey och precis som finansiell leasing ska fungera. Jag tog upp detta inför beställningen och upplevde inte att det var något som överraskade Swedbank Leasing.
Så har Ni inte något annat uppgör som innebär att Ni av någon outgrundlig anledning står som ägare av bilarna är det Leasingbolaget som i egenskap av ägare ska hantera bidraget.
Tackar.
Exakt så diskussionen gick när vi teckna avtalet.
Men nu kan de inte ens se att de sökt pengarna.
Får ta detta vidare på måndag för det går inte att lösa detta på annat sätt än att de söker.
Har samma problem. Jag kollade för två veckor sedan med Transportstyrelsen och då hade Swedbank inte sökt några bonuspengar. Jag ringde sedan till Swedbank och frågade när de tänker göra detta, pengarna lär ju ta slut snart, men svaret blev bara goddag yxskaft. Jag tror inte att tjejen jag pratade med var intellektuellt kapabel till att förstå mitt ärende. Hon pratade om lösen av leasingen och allt möjligt.
Jag ska göra ett nytt försök denna vecka igen. Men jag befarar att chanserna att få någon bonus lär minska med varje vecka som går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Har samma problem. Jag kollade för två veckor sedan med Transportstyrelsen och då hade Swedbank inte sökt några bonuspengar. Jag ringde sedan till Swedbank och frågade när de tänker göra detta, pengarna lär ju ta slut snart, men svaret blev bara goddag yxskaft. Jag tror inte att tjejen jag pratade med var intellektuellt kapabel till att förstå mitt ärende. Hon pratade om lösen av leasingen och allt möjligt.
Jag ska göra ett nytt försök denna vecka igen. Men jag befarar att chanserna att få någon bonus lär minska med varje vecka som går.
Jag skickade ett Mail idag direkt till den handläggare som satte upp finansieringen, för de andra har varit just ovetande om vad det gäller.
Skulle vi orimligt förbannad om dessa pengar brinner inne, det är en sak som är säker…kantboll på att det måste prövas juridiskt isf.
Jag skickade ett Mail idag direkt till den handläggare som satte upp finansieringen, för de andra har varit just ovetande om vad det gäller.
Skulle vi orimligt förbannad om dessa pengar brinner inne, det är en sak som är säker…kantboll på att det måste prövas juridiskt isf.
Bra, min process - som jag minns den - var att handläggaren beredde ärendet innan det färdiga underlaget gick iväg till Finansavdelningen. Så sannolikt finns alla Era noteringar lokalt, däremot kan man ju tycka att Finansavdelningen bör förstå att alla handlingar om bonus från Transportstyrelsen ska returneras ifyllda i vartenda fall där de står som ägare…
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Enligt Transportstyrelsen har Swedbank fortfarande inte ansökt som miljöbonusen för min bil. Nu har det gått exakt två månader och de har alltså fortfarande inte brytt sig om detta. Jag har nu skickat ett meddelande till handläggaren som hjälpte mig med att lägga upp leasingen. Få se vad hon kan göra. Det är ju inte klokt att man måste jaga folk på det här viset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Enligt Transportstyrelsen har Swedbank fortfarande inte ansökt som miljöbonusen för min bil. Nu har det gått exakt två månader och de har alltså fortfarande inte brytt sig om detta. Jag har nu skickat ett meddelande till handläggaren som hjälpte mig med att lägga upp leasingen. Få se vad hon kan göra. Det är ju inte klokt att man måste jaga folk på det här viset.
Så jäkla dåligt.
Jag fick besked nu att de har fått in besked om utbetald bonus och att det skall regleras inom 1-2 månader.
Så håller tummarna att det löser sig för dig också.
Tror man skall vara på tå på frågor likt detta, speciellt nu när man inte hur länge denna bonusen verkligen kommer delas ut.
Nu har jag fått svar från Swedbank. Det tog nästan två veckor för dem att svara.
Hej,
Ursäkta sent svar men jag var tvungen att kolla upp det här!
Klimatbonusen betalas ut tidigast 6 mån efter att avtalet tecknades. Enligt vårt back office är ditt avtal så pass nytt (2 månader, min anm.) att de inte skickat in ansökan till Transportstyrelsen ännu.
Så allt är i sin ordning från vårt håll och du behöver inte göra något utan om ca 6 månader kommer bonusen placeras på kontraktet som en extraamortering och därmed lägre leasinghyra.
Men alltså vad fan??? Pengarna är redan slut och Swedbank tycker uppenbarligen ändå att det är för tidigt att skicka in en ansökan om bonusen? Vad väntar de på? Jag ställde frågan när de behagar att skicka in den, men fick inget svar.
Så jäkla dåligt.
Varningsflagga för Swedbank.
Nu har jag fått svar från Swedbank. Det tog nästan två veckor för dem att svara.
Hej,
Klimatbonusen betalas ut tidigast 6 mån efter att avtalet tecknades. Enligt vårt back office är ditt avtal så pass nytt (2 månader, min anm.) att de inte skickat in ansökan till Transportstyrelsen ännu.
Så allt är i sin ordning från vårt håll och du behöver inte göra något utan om ca 6 månader kommer bonusen placeras på kontraktet som en extraamortering och därmed lägre leasinghyra.
Men alltså vad fan??? Pengarna är redan slut och Swedbank tycker uppenbarligen ändå att det är för tidigt att skicka in en ansökan om bonusen? Vad väntar de på? Jag ställde frågan när de behagar att skicka in den, men fick inget svar.
Så jäkla dåligt.
Två följdfrågor.
Finns det någon maxtid som man kan vänta med att skicka in?
Beräknas de 6 månaderna från reg.datum eller från att Transportstyrelsen fått in ansökan?
Hej,
Så jäkla dåligt.
Två följdfrågor.
Finns det någon maxtid som man kan vänta med att skicka in?
Beräknas de 6 månaderna från reg.datum eller från att Transportstyrelsen fått in ansökan?
Ofattbart lamt agerande från Swedbanks sida...
Jag TROR (nu killgissar jag) att det är 6 mån från att ansökan ankommit till Transportstyrelsen som det räknas. (Mitt antagande bygger på att jag från ts fick svar på när ansökan inkommit på min fråga om de noterat min bil)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Jag TROR (nu killgissar jag) att det är 6 mån från att ansökan ankommit till Transportstyrelsen som det räknas. (Mitt antagande bygger på att jag från ts fick svar på när ansökan inkommit på min fråga om de noterat min bil)
Jag har uppfattat det så, och är rätt så säker på, att det är 6 månader från ansökningsdagen. Om ett finns något utgångsdatum för när en ansökan får skickas in vet jag inte. Det finns ju å andra sidan ingen som helst anledning att vänta.
TS har enligt egen utsago skickat en ansökingsblankett till Swedbank bara några dagar efter att bilen har blivit registrerad på mig. De utgår alltså rimligen ifrån att man vill ha sina bonuspengar så fort som möjligt.
Nej, du måste skicka in en försäkran inom 6 månader från att du fick bilen för att du skall få pengarna. Pengarna kommer dock tidigast 6 månader efter att du fick bilen.
Äh va? Jag har varit i kontakt med Transportstyrelsen flera gånger. Naturligtvis får man ansöka tidigare än så. De har skickat ansökningsblanketten ganska omgående efter att min bil har registrerats, men Swedbank har struntat i att fylla i blanketten. TS hade knappast skickat ut en blankett redan nu om man hade behövt vänta 6 månader med att lämna in en ansökan.
Däremot så tar det 6 månader innan man får pengarna.
Nej, du måste skicka in en försäkran inom 6 månader från att du fick bilen för att du skall få pengarna. Pengarna kommer dock tidigast 6 månader efter att du fick bilen.
Frågan är om pengarna tar slut för Transportstyrelsen; prioriterar de då ansökningarna i den ordningen som ansökningarna inkommit, eller i ordning efter när bilarna togs i trafik?
Om det senare, så kanske det inte har så stor betydelse när Swedbank skickar in ansökan (det kanske är detta som de känner till, och därmed orsaken till att de tar det lugnt).
Frågan är om pengarna tar slut för Transportstyrelsen; prioriterar de då ansökningarna i den ordningen som ansökningarna inkommit, eller i ordning efter när bilarna togs i trafik?
Om det senare, så kanske det inte har så stor betydelse när Swedbank skickar in ansökan (det kanske är detta som de känner till, och därmed orsaken till att de tar det lugnt).
Jag har Swedbank. Funkade klockrent för mig. Plockade ut bil i juni 2021, på januari redovisningen så såg jag att den var krediterad mitt konto. Mest logiskt är att turordningen är baserat på påställningsdatumet. Man har ju 6 månader på sig att skicka in intyget. De behandlar ansökan tidigast 6 månader efter påställningsdatumet.
På transportstyrelsen.se berättar man att man hittills under 2022 betalat ut 655 Mkr i bonus. Kvar av anslaget för 2022 är 2854 Mkr. Att man säger att pengarna är slut betyder alltså att man räknar med att redan sålda bilar kommer göra anspråk på kvarvarande pengar.
Längst ner på sidan under ”hur mycket bonus har betalats ut”. Av någon anledning redovisar man bara hur mycket bonus som betalats ut. En prognos över hur stora malusintäkter man räknar med under året hade ju varit intressant. https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... ara-bonus/