Laddare/värmepump/lasbalansering
Moderator: Redaktion
-
Laddare/värmepump/lasbalansering
Hej! Ny på detta forum. Jag funderar på att köpa elbil men har några funderingar omkring laddningen. Har 16 amp huvudsäkring, jordvärmepump med lastbalansering. Om jag köper en enfas laddare för 16 amp men dynamisk lastbalansering hur kommer det att funka. Startar inte värmepumpen som behöver 4-6 amp/fas tre-fas, när laddaren tar sina 16 amp. Har bara hittat en typ av laddare som tar ström från två faser och transformerar ner/ihop till en fas men den är dyr. Finns det någon med erfarenhet av liknande problem? Är det ett problem?
Mvh Kjell-Olov
Mvh Kjell-Olov
Re: Laddare/värmepump/lasbalansering
Varför inte köpa en 3-fasladdare och ladda på t ex 6 amp istället för en 1-fasladdare på 16 amp?Kjell-Olov skrev:Hej! Ny på detta forum. Jag funderar på att köpa elbil men har några funderingar omkring laddningen. Har 16 amp huvudsäkring, jordvärmepump med lastbalansering. Om jag köper en enfas laddare för 16 amp men dynamisk lastbalansering hur kommer det att funka. Startar inte värmepumpen som behöver 4-6 amp/fas tre-fas, när laddaren tar sina 16 amp. Har bara hittat en typ av laddare som tar ström från två faser och transformerar ner/ihop till en fas men den är dyr. Finns det någon med erfarenhet av liknande problem? Är det ett problem?
Mvh Kjell-Olov
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Låter som din bil bara kan ta emot 1 fas?Kjell-Olov skrev:Hej! Ny på detta forum. Jag funderar på att köpa elbil men har några funderingar omkring laddningen. Har 16 amp huvudsäkring, jordvärmepump med lastbalansering. Om jag köper en enfas laddare för 16 amp men dynamisk lastbalansering hur kommer det att funka. Startar inte värmepumpen som behöver 4-6 amp/fas tre-fas, när laddaren tar sina 16 amp. Har bara hittat en typ av laddare som tar ström från två faser och transformerar ner/ihop till en fas men den är dyr. Finns det någon med erfarenhet av liknande problem? Är det ett problem?
Mvh Kjell-Olov
Oavsett hade jag satt en 3 fas laddare och fäsök sätta den fasen som är minst lastad som fas 1. Om du har last vakt (felaktigt kallat last balanserare) så kommer bilens laddström justeras i förhållande till vad du har för effekt kvar.
Om detta räcker till är svårt att säga men mina föräldrar klarar sig, de har 16 amp huvudsäkring och det eluppvärmt dock har vi bilar som laddar 3 fas.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
Om jag köper elbil nu så blir det en Hyundai Kona som bara har enfas ombordladdare, då är jag väl låst till enfasladdning. Det enklaste är naturligtvis att säkra upp huset och köpa en trefas så man är framtidssäkrad, men jag tänkte att det kanske finns andra lösningar hos någon som kört elbil ett tag.
- commonswift
- Teslaägare
Ja det kan bli visst problem, eller i alla fall kräva lite undersökning. Vi hade en Nissan Leaf som laddar enfas, upp till 32A. I vår BRF parkering funkade det fint, där fick man 7.2kW laddeffekt med 32A. I stugan (med 16A huvudsäkringar) fick man halva den laddeffekten (alltså dubbel laddtid). Problemet är att om man ska ladda i stugan med 16A så kan inget annat dra nånting från den fasen, inte under längre tid. Så vi fick koppla om så att vare sig varmvattenberedare, luftvärmepump eller annat drog något från denna fas för att kunna ladda m "full fart". Vi lät först montera in en s.k. lastbalanserare (effektvakt) som såg till att det inte drog mer än 16A totalt från någon fas. Åtminstone vår lastbalanserare ströp alltid laddningen till bilen när det närmade sig taket. Så värme/varmvatten funkade alltid, men innebar att det blev att ladda ganska lång tid ibland. Men det funkade.
Är det en gammal/begagnad Kona?Kjell-Olov skrev:Om jag köper elbil nu så blir det en Hyundai Kona som bara har enfas ombordladdare, då är jag väl låst till enfasladdning. Det enklaste är naturligtvis att säkra upp huset och köpa en trefas så man är framtidssäkrad, men jag tänkte att det kanske finns andra lösningar hos någon som kört elbil ett tag.
För de nya har 11kW 3-fas laddare.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Du kan skaffa och installera typ en ferroamp energihub som fixar fasbalansering
https://ferroamp.com/energyhub-systemet/fasbalansering/
https://ferroamp.com/energyhub-systemet/fasbalansering/
Har en tidig my20 Kona med enfas och My Energy laddare med lastbegränsning. Konan är så snål att man får köra ganska långt var dag om man inte skall kunna ladda vad man behöver på natten (12-06). Behöver man inte en större (dyr) bil så är Konan svårslagen som bara verkar gå utan några problem
-
-
Pendlar 9 mil enkel väg varje dag så det behövs nog minst 3,7 kW hela natten igenom, speciellt vintertid.
Ska du pendla 9+9 mil varje dag och bara kan ladda hemma =köp en elbil med 3-fas laddning.
Visst finns laddbox från Accelev som i princip gör om 2 faser till 1 ”superfas” och Ferroamps ”Energyhub” som lastbalanserar alla faserna och ”hemma DC-laddare” så du kan använda CCS-kontakten men varför krångla till det med speciallösningar? Särskilt när det finns nyare Kona med 3-fas om det är just den bilen du söker.
Visst finns laddbox från Accelev som i princip gör om 2 faser till 1 ”superfas” och Ferroamps ”Energyhub” som lastbalanserar alla faserna och ”hemma DC-laddare” så du kan använda CCS-kontakten men varför krångla till det med speciallösningar? Särskilt när det finns nyare Kona med 3-fas om det är just den bilen du söker.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
-
Det är just den typ av bil jag nämnt som jag nu kan köpa till ”rätt pris”. Inser att det kan bli på gränsen på många sätt men det är därför jag vänder mig till detta forum för få hjälp att se lösningar som jag inte ser själv. Är inte beredd ännu att köpa ny elbil.
Du får nog problem om du inte säkrar upp 20 amp. Vet nu inte vad för typ av väg du kör, men hade kalkylerat med att kunna ladda minst 30kW/h varje dag på vintern. Min Kona tar 1,8-2 kWh/mil i ren motorvägskörning (110 gps) vid en-två plusgrader. Fixar du ihop det sparar du nog en del pluringar på körning enbart. Sen kan man ju bunkra upp lite på helgen 

Ta en ordentlig funderar på det där igen. Jag köpte alltid begagnade bilar förut och körde dem från typ 5-10 000 mil till 30-40 000 mil. Jag tyckte inte jag fick något mervärde för nyare bilar, de fungerade ju på samma sätt och jag reparerade allt själv. Sedan med elbilarna (och bättre ekonomi) så började jag köpa nytt just för att det inte fanns det jag ville ha begagnat. Min poäng är att jag har upptäckt att det med elbilar inte alls är en så dålig affär. Ja, jag måste ligga ute med en summa men jag slipper överraskningar med reparationer och strul. Andrahandsvärdet har ju varit sjukt bra på bilarna hittills så där har man ju gått plus.Kjell-Olov skrev:Det är just den typ av bil jag nämnt som jag nu kan köpa till ”rätt pris”. Inser att det kan bli på gränsen på många sätt men det är därför jag vänder mig till detta forum för få hjälp att se lösningar som jag inte ser själv. Är inte beredd ännu att köpa ny elbil.
-
Jo nytt är alltid säkrare och håller väl egentligen med att man förlorar nog inte direkt på att köpa nytt. Men blir det elbil nu så blir det en begagnad Kona, bra räckvidd, låg förbrukning, jag räknar med att jag kommer att ha utlagda pengar kvar efter 1-2 år i bilens värde. Det är hustrun som kommer att köra den, kan jobba hemifrån 1-2 dagar i veckan. 90-väg på landsbygd så inte ren motorvägsfart. Det är så att vi vill prova elbil och se hur vi kan hantera det, åker nu med var sin 4wd Subaru o Volvo så det blir skillnad med komfort och framkomlighet. Funkar det bra och vi trivs med elbil så byts den förmodligen om något år.