De lär inte gå in i bagaget. Det är ganska stöddiga däck på MY.Mats70 skrev:Beställde en vit MY med svart klädsel och dubbdäck den 8/12 -21 och har leverans den 18/2 i Mölndal. Funderar på om någon vet om det inte går in fyra sommardäck i bagaget eller om sätena behöver fällas, vet att det står så på hemsidan men det känns som att det är plats i bagaget för däcken? Är fler i familjen som vill vara med och hämta
Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Väntrum Model Y
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- EnannanJon
- Teslaägare
Har du inte fått prel. Datum heller? Jag fick 6-20 mars.DeltaUV skrev:Beställde en vit MY med svart klädsel och dubbdäck den 8/12 -21. Fortfarande inte hört flaska. Inte min SA i Umeå heller....
Undra hur lång tid innan man får det där avtalet man ska skriva under innan man hämtar ut bilen
Model Y LR beställd idag. Vit lack, svart klädsel + vinterdäck.
Får se hur det här går då. Leverans mars säger ju hemsidan men inget prel eller liknande än.
Får se hur det här går då. Leverans mars säger ju hemsidan men inget prel eller liknande än.
Hej,
Beställde min long range midnight silver med odubadde vinterdäck i oktober, tackade nej till leverans några dagar innan jul för att det var dålig timing. Fick besked att de sköt leveransen till nästa kvartal. Står fortfarande leverans 15-30 februari men har inte hört ett knyst, tror ni att leveransperioden fortfarande kan stämma?
Beställde min long range midnight silver med odubadde vinterdäck i oktober, tackade nej till leverans några dagar innan jul för att det var dålig timing. Fick besked att de sköt leveransen till nästa kvartal. Står fortfarande leverans 15-30 februari men har inte hört ett knyst, tror ni att leveransperioden fortfarande kan stämma?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Handtagen lär absolut vara bättre då dom är enklare konstruerade iafjocke888 skrev:Beställde en Model Y i tisdags.
Köpte "snålvarianten", 4WD LR, vit, svart interiör, inga extraklick alls, inte ens vinterhjul som jag tänker köpa av 3e part.
Uppskattad leveranstid 14-28 mars.
Haft en Model S -85 2015 för några år sedan, så jag har varit medlem i forumet sedan länge.
Men kört ICE och en Leaf sedan jag sålde min S.
Ser mycket fram emot min Model Y men har också lite tankar efter min Model S-erfarenhet:
-Handtagen gick sönder flera gånger på S, hoppas modelY-varianten är bättre.
-De karmlösa sidorutorna på S fastnade i vinterfrost, hoppas det funkar bättre med Y:s dubbelrutor.
-Kommer jag sakna förarplatsens informationsskärm eller vänjer jag mig snabbt vid att hastighet står i mittskärmen?
-Är Model Y stor nog för min familj (fru+3 barn 8-14 år). Har idag en Peugeot5008 -2021, vilket är en väldigt praktisk och stor bil.
-Har inte ens provkört den, utan räknar kallt med att bli nöjd. Har sett 1000 youtube-recensioner
-Har 25 mil till närmsta tesla-verkstad, så jag hoppas nybilskvaliten gör att jag slipper en massa besök. Med min S fick jag åka 3 ggr på ett år för garantiärenden (handtag, läcka taklucka). De ville inte köra ut till mig, utan jag var tvungen att komma till dem. Hoppas jag slipper dessa resor.

Det finns också många fler ranger-service-bilar nu också, så fler saker kan fixas av dom på hemmaplan

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
Plötsligt hade jag flera fakturor på mitt konto. På Faktura 4 fanns mitt registreringsnummer! 

Grattis, när ska du hämta bilen? Jag ska hämta den 15/2 (tisdag nästa vecka) men inte fått faktura 4, men jag har fått ett regnummer via transportstyrelsen.mikebike skrev:Plötsligt hade jag flera fakturor på mitt konto. På Faktura 4 fanns mitt registreringsnummer!
Tesla MY LR 2022
ID3 Pro Life 58kw 2020 som andra bil
Inte hört eller fått något. Varken i app eller på nätet.EnannanJon skrev:Har du inte fått prel. Datum heller? Jag fick 6-20 mars.DeltaUV skrev:Beställde en vit MY med svart klädsel och dubbdäck den 8/12 -21. Fortfarande inte hört flaska. Inte min SA i Umeå heller....
Jag anar att Autoplan inte delger ev information som kommer.
- mikebike
- Teslaägare
Jag fick välja mellan 15 till 18:e, men jag måste sälja gamla bilen först så jag valde 18:e.Revob skrev:Grattis, när ska du hämta bilen? Jag ska hämta den 15/2 (tisdag nästa vecka) men inte fått faktura 4, men jag har fått ett regnummer via transportstyrelsen.mikebike skrev:Plötsligt hade jag flera fakturor på mitt konto. På Faktura 4 fanns mitt registreringsnummer!
Då är det min tur att sätta mig i väntrummet.
Beställde en vit MY LR till min fru igår, förhoppningsvis behöver jag inte sitta här i väntrummet alltför länge
Beställde en vit MY LR till min fru igår, förhoppningsvis behöver jag inte sitta här i väntrummet alltför länge

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Efter mycket funderande och beräknande så kan jag sålla mig till väntrummet på en Model Y LR, svart/svart med 20" fälgar (frun som fick bestämma).
Beställde igår 11/2, hur lång tid brukar det ta innan man får information om VIN-nummer?
Står att leverans ska ske i mars 2022, så förhoppningsvis har vi en ny bil snart.

Beställde igår 11/2, hur lång tid brukar det ta innan man får information om VIN-nummer?
Står att leverans ska ske i mars 2022, så förhoppningsvis har vi en ny bil snart.
Ja du, bra fråga. Jag beställde 21/1 har inte fått vin nummer än..pugge skrev:Efter mycket funderande och beräknande så kan jag sålla mig till väntrummet på en Model Y LR, svart/svart med 20" fälgar (frun som fick bestämma).![]()
- Gnagetkrossar
- Teslaägare
Jag beställde 12/1 via Autoplan. Fick meddelande den 2/2 från Tesla att beställningen hade länkats mot bil och leveransfönster 17/2-28/2. Inte hört något sedan dess.Dakkii skrev:Ja du, bra fråga. Jag beställde 21/1 har inte fått vin nummer än..pugge skrev:Efter mycket funderande och beräknande så kan jag sålla mig till väntrummet på en Model Y LR, svart/svart med 20" fälgar (frun som fick bestämma).![]()
Dakkii skrev:Ja du, bra fråga. Jag beställde 21/1 har inte fått vin nummer än..pugge skrev:Efter mycket funderande och beräknande så kan jag sålla mig till väntrummet på en Model Y LR, svart/svart med 20" fälgar (frun som fick bestämma).![]()
Då är det bara att vänta och hålla koll på mailen och på mitt kontot.

Gjorde precis en beställning på en Vit MY LR med 20” . Min första Tesla. Har mest kört Volvo innan.
Efter 2 års funderingar och väntande så beställde jag äntligen en Y i veckan, blir det första Y i staden långt borta Kalmar? Har redan fått VIN och förväntad leverans 22 mars. Säljaren försäkrade mig om att nya AMD ryzen och längre räckvidd gällde.
Dyker vin upp vid reservations-nummret på beställningssidan lr hur vet man om man fått nått vin nr?
- MattiPekka
- Teslaägare
Jag såg det i källkoden och på slutfakturan. Vissa i M3 väntrummet ser det i appen tydligen.jonasperh skrev:Dyker vin upp vid reservations-nummret på beställningssidan lr hur vet man om man fått nått vin nr?
Har Vin i appen sedan 2 veckor. MYLR som plockas ut på tisdag
Tesla MY LR 2022
Här finns en karta på var i Sverige alla Model Y är registrerade. Nu kan det vara så att en del bilar som är tjänstebilar är skrivna där företaget eller leasinföretaget finns så man ser inte hela spridningen. Men det ser ut som det redan finns några Model Y i Kalmar.Superted skrev:Efter 2 års funderingar och väntande så beställde jag äntligen en Y i veckan, blir det första Y i staden långt borta Kalmar? Har redan fått VIN och förväntad leverans 22 mars. Säljaren försäkrade mig om att nya AMD ryzen och längre räckvidd gällde.
https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... 383678/map
Någon som vet om Tesla lägger på någon form av vax eller liknande på bilarna innan leverans?
Model Y Long Range
En otålig snart Tesla ägare... Beställde en vit MYP 2 feb och fick uppskattad leveranstid mars 2022. När får man veta sin mer exakta leverans datum?
När jag loggar in så hittar jag inget
Om man beställer samma bil idag så står det april.
Enligt tesla försäljaren så kommer de MYP som ska till Sverige tillverkas i Tyskland. Tror ni det stämmer? Med tanke på att de ännu inte börjat bygga bilar i Tyskland kan det dröja länge innan jag får min bil. Kan det hända att den kommer från Kina i stället?
Vill ogärna gå miste om bonusen på 70k som jag har hört fler bilförsäljare påstår gäller bara för bilar som regas senast 31 mars.
Några fler som har beställt en MYP med uppskattad leveranstid: mars 2022?
När jag loggar in så hittar jag inget

Enligt tesla försäljaren så kommer de MYP som ska till Sverige tillverkas i Tyskland. Tror ni det stämmer? Med tanke på att de ännu inte börjat bygga bilar i Tyskland kan det dröja länge innan jag får min bil. Kan det hända att den kommer från Kina i stället?
Vill ogärna gå miste om bonusen på 70k som jag har hört fler bilförsäljare påstår gäller bara för bilar som regas senast 31 mars.
När det gäller gräns för bonus så är det nog från den 1/6 som står i förslaget som har lagts fram. Hur det till slut blir står skrivet i stjärnorna: )RSHA_76 skrev:En otålig snart Tesla ägare... Beställde en vit MYP 2 feb och fick uppskattad leveranstid mars 2022. När får man veta sin mer exakta leverans datum?
När jag loggar in så hittar jag inget![]()
VW ID.7 GTX Tourer -25