Köpråd och goda råd sökes
Moderator: Redaktion
Köpråd och goda råd sökes
Vi har bestämt oss för att köpa en begagnad Model X. Vår plan är att lägga ca 750 000 kr +/- 50 000 kr. Vårt önskemål är sjysst räckvidd och 7 sits, panorama. I övrigt har vi inga andra preferenser.
Vår osäkerhet ligger i vilka modeller man bör avvika, hur ska man tänka kring garantier samt återförsäljare. Har idag pratat med en säljare på Tesla som hade en 2016 90D för ca 700 kkr. Tesla själva lämnar 1 års garanti / 2000 mil. Men vad händer om batteri/motor/drivaxlar pajar efter 1 år? Bilen har rullat 10 000 mil.
Alla råd tas hjärtligt emot då vi är helt nya inom elbil/Teslavärlden
Vår osäkerhet ligger i vilka modeller man bör avvika, hur ska man tänka kring garantier samt återförsäljare. Har idag pratat med en säljare på Tesla som hade en 2016 90D för ca 700 kkr. Tesla själva lämnar 1 års garanti / 2000 mil. Men vad händer om batteri/motor/drivaxlar pajar efter 1 år? Bilen har rullat 10 000 mil.
Alla råd tas hjärtligt emot då vi är helt nya inom elbil/Teslavärlden
Re: Köpråd och goda råd sökes
Hej
Xarna drar ju lite mer så 100 kWh-batterier är att föredra. Ser att det ligger flera inom ditt kostnadsspann på hemsidan men det är ju 5-sits och du ville ha 7…. Jag skulle vänta in att någon 7-sits dyker upp. Lite nyare modell med fällbar soffa är mera praktiskt.
Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. Men det spelar ju ingen roll om du har ett eller 4 års garanti, det problemet måste du lösa oavsett. Motor och batteri har du 8 års garanti från första försäljningsdatum på, så lite fördel med nyare bil där. Det är nog inte hela världen om bilen gått lite långt tror jag…
Hur som helst en härlig bil, väldigt praktisk å bra. Lite stor att få in i ett äldre garage bara.
Lycka till!
/F
Xarna drar ju lite mer så 100 kWh-batterier är att föredra. Ser att det ligger flera inom ditt kostnadsspann på hemsidan men det är ju 5-sits och du ville ha 7…. Jag skulle vänta in att någon 7-sits dyker upp. Lite nyare modell med fällbar soffa är mera praktiskt.
Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. Men det spelar ju ingen roll om du har ett eller 4 års garanti, det problemet måste du lösa oavsett. Motor och batteri har du 8 års garanti från första försäljningsdatum på, så lite fördel med nyare bil där. Det är nog inte hela världen om bilen gått lite långt tror jag…
Hur som helst en härlig bil, väldigt praktisk å bra. Lite stor att få in i ett äldre garage bara.
Lycka till!
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Tack för tips! Ska hålla utkik efter 100D… men förstod inte riktigt med fällbar soffa? Går det ej att fälla ner baksätet på vissa model x?fimpen skrev:Hej
Lycka till!
/F
Angående garantin, så även om bilen har rullat 16000 mil och den är 5-6 år så finns det fortfarande 2 års garanti kvar?
-
En fråga (har själv inte koll):fimpen skrev:.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. Men det spelar ju ingen roll om du har ett eller 4 års garanti, det problemet måste du lösa oavsett. /...
Det går inte att undvika att drivaxlarna går sönder genom att bara ha luftfjädringen i low? Och samtidigt undvika att slita sönder bakdäcken genom att göra en hjulinställning i low?
Om man någon gång behöver köra en kortare sträcka i ett annat läge än low så får man väl försöka hålla den sträckan till ett minimum för att inte snedslita onödigt på däcken, och köra lugnt och försiktigt för att skona drivaxlarna...
Eller är det mer komplicerat än så här?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Har ett par kompisar som haft 75, 90 och 100 X:ar länge, ända sedan 2016. Båda säger att 75 och 90 går inte särskilt långt, 100 är mycket bättre. Skillnaden är extra stor då 75 och 90 har mindre användbar kapacitet än vad namnen antyder och 100:n har faktiskt över 100 kWh. Vad som kanske är mindre känt är att 75 och 90 batterierna dessutom degraderar snabbare än 100, finns en del trådar om det: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 895/page-2. Titeln är 75 men läser man i tråden ser man att 90 har samma problem.
Teslaägare sedan 2013
Drivaxlarna byts väl på förlängd garanti numera.
2015 MS85D Ocean Blue - 30 k mil and rocking
2023 MYLR AWD Vit
2023 MYLR AWD Vit
Ja, på 7-sitsarna bytte Tesla 2017 (tror jag) från lyxiga captains-chairs på monoposts i baksätet till en mera konventionell soffa. Lite mindre lyxigt, men mycket mera praktiskt. Jämför bilderna på interiören i bilarna på teslas begagnat-sida så ser du en skillnad!DjuDju skrev:fimpen skrev:
Tack för tips! Ska hålla utkik efter 100D… men förstod inte riktigt med fällbar soffa? Går det ej att fälla ner baksätet på vissa model x?
Angående garantin, så även om bilen har rullat 16000 mil och den är 5-6 år så finns det fortfarande 2 års garanti kvar?
Ang. garantin på batteri och drivlina så spelar milen ingen roll. 8 år gäller alltid på Model S och X (möjligen att några gamla S60 hade en begränsning, men det såldes nog inte många, om några, sådana i Sverige).
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Tjaa… kanske… pratade med en Tesla-Ranger som hade en X privat och använde den metoden…. Men även han övervägde eftermarknads-stag.SwedishAdvocate skrev:En fråga (har själv inte koll):fimpen skrev:.../ Drivaxlarna kommer garanterat att gå sönder på du gasar på det allra minsta i annat än low, och samtidigt sliter du sönder bakdäcken i low… omöjlig situation så du kan direkt räkna med att byta till ställbara camber-stag, jag körde N2itive och är nöjd. Men det spelar ju ingen roll om du har ett eller 4 års garanti, det problemet måste du lösa oavsett. /...
Det går inte att undvika att drivaxlarna går sönder genom att bara ha luftfjädringen i low? Och samtidigt undvika att slita sönder bakdäcken genom att göra en hjulinställning i low?
Om man någon gång behöver köra en kortare sträcka i ett annat läge än low så får man väl försöka hålla den sträckan till ett minimum för att inte snedslita onödigt på däcken, och köra lugnt och försiktigt för att skona drivaxlarna...
Eller är det mer komplicerat än så här?
Som jag förstått det så är det svårt att få till fyrhjulsinställningen utan justerbara camber/toe-stag. Tesla har ”löst” det genom att ha ett jättebrett acceptans-spann, så verkstäderna klara att ställa hjulen så de kommer ”within spec.”, men eftersom det ändå kan vara lite vad som helst och inte går att justera in mera exakt kanske det blir lite hit-and-miss. För mig var det miss. Bilen skakade vid acceleration från att jag fått den (demobil, hade gått 400 mil), blev sakta värre trots mycket försiktig körning och aldrig några accelerationsövningar på annat än low/very low. Slukade ett par bakdäck per sommar. N2itive-kittet löste problemen, nu går den fint som smör…
Förstås dumt av Tesla att inte erkänna/lösa problemet. Bör ju vara svindyrt för dem att byta drivaxlar i oändlighet… men men, Teslas vägar är outgrundliga…
/F
Senast redigerad av fimpen, redigerad totalt 1 gånger.
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
När det gäller räckvidd så får man ju fundera på vad man behöver i vardagen. Kommer man runt mellan körningarna man har med marginal och har hemmaladdning så kan man kanske ha ett mindre batteri. Men det ska vara med marginal. Långkörningar är oftast ett mindre problem då man i de flesta lägen ändå har Superchargers inom räckhåll.
Kolla på 5-sits den har fällbart säte om 7-sits har samma säte så är det också fällbart. De tidiga 7-sits hade fasta stolar istället så det gick inte att fälla andra raden, jämför med 6-sits i utseende.
Kolla på 5-sits den har fällbart säte om 7-sits har samma säte så är det också fällbart. De tidiga 7-sits hade fasta stolar istället så det gick inte att fälla andra raden, jämför med 6-sits i utseende.
Ni är bäst!!
Okej, nu lutar det mot en 100D (Raven?) istället. Om man ändå ska lägga närmare miljonen så kan man lika gärna ta den något vassare modellen.
Har Model S samma problem med drivaxlarna?
Sist men inte minst, finns det något utrustningspaket som man VERKLIGEN behöver? Typ Vinterpaket?
Okej, nu lutar det mot en 100D (Raven?) istället. Om man ändå ska lägga närmare miljonen så kan man lika gärna ta den något vassare modellen.
Sist men inte minst, finns det något utrustningspaket som man VERKLIGEN behöver? Typ Vinterpaket?
Att det finns femsits inom budget betyder tyvärr inte att det finns sjusits...
Tittar man på nypris så borde egentligen hoppet från 7-sits till 6-sits vara lika stort som från 5 till 7-sits, men i praktiken kostar 6- och 7-sits ungefär lika mycket medan 5-sits är svårsålda och med avsevärt lägre pris.
100D har mycket större räckvidd, så här ser tillgänglig kapacitet ut när de är nya:
75: 72 kWh
90: 82 kWh
100: 98 kWh
Alla 75 laddar också långsammare vilket är ett problem eftersom man ofta behöver ladda nästan fullt på långresa, åtminstone vintertid. Tyvärr är 90-or också ofta begränsade i laddhastighet.
Så åker man ofta långt är 100-an ett "måste", åker man sällan långt så är 60/75/90 prisvärda.
5-sits lastar överlägset mest och är väldigt prisvärd, har man inte definitivt behov av 6-7 platser så är den ett bra val. Å andra sidan, räcker 5-platser så är Y ett mycket bättre val än X (om man inte behöver det gigantiska lastutrymmet i X 5-sits)...
Kan lägga till att jag ägt tre Model X av alla olika säteskonfigurationer. Vi har sjusits och för min kommande X blir det också sjusits. Lycka till!
Tittar man på nypris så borde egentligen hoppet från 7-sits till 6-sits vara lika stort som från 5 till 7-sits, men i praktiken kostar 6- och 7-sits ungefär lika mycket medan 5-sits är svårsålda och med avsevärt lägre pris.
100D har mycket större räckvidd, så här ser tillgänglig kapacitet ut när de är nya:
75: 72 kWh
90: 82 kWh
100: 98 kWh
Alla 75 laddar också långsammare vilket är ett problem eftersom man ofta behöver ladda nästan fullt på långresa, åtminstone vintertid. Tyvärr är 90-or också ofta begränsade i laddhastighet.
Så åker man ofta långt är 100-an ett "måste", åker man sällan långt så är 60/75/90 prisvärda.
5-sits lastar överlägset mest och är väldigt prisvärd, har man inte definitivt behov av 6-7 platser så är den ett bra val. Å andra sidan, räcker 5-platser så är Y ett mycket bättre val än X (om man inte behöver det gigantiska lastutrymmet i X 5-sits)...
Kan lägga till att jag ägt tre Model X av alla olika säteskonfigurationer. Vi har sjusits och för min kommande X blir det också sjusits. Lycka till!
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Köper du en 100D så är i princip allt standard (inklusive vinterpaketet). En XLR (Raven) är såklart ännu bättre än en "vanlig" X100D men också dyrare/nyare...DjuDju skrev:Ni är bäst!!
S har också problem med drivaxlarna, men kanske inte riktigt lika mycket.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
TjaLegato skrev:Köper du en 100D så är i princip allt standard (inklusive vinterpaketet). En XLR (Raven) är såklart ännu bättre än en "vanlig" X100D men också dyrare/nyare...DjuDju skrev:Ni är bäst!!
Vet inte hur hårt du spetsat in dig på just en X, men OM du klarar dig utan drag och någon av 5+-passagerarna är tillräckligt liten så tycker jag att en begagnad MS kan vara ett bra alternativ. De gamla hederliga S85 med jump-seats och bara bakhjulsdrift har inga problem med drivaxlar, är väldigt rymliga, superstor frunk och kan ha takbox. Bör gå att hitta för 350 tkr-ish. Det är ju inte alls samma bil, men väldigt mycket billigare.
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Glömde nämna det men vi har 3 styck barn (3, 5 och 8 år) och önskar att dom ska kunna sitta bekvämt i baksätet. Sen blir det en och annan unge som åker med efter skola / träning. Därav att vi har landat i 7 sits.fimpen skrev:TjaLegato skrev:Köper du en 100D så är i princip allt standard (inklusive vinterpaketet). En XLR (Raven) är såklart ännu bättre än en "vanlig" X100D men också dyrare/nyare...DjuDju skrev:Ni är bäst!!
Vet inte hur hårt du spetsat in dig på just en X, men OM du klarar dig utan drag och någon av 5+-passagerarna är tillräckligt liten så tycker jag att en begagnad MS kan vara ett bra alternativ. De gamla hederliga S85 med jump-seats och bara bakhjulsdrift har inga problem med drivaxlar, är väldigt rymliga, superstor frunk och kan ha takbox. Bör gå att hitta för 350 tkr-ish. Det är ju inte alls samma bil, men väldigt mycket billigare.
/F
Okej så Tesla Model X 100D behöver nödvändigtvis inte vara Raven? Ska den heta Model X LR för att vara Raven?
På min x raven som är en av de första producerade står det bara "Dual Motor" bak, fast i pappren model X long range.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
100D är aldrig en Raven.DjuDju skrev:Okej så Tesla Model X 100D behöver nödvändigtvis inte vara Raven?
Raven med stort batteri heter Long Range.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Okej, tack för hjälpen.Nicke Nyfiken skrev:100D är aldrig en Raven.DjuDju skrev:Okej så Tesla Model X 100D behöver nödvändigtvis inte vara Raven?
Raven med stort batteri heter Long Range.
Slutligen, antar att det är fördel att handla direkt av Tesla. Men det bör inte vara några problem att handla en seriös bilfirma heller?
Har också tre barn och ibland behov av att ta med fler. Vi landade i att köpa en 6-sitsig. De sitter riktigt bra på rad två och ibland blir det bråk om vem som måste sitta längst bak alternativt bråk om vem som får lyxen att sitta själv där... Har aldrig ångrat att vi valde 6 säten istället för 7. Har ni testat de olika uppsättningarna? När vi väl testat de olika uppsättningarna var valet ganska enkelt.DjuDju skrev:Glömde nämna det men vi har 3 styck barn (3, 5 och 8 år) och önskar att dom ska kunna sitta bekvämt i baksätet. Sen blir det en och annan unge som åker med efter skola / träning. Därav att vi har landat i 7 sits.
Okej så Tesla Model X 100D behöver nödvändigtvis inte vara Raven? Ska den heta Model X LR för att vara Raven?
Säljer knivar till robotgräsklippare på gräsklipparknivar.se
Tror också man måste testa alla variationerna själv.
Min vän med tre barn körde 6-sits, jag körde 7-sits då jag vill kunna fälla rad 2 vid behov.
Bägge har sina för- och nackdelar, men vi är båda nöjda
Om du köper en bil som är under 4 år och 8000 mil har den Teslas nybilsgaranti tills detta infaller. Om den gått över det och inte har en utökad garanti från Tesla som följer med är det den serösa handlarens garanti som gäller. Den kan se mycket olika ut beroende på vem som säljer, ingen värdering på handlare gjord av mig.
Köpte själv genom Tesla för att få deras egen utökade garanti. 2019 100D (pre-Raven men med HW3, tillverkad mars 2019) som hade gått mer än 8000 mil. Så min garanti utgår med 1 år och 2000 mil från mitt inköpsdatum, trots att bilen inte är 4 år. När väl originalgarantin förfallit kan man inte förlänga hos Tesla, som i mitt fall. Min egen upplevelse av SC (Väsby) och hantering är 100 % positiv.
Många lovordar Raven, men jag tyckte själv inte att det var värt 100’ extra med adaptiv fjädring och marginellt bättre räckvidd (sitter en mer effektiv motor på en av axlarna). Men många tycker skillnaden är stor, så testa själv om du har möjlighet!
Lycka till, när magkänslan blir rätt brukar det lösa sig.
Min vän med tre barn körde 6-sits, jag körde 7-sits då jag vill kunna fälla rad 2 vid behov.
Bägge har sina för- och nackdelar, men vi är båda nöjda

Om du köper en bil som är under 4 år och 8000 mil har den Teslas nybilsgaranti tills detta infaller. Om den gått över det och inte har en utökad garanti från Tesla som följer med är det den serösa handlarens garanti som gäller. Den kan se mycket olika ut beroende på vem som säljer, ingen värdering på handlare gjord av mig.
Köpte själv genom Tesla för att få deras egen utökade garanti. 2019 100D (pre-Raven men med HW3, tillverkad mars 2019) som hade gått mer än 8000 mil. Så min garanti utgår med 1 år och 2000 mil från mitt inköpsdatum, trots att bilen inte är 4 år. När väl originalgarantin förfallit kan man inte förlänga hos Tesla, som i mitt fall. Min egen upplevelse av SC (Väsby) och hantering är 100 % positiv.
Många lovordar Raven, men jag tyckte själv inte att det var värt 100’ extra med adaptiv fjädring och marginellt bättre räckvidd (sitter en mer effektiv motor på en av axlarna). Men många tycker skillnaden är stor, så testa själv om du har möjlighet!
Nyare X har allt som standard. på äldre är det olika saker som ingår eller inte.DjuDju skrev:Ni är bäst!!
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Intressant! Det stora problemet för oss är att vi bor i Metropolen Karlstad där det inte finns mycket (om ens några) Model X att kika på. 6 sits skulle mycket väl kunna funka. Går det att fälla ner sitsarna i 6-sits varianten eller är det liksom fåtöljer?jon357 skrev:Har också tre barn och ibland behov av att ta med fler. Vi landade i att köpa en 6-sitsig. De sitter riktigt bra på rad två och ibland blir det bråk om vem som måste sitta längst bak alternativt bråk om vem som får lyxen att sitta själv där... Har aldrig ångrat att vi valde 6 säten istället för 7. Har ni testat de olika uppsättningarna? När vi väl testat de olika uppsättningarna var valet ganska enkelt.DjuDju skrev:Glömde nämna det men vi har 3 styck barn (3, 5 och 8 år) och önskar att dom ska kunna sitta bekvämt i baksätet. Sen blir det en och annan unge som åker med efter skola / träning. Därav att vi har landat i 7 sits.
Tack för tips! Kände också att servicen var rätt bra från Tesla Sthlm. Det verkar som att prisbilden också är helt ok. Det lutar nog åt en 100D nu (oavset Raven eller inte). Stay tuned!VictorW skrev:Tror också man måste testa alla variationerna själv.
Bägge har sina för- och nackdelar, men vi är båda nöjda![]()
Vi har fått ett pris på en Model X 90D, 7 Sits, 2016, 10 000 mil för 700 000 kr. Skulle ni säga att det är ett bra pris?
Ingen dragkrok (om det är relevant).
Ingen dragkrok (om det är relevant).
Gällande Drivaxlarna, har alla Model X problem med dessa eller är det några årsmodeller/modeller som ej har det?
Vad blev kostnaden för att byta till Camber-stag? Och vilken verkstad gör det?fimpen skrev:Hej
Lycka till!
/F