Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Richie »

Gadiel skrev:
Richie skrev:
Richie skrev:
Patteng skrev:
Nu fick jag ett SMS. Beställde 27/1 och hade prel leverens i augusti.
Ville ha den tidigast juli så kommer nog tacka nej om vi inte blir av med våran nuvarande bil väldigt snabbt...
RWD Vit/Svart
Helt sjukt!! Vi beställde på nyår och fick Juni. Men inte hört ett knyst sedan dess … suck. Basic LR
HAHAHAHA!!! BOKSTAVLIGT TALAT 5 minuter efter att jag skrivit min post ovan har vi fått uppdaterat leveransdatum. 14-28 mars. Malmö. Vit/svart interiör LR. Ingen VINNR än. Sjukaste.
Men grattis, helt sjukt :lol:
Ja, och så glad jag blev visar ännu mer hur det är ett lotteri ;]
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

Richie skrev:
Gadiel skrev:
Richie skrev:
Richie skrev:
Patteng skrev:
Nu fick jag ett SMS. Beställde 27/1 och hade prel leverens i augusti.
Ville ha den tidigast juli så kommer nog tacka nej om vi inte blir av med våran nuvarande bil väldigt snabbt...
RWD Vit/Svart
Helt sjukt!! Vi beställde på nyår och fick Juni. Men inte hört ett knyst sedan dess … suck. Basic LR
HAHAHAHA!!! BOKSTAVLIGT TALAT 5 minuter efter att jag skrivit min post ovan har vi fått uppdaterat leveransdatum. 14-28 mars. Malmö. Vit/svart interiör LR. Ingen VINNR än. Sjukaste.
Men grattis, helt sjukt :lol:
Ja, och så glad jag blev visar ännu mer hur det är ett lotteri ;]
Ja det visar verkligen vilket lotteri detta är. Se på han som beställde nu och får leverans väldigt snart.
Helt fantastiskt :lol:
C981

Inlägg av C981 »

frippan skrev:
Beställde precis nu. Fick 19feb-5 mars som preliminärt datum
grå perf.
Snyggt!

Finns dem som menar att detta är omöjligt (jag blev kallad alla möjliga öknamn igår när jag sa detta) men det går definitivt. Bevisligen.

Tror även det kommer finnas ett överskott på LRs för dem som är lite flexibla med specifikation.

Matchingarna pågår för fullt nu och det kommer säkerligen finnas omatchade bilar samt folk som ändrat sig, vill ha senare osv.

Känns nästan lite som när man läser på forum om folk som ska köpa PS5, grafikkort eller liknande :lol:

Gadiel skrev:
Ja det visar verkligen vilket lotteri detta är. Se på han som beställde nu och får leverans väldigt snart.
Helt fantastiskt :lol:
Well, lite lotteri är det väl, men då det är redan producerade bilar så handlar det ju mer om att ha tur med val av spec.

Är tydligt att dem pushar "non-stock" och mycket Performance nu. Och folk är nog mer än någonsin villiga att beställa dessa om det även innebär kortare leveranstid. Så från Teslas sida smart att producera många av dessa och erbjuda korta levaranstider, före att producera massa stock.

Extra tydligt blir det när man kan få bilen snabbare bara genom att byta fälgar :lol:

Svart LR utan dragkrok fanns omatchad igår t.ex. Hade någon lagt en beställning på en sådan hade dem ju blivit matchade med den trots att dem beställde igår.
Senast redigerad av C981, redigerad totalt 1 gånger.
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

C981 skrev:
frippan skrev:
grå perf.
Snyggt!

Finns dem som menar att detta är omöjligt men det går definitivt. Bevisligen.

Tror även det kommer finnas ett överskott på LRs för dem som är lite flexibla med specifikation.

Matchingarna pågår för fullt nu och det kommer säkerligen finnas omatchade bilar samt folk som ändrat sig, vill ha senare osv.

Känns nästan lite som när man läser på forum om folk som ska köpa PS5, grafikkort eller liknande :lol:
Ja det är ju nån stackare som har en svart beställd sedan oktober och inte hört ett dyft.

Så allt beror på slumpen tydligen. Har inget med om att det är omöjligt eller inte tror jag och det bevisar inget heller.
Vet inte hur du kommit fram till att de pushar ut P nu.
Majoriteten av bilarna som matchas nu är ju LR.

Det är ett lotteri, svårare än så är det inte.
C981

Inlägg av C981 »

Gadiel skrev:
C981 skrev:
frippan skrev:
grå perf.
Snyggt!

Ja det är ju nån stackare som har en svart beställd sedan oktober och inte hört ett dyft.

Så allt beror på slumpen tydligen. Har inget med om att det är omöjligt eller inte tror jag och det bevisar inget heller.

Då hade han inte en svart/svart LR utan dragkrok. Men klart det kan upplevas som ett lotteri att pricka rätt spec mot vad som har producerats när man inte har insyn i produktionen!

P pushas, det är tydligt, bland annat genom kortare leveranstider, bland annat genom att det fanns ett tiotal under transport att köpa via hemsidan här om dagen, medan det bara fanns 2 LR och 1 SR.

Vart volymerna ligger är inte samma som vad som pushas. Dem gör vad dem kan nu för att styra kunderna mot tillval och dyrare bilar och dem har bra möjligheter till det nu när alla tillverkare har långa ledtider. LR och P åkte med dem första båtarna och matchades därför först. SR börjas matchas nu.

Självklart pushar dem de dyraste när omständigheterna tillåter. 8-)

Vad tror du själv är rationalen att det går snabbare att få om man lägger till något i beställningen? :lol:
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Jodå, svart/svart LR utan dragkrok precis som med den förra. Köpte den förra som lagerbil så fick leveransbesked dagen efter beställning, det är tydligen så man bör göra.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
C981

Inlägg av C981 »

holden skrev:
Jodå, svart/svart LR utan dragkrok precis som med den förra. Köpte den förra som lagerbil så fick leveransbesked dagen efter beställning, det är tydligen så man bör göra.
Då diffar det säkert på med eller utan vinterhjul eller något annat. Gick att köpa som under transport senast igår. Håll utkik framgent! Kan säga till om jag ser någon igen själv :D
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

C981 skrev:
holden skrev:
Då diffar det säkert på med eller utan vinterhjul eller något annat. Gick att köpa som lagerbil senast igår. Håll utkik framgent! Kan säga till om jag ser någon igen själv :D
Beställde med vinterhjul, inga andra tillval.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

C981 skrev:
Gadiel skrev:
C981 skrev:
frippan skrev:
grå perf.
Snyggt!

Då hade han inte en svart/svart LR utan dragkrok. Men klart det kan upplevas som ett lotteri att pricka rätt spec mot vad som har producerats när man inte har insyn i produktionen!

P pushas, det är tydligt, bland annat genom kortare leveranstider, bland annat genom att det fanns ett tiotal under transport att köpa via hemsidan här om dagen, medan det bara fanns 2 LR och 1 SR.

Vart volymerna ligger är inte samma som vad som pushas. Dem gör vad dem kan nu för att styra kunderna mot tillval och dyrare bilar och dem har bra möjligheter till det nu när alla tillverkare har långa ledtider.

Självklart pushar dem de dyraste när omständigheterna tillåter. 8-)

Vad tror du själv är rationalen att det går snabbare att få om man lägger till något i beställningen? :lol:
Ja men ditt resonemang håller ändå inte riktigt. Har ju sett folk med ”basic specar” som hade leverans i december som fortfarande inte blivit matchade. Men då finns det de som beställt långt senare som redan fått bekräftat om leverans nu inom kort.

Har läst igenom tråden och ser tex de med röda bilar både P, LR och SR ej fått leveransdsdatum ännu.

Där har vi ju verkligen en bil som borde tryckas ut. Bara lacken är ju 24.000 extra där.

Så jag tror mer på slumpen/lotteri.
Men du tror annat.
Så varför inte bara…. Agree to disagree
C981

Inlägg av C981 »

holden skrev:
C981 skrev:
holden skrev:
Då diffar det säkert på med eller utan vinterhjul eller något annat. Gick att köpa som lagerbil senast igår. Håll utkik framgent! Kan säga till om jag ser någon igen själv :D
Och det var inte vinterhjul på den som fanns under transport. Kommer garanterat komma fler sen, håll utkik!
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

C981 skrev:
holden skrev:
C981 skrev:
holden skrev:
Och det var inte vinterhjul på den som fanns under transport. Kommer garanterat komma fler sen, håll utkik!
Vinterhjul lägger man ju till ”efter”beställning så att säga. Det är ju inget som kineserna skickar med.
Tesla på respektive leveransort ordnar ju med detta.
C981

Inlägg av C981 »

Gadiel skrev:
Ja men ditt resonemang håller ändå inte riktigt. Har ju sett folk med ”basic specar” som hade leverans i december som fortfarande inte blivit matchade. Men då finns det de som beställt långt senare som redan fått bekräftat om leverans nu inom kort.

Har läst igenom tråden och ser tex de med röda bilar både P, LR och SR ej fått leveransdsdatum ännu.

Där har vi ju verkligen en bil som borde tryckas ut. Bara lacken är ju 24.000 extra där.

Så jag tror mer på slumpen/lotteri.
Men du tror annat.
Så varför inte bara…. Agree to disagree
Nu var mitt första inlägg en referens främst till de/dem som menar att det var helt omöjligt att få någon Model 3 i Mars oavsett spec vid beställning nu. Men angående lotteriet som vi nu side-trackt på så absolut, agree to disagree.

Röda bilar finns på båtarna och matchas och kommer i Mars dem med. Men dem verkar vara färre, det håller jag med på, jag skulle tro att dem har data som säger att dessa ofta blir stående längre.

Per M skrev:
Vi beställde den 15/1 en T3sr röd med svart interiör och aero hjul.
Hade först leveransdatum i maj men nu har den ändrats till 04 mars - 14 mars.
Dock inget vin men har önskad leverans i slutet på juni.
C981

Inlägg av C981 »

Gadiel skrev:
C981 skrev:
holden skrev:
C981 skrev:
holden skrev:
Vinterhjul lägger man ju till ”efter”beställning så att säga. Det är ju inget som kineserna skickar med.
Tesla på respektive leveransort ordnar ju med detta.
Säker på det? Bilarna leveras ju med dem på under vinterhalvåret, det som är hela grejen med att beställa med vinterhjul. Sommarhjulen ligger i bak i bilen. Men får erkänna att jag inte vet vart i kedjan detta sker. Jag vet dock 100% att ändring av det kan leda till leveransförseningar, då jag frågat min SA om just detta.

Eller du tänker att bilarna skickas med sommarhjul som dem i Trosta sedan monterar av och rengör på plats för att sedan slänga in i bilen? Om du är säker på detta hade jag ringt din SA och frågat varför dem inte löst det då. Det har ju funnits flera svarta LR till salu. Klart dem löser det. Finns flera som fått samtal om bilar som inte ens är som deras spec. :)
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

Tesla på respektive leveransort ordnar ju med detta.[/quote]

Säker på det? Bilarna leveras ju med dem på under vinterhalvåret, det som är hela grejen med att beställa med vinterhjul. Sommarhjulen ligger i bak i bilen. Men får erkänna att jag inte vet vart i kedjan detta sker. Jag vet dock 100% att ändring av det kan leda till leveransförseningar, då jag frågat min SA om just detta.

Eller du tänker att bilarna skickas med sommarhjul som dem i Trosta sedan monterar av och rengör på plats för att sedan slänga in i bilen?[/quote][/quote][/quote]

Ja det är inte första gången jag beställer en Model3 så jag vet åtminstone vad jag uttalar mig om.
Ja det är i Sverige som detta sker med montage osv..

Så självklart skickar ju inte kineserna med vinterdäcken, herregud :lol:
Användarvisningsbild
daz_meatball
Teslaägare

Inlägg av daz_meatball »

Låter extremt udda att dom skulle skickas med vinterhjul på vinterhalvåret !
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model Y LR #teamblue
-25 Model Y LR Juniper #teamblue
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare

Inlägg av ME3 »

Någon som har koll på om 2022 M3 LR kommer med LG eller Panasonic-batterier?
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

daz_meatball skrev:
Ja de skickas inte med vinterdäck. Har aldrig gjort och kommer nog aldrig att göras heller.

Så är det med alla bilar jag köpt innan Tesla också.
Volvo, BMW och MB.
Vinterhjulen monteras på i Sverige.
Senast redigerad av Gadiel, redigerad totalt 1 gånger.
C981

Inlägg av C981 »

Gadiel skrev:
daz_meatball skrev:
Ja de skickas inte med vinterdäck. Har aldrig gjort och kommer nog aldrig att göras heller.

Volvo, BMW och MB.
Stämmer säkert! Jag vet som sagt inte vart i ledet detta sker men vet att bilarna som kommer upp i lager ibland anges om de har vinterhjul eller ej inkluderade. Kanske är dessa refusals bara.

Har även fått höra av SA att om man lägger till vinterhjul efter beställning kan det påverka leveranstiden. Behöver ju inte betyda att däcken skeppas med bilen. Men eventuellt att dem anpassar sina lager efter lagda beställningar. Så då kan dem ju såklart inte matcha någon som beställt med vinterhjul med en bil dem inte kan leverera just med vinterhjul.
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

C981 skrev:
Gadiel skrev:
daz_meatball skrev:

Volvo, BMW och MB.
Stämmer säkert! Jag vet som sagt inte vart i ledet detta sker men vet att bilarna som kommer upp i lager ibland anges om de har vinterhjul eller ej inkluderade. Kanske är dessa refusals bara.

Har även fått höra av SA att om man lägger till vinterhjul efter beställning kan det påverka leveranstiden. Behöver ju inte betyda att däcken skeppas med bilen. Men eventuellt att dem anpassar sina lager efter lagda beställningar. Så då kan dem ju såklart inte matcha någon som beställt med vinterhjul med en bil dem inte kan leverera just med vinterhjul.
Vinterdäcken är ju inget som påverkar matchningen. Det blir bara en senare utleverans i såna fall.
Det som var problemet en period tidigare var att det var brist på BLE sensorer.

Som sagt…. Vinterdäck skickas INTE med från Kina och inte från USA på den tiden man fick sin bil ifrån förut.

Men tråkigt att du ska ha en sådan översittar attityd. Det passar inte riktigt in här.
Var lite ödmjuk istället.
Jag såg vad du skrev innan du tog bort kommentaren.

P.s din teori om att de med dyrare tillval premieras faller ju då även i detta fall då vinterdäcken går på typ 40.000 extra 8-)
C981

Inlägg av C981 »

Gadiel skrev:
C981 skrev:
Gadiel skrev:
daz_meatball skrev:

Volvo, BMW och MB.

Vinterdäcken är ju inget som påverkar matchningen. Det blir bara en senare utleverans i såna fall.
Det som var problemet en period tidigare var att det var brist på BLE sensorer.

Som sagt…. Vinterdäck skickas INTE med från Kina och inte från USA på den tiden man fick sin bil ifrån förut.

Men tråkigt att du ska ha en sådan översittar attityd. Det passar inte riktigt in här.
Var lite ödmjuk istället.

P.s din teori om att de med dyrare tillval premieras faller ju då även i detta fall då vinterdäcken går på typ 40.000 extra 8-)
Säger bara vad min SA sagt! Samt såklart det faktum att en svart LR utan vinterhjul bevisligen inte matchades med en svart LR med vinterhjul. Då den förstnämnda låg uppe på hemsidan i ca 2 dygn. Tror inte heller det beror på "lotteri" för då hade det funnits många fler än bara något exemplar här och där.

Jag är ödmjuk inför det faktum att jag inte vet exakt hur processen går till. Därav mina öppna frågor om det. Men ha i åtanke att diskussionen hade sin början i att jag påstod att det fortfarande går att få tag på en Model 3 i Mars om man är någorlunda open minded med sin config. Och det kan du väl ändå hålla med om? :)

Många här inne sprider massa osanningar om att det är omöjligt att köpa bilar och jag tycker det är synd, då jag vet att det inte är sant, och därför hellre hjälper andra medlemmar här att fåt tag på en bil. Helst redan i vår! 8-)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag skall hämta min Model Y nästa fredag. Idag fick jag ett mejl från Tesla:
"Jag vill bara dubbelkolla vill ni ha vinterdäck? Just nu ligger ordern utan."
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
C981

Inlägg av C981 »

mikebike skrev:
Schysst!

Hoppas man tvärt om kan avbeställa utan krångel också då. Slipper gärna mina om vädret tillåter :lol:
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

mikebike skrev:
Det beror på vad vi kan hitta på för trevligheter på priset :lol:
Vill ni tjäna 20.000:- eller bli utan 29.000 :lol:
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

C981 skrev:
mikebike skrev:
Schysst!

Hoppas man tvärt om kan avbeställa utan krångel också då. Slipper gärna mina om vädret tillåter :lol:
Ja du vill framstå som att du vet allt trots att du inte ens äger en Model3 och inte har varit med om beställningsprocessen.
Men tanken är ju god av dig… att du vill hjälpa andra.

Men yra inte på om tex vinterdäck m.m då du har fel. Blir så jäkla tråkigt då.

Sedan så om man går in på Teslas hemsida och kollar lev.datum så är det ju dessa man får utgå ifrån.

Jag måste dock medge att det är fantastiskt att du lyckas hitta ”bilar under transport”.
Jag är inne på hemsidan flera ggr per dag och det enda jag såg igår var en bil i Seattle.

Men nu lägger jag ner min diskussion med dig, för du kommer alltid att försöka ha rätt.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Gadiel skrev:
C981 skrev:
mikebike skrev:
Schysst!

Ja du vill framstå som att du vet allt trots att du inte ens äger en Model3 och inte har varit med om beställningsprocessen.
Men tanken är ju god av dig… att du vill hjälpa andra.

Men yra inte på om tex vinterdäck m.m då du har fel. Blir så jäkla tråkigt då.

Sedan så om man går in på Teslas hemsida och kollar lev.datum så är det ju dessa man får utgå ifrån.

Jag måste dock medge att det är fantastiskt att du lyckas hitta ”bilar under transport”.
Jag är inne på hemsidan flera ggr per dag och det enda jag såg igår var en bil i Seattle.

Men nu lägger jag ner min diskussion med dig, för du kommer alltid att försöka ha rätt.
Fanns en hel drös med bilar för någon dag sen såg jag, nån svart LR , två tre svarta P såg jag också
Så visst dyker det upp
Skriv svar