Får sälja min innan dig.mati skrev:Hehe, just det. Jag tror att Ioniq 5 kommer ha högt andrahandsvärde, precis fram till den dagen jag ska sälja min. Jag är säker på att Jundai kommer ändra nånting som gör att gamla bilar blir mer eller mindre värdelösa över natt. Typ, batteriförvärmning och OTA kommer bara för nya årsmodeller, eller nåt sånt. Been there.Bjelke skrev:Ja va fan, det har jag ju ”lovat” Mati så….Macki skrev:Skulle jag krita på så är man väl bunden tänker jag? Verkar som att det kommer massa bilar i slutet på juli med leverans i augusti men de allra flesta är sålda eller säljs rätt omgående. Tror dom kommer ligga ganska högt begagnade och då kan man lika gärna beställa en ny, bra rabatt fortfarande på de bilarna.![]()
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Någon som sitter på original 19” gärna oanvända som skulle vilja byta mot oanvända original 20”? Och nån liten peng emellan?
Har en bil som jag kan köpa med leverans i april fast då med 20” och behöver verkligen inte det.
Har en bil som jag kan köpa med leverans i april fast då med 20” och behöver verkligen inte det.
Har lite använda 19-tummare men absolut inga skador, har lekt med tanken på pimpa bilen lite , vad bjuder du?Macki skrev:Någon som sitter på original 19” gärna oanvända som skulle vilja byta mot oanvända original 20”? Och nån liten peng emellan?
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Cyber Grey
Har lite använda 19-tummare men absolut inga skador, har lekt med tanken på pimpa bilen lite , vad bjuder du?Macki skrev:Någon som sitter på original 19” gärna oanvända som skulle vilja byta mot oanvända original 20”? Och nån liten peng emellan?
Cyber Grey
Cyber Grey
Hur många mil tror du att du kört på däcken? Tänker iom de rullat lite och 20” kostar 7900:- nya så säg 5000:- + till mig då.
Jag ska inte sälja min såvida inte någon vill ge mig ett riktigt bra pris. Men jag vet å andra sidan inte vad jag skulle vilja ha istället, det finns liksom ingenting som är intressant för mig just nu. Det är mao inte aktuellt.Walker skrev:Får sälja min innan dig.mati skrev:Hehe, just det. Jag tror att Ioniq 5 kommer ha högt andrahandsvärde, precis fram till den dagen jag ska sälja min. Jag är säker på att Jundai kommer ändra nånting som gör att gamla bilar blir mer eller mindre värdelösa över natt. Typ, batteriförvärmning och OTA kommer bara för nya årsmodeller, eller nåt sånt. Been there.Bjelke skrev:Ja va fan, det har jag ju ”lovat” Mati så….Macki skrev:Skulle jag krita på så är man väl bunden tänker jag? Verkar som att det kommer massa bilar i slutet på juli med leverans i augusti men de allra flesta är sålda eller säljs rätt omgående. Tror dom kommer ligga ganska högt begagnade och då kan man lika gärna beställa en ny, bra rabatt fortfarande på de bilarna.![]()
Men om jag fortsätter som hittills så kommer den knappt ha använts, dvs den dagen jag bestämmer mig för att sälja den. Av alla bilar jag haft kommer den bli den bil som gått lägst antal mil.
Fast man vet aldrig, mina behov kanske ändras igen, vad vet jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Macki skrev:Hur många mil tror du att du kört på däcken? Tänker iom de rullat lite och 20” kostar 7900:- nya så säg 5000:- + till mig då.
Jaha, trodde du ville lägga mellanskillnaden lol, då är jag inte intresserad.
Cyber Grey
Cyber Grey
Nån frågor till er som jag ljus inredning, hur mycket svårare är det att hålla efter den? Eller behandlar man den när den är ny så är det lättare att hålla rent? Har två barn 5 och 7år.
Bilen jag är intresserad av har även den gröna instrumenteringen, tycker det ser snyggt ut på bilderna men är det nån som har sett den i verkligheten?
Bilen jag är intresserad av har även den gröna instrumenteringen, tycker det ser snyggt ut på bilderna men är det nån som har sett den i verkligheten?
Gröna instrumenteringen? Menar du färgen på högtalare och dörrar? Man kan ändra till valfri färg.Macki skrev:Nån frågor till er som jag ljus inredning, hur mycket svårare är det att hålla efter den? Eller behandlar man den när den är ny så är det lättare att hålla rent? Har två barn 5 och 7år.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nä instrumentpanelen är i en kulör vid namn dark teal.
Exakt så här ser den ut
https://www.google.se/search?q=dark+tea ... wgA_hCO7yM
Exakt så här ser den ut
Aha, det har jag inte sett förr.Macki skrev:Nä instrumentpanelen är i en kulör vid namn dark teal.
Exakt så här ser den ut
Model 3-24/Polestar 3-24
Tycker den ser snygg ut på bild men hade varit kul och få lite input från nån som sett den irl, och med vit lack, tror den är skit snygg. Awd
Jag har den interiören i min bil. Färgkombon låter tokig, men den är riktigt snygg. Den gröna panelen är mer grå med grön ton. Det som ger extra karaktär är den röda sömmen på de beiga skinnstolarna. Skinnet vid "handtaget" blir lättast smutsigt, men är lätt att torka ren.Macki skrev:Nån frågor till er som jag ljus inredning, hur mycket svårare är det att hålla efter den? Eller behandlar man den när den är ny så är det lättare att hålla rent? Har två barn 5 och 7år.
Det är den snyggaste av dessa tre som finns att välja mellan. Har den gröna/ljusa inredningen beställd till min kommande AWD. Har svart i min nuvarande RWD som jag inte fick konfigurera själv.Macki skrev:Tycker den ser snygg ut på bild men hade varit kul och få lite input från nån som sett den irl, och med vit lack, tror den är skit snygg. Awd
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
https://alltomelbil.se/hyundai-ioniq-5- ... unktioner/
Tror vi att förkonditionering kommer till oss befintliga ägare?
Gissar på det, ja. Det borde bara vara en ganska simpel programvaruuppdatering (borde inte vara beroende på någon hårdvara).Skabb1 skrev:https://alltomelbil.se/hyundai-ioniq-5- ... unktioner/

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fast de får det att låta som det har nånting med nya batteriet att göra. Det är garanterat som du säger, det är bara mjukvara egentligen, men vi vet ju hur gammel-tillverkarna fungerar. Nya features får man inte på en gammal bil. Och det är alltid enkelt att skylla på hårdvaran.martinot skrev:Gissar på det, ja. Det borde bara vara en ganska simpel programvaruuppdatering (borde inte vara beroende på någon hårdvara).Skabb1 skrev:https://alltomelbil.se/hyundai-ioniq-5- ... unktioner/
Jag utgår ifrån att förkonditionering inte kommer för befintliga bilar. Jag skulle bli uppriktigt förvånad om så skulle vara fallet. Själv struntar jag i det helt fullständigt, det påverkar inte mig på något sätt. Men jag förstår ju att man vill ha detta när man köpt Ioniq 5 just på grund av den påstått höga laddhastigheten. I praktiken laddar ju bilen inte ens hälften så snabbt så som det ser ut idag.
det är inte så det framställs i media och i Norge väntar en shit storm en masse om det inte fixas på befintliga bilar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Så kan det vara ja. Men lite läskigt känns det. Hyundai kan ju välja att bara släppa det till nästa generation. Dock så har ju iaf Hyundai Norge sagt att det kommer.martinot skrev:Gissar på det, ja. Det borde bara vara en ganska simpel programvaruuppdatering (borde inte vara beroende på någon hårdvara).Skabb1 skrev:https://alltomelbil.se/hyundai-ioniq-5- ... unktioner/
Och här verkar Hyundais tyska chef lova ett och annat:
https://www.elektroauto-news.net/2022/j ... gen-keller
After very positive reports in the press, criticism of the charging capacity increased during the cold season. The author also felt the same way at around 6 degrees Celsius that, despite battery heating, a maximum of 64 percent of the promised charging capacity of 220 kW was achieved in multiple quick charging attempts. "We'll bring an update on this in the coming weeks ," promises Keller. The developers in Korea quickly reach the customer feedback loop. Hopefully they will correct the loading plan at the same time. After planning a route in the Ioniq 5, the system suggests the nearest fast charger to the driver. But those who start with a full battery want to know where they can charge in 200 to 300 kilometers.
Ioniq 5 FE AWD
Intressant!HelectriC skrev:det är inte så det framställs i media och i Norge väntar en shit storm en masse om det inte fixas på befintliga bilar.
Hoppas stormen når oss också. Sen har ju svenska agenten lite konstiga saker på sitt samvete. Bla detta med 20" däck.
Edit:
Kan tillägga att mina paddlar fortfarande inte funkar. Krävs en uppdatering och ÅF har lagt en "ticker". Men lite surt på en ny bil.
Om inget annat så blir det ju extremt dålig PR. Hyundai har ju skrutit nåt så in i bänken med laddhastigheten, det skulle ju vara bilens USP liksom. Om nu Hyundai helt plötsligt säger att det inte gäller för redan sålda bilar så tror jag inte att pressen kommer vara nådig. Det finns ju garanterat många som har köpt en Ioniq 5 just på grund av laddhastigheten. Men i länder som Sverige och Norge innebär det i praktiken att batteriet aldrig kan laddas så snabbt som bilen marknadsförs med. Det är ju falsk marknadsföring. Jag tror inte att Hyundai kan komma undan med att säga att framtida modeller klarar den utlovade laddhastigheten, medan existerande bilar tyvärr har sålts med en lögn.HelectriC skrev:det är inte så det framställs i media och i Norge väntar en shit storm en masse om det inte fixas på befintliga bilar.
Konstigt då att Hyundai Sverige PR-chefen säger att det ska komma?Fnorrr skrev:Verkar inte som att det kommer till befintliga
Batteriet går också att förvärma innan bilen anländer till en laddstolpe. Det ger snabbare laddning, och är något som också ska införas på befintliga Ioniq 5, bekräftar Tobias Joelsson, pr-chef på Hyundai i Sverige.
– Batterikonditionering med förvärmning är något som kommer göras tillgängligt för både befintliga och nya Ioniq 5. Funktionen inkluderas i en mjukvaruuppdatering inom kort, säger han.
https://www.vibilagare.se/nyheter/hyund ... mc8c_-fU1Y
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Då håller vi tummarna för det
att man aldrig kan lite på vad kundtjänst säger...

Frågan är ju när uppdateringen kommer mig och min bil här utanför till livs.
Är det vid nästa service i slutet av året? För just nu finns det väl ingen metod för att skicka ut den trådlöst?
Är det vid nästa service i slutet av året? För just nu finns det väl ingen metod för att skicka ut den trådlöst?