Degradering? Nej, kalibrera...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
krillokrokodil
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2020 15:18
Ort: Härryda kommun

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av krillokrokodil »

Legato skrev:
loftux: Du kör inte Tibber förresten? Det verkar som Tibber håller bilen vaken konstant...

Visste inte det och tråkigt för det är en smidig funktion annars, men nu måste den tas bort.
Har uppmärksammat Tibber på problemet, de säger så här :

Vi er klar over at tilkoblingen vår til Tesla fører til at vi vekker bilen mer enn det som burde være nødvendig når smartlading er aktivert. Det jobbes med en oppfriskning av smartlading generelt, og hvor problemet med oppvekking av Tesla er blant de sakene vi ønsker å få løst.
Forhåpentligvis vil vi da få sjekket først om bilen er våken eller ikke. Om bilen sover og vi ikke skal gjøre annet enn å hente status, så ønsker vi da kun å hente forrige oppdatering fra Tesla som bilen sendte. En slik løsning vil da kunne fjerne vampiredrain og uønskede oppvåkninger nesten helt.

Jag frågar när man tror det kan vara klart :

Oppstarten er nå i høst, og det involverer en ganske stor omskrivning av smartlading i sin helhet som også, blant annet, vil føre til bedre funksjonalitet i appen for de som både har bil og Easee lader tilknyttet. Jeg har dessverre ikke fått noe anslag om hvor lang tid det vil ta, men vil anta at det først vil være klart på nyåret.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av Legato »

Bra att de agerar!

Jag behåller Tibber av andra skäl ändå, men vore trevligt om man kan börja använda Tesla integrationen igen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av frippan »

Testade att köra som det tipsades om i denna tråd.
Kurvan är på väg åt rätt håll i alla fall.
degardering.jpg
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av Legato »

frippan skrev:
Testade att köra som det tipsades om i denna tråd.
Kurvan är på väg åt rätt håll i alla fall.
Bra där!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av ChristerSjo »

Har liknande problem har börjat att inte ladda bilen hela tiden, men har precis börjat.

Skärmklipp.JPG
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av ducce916 »

ChristerSjo skrev:
Har liknande problem har börjat att inte ladda bilen hela tiden, men har precis börjat.

Skärmklipp.JPG
Hur får man fram diagrammet?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av frippan »

ducce916 skrev:
ChristerSjo skrev:
Har liknande problem har börjat att inte ladda bilen hela tiden, men har precis börjat.

Skärmklipp.JPG
Hur får man fram diagrammet?
Det är från teslafi.com kräver att man har ett konto där som loggar allt.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av kanylbullen »

Jag tycker jag har lite mindre räckvidd än jag minns att jag hade för två år sedan. Jag har en X 75D som gått 6000 mil. Enligt ABRP har jag en batteridegradering på 7.6%, kan det fixas med kalibrering?Bild
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av Legato »

kanylbullen skrev:
Jag tycker jag har lite mindre räckvidd än jag minns att jag hade för två år sedan. Jag har en X 75D som gått 6000 mil. Enligt ABRP har jag en batteridegradering på 7.6%, kan det fixas med kalibrering?Bild
Är omöjligt att svara "ja" eller "nej" på. Gör du det som beskrivs här regelbundet så är det antagligen din "verkliga" degradering. Drygt 7% efter 6000 mil är lite högt, men absolut inte extremt.

Gör du inte det som beskrivs så är det ju bara att börja... Efter någon månad märker du om du får tillbaka några km eller ej.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av perre »

Vilka appar är det som håller bilen vaken?

I början av tråden talas det om
Tibber.
och
Sentry Mode

Är det någon som vet hur det är med
Stats?
Tesla Plus?
Watch for Tesla?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av Tellus »

perre skrev:
Vilka appar är det som håller bilen vaken?

I början av tråden talas det om
Tibber.
och
Sentry Mode

Är det någon som vet hur det är med
Stats?
Tesla Plus?
Watch for Tesla?
I Watch for Tesla kan man välja om appen ska få väcka bilen eller bara kolla om den är vaken och hämta info, med inställbart intervall. Detta gäller uppdatering av info på urtavlan. Startar du appen i klockan så väcks bilen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av frippan »

Nu har jag kommit upp i snittet av alla bilar :)
batterikurva.png
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av pejvic »

Bumpar en intressant tråd.
Många nya ägare i år med sladden i för jämnan.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3980
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av AAKEE »

[quote="[JM]
Edit:
Laddar bilen 2ggr i veckan till mellan 70 och 90÷
Använder sällan sentry.
Model X som enl länken bara ska behöva sova 20min för en avläsning.
Tvingar bilen sova med hjälp av teslafi.[/quote]

Man måste skilja på ”sann räckvidd” och det som visas vid batterisymbolen.
Sann räckvidd(=batteriets riktiga kapacitet) påverkas inte positivt av alla försök att få upp räckvidden via BMS-kalibreringar.

Batteriets kapacitet sjunker med tiden och har man hög SOC under lång tid sliter det på batteriets kapacitet.
Att ladda till 70-90% två ggr i veckan är inte en av de bättre lösningarna för att hålla nere degraderingen. Den lösningen bör man bara använda om man saknar egen laddmöjlighet och ”tvingas” till det.

”BMS-kalibrering” sker genom att bilen sover och batteriets kontaktorer kopplar ut batteriet från systemet och batteriet får vila och återta sin riktiga vilospänning. Det tar sannolikt mer än 20 min att få en bra avläsning av vilospänningen.
Men den enda vinsten är att det visas fler km vid batterisymbolen. Bilen går inte köra längre ändå.

Det är troligt att BMS i de flesta fall är relativt korrekt, och att ”kalibreringar” egentligen inte behövs. Man bör dock se till att bilen får sova.

Om man vill hålla nere den riktiga degraderingen bör man ladda ofta, och använda så låg SOC man kan( dvs ladda hellre till 50% än 70-90%). Batteriet har ingen undre gräns där det mår dåligt. Planerar man laddningen så den sker innan avfärd står batteriet med lägre SOC över natten minskar man degraderingen. Detta gäller speciellt om man måste ladda till hög SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
PEHO
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 jan 2020 12:13

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av PEHO »

Hur ska man tolka batteriets hälsa om man inte kan ladda till 100% utan bilen slutar ladda på 97%?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Degradering? Nej, kalibrera...

Inlägg av Legato »

PEHO skrev:
Hur ska man tolka batteriets hälsa om man inte kan ladda till 100% utan bilen slutar ladda på 97%?
Brukar inte ha något med batterihälsa att göra utan också just en dåligt kalibrerad BMS. Följ tipsen i tråden så löser det sig förhoppningsvis efter några veckor.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar