Tror inte ”facelift” E-tron kommer förens nästa år.
Nej, det är svårt att veta. ÅF hade tydligen fått info, och om jag kommer ihåg rätt så skulle den komma i sista kvartalet i år, och Q6 e-tron var försenad till början av 2023.
Men att ÅF har den i hallen, att den går att beställa samt att den har premiär är ju helt olika saker på olika tidpunkter
så det är svårt att veta vad som är vad och exakt vad som avses med "att den skall komma"
Men om premiären eller säljstarten är efter sommaren så kommer man nog inte kunna få en i år.
Fast det är ju därför det är så intressant med hur länge nuvarnde kampanj på e-tron pågår, det kan ju vara en indikation på något.
Nuvarande e-tron blir ju svår att sälja ( eller behöver bli rejält billig) är man visat facelift.
Nja Audi brukar ha kampanjer vid december som går fram till mars, inget ovanligt och händer varje år. Så det indikerar ingenting.
Jag misstänker som sagt att man kommer kunna beställa till slutet av året men leverans Q2 2023 om ens det.
Det flesta biltillverkare pratar ju extremt luddigt om allt. Ta bara Fisker Ocean, skall kunna beställa i slutet av året och överallt skriver man 60+ mil. Men det som troligtvis kommer hända är att Fiske Ocean går att beställa i slutet av året men enbart med kortare räckvidd. PR trick för att få alla att vänta och vänta och vänta och vänta och tro att något bättre är på gång. Alla leverantörer gör ju samma sak, snackar om mycket mil men få levererar. Förutom Tesla då även fast det strypt både model S och model X så levererar det ju MY och M3.
Mätte upp mitt batteri häromdagen. Tyckte nämligen inte att den stämde överens med förbrukningen. Körde ner till 5%. Laddade upp till 100%. Fick i 90kWh
, jag har 9% laddförluster på laddaren hemma. Så 82kWh/95=0.862kWh per %.
Glädjande var att jag inte har någon nämnvärd batteridegradering.
Mindre roligt var att den tog sjukt mycket ström när jag åkte hem i -25grader. Den tog 3.3 kWh/mil i lugn körning utför hem.
Visade 2.7 i färddatorn.
Mätte upp mitt batteri häromdagen. Tyckte nämligen inte att den stämde överens med förbrukningen. Körde ner till 5%. Laddade upp till 100%. Fick i 90kWh
, jag har 9% laddförluster på laddaren hemma. Så 82kWh/95=0.862kWh per %.
Glädjande var att jag inte har någon nämnvärd batteridegradering.
Mindre roligt var att den tog sjukt mycket ström när jag åkte hem i -25grader. Den tog 3.3 kWh/mil i lugn körning utför hem.
Visade 2.7 i färddatorn.
Låter ju som att batteriet är som nytt, du har uppdaterat din väl?
Nytt förbrukningsrekord (negativa änden) för mig i fredags em till landet. Satte farthållaren på 120 i hård motvind och ösregn samt 4-5 grader. Slutade på drygt 3.2 ned till Nyköping. Vägen hem i solsken, samma temp och medvind gav 2.3. Galna skillnader som kan uppstå egentligen.
Jag hoppade på kampanjen och ska hämta min E-tron 55 på torsdag.
Kommer från en M3LR 2019 och 7100mil trevliga mil.
Oroar mig lite för förbrukningen nu när jag står utanför SuC samt kommande värdefall, får se hur länge jag behåller denna.
Men ser fram emot mycket också.
Jag hoppade på kampanjen och ska hämta min E-tron 55 på torsdag.
Kommer från en M3LR 2019 och 7100mil trevliga mil.
Oroar mig lite för förbrukningen nu när jag står utanför SuC samt kommande värdefall, får se hur länge jag behåller denna.
Men ser fram emot mycket också.
Jag fick en känsla av att de vill rensa bort lagerbilar inför den nya versionen. Det här såg jag när jag sökte runt efter en ersättare.
På radio och på Audis hemsida pratar/skriver de om detta.
Nu tog jag detta privat för mitt egna företag är för kasst
Jag fick en känsla av att de vill rensa bort lagerbilar inför den nya versionen. Det här såg jag när jag sökte runt efter en ersättare.
På radio och på Audis hemsida pratar/skriver de om detta.
Nu tog jag detta privat för mitt egna företag är för kasst
Jag tog en rätt välutrustad Proline Advance.
Jag vill nog påstå att det varit "kampanj" på e-tron i princip konstant, möjligen undantaget när den var helt ny.
Men med de rabatterade priserna så är den i mina ögon riktigt prisvärd! Grattis till nya bilen!
Blev för övrigt förvånad med företagsleasingen att de betalade ut 70k miljöbonus direkt till bolagets konto i veckan. Aldrig varit med om det förut, det brukar ju justeras på fakturor och/eller restvärde.
Jag fick en känsla av att de vill rensa bort lagerbilar inför den nya versionen. Det här såg jag när jag sökte runt efter en ersättare.
På radio och på Audis hemsida pratar/skriver de om detta.
Nu tog jag detta privat för mitt egna företag är för kasst
Jag tog en rätt välutrustad Proline Advance.
Jag vill nog påstå att det varit "kampanj" på e-tron i princip konstant, möjligen undantaget när den var helt ny.
Men med de rabatterade priserna så är den i mina ögon riktigt prisvärd! Grattis till nya bilen!
Blev för övrigt förvånad med företagsleasingen att de betalade ut 70k miljöbonus direkt till bolagets konto i veckan. Aldrig varit med om det förut, det brukar ju justeras på fakturor och/eller restvärde.
Har du 12 månaders leasing?
Vid 12 månader så betalas beloppet ut till dig, över 12 månader till leasingbolaget (enl Audi)
Jag fick en känsla av att de vill rensa bort lagerbilar inför den nya versionen. Det här såg jag när jag sökte runt efter en ersättare.
På radio och på Audis hemsida pratar/skriver de om detta.
Nu tog jag detta privat för mitt egna företag är för kasst
Jag tog en rätt välutrustad Proline Advance.
Jag vill nog påstå att det varit "kampanj" på e-tron i princip konstant, möjligen undantaget när den var helt ny.
Men med de rabatterade priserna så är den i mina ögon riktigt prisvärd! Grattis till nya bilen!
Blev för övrigt förvånad med företagsleasingen att de betalade ut 70k miljöbonus direkt till bolagets konto i veckan. Aldrig varit med om det förut, det brukar ju justeras på fakturor och/eller restvärde.
Har du 12 månaders leasing?
Vid 12 månader så betalas beloppet ut till dig, över 12 månader till leasingbolaget (enl Audi)
Nope 24 månaders. De betalar till leasingbolaget, men leasingbolaget betalade i sin tur ut summan direkt till kontot. På alla mina andra bilar har man fått bonusen i form av reducerad månadskostnad och/eller minskat restvärde istället.
Jag fick en känsla av att de vill rensa bort lagerbilar inför den nya versionen. Det här såg jag när jag sökte runt efter en ersättare.
På radio och på Audis hemsida pratar/skriver de om detta.
Nu tog jag detta privat för mitt egna företag är för kasst
Jag tog en rätt välutrustad Proline Advance.
Jag vill nog påstå att det varit "kampanj" på e-tron i princip konstant, möjligen undantaget när den var helt ny.
Men med de rabatterade priserna så är den i mina ögon riktigt prisvärd! Grattis till nya bilen!
Blev för övrigt förvånad med företagsleasingen att de betalade ut 70k miljöbonus direkt till bolagets konto i veckan. Aldrig varit med om det förut, det brukar ju justeras på fakturor och/eller restvärde.
Har du 12 månaders leasing?
Vid 12 månader så betalas beloppet ut till dig, över 12 månader till leasingbolaget (enl Audi)
Nope 24 månaders. De betalar till leasingbolaget, men leasingbolaget betalade i sin tur ut summan direkt till kontot. På alla mina andra bilar har man fått bonusen i form av reducerad månadskostnad och/eller minskat restvärde istället.
Intressant, själv har man fått det utsmetat ihopkladdat med förändrade förmånsvärden de senaste åren så jag vet knappt effekten av bonusen.
Såg för övrigt på tyskt forum att ngn hade fått besked av sin handlare att förbeställningar på facelift e-tron skulle öppma mars/april med leverans slutet av -22. Tror det när jag ser det men skulle förklara kampanjerna nu.
Jag fick en känsla av att de vill rensa bort lagerbilar inför den nya versionen. Det här såg jag när jag sökte runt efter en ersättare.
På radio och på Audis hemsida pratar/skriver de om detta.
Nu tog jag detta privat för mitt egna företag är för kasst
Jag tog en rätt välutrustad Proline Advance.
Jag vill nog påstå att det varit "kampanj" på e-tron i princip konstant, möjligen undantaget när den var helt ny.
Men med de rabatterade priserna så är den i mina ögon riktigt prisvärd! Grattis till nya bilen!
Blev för övrigt förvånad med företagsleasingen att de betalade ut 70k miljöbonus direkt till bolagets konto i veckan. Aldrig varit med om det förut, det brukar ju justeras på fakturor och/eller restvärde.
Har du 12 månaders leasing?
Vid 12 månader så betalas beloppet ut till dig, över 12 månader till leasingbolaget (enl Audi)
Nope 24 månaders. De betalar till leasingbolaget, men leasingbolaget betalade i sin tur ut summan direkt till kontot. På alla mina andra bilar har man fått bonusen i form av reducerad månadskostnad och/eller minskat restvärde istället.
Intressant, själv har man fått det utsmetat ihopkladdat med förändrade förmånsvärden de senaste åren så jag vet knappt effekten av bonusen.
Såg för övrigt på tyskt forum att ngn hade fått besked av sin handlare att förbeställningar på facelift e-tron skulle öppma mars/april med leverans slutet av -22. Tror det när jag ser det men skulle förklara kampanjerna nu.
Har du haft Audi Finans eller annan finansiering?
Med mina tidigare bilar har de reducerat månadskostnaden korrekt, men på Hondan (med Santander) trodde jag först de försökte blåsa mig, men visade sig att de minskat restvärdet. Dock rätt fult eftersom de ju tjänar ränta på pengarna.
Har finansiering via SEB och sdan administration av annan firma som så att säga servar företaget jag jobbar på. De sa bara att man skulle hålla utkik på det konto man har hos dem och säga till när det uppstod stort positivt saldo pga bonusen. Så är gjort och visst har jag fått justering men nu efter 30 mån minns jag knappt hur stor effekt det gav. Har ju finansiell leasing så mest intressant är vad restvärdet blir i höst. Pengar över kan man knuffa in brutto i ny bil som första förhöjd.
Såg för övrigt på tyskt forum att ngn hade fått besked av sin handlare att förbeställningar på facelift e-tron skulle öppma mars/april med leverans slutet av -22. Tror det när jag ser det men skulle förklara kampanjerna nu.
jag är också skeptisk till leverans innan 23. Q4 har ju ofantlig lång leveranstid så varför skulle E-tron kunna skjuta ut lättare.
Grattis till ett bra köp, jag är sugen själv på att byta men väntar nog Facelift så får åka min 50 ett år till.
Jag fick en känsla av att de vill rensa bort lagerbilar inför den nya versionen. Det här såg jag när jag sökte runt efter en ersättare.
På radio och på Audis hemsida pratar/skriver de om detta.
Nu tog jag detta privat för mitt egna företag är för kasst
Jag tog en rätt välutrustad Proline Advance.
Jag vill nog påstå att det varit "kampanj" på e-tron i princip konstant, möjligen undantaget när den var helt ny.
Men med de rabatterade priserna så är den i mina ögon riktigt prisvärd! Grattis till nya bilen!
Blev för övrigt förvånad med företagsleasingen att de betalade ut 70k miljöbonus direkt till bolagets konto i veckan. Aldrig varit med om det förut, det brukar ju justeras på fakturor och/eller restvärde.
Har du 12 månaders leasing?
Vid 12 månader så betalas beloppet ut till dig, över 12 månader till leasingbolaget (enl Audi)
Nope 24 månaders. De betalar till leasingbolaget, men leasingbolaget betalade i sin tur ut summan direkt till kontot. På alla mina andra bilar har man fått bonusen i form av reducerad månadskostnad och/eller minskat restvärde istället.
Jag vill minnas att reglerna säger att bidraget inte får ”skickas vidare” på det sättet, men det kan ju ha ändrats
också förstås
Jag fick en känsla av att de vill rensa bort lagerbilar inför den nya versionen. Det här såg jag när jag sökte runt efter en ersättare.
På radio och på Audis hemsida pratar/skriver de om detta.
Nu tog jag detta privat för mitt egna företag är för kasst
Jag tog en rätt välutrustad Proline Advance.
Jag vill nog påstå att det varit "kampanj" på e-tron i princip konstant, möjligen undantaget när den var helt ny.
Men med de rabatterade priserna så är den i mina ögon riktigt prisvärd! Grattis till nya bilen!
Blev för övrigt förvånad med företagsleasingen att de betalade ut 70k miljöbonus direkt till bolagets konto i veckan. Aldrig varit med om det förut, det brukar ju justeras på fakturor och/eller restvärde.
Har du 12 månaders leasing?
Vid 12 månader så betalas beloppet ut till dig, över 12 månader till leasingbolaget (enl Audi)
Nope 24 månaders. De betalar till leasingbolaget, men leasingbolaget betalade i sin tur ut summan direkt till kontot. På alla mina andra bilar har man fått bonusen i form av reducerad månadskostnad och/eller minskat restvärde istället.
Jag vill minnas att reglerna säger att bidraget inte får ”skickas vidare” på det sättet, men det kan ju ha ändrats
också förstås
Ingen aning, men vore rätt sjukt om Volkswagen Finans inte har koll på det. Antar de har mest erfarenhet av alla efter DNB?
Såg för övrigt på tyskt forum att ngn hade fått besked av sin handlare att förbeställningar på facelift e-tron skulle öppma mars/april med leverans slutet av -22. Tror det när jag ser det men skulle förklara kampanjerna nu.
jag är också skeptisk till leverans innan 23. Q4 har ju ofantlig lång leveranstid så varför skulle E-tron kunna skjuta ut lättare.
Grattis till ett bra köp, jag är sugen själv på att byta men väntar nog Facelift så får åka min 50 ett år till.
Etron byggs i Bryssel och Q4 delar lina med resten av MEB bilarna i Zwickau så antar att kapacitet (och större marginal?) på etron gör att de prioriterar den. Min gissning iaf.
Min säljare var helt övertygad att de kunde leverera etron före halvårsskiftet och den ev hotande ändringen av taket för bonusen.
Såg för övrigt på tyskt forum att ngn hade fått besked av sin handlare att förbeställningar på facelift e-tron skulle öppma mars/april med leverans slutet av -22. Tror det när jag ser det men skulle förklara kampanjerna nu.
jag är också skeptisk till leverans innan 23. Q4 har ju ofantlig lång leveranstid så varför skulle E-tron kunna skjuta ut lättare.
Grattis till ett bra köp, jag är sugen själv på att byta men väntar nog Facelift så får åka min 50 ett år till.
Etron byggs i Bryssel och Q4 delar lina med resten av MEB bilarna i Zwickau så antar att kapacitet (och större marginal?) på etron gör att de prioriterar den. Min gissning iaf.
Min säljare var helt övertygad att de kunde leverera etron före halvårsskiftet och den ev hotande ändringen av taket för bonusen.
ja att E-tron levereras nu med kort lev-tid tvekar jag inte en sekund på. Det som kanske var lite otydligt i mitt inlägg var att jag menade facelift-Etron. Den tror jag inte på leverans innan 23. Vissa pratar ju redan till hösten men det tror jag bestämt nej på.
Beställer man en E-tron idag så skulle jag tippa ca 10 veckor tills leverans.
Såg för övrigt på tyskt forum att ngn hade fått besked av sin handlare att förbeställningar på facelift e-tron skulle öppma mars/april med leverans slutet av -22. Tror det när jag ser det men skulle förklara kampanjerna nu.
jag är också skeptisk till leverans innan 23. Q4 har ju ofantlig lång leveranstid så varför skulle E-tron kunna skjuta ut lättare.
Grattis till ett bra köp, jag är sugen själv på att byta men väntar nog Facelift så får åka min 50 ett år till.
Etron byggs i Bryssel och Q4 delar lina med resten av MEB bilarna i Zwickau så antar att kapacitet (och större marginal?) på etron gör att de prioriterar den. Min gissning iaf.
Min säljare var helt övertygad att de kunde leverera etron före halvårsskiftet och den ev hotande ändringen av taket för bonusen.
ja att E-tron levereras nu med kort lev-tid tvekar jag inte en sekund på. Det som kanske var lite otydligt i mitt inlägg var att jag menade facelift-Etron. Den tror jag inte på leverans innan 23. Vissa pratar ju redan till hösten men det tror jag bestämt nej på.
Beställer man en E-tron idag så skulle jag tippa ca 10 veckor tills leverans.
Det är jag med på men jag tänker att även facelift kommer att byggas i Bryssel, så då beror det ju helt på hur dom tänker kring cut-over och hur dom prioriterar facelift kontra andra modeller om det finns supply chain begränsningar. Så summa summarum har jag ingen aning
En liten uppdatering från senaste fjällresan, sthlm-trysil. Fullastad bil med 4 personer och takbox. Resan gick via Västerås, Ludvika och Rörbäcksnäs. Ett stopp i Ludvika för laddning, total sträcka 47 mil. Förbrukning upp låg mellan 2.8 och 2.5. Högre siffran med största delen 110-120 km/h. På vägen hem kom jag till ludvika på 2.1 i förbrukning. En del utför förstås men ändå riktigt bra får jag säga. Lite effektivare har bilen blivit får man säga. Takbox har marginell påverkan i 80-90 men påverkar en hel del i 110-120.
Låta bilen ladda klart strax före avfärd och värma upp kupén med sladden i.
Eco körläge och ingen AC pålagen under hela resan.
Kör inte snabbare än 100, ofta i 95 på motorvägen.
Förbrukningen är låga 200 och ibland under detta.
GOM rapporterar 30mil vid 100% vilket aldrig hänt tidigare (e-tron 50)
Verkar som om avslagen AC (och lite lägre hastighet) framförallt i början av resan drar ner snittet ganska mycket.
Låta bilen ladda klart strax före avfärd och värma upp kupén med sladden i.
Eco körläge och ingen AC pålagen under hela resan.
Kör inte snabbare än 100, ofta i 95 på motorvägen.
Förbrukningen är låga 200 och ibland under detta.
GOM rapporterar 30mil vid 100% vilket aldrig hänt tidigare (e-tron 50)
Verkar som om avslagen AC (och lite lägre hastighet) framförallt i början av resan drar ner snittet ganska mycket.
Det gör det. Jag har testat detta också när min e-tron var ny. Precis som du körde jag hemifrån med förvärmd kupé och batteri och avstängd AC. Förbrukningen sjönk då strax under 20kWh/100km vad jag kan komma ihåg. Men eftersom jag inte ville frysa ihjäl i bilen så fick detta förbli ett vetenskapligt test, jag ändrade inte min morgonrutin för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du har alltså köpt en Audi E-tron bil för över 700-800 tkr och du kan inte använda ACn… låter ju som ett väldigt smart köp!
Fast AC behöver man huvudsakligen om sommaren. I ioniq5 tex så är inte AC på om klimatanläggningen står i auto och det är kallt ute. Det är egentligen slöseri och ger inget mervärde annat än torra ögon att fukta av luften för att sen värma upp den.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Du har alltså köpt en Audi E-tron bil för över 700-800 tkr och du kan inte använda ACn… låter ju som ett väldigt smart köp!
Fast AC behöver man huvudsakligen om sommaren. I ioniq5 tex så är inte AC på om klimatanläggningen står i auto och det är kallt ute. Det är egentligen slöseri och ger inget mervärde annat än torra ögon att fukta av luften för att sen värma upp den.
Jag tror att dfa menade värmepumpen. Det är alltså hela klimatanläggningen man stänger av. Och det är då förbrukningen sjunker som en sten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14