Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
68698
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av 68698 »

Beställde en M3P Grå/vit den 14:e Januari.
Ser att vissa fått glädjande besked om tidigare leverans, men i min app står det fortfarande lev. i maj.
Har inte fått någon slutfaktura eller vin.
Läser att vissa hittar sitt vin i källkoden på sidan? Kan någon förklara hur man gör det enkelt?
spoik

Inlägg av spoik »

BosseBil skrev:
spoik skrev:
Thanks for the feedback. Still confused what will be the added value or reselling benefit in 4 years from now. I
am betting on EAP as differentiator. Especially since today out of 214 Tesla m3 in Blocket only 37 or only 6% of the listing.
One problem is that you are competing with teslas own used car sales, and it seems like they activate "uppgraderad autopilot" on all those cars, which cost them nothing. Then you have to consider what might happen in the coming years, like a subscription model for the autopilots, no one knows what coming. Also, i dont think the numbers for autopilot sales are that high for M3 in Sweden.
Good point. Never thought of how Tesla is using SW components such as EAP to attract buyers versus open market/resellers. Will skip this option…
Failarmy

Inlägg av Failarmy »

Tera skrev:
Failarmy skrev:
Är det någon som har leverans i umeå med uppskattad leverans i februari som har fått något datum?
Jag har uppskattad leverans 22 februari - 8 mars i Umeå. Inget bekräftat ännu dock.
Vad kul, grattis!
När och vilken spec beställde du?

Jag beställde en LR grå/ vit, utan krok den 3/12.
smeknamn

Inlägg av smeknamn »

68698 skrev:
Ser att vissa fått glädjande besked om tidigare leverans, men i min app står det fortfarande lev. i maj.
Läser att vissa hittar sitt vin i källkoden på sidan? Kan någon förklara hur man gör det enkelt?
Beror på hyr mycket "hacker" du är, men logga in på ditt teslakonto på en dator. Klicka på "Hantera", på sidan du kommer till så högerklickar på någon vit yta (ingen bild eller så) då borde du får fram en högerklicksmeny där det (beroende på webbläsare) borde stå något i stil med "View page source/visa sidkälla" välj detta, vänta tills du ser mass HTML-kod klicka ctrl+f/command+f och skriv in t.ex. LRW som är början på VIN för bilar tillverkade i Kina. Får du träff så har du fått ett VIN. Ska även finnas ett plugin som löser detta i Chrome, men är själv alltid lite skeptisk till plugins så har inte testat att använda. Kolla på förstasidan till denna tråd för mer info.
smeknamn

Inlägg av smeknamn »

En annan fråga, hur funkar det med slutfaktura om man privat/företagsleasar? Kommer man ens att få den då eller går den direkt till finansiär?
C981

Inlägg av C981 »

Mailade min advisor imorse och fick ett föredömligt snabbt svar.

Han kunde bekräfta att det sitter Ryzen i min bil. Bilen skulle vara i Stockholm ca sista veckan i Februari om allt går som det ska med båtarna. Han kände inte till varför 8:e tecknet i VIN är "R" istället för "A" som på tidigare SR+, de hade ej fått info om vad detta innebär i praktiken (om något). SMS om leverans skulle komma vilken dag som helst.

SR+, vit/vit, vinterdäck, ej drag, beställd 2/1.
Användarvisningsbild
Tera
Teslaägare

Inlägg av Tera »

Failarmy skrev:
Tera skrev:
Failarmy skrev:
Är det någon som har leverans i umeå med uppskattad leverans i februari som har fått något datum?
Jag har uppskattad leverans 22 februari - 8 mars i Umeå. Inget bekräftat ännu dock.
Vad kul, grattis!
När och vilken spec beställde du?

Jag beställde en LR grå/ vit, utan krok den 3/12.
Grattis tebax !

Beställde en LR den 31 december. Vit/vit med Aero fälgar och krok.
Senast redigerad av Tera, redigerad totalt 1 gånger.
Väntar på Juniper P
Tesla Model 3 LR vit/vit med drag -22
Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare

Inlägg av PatCat »

Som ny här på forumet får man väl börja med att hälsa.

Patrick här, blivande Tesla ägare. För närvarande botaniserar jag i det mesta gällande Tesla för att förkovra mig.

Beställt en vit Tesla 3 Performance den 2022-01-29. Enligt mitt konto kan jag vänta mig leverans i Maj. Hoppas så klart på tidigare men den som väntar på något gott :D

Standardspec: Model 3 Performance Dual Motor fyrhjulsdrift, Pearl White, Performance-uppgradering, 20-tums Uberturbine-fälgar, Helsvart premiuminteriör, Autopilot

Tacksam för alla tips jag kan få.

Sköt om / Patrick
Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare

Inlägg av PatteJan »

Precis fått uppskattad leverans 18/2 - 4/3 :P :P
Beställde 1/11 men uppskjuten leverans till 1/1-22
Plats: Göteborg
Long Range, Vit/svart, 18Aero och drag
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
oxe

Inlägg av oxe »

Tja!
Lite nyfiken på när folk får sina bild, tror alla är nyfikna på de som hämtar ut först, vad som är nytt etc.

Jag har bokat leverans i Göteborg 17/2. Är det några som ligger tidigare, kanske redan denna vecka?

Med vänlig hälsning,
David
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare

Inlägg av ME3 »

oxe skrev:
Tja!
Lite nyfiken på när folk får sina bild, tror alla är nyfikna på de som hämtar ut först, vad som är nytt etc.

Jag har bokat leverans i Göteborg 17/2. Är det några som ligger tidigare, kanske redan denna vecka?

Med vänlig hälsning,
David
Håll oss uppdaterade – blir det Ryzen? :D
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Användarvisningsbild
PatteJan
Teslaägare

Inlägg av PatteJan »

ME3 skrev:
oxe skrev:
Tja!

Med vänlig hälsning,
David
Jag fick iallafall godkänna att det var ok med kortare räckvidd (wltp) när jag idag fick besked om leverans.
Räknar med att blir Ryzen i och med det.
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Jarvis

Inlägg av Jarvis »

Beställde en M3P vit/svart 1/10. Slutfaktura + VIN med beräknad leverans 2/18 - 3/4 i Malmö, dock inget SMS ännu. 8-)
oxe

Inlägg av oxe »

ME3 skrev:
Jag hoppas det. Enligt min SA får alla bilar i denna leverans Ryzen och uppdaterade 12v Li-ion batteriet. Jag tillhör dock de som inte fått godkänna förändrad räckvidd. Men jag har förstått att det är rätt många som inte fått det.
Men jag har berättat för min SA att jag inte kommer acceptera en bil utan Ryzen och uppdaterat batteri, då jag väntat med leverans just för att få dessa saker. Hade egentligen leverans i maj.

Med vänlig hälsning,
David
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare

Inlägg av ME3 »

oxe skrev:
ME3 skrev:
Jag hoppas det. Enligt min SA får alla bilar i denna leverans Ryzen och uppdaterade 12v Li-ion batteriet. Jag tillhör dock de som inte fått godkänna förändrad räckvidd. Men jag har förstått att det är rätt många som inte fått det.
Men jag har berättat för min SA att jag inte kommer acceptera en bil utan Ryzen och uppdaterat batteri, då jag väntat med leverans just för att få dessa saker. Hade egentligen leverans i maj.

Med vänlig hälsning,
David
Hade gjort samma sak! Väntar hellre ett litet tag till för att säkerställa Ryzen och uppdaterat batteri. Min kommer (est.) juni, borde ju ha den nya hårdvaran. Om man får meddelandet om kortare räckvidd beror nog på när man la beställningen. Räckvidden på sajten uppdaterades 14 januari. La man beställning innan dess så borde man ju få meddelande om detta.

Har inte sett någon VIN i källkoden, så "min" bil lär ju inte vara byggd än. Håller tummarna!
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
C981

Inlägg av C981 »

ME3 skrev:
oxe skrev:
ME3 skrev:

Med vänlig hälsning,
David
Hade gjort samma sak! Väntar hellre ett litet tag till för att säkerställa Ryzen och uppdaterat batteri. Min kommer (est.) juni, borde ju ha den nya hårdvaran. Om man får meddelandet om kortare räckvidd beror nog på när man la beställningen. Räckvidden på sajten uppdaterades 14 januari. La man beställning innan dess så borde man ju få meddelande om detta.

Har inte sett någon VIN i källkoden, så "min" bil lär ju inte vara byggd än. Håller tummarna!
Jag har ej fått bekräfta ändrad WLTP men har fått bekräftat att jag har Ryzen i min. Har slutfaktura och VIN, dock ej fått SMS om leverans ännu. Kanske är de då jag måste godkänna? La orden innan de uppdaterade hemsidan.

Tror ärligt talat inte dem har så bra koll på vem om la orden när. Visst, de har nog något cut off date för att bli matchad med bilar (beroende på config) men sedan matchas det nog hej vilt inbördes utan större tanke på vem som beställde innan någon annan.
oxe

Inlägg av oxe »

Jag lade order 2 januari, WLTP ändringen var bara några dagar efter. Har fått SMS och bokad leverans.
BosseBil

Inlägg av BosseBil »

C981 skrev:
ME3 skrev:
oxe skrev:
ME3 skrev:

Med vänlig hälsning,
David

Jag har ej fått bekräfta ändrad WLTP men har fått bekräftat att jag har Ryzen i min. Har slutfaktura och VIN, dock ej fått SMS om leverans ännu. Kanske är de då jag måste godkänna? La orden innan de uppdaterade hemsidan.

Tror ärligt talat inte dem har så bra koll på vem om la orden när. Visst, de har nog något cut off date för att bli matchad med bilar (beroende på config) men sedan matchas det nog hej vilt inbördes utan större tanke på vem som beställde innan någon annan.
Dom verkar skapa visst många av alla olika modeller, färger, utrustning osv, utifrån prognosdata. Därav har oxe här ovanför fått bokad leverans, men jag som har samma spec som honom förutom kroken, har "kanske mars, men förmodligen maj" istället. Utöver det har ju ingen SA en aning om någonting generellt sett, tills dom kan se bilen du blivit matchad med. Det lär som du säger att datum inte har någon större vikt, jag skulle tippa på att det är en vecka, eller två veckor, som slängs ner i en korg och lotteridragningen om vem som blir matchad först börjar. Hyfsat rörig och omogen process egentligen, då det är väldigt svårt att planera för en annan när det en sekund är "Levarans i maj", ändras till "slutet av februari/början på mars", till "förmodligen maj". Tog en parkeringsplats för runt 1000kr nu i februari eftersom det kändes säkert med februari/mars, men nu när det säkert blir slutet av maj är det ju 4000kr bortkastade pengar.

Folk som har upphämtning nu i närtid hade nog sin bil på båten som släppte av bilar i Belgien i lördags. Det verkar vara ytterligare fyra båtar på g, varav en inte är full med bilar, så det lär komma fler matchningar framöver.
Användarvisningsbild
Tera
Teslaägare

Inlägg av Tera »

68698 skrev:
Om du visar källkod på sidan där du ser uppskattad leveranstid (https://www.tesla.com/sv_SE/teslaaccoun ... =RNXXXXXXX) så kan du i koden söka på LRW och kanske får upp ett temporärt VIN. Gissar det kan komma att ändras eftersom det ej visas egentligen.
Väntar på Juniper P
Tesla Model 3 LR vit/vit med drag -22
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

BosseBil skrev:
C981 skrev:
ME3 skrev:
oxe skrev:
ME3 skrev:

Med vänlig hälsning,
David

Dom verkar skapa visst många av alla olika modeller, färger, utrustning osv, utifrån prognosdata. Därav har oxe här ovanför fått bokad leverans, men jag som har samma spec som honom förutom kroken, har "kanske mars, men förmodligen maj" istället. Utöver det har ju ingen SA en aning om någonting generellt sett, tills dom kan se bilen du blivit matchad med. Det lär som du säger att datum inte har någon större vikt, jag skulle tippa på att det är en vecka, eller två veckor, som slängs ner i en korg och lotteridragningen om vem som blir matchad först börjar. Hyfsat rörig och omogen process egentligen, då det är väldigt svårt att planera för en annan när det en sekund är "Levarans i maj", ändras till "slutet av februari/början på mars", till "förmodligen maj". Tog en parkeringsplats för runt 1000kr nu i februari eftersom det kändes säkert med februari/mars, men nu när det säkert blir slutet av maj är det ju 4000kr bortkastade pengar.

Folk som har upphämtning nu i närtid hade nog sin bil på båten som släppte av bilar i Belgien i lördags. Det verkar vara ytterligare fyra båtar på g, varav en inte är full med bilar, så det lär komma fler matchningar framöver.
Vilken av dem är inte full med bilar?
Men det är väl 7 båtar på väg vad jag kan se förutom Grande California.
BosseBil

Inlägg av BosseBil »

Jonte73 skrev:
HYPERION RAY is expected in Southampton late on 08 Feb and Zeebrugge on 10 Feb
HOEGH TRAVELLER was due to arrive in Zeebrugge on 12 Feb but because of delays in Athens has now posted an ETA of 13 Feb. Let's hope she isn't further delayed in Livorno. She is not a Tesla charter, Tesla are just using her to ship some Teslas to Zeebrugge.
VIKING BRAVERY is now in the Med with an ETA for Southampton of 14 Feb, Zeebrugge 16 Feb.
SFL COMPOSER continues her high speed dash towards Suez - she's still averaging 20 kts - which is fast. Anything over about 16 kts sends the fuel consumption up exponentially. My ETA for her Southampton arrival is now 23 Feb, Zeebrugge on 25 Feb.

Resten är han inte helt hundra på än, men vi får väl se om några dagar.
oxe

Inlägg av oxe »

BosseBil skrev:
C981 skrev:
ME3 skrev:
oxe skrev:
ME3 skrev:

Med vänlig hälsning,
David

Ja, det är rätt rörigt. Jag hade ju som sagt också Maj och var inställd på det. Men fick nu istället februari lite snabbt. Jag har också krok på bilen. De två ändringar jag gjort är blå färg samt krok.
BosseBil

Inlägg av BosseBil »

oxe skrev:
Ja, det är rätt rörigt. Jag hade ju som sagt också Maj och var inställd på det. Men fick nu istället februari lite snabbt. Jag har också krok på bilen. De två ändringar jag gjort är blå färg samt krok.
Jag har inte krok, så det är väl den som skyddar dig från att jag hade legat och lurat utanför Tesla i Mölndal 17/2 för att sno "min" bil :D Nej men din bil har ju elektronik för kroken, oavsett om du får vänta på den eller inte. Så även om allt annat är lika hade vi aldrig kunnat bli matchade till samma bil. Jobbigt att se folk med andra färger som beställt i januari och blivit matchade redan.

Man undrar ju om vilken SA man får spelar roll, typ att dom har möjlighet att "scanna" poolen av bilar på båtarna och assigna osv. Så med en lat SA lär man få bilen sist osv.
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

BosseBil skrev:
Jonte73 skrev:
HYPERION RAY is expected in Southampton late on 08 Feb and Zeebrugge on 10 Feb
HOEGH TRAVELLER was due to arrive in Zeebrugge on 12 Feb but because of delays in Athens has now posted an ETA of 13 Feb. Let's hope she isn't further delayed in Livorno. She is not a Tesla charter, Tesla are just using her to ship some Teslas to Zeebrugge.
VIKING BRAVERY is now in the Med with an ETA for Southampton of 14 Feb, Zeebrugge 16 Feb.
SFL COMPOSER continues her high speed dash towards Suez - she's still averaging 20 kts - which is fast. Anything over about 16 kts sends the fuel consumption up exponentially. My ETA for her Southampton arrival is now 23 Feb, Zeebrugge on 25 Feb.

Resten är han inte helt hundra på än, men vi får väl se om några dagar.
Ok, där ser man.
Men Glovis Condor, MSC immacolata, och Helios Ray är inte bekräftade att de är Teslas då alltså?
BosseBil

Inlägg av BosseBil »

Jonte73 skrev:
Ok, där ser man.
Men Glovis Condor, MSC immacolata, och Helios Ray är inte bekräftade att de är Teslas då alltså?
Hans watchlist ser ut såhär:

HELIOS RAY She has gone 'dark' ie she has switched off her AIS transponder as a security measure. We won't see her again until Friday or Saturday.
She is due to arrive in Suez on 14 Feb and then may turn right to Ashdod before continuing on.
LAKE WANAKA Heading to Suez and so is back on the list. Not a strong contender unless we find out that she delivered Teslas to Singapore.
MSC IMMACOLATA If a Tesla ship I estimate she will arrive in Zeebrugge around 28 Feb
GRAND PIONEER If a Tesla ship I estimate she will arrive in Zeebrugge around 02 Mar
ASIAN EMPEROR If a Tesla ship I estimate she will arrive in Zeebrugge around 04 Mar

There is one other ship which I discounted earlier but apparently someone in France has been told their car is onboard it - GLOVIS CONDOR.
She's just waiting to head up the Suez Canal early tomorrow and so I shall be interested to see where she heads off to.
Skriv svar