Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

PeTe94
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 feb 2022 18:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PeTe94 »

Jag beställde en vit LR i början av januari och har hela tiden haft juni som beräknad leverans. Precis som många andra har jag nu fått en ny uppskattad leverans på mitt teslakonto till Feb 17 - Mars 3, inget SMS eller faktura dock.

Hur mycket kan man lita på detta nya datumintervall? Risk för att något blivit fel?
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Richie »

PeTe94 skrev:
Jag beställde en vit LR i början av januari och har hela tiden haft juni som beräknad leverans. Precis som många andra har jag nu fått en ny uppskattad leverans på mitt teslakonto till Feb 17 - Mars 3, inget SMS eller faktura dock.

Hur mycket kan man lita på detta nya datumintervall? Risk för att något blivit fel?

Intressant ! Har du fixat klart med finansieringen? Vi beställde vår 31/12 och har juni som est leverans. Pratade med SA idag då det damp ner en påminnelse via sms om att fixa klart med finansieringen och att det då skulle gå snabbare om jag gjorde det. Fick till svar av SA att det påskyndar processen. Däremot fick vi info när vi beställde bilen på plats att det inte var bråttom att fixa med det.

Har du löst din finansiering på ditt teslakonto?
PeTe94
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 feb 2022 18:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PeTe94 »

Richie skrev:
PeTe94 skrev:
Jag beställde en vit LR i början av januari och har hela tiden haft juni som beräknad leverans. Precis som många andra har jag nu fått en ny uppskattad leverans på mitt teslakonto till Feb 17 - Mars 3, inget SMS eller faktura dock.

Hur mycket kan man lita på detta nya datumintervall? Risk för att något blivit fel?

Intressant ! Har du fixat klart med finansieringen? Vi beställde vår 31/12 och har juni som est leverans. Pratade med SA idag då det damp ner en påminnelse via sms om att fixa klart med finansieringen och att det då skulle gå snabbare om jag gjorde det. Fick till svar av SA att det påskyndar processen. Däremot fick vi info när vi beställde bilen på plats att det inte var bråttom att fixa med det.

Har du löst din finansiering på ditt teslakonto?
Japp, allt är fixat. Inte betalt såklart, men förberett.
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ME3 »

PeTe94 skrev:
Richie skrev:
PeTe94 skrev:
Jag beställde en vit LR i början av januari och har hela tiden haft juni som beräknad leverans. Precis som många andra har jag nu fått en ny uppskattad leverans på mitt teslakonto till Feb 17 - Mars 3, inget SMS eller faktura dock.

Hur mycket kan man lita på detta nya datumintervall? Risk för att något blivit fel?

Intressant ! Har du fixat klart med finansieringen? Vi beställde vår 31/12 och har juni som est leverans. Pratade med SA idag då det damp ner en påminnelse via sms om att fixa klart med finansieringen och att det då skulle gå snabbare om jag gjorde det. Fick till svar av SA att det påskyndar processen. Däremot fick vi info när vi beställde bilen på plats att det inte var bråttom att fixa med det.

Har du löst din finansiering på ditt teslakonto?
Japp, allt är fixat. Inte betalt såklart, men förberett.
Samma här, förberett allt och fått OK från DNB gällande finansiering, men inte betalat in handpenningen.
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av C981 »

Jag tog kontant och har fått en slutfaktura inkl VIN.

Någon som "kommit såhär långt" och ändå blivit flyttad till senare leverans sen?
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ME3 »

C981 skrev:
Jag tog kontant och har fått en slutfaktura inkl VIN.

Någon som "kommit såhär långt" och ändå blivit flyttad till senare leverans sen?
När beställde du, och vilken config?

Min lev. är fortfarande estimerad till juni…
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av C981 »

ME3 skrev:
C981 skrev:
Jag tog kontant och har fått en slutfaktura inkl VIN.

Någon som "kommit såhär långt" och ändå blivit flyttad till senare leverans sen?
När beställde du, och vilken config?

Min lev. är fortfarande estimerad till juni…
2:a januari, vit/vit, "SR+", ingen dragkrok. Hade vid beställningen förväntad leverans i Mars.

Nu 18 Februari - 4 Mars.
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ME3 »

C981 skrev:
ME3 skrev:
C981 skrev:
Jag tog kontant och har fått en slutfaktura inkl VIN.

Någon som "kommit såhär långt" och ändå blivit flyttad till senare leverans sen?
När beställde du, och vilken config?

Min lev. är fortfarande estimerad till juni…
2:a januari, vit/vit, "SR+", ingen dragkrok. Hade vid beställningen förväntad leverans i Mars.

Nu 18 Februari - 4 Mars.
All right, och du har betalat in stålarna? Man kanske får särbehandling/förtur då :) kanske borde betala in min handpenning för att påskynda leverans?
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av C981 »

ME3 skrev:
C981 skrev:
ME3 skrev:
C981 skrev:
Jag tog kontant och har fått en slutfaktura inkl VIN.

Någon som "kommit såhär långt" och ändå blivit flyttad till senare leverans sen?
När beställde du, och vilken config?

Min lev. är fortfarande estimerad till juni…
2:a januari, vit/vit, "SR+", ingen dragkrok. Hade vid beställningen förväntad leverans i Mars.

Nu 18 Februari - 4 Mars.
All right, och du har betalat in stålarna? Man kanske får särbehandling/förtur då :) kanske borde betala in min handpenning för att påskynda leverans?

Nej inte ännu! Dem ska ju in en vecka innan leverans så hade tänkt hålla på dem tills dess. Dock oklart vilket datum det är givet att dem inte givit ett specifikt datum (än).

Men det är en intressant frågeställning. Om dem är sluga så bör de tvärt om ge förtur till de som inte betalt. Då får dem in pengarna från dessa. De andras pengar har dem ju redan. Gratis lån för Tesla om de då skjuter upp deras leveranser. :twisted:
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ME3 »

C981 skrev:
Men det är en intressant frågeställning. Om dem är sluga så bör de tvärt om ge förtur till de som inte betalt. Då får dem in pengarna från dessa. De andras pengar har dem ju redan. Gratis lån för Tesla om de då skjuter upp deras leveranser. :twisted:
Så sant :lol: får vänta och se om något uppdateras nästa vecka!
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Användarvisningsbild
Nussfeldt
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 dec 2021 17:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nussfeldt »

M3P på ingång, nära nu. Såg att leveransfönstret precis uppdaterats till 10-18 februari, Trosta.

Vad refererar detta till: "Leveransgodkännande från leasinggivare eller långivare vid den typen av finansiering"?

Är det godkänd låneansökan hos DnB?
Failarmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 jan 2022 13:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Failarmy »

Är det någon som har leverans i umeå med uppskattad leverans i februari som har fått något datum?
Användarvisningsbild
Tera
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jan 2022 17:05
Ort: Skellefteå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tera »

Failarmy skrev:
Är det någon som har leverans i umeå med uppskattad leverans i februari som har fått något datum?
Jag har uppskattad leverans 22 februari - 8 mars i Umeå. Inget bekräftat ännu dock.
Tesla Model 3 LR vit/vit med drag (sedan 2022-03-11)
spoik
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jan 2022 17:42

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av spoik »

Hi

Is anyone considering adding at the last minute enhanced autopilot or FSD as part of the financial plan?

I do not really need it but I am considering it as a good investment since the prices will go up. Any thoughts?

Br

Spyros
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mikebike »

spoik skrev:
Hi

Is anyone considering adding at the last minute enhanced autopilot or FSD as part of the financial plan?

I do not really need it but I am considering it as a good investment since the prices will go up. Any thoughts?

Br

Spyros
Bad investment. I wouldn't pay anything for EAP or FSD if I was looking for a pre owned car.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
spoik
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jan 2022 17:42

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av spoik »

Thanks for the feedback. Still confused what will be the added value or reselling benefit in 4 years from now. I
am betting on EAP as differentiator. Especially since today out of 214 Tesla m3 in Blocket only 37 or only 6% of the listing.
BosseBil
Inlägg: 33
Blev medlem: 15 dec 2021 01:38

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av BosseBil »

spoik skrev:
Thanks for the feedback. Still confused what will be the added value or reselling benefit in 4 years from now. I
am betting on EAP as differentiator. Especially since today out of 214 Tesla m3 in Blocket only 37 or only 6% of the listing.
One problem is that you are competing with teslas own used car sales, and it seems like they activate "uppgraderad autopilot" on all those cars, which cost them nothing. Then you have to consider what might happen in the coming years, like a subscription model for the autopilots, no one knows what coming. Also, i dont think the numbers for autopilot sales are that high for M3 in Sweden.
Användarvisningsbild
68698
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 feb 2022 20:51

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av 68698 »

Beställde en M3P Grå/vit den 14:e Januari.
Ser att vissa fått glädjande besked om tidigare leverans, men i min app står det fortfarande lev. i maj.
Har inte fått någon slutfaktura eller vin.
Läser att vissa hittar sitt vin i källkoden på sidan? Kan någon förklara hur man gör det enkelt?
spoik
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 jan 2022 17:42

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av spoik »

BosseBil skrev:
spoik skrev:
Thanks for the feedback. Still confused what will be the added value or reselling benefit in 4 years from now. I
am betting on EAP as differentiator. Especially since today out of 214 Tesla m3 in Blocket only 37 or only 6% of the listing.
One problem is that you are competing with teslas own used car sales, and it seems like they activate "uppgraderad autopilot" on all those cars, which cost them nothing. Then you have to consider what might happen in the coming years, like a subscription model for the autopilots, no one knows what coming. Also, i dont think the numbers for autopilot sales are that high for M3 in Sweden.
Good point. Never thought of how Tesla is using SW components such as EAP to attract buyers versus open market/resellers. Will skip this option…
Failarmy
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 jan 2022 13:13

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Failarmy »

Tera skrev:
Failarmy skrev:
Är det någon som har leverans i umeå med uppskattad leverans i februari som har fått något datum?
Jag har uppskattad leverans 22 februari - 8 mars i Umeå. Inget bekräftat ännu dock.
Vad kul, grattis!
När och vilken spec beställde du?

Jag beställde en LR grå/ vit, utan krok den 3/12.
smeknamn
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2021 16:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av smeknamn »

68698 skrev:
Beställde en M3P Grå/vit den 14:e Januari.
Ser att vissa fått glädjande besked om tidigare leverans, men i min app står det fortfarande lev. i maj.
Har inte fått någon slutfaktura eller vin.
Läser att vissa hittar sitt vin i källkoden på sidan? Kan någon förklara hur man gör det enkelt?
Beror på hyr mycket "hacker" du är, men logga in på ditt teslakonto på en dator. Klicka på "Hantera", på sidan du kommer till så högerklickar på någon vit yta (ingen bild eller så) då borde du får fram en högerklicksmeny där det (beroende på webbläsare) borde stå något i stil med "View page source/visa sidkälla" välj detta, vänta tills du ser mass HTML-kod klicka ctrl+f/command+f och skriv in t.ex. LRW som är början på VIN för bilar tillverkade i Kina. Får du träff så har du fått ett VIN. Ska även finnas ett plugin som löser detta i Chrome, men är själv alltid lite skeptisk till plugins så har inte testat att använda. Kolla på förstasidan till denna tråd för mer info.
smeknamn
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2021 16:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av smeknamn »

En annan fråga, hur funkar det med slutfaktura om man privat/företagsleasar? Kommer man ens att få den då eller går den direkt till finansiär?
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av C981 »

Mailade min advisor imorse och fick ett föredömligt snabbt svar.

Han kunde bekräfta att det sitter Ryzen i min bil. Bilen skulle vara i Stockholm ca sista veckan i Februari om allt går som det ska med båtarna. Han kände inte till varför 8:e tecknet i VIN är "R" istället för "A" som på tidigare SR+, de hade ej fått info om vad detta innebär i praktiken (om något). SMS om leverans skulle komma vilken dag som helst.

SR+, vit/vit, vinterdäck, ej drag, beställd 2/1.
Användarvisningsbild
Tera
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jan 2022 17:05
Ort: Skellefteå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tera »

Failarmy skrev:
Tera skrev:
Failarmy skrev:
Är det någon som har leverans i umeå med uppskattad leverans i februari som har fått något datum?
Jag har uppskattad leverans 22 februari - 8 mars i Umeå. Inget bekräftat ännu dock.
Vad kul, grattis!
När och vilken spec beställde du?

Jag beställde en LR grå/ vit, utan krok den 3/12.
Grattis tebax !

Beställde en LR den 31 december. Vit/vit med Aero fälgar och krok.
Senast redigerad av Tera, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR vit/vit med drag (sedan 2022-03-11)
Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 jan 2022 18:49
Ort: Upplands Väsby

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av PatCat »

Som ny här på forumet får man väl börja med att hälsa.

Patrick här, blivande Tesla ägare. För närvarande botaniserar jag i det mesta gällande Tesla för att förkovra mig.

Beställt en vit Tesla 3 Performance den 2022-01-29. Enligt mitt konto kan jag vänta mig leverans i Maj. Hoppas så klart på tidigare men den som väntar på något gott :D

Standardspec: Model 3 Performance Dual Motor fyrhjulsdrift, Pearl White, Performance-uppgradering, 20-tums Uberturbine-fälgar, Helsvart premiuminteriör, Autopilot

Tacksam för alla tips jag kan få.

Sköt om / Patrick
Skriv svar