Hej,
väntar leverans av vår Model Y LR nu i februari och letar efter dubbfria vinterdäck för körning främst i slaskväder kring Göteborg, men då vi kommer åka upp till fjällen varje vinter så behöver vi vinteregenskaper också.
Conti VikingContact 7 verkar vara en testvinnare på snö och is, medan Goodyear däcket är nästan lika bra på snö och is men skiner på barmark.
Finns några här på forumet som kör med Goodyear UG Ice 2? Hur upplever ni däcket på en tung bil som Model Y?
Tack på förhand
Vinterdäck -Goodyear Ultra Grip Ice 2
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vinterdäck -Goodyear Ultra Grip Ice 2
Jag har de däcken på min Model 3 och jag har för avsikt att köra med samma modell på min Model Y.
Dimensionerna är lite annorlunda, men vikten är nästan samma.
Contidäcken är uppenbarligen också bra.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Har du kört med däcken i "riktig" vintermiljö med snö/ismoddsträngar på fjällvägar?mikebike skrev:Jag har de däcken på min Model 3 och jag har för avsikt att köra med samma modell på min Model Y.
Jag har de däcken på min Model S. De är inte lika bra på is som Conti och Hakka men å andra sidan är de hyfsade på asfalt. Bra kompromiss tycker jag.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Inte riktigt grisväder med djup modd, men en hel del på is.Sandstorm78 skrev:Har du kört med däcken i "riktig" vintermiljö med snö/ismoddsträngar på fjällvägar?mikebike skrev:Jag har de däcken på min Model 3 och jag har för avsikt att köra med samma modell på min Model Y.
Jag har kört ovanligt mycket på vinterdäck det senaste året. Jag bytte sent i våras p.g.a. covid och bytte tidigt i höstas eftersom jag skulle till fjällen. Dock var det sommarväglag då.
Volvo PV 544 Special 1963
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Jag hade dom på min S också (19” storlek), tyckte dom mycket var bra på både asfalt och den snömängd som kom i södra Sverige. Jag upplevde dom även som ganska tysta med.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Har kört dem två vintrar med min Model 3. Totalt ca 1000 vintermil mellan Stockholm och Jämtland. Utmärkta på asfalt. Känns trygga på snö. Ren blankis är såklart inte lika kul med dubbfritt men tycker att de hanterar det ok. Hade Hakka R2 tidigare och tycker att Goodyear UG2 är ett steg upp i det mesta.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Kör med dubbade och det är grymt bra grepp
Feldoserade kurvor med blankis och branta isbackar är en barnlek med dessa
Feldoserade kurvor med blankis och branta isbackar är en barnlek med dessa
Hade Goodyear (dubbfritt) på MB innan Model 3. De däcken funkar ju riktigt bra i höga temperaturer alltså även 15-20 grader om det inte vart regn också då blev det lite halt. På is fungerade de i princip inte alls, körde fast med dem på gårdsplanen när det hade töat och frusit på.
På Model S har jag Michelin pilot dubbfritt. Funkar hyfsat vid värme och helt okej vid halka. Verkar vara en bra kompromiss skulle jag säga.
På Model 3 har jag Nokia Hakka dubbfritt. De här är ju kända för att vara sladdriga när det är varmt särskilt när de är nya. Jag fick höja trycket ordentligt i dem för att känna mig bekväm med att köra dem. Det var faktiskt något av det värsta jag varit med om när det gäller däck. Men de greppar ju som inget annat på snö och is. Det enda som skulle kunna vara bättre på is är nya dubbdäck eller kedjor.
På Model S har jag Michelin pilot dubbfritt. Funkar hyfsat vid värme och helt okej vid halka. Verkar vara en bra kompromiss skulle jag säga.
På Model 3 har jag Nokia Hakka dubbfritt. De här är ju kända för att vara sladdriga när det är varmt särskilt när de är nya. Jag fick höja trycket ordentligt i dem för att känna mig bekväm med att köra dem. Det var faktiskt något av det värsta jag varit med om när det gäller däck. Men de greppar ju som inget annat på snö och is. Det enda som skulle kunna vara bättre på is är nya dubbdäck eller kedjor.