Nu protesterar försvarsmakten emot vindkraftverk för att det finns/kan finnas gamla minor i området.

https://sverigesradio.se/artikel/forsva ... yska-minor
Moderator: Redaktion
Håller med. Förstår inte vad som skulle vara fel eller orimligt med den nyheten?Curik skrev:Ja vad emot vindkraft dom är.
Är det inte helt rimligt att man inte vill att folk spränger sig själva?
Äsch det är det lätt värt. Priset för vindkraft kan aldrig bli för högt.Curik skrev:Ja vad emot vindkraft dom är.
Är det inte helt rimligt att man inte vill att folk spränger sig själva?
Fast, någon måste väl utföra rensningen? I denna någon är det väl enbart försvarsmakten som har resurser, kunskap och möjlighet att göra det.LarsL skrev:Det borde ju inte vara några större problem att rensa bort minorna som sagt. Bra att försvaret säger att det måste göras i området men knappast något som ska behöva bromsa utvecklingen.
Ööö… Har du erfarenhet av minröjning? Det har jag.LarsL skrev:Det borde ju inte vara några större problem att rensa bort minorna som sagt. Bra att försvaret säger att det måste göras i området men knappast något som ska behöva bromsa utvecklingen.
Men det är ju inte minorna som är anledningen till att försvaret säger nej.LarsL skrev:Det borde ju inte vara några större problem att rensa bort minorna som sagt. Bra att försvaret säger att det måste göras i området men knappast något som ska behöva bromsa utvecklingen.
Ja, precis de hittade på en massa saker som var jobbigt med vindkraft. Det var just det jag reagerade på. Det låter precis som någon som inte vill ha elbil eller smarttelefon eller betala med kort istället för kontanter. För totalförsvaret måste ju vindkraft vara superviktigt.Nicke Nyfiken skrev:Men det är ju inte minorna som är anledningen till att försvaret säger nej.LarsL skrev:Det borde ju inte vara några större problem att rensa bort minorna som sagt. Bra att försvaret säger att det måste göras i området men knappast något som ska behöva bromsa utvecklingen.
Minorna nämndes bara som ett tillägg till försvarets yttrande.
Du kanske borde lyssna på din egen länk, istället för att bara läsa sensationsrubriken och dra felaktiga slutsater från den.
Här ska du få en liten hemläxa.LarsL skrev:JA! Ifrågasätt inte var tyst och lyd så blir allt bra! Du kanske ska läsa lite historia och samhällskunskap?Esterox skrev:Allt som inte passar din egen agenda är inte per automatik politiker som har egen agenda för vad tusan nu du tror det handlar om. Lägg ner din foliehatt och koncentrera dig på områden som du kanske förstår dig på eller så. Läs en bok.
Alla bör ifrågasätta dig. Sen är din rubrik inte ett ifrågasättande.LarsL skrev:JA! Ifrågasätt inte var tyst och lyd så blir allt bra! Du kanske ska läsa lite historia och samhällskunskap?Esterox skrev:Allt som inte passar din egen agenda är inte per automatik politiker som har egen agenda för vad tusan nu du tror det handlar om. Lägg ner din foliehatt och koncentrera dig på områden som du kanske förstår dig på eller så. Läs en bok.
Du tycker att försvaret är för vindkraft alltså?Esterox skrev:Alla bör ifrågasätta dig. Sen är din rubrik inte ett ifrågasättande.LarsL skrev:JA! Ifrågasätt inte var tyst och lyd så blir allt bra! Du kanske ska läsa lite historia och samhällskunskap?Esterox skrev:Allt som inte passar din egen agenda är inte per automatik politiker som har egen agenda för vad tusan nu du tror det handlar om. Lägg ner din foliehatt och koncentrera dig på områden som du kanske förstår dig på eller så. Läs en bok.
Lägg bara ner och ändra rubriken.
Bra![JM] skrev:Här ska du få en lite läxa.LarsL skrev:JA! Ifrågasätt inte var tyst och lyd så blir allt bra! Du kanske ska läsa lite historia och samhällskunskap?Esterox skrev:Allt som inte passar din egen agenda är inte per automatik politiker som har egen agenda för vad tusan nu du tror det handlar om. Lägg ner din foliehatt och koncentrera dig på områden som du kanske förstår dig på eller så. Läs en bok.
Sök på luftvärnssytemet S400 och kolla om det finns stationerat i Kalinigrad på andra sidan östersjön.
Kolla räckvidden och hastigheten på missilerna.
Sen googlar du fram en horisontkalkylator för radarsystem.
I den så sätter du in höjden på radarn, typ 30m ovan mark. Sen sätter du in höjden på vindkraftverken.
Översta punkten på rotorbladet är väl ca 300m.
Vilket avstånd får du nu fram att radarsystemet kan följa ett flygplan på.
Sen mäter du avståndet från kaliningrad till Öland, gotland osv.
Vilka slutsater drar du av denna information?
Vilka motiv kan svenska flygvapnet ha för att hålla vissa delar av östersjön ren från propellrar för att kunna flyga lågt och bekämpa en invasion av Gotland?
Varför är då gotland intressant?
Gör om samma sak som ovan men med gotland som placering för ett S400/S500 missilsystem och se hur långt det når på kartan. Hur stor del av norden blir en "no fly zone"?
Ps det finns faktiskt folk på försvarsmakten som vet vad dom snackar om.
Och nej, jag jobbar inte där.
Bra inlägg! Gillar lite mer verklighetsförankrade inlägg (än ideologiskt baserade konspirationsteorier).AAKEE skrev:Bra![JM] skrev:Här ska du få en lite läxa.LarsL skrev:JA! Ifrågasätt inte var tyst och lyd så blir allt bra! Du kanske ska läsa lite historia och samhällskunskap?Esterox skrev:Allt som inte passar din egen agenda är inte per automatik politiker som har egen agenda för vad tusan nu du tror det handlar om. Lägg ner din foliehatt och koncentrera dig på områden som du kanske förstår dig på eller så. Läs en bok.
Sök på luftvärnssytemet S400 och kolla om det finns stationerat i Kalinigrad på andra sidan östersjön.
Kolla räckvidden och hastigheten på missilerna.
Sen googlar du fram en horisontkalkylator för radarsystem.
I den så sätter du in höjden på radarn, typ 30m ovan mark. Sen sätter du in höjden på vindkraftverken.
Översta punkten på rotorbladet är väl ca 300m.
Vilket avstånd får du nu fram att radarsystemet kan följa ett flygplan på.
Sen mäter du avståndet från kaliningrad till Öland, gotland osv.
Vilka slutsater drar du av denna information?
Vilka motiv kan svenska flygvapnet ha för att hålla vissa delar av östersjön ren från propellrar för att kunna flyga lågt och bekämpa en invasion av Gotland?
Varför är då gotland intressant?
Gör om samma sak som ovan men med gotland som placering för ett S400/S500 missilsystem och se hur långt det når på kartan. Hur stor del av norden blir en "no fly zone"?
Ps det finns faktiskt folk på försvarsmakten som vet vad dom snackar om.
Och nej, jag jobbar inte där.
Jag jobbar i Försvarsmakten(FM). Är pilot.
FM kan inte alltid berätta exakt varför man är emot tex vindkraftkverk på vissa ställen.
Jag skulle vilka påstå att FM försöker uppträda så gott det går som en god myndighet som följer de lagar och förordningar som står att följa.
Jag är väldigt övertygad om att inga beslut eller rekommendationer bygger på att FM ”är emot” vindkraft utan det är objektivt utrett och man svarar utefter de behov man har och inte efter vad man eventuellt tycker om vindkraft.
Jag har vart med och remiss-svarat på bygglov för kraftledningar och mobilmaster etc, och man säger ju inte tvärt nej utan är det problem av någon anledning föreslår man tex en alternativ plats.
När det gäller vindkraftverksparker ute till havs torde det kunna vara lätt för gemene man att förstå att de kan innebära problem för rikets säkerhet om inte positionen är clearad med FM.
De senaste veckornas säkerhetspolitiska röra torde göra klart att det faktiskt finns reella behov av att åtgärder för rikets säkerhet fungerar…
Inte om man har foliehatt på sig och tror att alla som inte tycker att ALLA vindkraftverk OAVSETT PLACERING är positivt, ingår i en enorm konspiration mot vindkraft.AAKEE skrev:När det gäller vindkraftverksparker ute till havs torde det kunna vara lätt för gemene man att förstå att de kan innebära problem för rikets säkerhet om inte positionen är clearad med FM.
De senaste veckornas säkerhetspolitiska röra torde göra klart att det faktiskt finns reella behov av att åtgärder för rikets säkerhet fungerar…
Jag har ingen jävla ideologi!martinot skrev:Bra inlägg! Gillar lite mer verklighetsförankrade inlägg (än ideologiskt baserade konspirationsteorier).
Jo, FM behövs verkligen i dessa tider.
Jag har inte foliehatt!Nicke Nyfiken skrev:Inte om man har foliehatt på sig och tror att alla som inte tycker att ALLA vindkraftverk OAVSETT PLACERING är positivt, ingår i en enorm konspiration mot vindkraft.AAKEE skrev:När det gäller vindkraftverksparker ute till havs torde det kunna vara lätt för gemene man att förstå att de kan innebära problem för rikets säkerhet om inte positionen är clearad med FM.
Det kan ju kanske vara två olika saker samtidigt; att osprängda minor är ett säkerhetsproblem för utbyggnad av vindkraft på vissa ställen på västkusten, och att andra säkerhetsproblem kan påverka lämplighet i placering av vindkraftverk vid Gotland?LarsL skrev:
Jag har ingen jävla ideologi!
Det var ju uppenbarligen skitsnack att minor var ett problem vilket de rabblade upp i inslaget jag länkade till.
Vet inte riktigt vad vindkraft utan för Göteborg har med försvaret av Gotland att göra med det kan väl ”experterna” förklara.
Precis. Det var skitsnack att minor var ett problem och de enda som sagt att det är så, är du och sensationsjournalisten på SR.LarsL skrev:Jag har ingen jävla ideologi!martinot skrev:Bra inlägg! Gillar lite mer verklighetsförankrade inlägg (än ideologiskt baserade konspirationsteorier).
Jo, FM behövs verkligen i dessa tider.
Det var ju uppenbarligen skitsnack att minor var ett problem vilket de rabblade upp i inslaget jag länkade till.
Vet inte riktigt vad vindkraft utan för Göteborg har med försvaret av Gotland att göra med det kan väl ”experterna” förklara.
Ja, det vore ju ganska otroligt om en mina i Göteborg påverkar Gotland… men vad vet jag jag är ju inte en ”expert”.martinot skrev:Det kan ju kanske vara två olika saker samtidigt; att osprängda minor är ett säkerhetsproblem för utbyggnad av vindkraft på vissa ställen på västkusten, och att andra säkerhetsproblem kan påverka lämplighet i placering av vindkraftverk vid Gotland?