Tesla tror att min adress är ett postombud

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frallanfrallan
Teslaägare

Re: Tesla tror att min adress är ett postombud

Inlägg av frallanfrallan »

Skrev en utförlig buggrapport till Tesla och fick följande till svar :D

Bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

/golfclap
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

frallanfrallan skrev:

Bild
Men inte “Och vi har ett internt ärende på detta - har uppdaterat det med att ytterligare en stackare åkte dit och slösade bort sin tid. Vi skall fixa, sorry!!”
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

kanske missar nått men om den validerar på klientsidan kan du ju bara ändra i scriptet? :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

frallanfrallan skrev:

Bild
Japp, hela världen ska rätta sig efter USA:s standard för postadresser. Varför tar de bara inte bort den där kontrollen? Skulle förmodligen inte innebära att de får särskilt många felskrivna adresser utan tvärtom skulle fler lyckas skriva in sin adress. Jag minns nu att även jag fick fejka en adress när jag skulle lägga ett serviceärende. Den accepterade öht inte min adress och jag har inget "po" i den. Dessutom saknar vi gatunummer eftersom jag bor på landet.

Det tog ett tag i Internets ungdom innan det blev möjligt att i fältet "state/region" välja "N/A" när man registrerade sig eller köpte nåt på en amerikansk site. Amerikanerna har alltid haft blicken på sin egen navel och fattar inte att det finns en värld därutanför. Tesla är inget undantag. Se bara på dragkroksdebatten.
Mickep

Inlägg av Mickep »

haha som när apple sa att användaren gjorde fel och höll telefonen så inte antennen fungerade.
Tesla gör aldrig fel. endast användaren.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
När Internet var ungt och Habo kommun skulle skaffa sig en officiell webbsida visade det sig att kommunen Håbo hade hunnit före och lagt beslag på domänen habo.se! Habo kommun har nu adressen habokommun.se. Det är inte lätt när det är svårt...

Man tänker osökt Hörbys adress??? :lol:
https://www.horby.se/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bonath skrev:
Jerker skrev:
När Internet var ungt och Habo kommun skulle skaffa sig en officiell webbsida visade det sig att kommunen Håbo hade hunnit före och lagt beslag på domänen habo.se! Habo kommun har nu adressen habokommun.se. Det är inte lätt när det är svårt...

:lol: :lol: :lol:

Det hade jag inte tänkt på!
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
bonath skrev:
Jerker skrev:

De där har såklart varit i både tidningar och nyheter här i Skåne, gammal nyhet.. Men ja de ger kanske inte riktigt de vibbar som kommunen vill ha..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
bonath skrev:
Jerker skrev:

De där har såklart varit i både tidningar och nyheter här i Skåne, gammal nyhet.. Men ja de ger kanske inte riktigt de vibbar som kommunen vill ha..
De kanske ska ta efter Höör och lägga till ett ö? :D
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Jerker skrev:
Postnummer är bra, särskilt i dessa tider många försändelser från utlandet, och särskilt om det finns prickar i ortnamnet. Fråga t.ex. dem som bor i Habo i Västergötland och Håbo i Uppland! ;) Problemet med webbsidor kvarstår dock. När Internet var ungt och Habo kommun skulle skaffa sig en officiell webbsida visade det sig att kommunen Håbo hade hunnit före och lagt beslag på domänen habo.se! Habo kommun har nu adressen habokommun.se. Det är inte lätt när det är svårt...
Håbo/Habo var väldigt rörigt. Ett tag i början så tillhörde habo.se den ena kommunen (kommer inte ihåg vilken av dem) medan centralskolan.habo.se var en skola i den andra kommunen. Båda hade registrerats samtidigt hos SUNET (tror jag det var som hanterade .se på den tiden) och ingen hade insett att det handlade om två olika kommuner.

Jag jobbade på den tiden på en ISP och vi satt i möten med båda kommunerna för att försöka reda ut allting. En sak vi fick höra från dem var att det inte bara var Internet-trafiken som gick fel, det var väldigt ofta som de fick leveranser som hade gått till fel kommun. Ibland fick de förklara för en stackars långtradarchaffis att han var 35 mil fel.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Stripe68 skrev:
Ibland fick de förklara för en stackars långtradarchaffis att han var 35 mil fel.
:lol: Jag har en liknande historia. Utanför Norrköping finns en landsbygdsförsamling som heter Tingstad. En lantbrukare som bor där såg en dag en stor långtradare komma körandes utanför hans gård. En stund senare kom den tillbaka och sen kom den en gång till. Då gick han ut och stoppade den och undrade om han kunde hjälpa till. Det var en dansk bil och chaufför och han sa att han letade efter Tingstad snickeri. Lantbrukaren som hade bott där i hela sitt liv kände inte till nåt snickeri så han bad att få se fraktsedeln. Där stod det "Tingstad Snickeri, Kungsbacka"! Han hade kommit iland i Göteborg med färjan, tagit upp kartboken och i registret slagit upp Tingstad och körde de 35 milen i onödan, som till slut blev 70 mil...
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Jerker skrev:
:lol: Jag har en liknande historia. Utanför Norrköping finns en landsbygdsförsamling som heter Tingstad. En lantbrukare som bor där såg en dag en stor långtradare komma körandes utanför hans gård. En stund senare kom den tillbaka och sen kom den en gång till. Då gick han ut och stoppade den och undrade om han kunde hjälpa till. Det var en dansk bil och chaufför och han sa att han letade efter Tingstad snickeri. Lantbrukaren som hade bott där i hela sitt liv kände inte till nåt snickeri så han bad att få se fraktsedeln. Där stod det "Tingstad Snickeri, Kungsbacka"! Han hade kommit iland i Göteborg med färjan, tagit upp kartboken och i registret slagit upp Tingstad och körde de 35 milen i onödan, som till slut blev 70 mil...
För ganska många år sedan skrevs det i tidningarna om det stackars utländska paret som var på besök i Sverige och beställde tågbiljetter till "Venice" men hamnade i Vännäs.
Skriv svar