Seg laddning supercharger

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Seg laddning supercharger

Inlägg av ErikHallq »

Hej, blir lite förvånad när jag åker till Åre nu då jag kört på från Stockholm i morse. Har laddat uppemot 200kw vid tillfällen men både i Ånge och nu i Krokom så ligger jag på omkring 50kw. Har navigerat till superladdarna så den har förkonditionerat lite till och från när man börjat närma sig. Är ca -3 grader ute, så inte superkallt .

Det börjar ladda omkring 100-140kw, tills ca 40% soc, då sjunker det till ca 45-50kw. Vid andra tillfällen så brukar jag ligga på omkring 80-100kw upp till 80 soc.

Kan tillägga att jag är ensam vid superchargen.

Är batteriet kallt, eller är det tom att batteriet blir för varmt? :o
Har en 2021 model 3 med 75kw batteriet

Edit:
Nu vid ca 74%soc så ligger jag på omkring 65kw, vilket känns mer normalt.
Men blir förvånad att den eventuellt inte är tillräckligt varm trots 40-50miö i 80-110km/h i -3 grader + förkonditionerat batteriet
20220130_165626.jpg
Senast redigerad av ErikHallq, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Seg laddning supercharger

Inlägg av OfarligTesla »

Finns inte en chans att du brukar ligga omkring 80-100 kW upp till 80% i normala fall med en Tesla, det finns det ingen som klarar. Däremot verkar du ligga lågt vid 40%.

Är det någon skillnad på ifall du endast navigerar till nästa supercharger eller som du gör nu navigerar till målet? Tänker ifall Tesla ändrat något så de bara värmer så mycket som krävs för att brassa på en liten stund så du kan fortsätta resan.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Seg laddning supercharger

Inlägg av ErikHallq »

OfarligTesla skrev:
Finns inte en chans att du brukar ligga omkring 80-100 kW upp till 80% i normala fall med en Tesla, det finns det ingen som klarar. Däremot verkar du ligga lågt vid 40%.

Är det någon skillnad på ifall du endast navigerar till nästa supercharger eller som du gör nu navigerar till målet? Tänker ifall Tesla ändrat något så de bara värmer så mycket som krävs för att brassa på en liten stund så du kan fortsätta resan.
Kanske stämmer, men omkring 70%soc ligger det högre än vad det gjorde i bilden.

Hmm kanske ska testa påvägen hem, jag har ju navigerat till målet som du säger. Nu ville jag dock ladda högre iom att jag behöver hög soc till i morgon
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
fraggan
Inlägg: 156
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Seg laddning supercharger

Inlägg av fraggan »

Jag har haft liknande erfarenheter men i mitt fall, troligen, så beror det på att laddaren inte klarar av att ge mer pga värme eller dylikt. Dock gäller det V2 i mitt fall. Den börjar på 140 kw när man har väldigt låg SOC sen sjunkar den relativt snabbt. Men byter jag då laddare till en bredvid så är jag tillbaka på +120 kw igen så rullar det på enligt "normal" kurva.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Seg laddning supercharger

Inlägg av Bjelke »

Om det är på en V2-laddare så delar man ju effekt med en eventuell bil på samma par, och
dom här har även en maxeffekt på 150kW (per par då alltså)… och då kan effekten bli lite
vad som helst, beroende på bilen man delar med…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar