”Toppa upp” laddning på offentlig station?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
simin
Teslaägare

”Toppa upp” laddning på offentlig station?

Inlägg av simin »

I väntan på min ID4 och därmed möjligheten att prova detta själv slänger jag ut frågan här och ser om någon har erfarenhet av saken. Det är ju trots allt nybörjarforumet ;)

Är det normalt sett möjligt att "toppa upp" laddningen på offentlig laddstolpe efter avslutad laddning utan att behöva återaktivera laddningen på själva stolpen?

Exemplet jag ser framför mig är att jag hittat en AC-stolpe (MER eller liknande) att ladda över natten på inför en längre resa, men vill inte att batteriet ska stå med 100% laddning i flera timmar under natten/morgonen. Kan jag då sätta en laddgräns i bilen på säg 80-90% när jag startar laddningen, och sedan på morgonen öka gränsen till 100% och återstarta laddningen via bilens app utan att behöva återstarta laddningen på själva stolpen? Dvs, är laddningen aktiv så länge kabeln är inkopplad, eller stannar den automatiskt när bilen inte längre tar emot ström?

Inte världens största problem kanske, men det vore intressant att höra hur det fungerar. Kommer sannolikt inte ha möjlighet att ladda i min BRF innan jag får bilen nämligen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: ”Toppa upp” laddning på offentlig station?

Inlägg av Niklas Z »

Har inte svar på din fråga, men ett alternativ skulle kanske kunna vara att ställa ner laddströmmen i bilen och mot slutet öka den. Jag vet dock inte vilka möjligheter det finns att styra sådant från appen för ID4.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Och sen blir du hatad för att du står och tar en laddplats utan att ladda. Många som vill ladda sina bilar på dessa stolpar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Skatbo

Inlägg av Skatbo »

När jag står på MER och bilen säger att det är klart så avslutar laddaren sessionen helt och bilen släpper loss handtaget, så att annan kan ta handtaget och ladda.

Det går att alltså inte att stå och spärra, mer än att ta upp en ruta. På alla jag sett finns det två rutor men bara en kan ladda åt gången.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Skatbo skrev:
När jag står på MER och bilen säger att det är klart så avslutar laddaren sessionen helt och bilen släpper loss handtaget, så att annan kan ta handtaget och ladda.

Det går att alltså inte att stå och spärra, mer än att ta upp en ruta. På alla jag sett finns det två rutor men bara en kan ladda åt gången.
På AC-stolpar?
När jag stått på AC-stolpe under natten så har det inte varit några problem att förvärma med el från stolpen på morgonen trots att laddningen varit klar några timmar tidigare. Det har också gått bra att sätta schema som avbrutit laddningen för att sen återuppta den en timme eller två innan jag ska åka iväg.för att få sista laddningen precis före avresa.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Skatbo

Inlägg av Skatbo »

Det blev kanske fel där. Det är MER snabbladdarna (DC) jag använt mig av.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare

Inlägg av simin »

frippan skrev:
Och sen blir du hatad för att du står och tar en laddplats utan att ladda. Många som vill ladda sina bilar på dessa stolpar.
Såklart, nu var jag mer nyfiken bara på hur det funkar tekniskt. Moraliskt tänker jag att man märker ganska snabbt när man själv börjar använda de stolpar som finns och störa sig på hur sina "konkurrenter" beter sig :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

simin skrev:
I väntan på min ID4 och därmed möjligheten att prova detta själv slänger jag ut frågan här och ser om någon har erfarenhet av saken. Det är ju trots allt nybörjarforumet ;)

Är det normalt sett möjligt att "toppa upp" laddningen på offentlig laddstolpe efter avslutad laddning utan att behöva återaktivera laddningen på själva stolpen?

Exemplet jag ser framför mig är att jag hittat en AC-stolpe (MER eller liknande) att ladda över natten på inför en längre resa, men vill inte att batteriet ska stå med 100% laddning i flera timmar under natten/morgonen. Kan jag då sätta en laddgräns i bilen på säg 80-90% när jag startar laddningen, och sedan på morgonen öka gränsen till 100% och återstarta laddningen via bilens app utan att behöva återstarta laddningen på själva stolpen? Dvs, är laddningen aktiv så länge kabeln är inkopplad, eller stannar den automatiskt när bilen inte längre tar emot ström?

Inte världens största problem kanske, men det vore intressant att höra hur det fungerar. Kommer sannolikt inte ha möjlighet att ladda i min BRF innan jag får bilen nämligen.
Det kan eventuellt fungera om ID4 är helt kompatibel med laddboxen ifråga, och operatören inte har någon spärr.

För att vara på säkra sidan skulle jag låta den ladda fullt direkt, och sedan hoppas på att förvärmningen på morgonen kan tas från laddboxen istället för batteriet. Se det som en liten extra bonus.

Men är det samma laddplats du använder ofta så kan du ju testa dig fram. Nattetid brukar man ju få stå kvar på laddplatsen fram till cirka 07:00-tiden på många platser.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

frippan skrev:
Fast står han med AC-sladden så går det fortfarande att ladda med DC-snöret.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Om laddningen är gratis, dvs stolpen kräver ingen ny aktivering via laddbricka eller liknande, är det i princip samma sak som hemmaladdning. Och där är det så att bilen startar laddningen igen när man ställer upp laddgränsen.
Tveksamt dock om en DC-laddare med typ2 anslutning beter sig på samma sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Om laddningen är gratis, dvs stolpen kräver ingen ny aktivering via laddbricka eller liknande, är det i princip samma sak som hemmaladdning. Och där är det så att bilen startar laddningen igen när man ställer upp laddgränsen.
Tveksamt dock om en DC-laddare med typ2 anslutning beter sig på samma sätt.
En del laddare kräver att man kopplar loss handsken för att kunna starta på nytt.
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

simin skrev:
..men vill inte att batteriet ska stå med 100% laddning i flera timmar under natten/morgonen.
Kolla om det inte finns schemalagd laddning, i min Ioniq kan jag välja både lågpristider och vilket klockslag jag vill bilen ska vara fulladdat.

Och att stå med "100%" i några timmar nån gång är inte farligt, 100% tomt är mycket värre!, dessutom så finns en buffert, när bilen påstår att batterierna är 100% laddade (eller 100% urladdade) är de i själva verket endast kanske 95% (eller 5% kvar) - de flesta biltillverkarna lägger in en buffert för att skydda batterierna.

Men vill du vara smidig så kolla om du kan ställa in i menyerna att du vill ladda till max 95% (kanske ~ 90% verklig nivå på batteriet) då tappar du max ett par mils räckvidd på in ID4.
krille

Inlägg av krille »

Jag har parkerat bilen och låtit den ladda upp till 80% under tiden som jag åkt skidor. Lite senare på dagen när jag börjat känna mig nöjd så har jag startat kupévärmen, tagit två åk till och glidit ner till en varm bil som värmts med el från elnätet. Det borde ju fungera på samma sätt som om man istället hade velat ladda en andra omgång...
Mitt scenario körde jag på Recharge olika AC-stolpar i Åre förra vintern...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Skriv svar