Hur sköter sig M3 som bil för en småbarnsfamilj?
Tänker främst på lite längre resor med barnvagn, barnstol + packning i trunk/frunk.
Nyligen beställt en M3 och en nytillkommen familjemedlem är inte långt ifrån

Moderator: Redaktion
Tackar!Dexter86 skrev:Halloj o grattis till allt hehe
M3 sväljer brutalt mycket mer än man tror
Finns ju riktigt vassa vagnar som är lite mer kompakta när man fäller ihop dom, sen gäller det bara packa mjukt så får du nog plats med mer än du behöver
Känns som det är Väldigt många som är i din situation och kör M3 så bör gå alldeles utmärkt
Vi valde dock Y pga den är väldigt mkt rymligare invändigt, och smidigare med hel öppning i skuffen, samt att i vårt tycke, satt man lite för långt ner![]()
Dock känns M3 väldigt mkt mer prisvärd utan tvekan
Nej inte jag heller egentligen, men så e man ju bra slut i huvet så det blev en Y ändå , men nej haha inte värt 100k extraME3 skrev:Tackar!Dexter86 skrev:Halloj o grattis till allt hehe
M3 sväljer brutalt mycket mer än man tror
Finns ju riktigt vassa vagnar som är lite mer kompakta när man fäller ihop dom, sen gäller det bara packa mjukt så får du nog plats med mer än du behöver
Känns som det är Väldigt många som är i din situation och kör M3 så bör gå alldeles utmärkt
Vi valde dock Y pga den är väldigt mkt rymligare invändigt, och smidigare med hel öppning i skuffen, samt att i vårt tycke, satt man lite för långt ner![]()
Dock känns M3 väldigt mkt mer prisvärd utan tvekan
Ja, då får man se till att packa mjukt och hitta en barnvagn som tar så lite plats som möjligt! Funderade också på Y pga detta, men kunde inte rättfärdiga det ekonomiskt i dagsläget
Haha, då är det dags för roadtrip i fin-bilen i sommarMartin E-tron skrev:Vi har 3 barn som är 4 , 8 samt 10 år.
Äldsta dottern sitter utan puff eller kudde, 8 åringen sitter på puff o 4 åringen framåtvänd.
Kör en E-tron sedan 1,5 år sen, rymmer alla bra o packar massor, känns dock som att den e lite för "stor" för oss då vi inte behöver en pansarvagn till bil.
Lånade en M3 LR av Tesla över en hel dag, packa in ungarna bak o körde 2 timmar för att enbart känna av, gick hur bra som helst.
Nu har vi ingen vagn längre men massa packning om vi åker iväg, kommer sväljas bra av M3 samt takbox.
Lämnade av ungarna dagen efter vid skolan innan ja lämnade tillbaka bilen, bra mycket skönare att köra M3 än E-tronen med 3 olika platser att stanna o lämna av alla.
Känner redan nu att den kommer passa oss perfekt trots 3 barn.
4 åringen kollade förvånat på mig när ja hämtade honom på eftermiddagen i vår bil " Var är fin bilen????" Den kommer i Juni svara ja, han börja storgrina o ville bara åka fin bilen![]()
Går inte en MY LR längre än så ? 25 och 35 är ju likvärdigt E-tron och folk sågar ju den vid fotknölarna pga räckvidden. 25 och 35 är helt okej för mig rent räckvidd men trodde det var längre räckvidd än så på MY och tesla bilar faktiskt. Snackas väll om 50?jonasl skrev:Vi har dock beställt en Model Y. Men vi har bara en bil som ska funka till allt och har tänkt behålla den länge, det får vara värt en slant. Uppgraderar från SR till LR i samma veva. Att komma 350 km iställlet för 250 km i alla lägen är värt en hel del.
Jo, i normalläget absolut. Men worst case vintertid under tuffa förhållanden känns en förbrukning på 225Wh/km inte orimlig och då hamnar man där någonstans.Esterox skrev:Går inte en MY LR längre än så ? 25 och 35 är ju likvärdigt E-tron och folk sågar ju den vid fotknölarna pga räckvidden. 25 och 35 är helt okej för mig rent räckvidd men trodde det var längre räckvidd än så på MY och tesla bilar faktiskt. Snackas väll om 50?jonasl skrev:Vi har dock beställt en Model Y. Men vi har bara en bil som ska funka till allt och har tänkt behålla den länge, det får vara värt en slant. Uppgraderar från SR till LR i samma veva. Att komma 350 km iställlet för 250 km i alla lägen är värt en hel del.
Tack för svaret Jonas, jag blev lite förvånad över svaret faktiskt men jag tackar för din bra förklaring!jonasl skrev:Jo, i normalläget absolut. Men worst case vintertid under tuffa förhållanden känns en förbrukning på 225Wh/km inte orimlig och då hamnar man där någonstans.Esterox skrev:Går inte en MY LR längre än så ? 25 och 35 är ju likvärdigt E-tron och folk sågar ju den vid fotknölarna pga räckvidden. 25 och 35 är helt okej för mig rent räckvidd men trodde det var längre räckvidd än så på MY och tesla bilar faktiskt. Snackas väll om 50?jonasl skrev:Vi har dock beställt en Model Y. Men vi har bara en bil som ska funka till allt och har tänkt behålla den länge, det får vara värt en slant. Uppgraderar från SR till LR i samma veva. Att komma 350 km iställlet för 250 km i alla lägen är värt en hel del.
I julas låg jag på runt 210-215Wh/km med Model 3, -10 ute och inte perfekta vägar. Det blir bara drygt 20 mils räckvidd. På sommaren ligger jag snarare på 170Wh/km och då kommer jag ju mycket längre. Tror jag har ca 47kWh tillgängligt i batteriet nu.
Grattis till er!ME3 skrev:Hallå!
Tänker främst på lite längre resor med barnvagn, barnstol + packning i trunk/frunk.
Tackar! Haha, får se till att mäta noga då, för det kommer bli ett återkommande samtalsämne här hemma annars!Anzwer skrev:Grattis till er!ME3 skrev:Hallå!
Jag fick min M3:a i början på november och har två barn, en dotter på 5år och bebisen är 4 månader gammal. Invändigt är det inga problem och visst i bagaget kan man få plats med mycket men när det gäller barnvagn så ser till att mäta och testa. Vi har en Bugaboo Buffalo och den får plats men inte mkt mer i bagaget och det är något som min fru påpekar för mig hela tiden haha. Jag kollade videos på nätet och trodde att det inte skulle vara några problem, men just den här modellen av barnvagnen är lite för stor för M3 för att man ska känna att det finns plats för annat.
I övrigt kunde jag inte vara mer nöjd med bilen. Fantastisk på alla sätt!!
Nu när jag ser detta blir jag sugen på att lägga till krok. Haft en handfull bilar genom åren och aldrig haft behov av krok hittills. Alltid hyrt skåpbil för flytt av större grejer.CrazyGang skrev:Med dragkrok blir det en riktig arbetshäst. Har kört Sthlm-Östersund t.o.r med jättesläp.
Det går ju att göra samma uträkning med en e-Tron 55. Tror den har 86kWh tillgängligt, och den brukar dra mer. Enligt Spritmonitor.de snittar ägarna där 270Wh/km och med lite vinterklimat på det är det säkert strax norr om 300, säg 310Wh/km. Då landar du på 28 mils räckvidd. Om någon e-tron-ägare ser det här kan de säkert kommentera om siffran verkar rimlig.Esterox skrev:Tack för svaret Jonas, jag blev lite förvånad över svaret faktiskt men jag tackar för din bra förklaring!
Visst, det går, men det finns bättre alternativ. Mina barn fyller 14 och 12 i år och vi har gjort en 2-3 veckor lång bilsemester nästan varje år sedan de var småbarn. Den första bilen var en Subaru Outback med takbox. Bil och takbox var fullproppad med grejer. Sedan hade vi en Audi A4 Allroad (också med takbox) följt av en Volvo V90 CC och nu en Model 3.ME3 skrev:Hallå!