Den samlade tråden om Teslas oförmåga att komminucera

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Den samlade tråden om Teslas oförmåga att komminucera

Inlägg av dstr »

Last Fall, Tesla Version 7.0 software introduced a range of new Autopilot active safety and convenience features to give you more confidence behind the wheel, increase your safety on the road, and make highway driving more enjoyable. The release of Tesla Version 7.1 software continues our improvements to self-driving technology. This release expands Autopilot functionality and introduces the first iteration of Summon.

Using Summon, once you arrive home and exit Model S or Model X, you can prompt it to do the rest: open your garage door, enter your garage, park itself, and shut down. In the morning, you wake up, walk out the front door, and summon your car. It will open the garage door and come to greet you. More broadly, Summon also eliminates the burden of having to squeeze in and out of tight parking spots. During this Beta stage of Summon, we would like customers to become familiar with it on private property. Eventually, your Tesla will be able to drive anywhere across the country to meet you, charging itself along the way. It will sync with your calendar to know exactly when to arrive.

The release of Tesla Version 7.1 software is the next step toward developing fully autonomous driving capabilities and delivering them through over-the-air software updates, keeping our customers at the forefront of driving technology in the years ahead.
https://www.teslamotors.com/sv_SE/blog/ ... your-phone

Kan vi tolka detta som att våra autopilot-bilar har all hårdvara för autonom körning?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

dstr skrev:
Last Fall, Tesla Version 7.0 software introduced a range of new Autopilot active safety and convenience features to give you more confidence behind the wheel, increase your safety on the road, and make highway driving more enjoyable. The release of Tesla Version 7.1 software continues our improvements to self-driving technology. This release expands Autopilot functionality and introduces the first iteration of Summon.

Using Summon, once you arrive home and exit Model S or Model X, you can prompt it to do the rest: open your garage door, enter your garage, park itself, and shut down. In the morning, you wake up, walk out the front door, and summon your car. It will open the garage door and come to greet you. More broadly, Summon also eliminates the burden of having to squeeze in and out of tight parking spots. During this Beta stage of Summon, we would like customers to become familiar with it on private property. Eventually, your Tesla will be able to drive anywhere across the country to meet you, charging itself along the way. It will sync with your calendar to know exactly when to arrive.

The release of Tesla Version 7.1 software is the next step toward developing fully autonomous driving capabilities and delivering them through over-the-air software updates, keeping our customers at the forefront of driving technology in the years ahead.
https://www.teslamotors.com/sv_SE/blog/ ... your-phone

Kan vi tolka detta som att våra autopilot-bilar har all hårdvara för autonom körning?
Det antyds ju rätt hårt. Samtidigt finns det ju inte en möjlighet att senaste årets bilar klara sig genom en stad. Vi har ju verkligen inte tillräckligt med sensorer för att klarar en korsning där bilen ska lämna företräde för korsande trafik. Eller kallar bilen på sina kompisar för att blockera korsningen om det behövs komma in på en huvudled?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

dstr skrev:
Det spårar ofta ur i andra trådar. Den här kan vara bra att ha för att kunna fortsätta diskussionerna.

Anledningen "den här gången" var självstängande laddluckan.

Vid lanseringen nämns det skriftligt i Teslas officiella kommunikationskanal, där det står/stod att alla D-modeller får en självstängande laddlucka.

I efterhand (för några månader sedan, nästan/över ett år sen den ursprungliga texten publicerades) så har Tesla i tysthet redigerat texten på svenska sidan. Man har dock låtit ursprungsdatumet 10 oktober 2014 stå kvar.

http://web.archive.org/web/*/https://ww ... -autopilot
Jag mailade Teslas huvudkontor idag runt lunch, och har redan fått svar på frågan om den utlovade elmotorstyrda laddluckan! :D
""Dear Mr. Rudemyr,

Thank you for your mail.

This feature is indeed something that will be available in the future on newer production Model S's and will also be available as a retrofit.

Unfortunately, this is all the information we have at this moment in time and we are unable to advise when it will be possible to either order this feature or have it retrofitted.

All apologies we can't inform you better.

Sincères salutations, Kind Regards, ""
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

...och så har vi det där med kommunikationen. Den här texten hittade jag på svenska sajten, inloggad i min profil.

edit: för att förtydliga det "sarkastiska" - Summon fanns inte med i uppdateringen jag fick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bengt skrev:
dstr skrev:
Det spårar ofta ur i andra trådar. Den här kan vara bra att ha för att kunna fortsätta diskussionerna.

Anledningen "den här gången" var självstängande laddluckan.

Vid lanseringen nämns det skriftligt i Teslas officiella kommunikationskanal, där det står/stod att alla D-modeller får en självstängande laddlucka.

I efterhand (för några månader sedan, nästan/över ett år sen den ursprungliga texten publicerades) så har Tesla i tysthet redigerat texten på svenska sidan. Man har dock låtit ursprungsdatumet 10 oktober 2014 stå kvar.

http://web.archive.org/web/*/https://ww ... -autopilot
Jag mailade Teslas huvudkontor idag runt lunch, och har redan fått svar på frågan om den utlovade elmotorstyrda laddluckan! :D
""Dear Mr. Rudemyr,

Thank you for your mail.

This feature is indeed something that will be available in the future on newer production Model S's and will also be available as a retrofit.

Unfortunately, this is all the information we have at this moment in time and we are unable to advise when it will be possible to either order this feature or have it retrofitted.

All apologies we can't inform you better.

Sincères salutations, Kind Regards, ""
Ska man tolka detta som att vi måste betala extra om vi som inte har det vill få det retrofitted?
Jag tycker redan att vi har betalat för det eftersom när jag beställde bilen bara hade den informationen att de skulle finnas på alla D-modellerna. Annars kunde de ju lika gärna gett oss i Europa manuella handtag och tagit extra betalt efteråt om vi vill ha motoriserade handtag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Pontus skrev:
Ska man tolka detta som att vi måste betala extra om vi som inte har det vill få det retrofitted?
Om jag ska våga mig på en gissning så betalar du inget för denna retrofit om du beställer snake-laddaren.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Den som väntar får se, men när D introducerades skulle alla bilarna få nya luckan vilket säger mig att det blir gratis.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

Bengt skrev:
Den som väntar får se, men när D introducerades skulle alla bilarna få nya luckan vilket säger mig att det blir gratis.
Nu var det ganska många år sedan jag pluggade avtalsrätt men det står lite luddigt i köpeavtalet att man köper bilen som beskrivs i sin "vehicle configuration".
Vehicle configuration kan tolkas som design studion på hemsidan och där har det nog aldrig stått något om automatisk laddport, mig veterligen. Gissningsvis har Tesla ingen skyldighet att erbjuda retrofit gratis.
Har säljaren i samband med köpprocessen lovat att du skall få automatisk laddport, så kan man säkert dra det vidare men då är det ord mot ord.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

BigDaddyT skrev:
Bengt skrev:
Nu var det ganska många år sedan jag pluggade avtalsrätt men det står lite luddigt i köpeavtalet att man köper bilen som beskrivs i sin "vehicle configuration".
Vehicle configuration kan tolkas som design studion på hemsidan och där har det nog aldrig stått något om automatisk laddport, mig veterligen. Gissningsvis har Tesla ingen skyldighet att erbjuda retrofit gratis.
Har säljaren i samband med köpprocessen lovat att du skall få automatisk laddport, så kan man säkert dra det vidare men då är det ord mot ord.
Lite det jag menar med dörrhandtagen också, tror inte att det stod i någon Vehicle configuration att dessa skulle vara motoriserade. Då hade dom klarat sig undan med manuella sådana också. Allt står inte exakt specat men man måste väl kunna lita på den informationen som dom ändå fanns tillgänglig när man beställde bilen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Det är ju inkluderat i USA, så varför ska Europa få betala för det? Det kallas retrofit och inte upgrade vilket pekar på en kostnadsfri installation.

Hur som helst är det inget att bry sig om innan det finns på nylevererade bilar.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bengt skrev:
Det är ju inkluderat i USA, så varför ska Europa få betala för det? Det kallas retrofit och inte upgrade vilket pekar på en kostnadsfri installation.

Hur som helst är det inget att bry sig om innan det finns på nylevererade bilar.
Kallades inte L-mode också för retrofit? Jag kan minnas fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Retrofit = original funktion som eftermonteras i en bil som saknar funktionen
Det är inte = utan extra kostnad
Den som lever får se jag skulle inte sätta nåt större hopp på självstangande lucka på nuvarande bilar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Ja, vi kan ju inte ha samma åsikt allihop. ;)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jag har fortfarande svårt att se varför självstängande luckan är så sjukt viktig? klart det hade varit smidigt, men jag har aldrig haft problem med att putta till luckan när jag tar ut laddkabeln, är det verkligen såååååå svårt? ok, det gavs kanske intrycket att det skulle komma, men nu blev det inte så. I-landsproblem med största möjliga I kanske?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Min erfarenhet är att det är betydligt svårare att öppna luckan än att komma ihåg att stänga den. Motoriserad lucka skulle förhoppningvis lösa bägge.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

HelectriC skrev:
jag har fortfarande svårt att se varför självstängande luckan är så sjukt viktig? klart det hade varit smidigt, men jag har aldrig haft problem med att putta till luckan när jag tar ut laddkabeln, är det verkligen såååååå svårt? ok, det gavs kanske intrycket att det skulle komma, men nu blev det inte så. I-landsproblem med största möjliga I kanske?
Mest principen, eftersom det är ännu en sak som min bil beskrevs ha när jag beställde den.

Den faller in tillsammans med autopilot vid leverans, summon efter några månader, 701hk, parkeringshjälp, adaptiv farthållare som själv anpassar efter hastighetsbevräninsgen som saker som inte uppfylldes eller än idag inte har levererats. Snart är det 1 år sen jag fick min bil...
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

HelectriC skrev:
Det är inte sjukt viktigt, bara något som Tesla lovat att inkludera i sina bilar.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bengt skrev:
HelectriC skrev:
Det är inte sjukt viktigt, bara något som Tesla lovat att inkludera i sina bilar.
+1
Men det hände faktiskt så sent som igår att jag körde iväg med öppen lucka, vet inte varför jag missar det ibland?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Bengt skrev:
HelectriC skrev:
jo visst, men att i evigheter diskutera hur värdelösa TM är för att man inte får den där premiumluckan som minsann dom stora barnen på andra sidan dammen har fått börjar nästan bli lite fånigt. Get over it!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Tesla har överträffat alla mina förväntningar, kan inte se vad som skulle få mig att byta till en annan bil!

Barnsjukdomar har de flesta nya bilmodeller, så att gnälla på Tesla som är en helt ny tillverkare och vad jag sett alltid försöker överträffa våra förväntningar är inte just.

Ny mekanik till laddluckan behövs förvisso, men jag är nöjd med svaret jag fick (att det kommer) och klarar mig med kreditkortstricket i de fall den inte öppnar som den ska. Sen att jag glömmer att stänga den ibland är ett i-landsproblem(verkar inte vara ensam om det). ;)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

+1
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

HelectriC skrev:
jo visst, men att i evigheter diskutera hur värdelösa TM är för att man inte får den där premiumluckan som minsann dom stora barnen på andra sidan dammen har fått börjar nästan bli lite fånigt. Get over it!
Jo, jag håller med om att snacket om själva luckan börjar bli tröttsamt, men det var inte själva luckan som sådan det gällde nu, utan Teslas kommunikation och hur dom ca 1 år i efterhand editerar svenska sidan och tar bort luckan.

Ett enkelt blogginlägg "Sorry ni i Europa, ni blev utan. Sväng förbi en butik och hämta en keps som kompensation" hade räckt. Att säga "din bil har hårdvaran, det fattas bara programvara" eller "Det finns ingen plats i eu-modellen, så det går inte" eller som nu "det kommer som retrofit" är rent usel kommunikation.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Den samlade tråden om Teslas oförmåga att komminucera

Inlägg av Toja »

Dom andra biltillverkarna är sämre.

VW om TSI motorn med dålig lösning på kamkedjan som gör att motorn rasar.
VW om DSG lådan som dom också har stora problem med.
Dom säger inte ett ljud och försöker få försäkringsbolagen att ta kostnaden.
Samma gäller Audi och Skoda.

Det är först när dom åker fast för diselgate som dom inte kan slingra sig undan
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Jag tycker att Tesla kan lägga ev. krut/kraft/pengar som behövs på att ge oss i EU en självstängande lucka på att modifiera min lucka så jag inte behöver bända upp den hela vintern för att den fryser fast :x Har inhandlat Pry-bar Kit som Herr X tipsade om, dock så står jag iaf med plastkortet och bänder :roll: :lol:
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Inlägg av Cliff Barnes »

Alx skrev:
Jag tycker att Tesla kan lägga ev. krut/kraft/pengar som behövs på att ge oss i EU en självstängande lucka på att modifiera min lucka så jag inte behöver bända upp den hela vintern för att den fryser fast :x Har inhandlat Pry-bar Kit som Herr X tipsade om, dock så står jag iaf med plastkortet och bänder :roll: :lol:
Du behöver inget plastkort. Tryck bara lätt på laddluckans bakkant samtidigt som du håller ner "bakluckan" på nyckeln ca 4-5 sekunder för att öppna laddluckan.
Funkar klockrent!
Skriv svar