Inte så omöjligt. Mitt förra uppdrag fakturerade jag motsvarande 3,3m per år, men då hade jag nästan ingen semester och jobbade i snitt närmare 9h+ per dag (2200h x 1500/h). Men det var ett riktigt bra pris, och jag hade tur som slapp gå via agent/mellanhand.mati skrev:1,5-2 mkr låter väldigt mycket. Har svårt att se hur man ska åstadkomma det. Framförallt om man inte vill jobba heltid. Men även om man skulle jobba 8 timmar varje dag, fakturerar varenda timma (det gör man inte), och i princip aldrig tar ledigt, så blir det i runda slängar 1900-2000 timmar/år. Det krävs en jäkla timtaxa då. Och har man ett långvarigt heltidsuppdrag brukar ju timtaxan också bli lägre.tor skrev:Så kan det ju absolut vara. Det är mer för att visa på att det finns en del luft i beräkningen.holden skrev:Att lyckas pricka in två månaders ledighet exakt där man vill ha den är också en utopi, kunden eller kunderna förväntar sig i regel normal svennebanan-semester i juli. Ska du ha något ekonomiskt spelrum bör du åtminstone fakturera i intervallet 1,5 - 2 mkr årligen om det ska vara värt det.
Varför man ska fakturera 1,5-2 förstår jag inte? För att lägga på hög till bistrare tider? För mer pengar i fickan? Eller menar du att man ska ha det som plan och att man ändå inte riktigt når dit?
Hemsk skattefråga
Moderator: Redaktion
Re: Hemsk skattefråga

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
30% är det väl inte? Många "riktiga" konsultfirmor tar 10% av sina underkonsulter, iaf om det är de som sålt in uppdraget. EWork och andra konsultmäklare tar ännu mycket mindre men då får man sälja in sig själv å andra sidan.Esterox skrev:Svårt det där, jag har ca 60-70 i lön men sen försvinner lite i förmåner osv. Jag är sugen på AB och fakturerar stabilt runt 2 miljoner. Problemet för mig är att om jag skall bli egen så måste jag gå via någon, då kanske 30% försvinner och då blir det lite plus minus noll i slutändan om jag jämför med dagens pensionsavsättningar och trygghet.MWall skrev:Du får tänka på att det här är 10 år sen. Hade kanske haft 50-55 tusen idag. Möjligen. Har ingen riktig koll. Men dålig förhandlare är jag sannerligen. Fick mer i månadslön än jag bett om när jag bytte till min senaste arbetsgivare.Esterox skrev:
Ja absolut det har du rätt i, men kan man fakturera runt 1,5-2 miljoner har man nog inte under 40 k i månaden. Har man det så är man en dålig förhandlare anser jag.![]()
De senaste 3 åren har jag nästan exakt prickat 1,5. Till 2022 har jag skippat en mellanhand som tog 8% och så fixade jag 2% höjning höjning mot slutkund också. Tillsammans med en höjd motivation siktar jag på 1,75 miljoner i år. Vet inte om jag når dit dock.
Som minst har jag debiterat drygt 1,1 miljon. Men då har jag varit pappaledig i ett par månader också.
Något som blir tydligt när man kikar på eget AB är iallafall att många missar kringkostnader m.m som gör att det inte blir så lönsamt som man till en början kan tro. Du däremot verkar ju ha riktigt bra balans och kan leva gott på ditt beslut.
Stora vinsten med att vara egen är flexibiliteten och friheten tycker jag. Men det beror ju även på kunden såklart.
Beror nog lite på bransch och kunder såklart. Men för att komma åt vissa ramavtal så hamnar man nog på runt 30% om man inte varit med från början i själva anbudet.MWall skrev:30% är det väl inte? Många "riktiga" konsultfirmor tar 10% av sina underkonsulter, iaf om det är de som sålt in uppdraget. EWork och andra konsultmäklare tar ännu mycket mindre men då får man sälja in sig själv å andra sidan.Esterox skrev:Svårt det där, jag har ca 60-70 i lön men sen försvinner lite i förmåner osv. Jag är sugen på AB och fakturerar stabilt runt 2 miljoner. Problemet för mig är att om jag skall bli egen så måste jag gå via någon, då kanske 30% försvinner och då blir det lite plus minus noll i slutändan om jag jämför med dagens pensionsavsättningar och trygghet.MWall skrev:Du får tänka på att det här är 10 år sen. Hade kanske haft 50-55 tusen idag. Möjligen. Har ingen riktig koll. Men dålig förhandlare är jag sannerligen. Fick mer i månadslön än jag bett om när jag bytte till min senaste arbetsgivare.Esterox skrev:
Ja absolut det har du rätt i, men kan man fakturera runt 1,5-2 miljoner har man nog inte under 40 k i månaden. Har man det så är man en dålig förhandlare anser jag.![]()
De senaste 3 åren har jag nästan exakt prickat 1,5. Till 2022 har jag skippat en mellanhand som tog 8% och så fixade jag 2% höjning höjning mot slutkund också. Tillsammans med en höjd motivation siktar jag på 1,75 miljoner i år. Vet inte om jag når dit dock.
Som minst har jag debiterat drygt 1,1 miljon. Men då har jag varit pappaledig i ett par månader också.
Något som blir tydligt när man kikar på eget AB är iallafall att många missar kringkostnader m.m som gör att det inte blir så lönsamt som man till en början kan tro. Du däremot verkar ju ha riktigt bra balans och kan leva gott på ditt beslut.
Stora vinsten med att vara egen är flexibiliteten och friheten tycker jag. Men det beror ju även på kunden såklart.
Ja det är mycket statliga bolag jag jobbar med.
Skulle varit it-konsult istället.
Mina timpriser blir bara lägre och lägre. Är nu tillbaka på det som jag fakturerade för 7-10 år sedan. Hög konkurrens där det enda som räknas är lägsta timpriset. Kunskap eller erfarenhet spelar ingen roll längre. Kan någon göra samma jobb billigare så får du inte uppdraget… 

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Låter som du är inom ingenjörsområdet… i vårt område är det ingen guldgruva precis (flera stora bolag somNect skrev:Skulle varit it-konsult istället.Mina timpriser blir bara lägre och lägre. Är nu tillbaka på det som jag fakturerade för 7-10 år sedan. Hög konkurrens där det enda som räknas är lägsta timpriset. Kunskap eller erfarenhet spelar ingen roll längre. Kan någon göra samma jobb billigare så får du inte uppdraget…
försvunnit har gjort det lite jobbigt här).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Stämmer bra, är installationsigenjör. 90% av uppdragen är i de större städerna. Ramavtal enligt LOU ligger nu runt 450-500kr/h.Bjelke skrev:Låter som du är inom ingenjörsområdet… i vårt område är det ingen guldgruva precis (flera stora bolag somNect skrev:Skulle varit it-konsult istället.Mina timpriser blir bara lägre och lägre. Är nu tillbaka på det som jag fakturerade för 7-10 år sedan. Hög konkurrens där det enda som räknas är lägsta timpriset. Kunskap eller erfarenhet spelar ingen roll längre. Kan någon göra samma jobb billigare så får du inte uppdraget…
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- OfarligTesla
- Teslaägare
Vi har rätt mycket mer administration än fakturering så hade varit väldigt dyrt att outsourca, jag jobbar väl med 25+ kunder på ett år så det är en del avtalsfrågor som uppstår, beroende på avtal är det presentationer som skall hållas osv. I många fall kan jag slippa mycket av det jobbet just på grund av att vi har folk som har det som del av sina sysslor och då jobbar mindre med kunduppdrag. Mindre tråkigt jobb helt enkelt, det hade varit rätt många timmar i månaden som hade gått till det annars.holden skrev:
Den administrativa biten kostar 20 tkr om året att outsourca i ett enmansbolag så det är ju en ickefråga. Om du fakturerar 3,5 mkr så lyfter jag på hatten och gratulerar, inom IT tvivlar jag på att det finns någon i landet som värderas så högt.
Ja jag är ju matematiker i grunden så även om mycket jag gör är att koda så kan jag kanske ta mer betalt för att det är beräkningar som kodas. Sedan så har jag mer inriktat mig på uppdrag där jag kan sälja en produkt en produkt/tjänst istället för ren tid så timarvodet kan bli högt då det finns återanvändbarhet i sakerna som byggs men de uppdrag som är löpande är över 2000 kr/timme.
Ja, men då är du ju heller inte konsult som jag ser det. Ska man dra in 3,5 mkr på rena konsultinsatser och normal arbetstid får man nog bli advokat eller managementkonsult, eller joddla med excelark hos något finansbolag.OfarligTesla skrev:Vi har rätt mycket mer administration än fakturering så hade varit väldigt dyrt att outsourca, jag jobbar väl med 25+ kunder på ett år så det är en del avtalsfrågor som uppstår, beroende på avtal är det presentationer som skall hållas osv. I många fall kan jag slippa mycket av det jobbet just på grund av att vi har folk som har det som del av sina sysslor och då jobbar mindre med kunduppdrag. Mindre tråkigt jobb helt enkelt, det hade varit rätt många timmar i månaden som hade gått till det annars.holden skrev:
Den administrativa biten kostar 20 tkr om året att outsourca i ett enmansbolag så det är ju en ickefråga. Om du fakturerar 3,5 mkr så lyfter jag på hatten och gratulerar, inom IT tvivlar jag på att det finns någon i landet som värderas så högt.
Ja jag är ju matematiker i grunden så även om mycket jag gör är att koda så kan jag kanske ta mer betalt för att det är beräkningar som kodas. Sedan så har jag mer inriktat mig på uppdrag där jag kan sälja en produkt en produkt/tjänst istället för ren tid så timarvodet kan bli högt då det finns återanvändbarhet i sakerna som byggs men de uppdrag som är löpande är över 2000 kr/timme.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 2 gång.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
It-konsult är inte heller lika med hög timtaxa. Min kund som jag jobbat för i 10 år anlitar numera utländska utvecklare. De är rena programmerare, inga ingenjörer, det blir väldigt ofta väldigt fel, men timtaxan är mycket lägre. Och därmed har jag nästan ingenting kvar att göra. Tidigare gjorde jag rubbet, algoritmerna, UX-design, arkitektur, programmering. Allt. Nu är i princip allt outsourcat till låglöneländer. Jag är säker på att de inte sparar en enda krona på det eftersom jag jobbade 10 gånger fortare och effektivare. Men timpriserna hålls nere, och det är allt som räknas. Bättre billigt än bra.Bjelke skrev:Låter som du är inom ingenjörsområdet… i vårt område är det ingen guldgruva precis (flera stora bolag somNect skrev:Skulle varit it-konsult istället.Mina timpriser blir bara lägre och lägre. Är nu tillbaka på det som jag fakturerade för 7-10 år sedan. Hög konkurrens där det enda som räknas är lägsta timpriset. Kunskap eller erfarenhet spelar ingen roll längre. Kan någon göra samma jobb billigare så får du inte uppdraget…
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
holden skrev:Ja, men då är du ju heller inte konsult som jag ser det. Ska man dra in 3,5 mkr på rena konsultinsatser och normal arbetstid får man nog bli advokat eller managementkonsult, eller joddla med excelark hos något finansbolag.OfarligTesla skrev:Vi har rätt mycket mer administration än fakturering så hade varit väldigt dyrt att outsourca, jag jobbar väl med 25+ kunder på ett år så det är en del avtalsfrågor som uppstår, beroende på avtal är det presentationer som skall hållas osv. I många fall kan jag slippa mycket av det jobbet just på grund av att vi har folk som har det som del av sina sysslor och då jobbar mindre med kunduppdrag. Mindre tråkigt jobb helt enkelt, det hade varit rätt många timmar i månaden som hade gått till det annars.holden skrev:
Vad ligger SAP-konsulterna på?
Med mitt byte till en "lite dyrare" konsult-säljar-firma (ett par %), så kan jag nu fakturera runt 146tkr per månad, med BARA 40 timmar i veckan, inte en sekund i övertid, frihet inom rimlighet att bestämma när jag vill börja på morgonen, jobba längre nån dag för att sluta tidigare på fredagen t.ex.
Ska vara med och programmera upp till 22 nya maskiner/liner hos ett f.d. researcher-företag som ska bli en stor fabrik.
Sitter på deras kontor i kista, och har det gött, och får mer i företags-plånkan idag än med det andra konsult-säljar-fimar som bara tog 12% då jag har heltid nu och minst ett halvår frammåt varje vardag, utan veckopendling och sådant. Jag är nöjd, de är nog nöjda och kunden får hjälp de desperat behöver och villhöver.
Nackdelen är den j*a essingeleden när folk inte kan köra och krockar.
Ska vara med och programmera upp till 22 nya maskiner/liner hos ett f.d. researcher-företag som ska bli en stor fabrik.
Sitter på deras kontor i kista, och har det gött, och får mer i företags-plånkan idag än med det andra konsult-säljar-fimar som bara tog 12% då jag har heltid nu och minst ett halvår frammåt varje vardag, utan veckopendling och sådant. Jag är nöjd, de är nog nöjda och kunden får hjälp de desperat behöver och villhöver.
Nackdelen är den j*a essingeleden när folk inte kan köra och krockar.
För tio-femton år sen var dom dyra, not anymore eftersom vem som helst kan utbilda sig inom det och konkurrera.MWall skrev:holden skrev:Ja, men då är du ju heller inte konsult som jag ser det. Ska man dra in 3,5 mkr på rena konsultinsatser och normal arbetstid får man nog bli advokat eller managementkonsult, eller joddla med excelark hos något finansbolag.OfarligTesla skrev:Vi har rätt mycket mer administration än fakturering så hade varit väldigt dyrt att outsourca, jag jobbar väl med 25+ kunder på ett år så det är en del avtalsfrågor som uppstår, beroende på avtal är det presentationer som skall hållas osv. I många fall kan jag slippa mycket av det jobbet just på grund av att vi har folk som har det som del av sina sysslor och då jobbar mindre med kunduppdrag. Mindre tråkigt jobb helt enkelt, det hade varit rätt många timmar i månaden som hade gått till det annars.holden skrev:
Vad ligger SAP-konsulterna på?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Eftersom de gör allt enkelt jobb, och du numera endast allt som är avancerat, så är det ju ett utmärkt tillfälle att ta en mycket högre timtaxa. Dubbla timpriset mot innan. De timmar de behöver av dig kan de gott betala mer för.mati skrev:It-konsult är inte heller lika med hög timtaxa. Min kund som jag jobbat för i 10 år anlitar numera utländska utvecklare. De är rena programmerare, inga ingenjörer, det blir väldigt ofta väldigt fel, men timtaxan är mycket lägre. Och därmed har jag nästan ingenting kvar att göra. Tidigare gjorde jag rubbet, algoritmerna, UX-design, arkitektur, programmering. Allt. Nu är i princip allt outsourcat till låglöneländer. Jag är säker på att de inte sparar en enda krona på det eftersom jag jobbade 10 gånger fortare och effektivare. Men timpriserna hålls nere, och det är allt som räknas. Bättre billigt än bra.Bjelke skrev:Låter som du är inom ingenjörsområdet… i vårt område är det ingen guldgruva precis (flera stora bolag somNect skrev:Skulle varit it-konsult istället.Mina timpriser blir bara lägre och lägre. Är nu tillbaka på det som jag fakturerade för 7-10 år sedan. Hög konkurrens där det enda som räknas är lägsta timpriset. Kunskap eller erfarenhet spelar ingen roll längre. Kan någon göra samma jobb billigare så får du inte uppdraget…
Jo, har jobbat som projektledare med tjänster som lagts ut på Cognizant, Tata, Tech Mahindra och andra indiska bolag, och även om de ligger på halva priset så går det oftast åt minst 3 ggr antalet timmar som svenska utvecklare. Då blir det ändå totalt mycket dyrare projekt.
I mitt nuvarande uppdrag så tar jag enbart in svenska konsulter som utevecklare. Det är klart värt ett högre timpris. Kompetens och personlighet är så mycket viktigare än att snåla på timpriset. Det är sådant som inköpsavdelningar på stora bolag inte förstår.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- OfarligTesla
- Teslaägare
Klart jag är konsult, finns gott om konsulter som säljer saker som tar betalt per leverans, behöver inte ta betalt per timme för att vara konsult. Hade kunnat sitta ute hos kund på heltid med timarvode också och dra in över 3,5 miljoner per år också då vi får sådana förfrågningar men att sitta ute hos kund på heltid låter så tråkigt så de uppdragen säger jag nej till. Framförallt är friheten begränsad om jag måste följa en kunds schema istället för att jobba när jag känner för det.holden skrev:
Ja, men då är du ju heller inte konsult som jag ser det. Ska man dra in 3,5 mkr på rena konsultinsatser och normal arbetstid får man nog bli advokat eller managementkonsult, eller joddla med excelark hos något finansbolag.
Tja, produktifierar man det man säljer är man inte konsult i min värld men det är givetvis en tolkningsfråga. Själv jobbar jag enbart hemifrån, även före pandemin.OfarligTesla skrev:Klart jag är konsult, finns gott om konsulter som säljer saker som tar betalt per leverans, behöver inte ta betalt per timme för att vara konsult. Hade kunnat sitta ute hos kund på heltid med timarvode också och dra in över 3,5 miljoner per år också då vi får sådana förfrågningar men att sitta ute hos kund på heltid låter så tråkigt så de uppdragen säger jag nej till. Framförallt är friheten begränsad om jag måste följa en kunds schema istället för att jobba när jag känner för det.holden skrev:
Ja, men då är du ju heller inte konsult som jag ser det. Ska man dra in 3,5 mkr på rena konsultinsatser och normal arbetstid får man nog bli advokat eller managementkonsult, eller joddla med excelark hos något finansbolag.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Det beror ju helt på uppdraget.OfarligTesla skrev:Klart jag är konsult, finns gott om konsulter som säljer saker som tar betalt per leverans, behöver inte ta betalt per timme för att vara konsult. Hade kunnat sitta ute hos kund på heltid med timarvode också och dra in över 3,5 miljoner per år också då vi får sådana förfrågningar men att sitta ute hos kund på heltid låter så tråkigt så de uppdragen säger jag nej till. Framförallt är friheten begränsad om jag måste följa en kunds schema istället för att jobba när jag känner för det.holden skrev:
Att ha egen låda eller vara direktanställd handlar ju främst om olika anställningsformer. I övrigt så kan ju vardagen och jobbet vara exakt det samma.
Är det roligt jobb, så är det ju roligt uppdrag. Är det tråkigt jobb, så är det ju tråkigt uppdrag.
Jag har många gånger fått erbjudan om att gå över till att vara anställd direkt hos kund (antingen som anställd konsult på konsultbolag, eller nu när jag haft egen låda).
Det påverkar ju inte om jobbet är roligt eller inte. Är ju bara en fråga om viss trygghet vs viss flexibilitet med skatter/inkomster.

- OfarligTesla
- Teslaägare
Det är bara ett annat sätt att ta betalt för tiden. Om kunden kommer och vill ha hjälp med att få fram en rapport, siffror till årsredovisningen varje år, siffror till finansinspektionen varje kvartal, veta hur mycket de skall kompensera anställda med när de går över från en pensionsplan till en annan eller massvis med andra frågor som uppkommer så kan man ju välja att antingen ta betalt per timme man lägger ner eller säga till kunden att detta kommer kosta X kronor. Min erfarenhet är att kunder är villiga att betala väldigt mycket med fastpris så man får bättre betalt än om man tar det löpande, om man då vet att det ofta kommer upp sådana frågor från kunder så kan man då utveckla stöd som automatiserar mycket av arbetet men ta lika mycket betalt av kunden för det.holden skrev:
Tja, produktifierar man det man säljer är man inte konsult i min värld men det är givetvis en tolkningsfråga. Själv jobbar jag enbart hemifrån, även före pandemin.
Detta gäller ju såklart oftast kortare uppdrag där de behöver ta in en specialist för något specifikt och inte uppdrag där de behöver en till person med en viss kompetens i ett längre projekt eller liknande.
Upplever samma sak i min bransch. Ska man tjäna pengar är det fastpris per uppdrag/projekt som gäller och att man i priset tagit med en riskpeng (så det inte går mer timmar än beräknat). Problemet på senare tid har blivit att de fasta priserna kryper nedåt med så snart får man väl betala för att få ett uppdragOfarligTesla skrev:Det är bara ett annat sätt att ta betalt för tiden. Om kunden kommer och vill ha hjälp med att få fram en rapport, siffror till årsredovisningen varje år, siffror till finansinspektionen varje kvartal, veta hur mycket de skall kompensera anställda med när de går över från en pensionsplan till en annan eller massvis med andra frågor som uppkommer så kan man ju välja att antingen ta betalt per timme man lägger ner eller säga till kunden att detta kommer kosta X kronor. Min erfarenhet är att kunder är villiga att betala väldigt mycket med fastpris så man får bättre betalt än om man tar det löpande, om man då vet att det ofta kommer upp sådana frågor från kunder så kan man då utveckla stöd som automatiserar mycket av arbetet men ta lika mycket betalt av kunden för det.holden skrev:
Tja, produktifierar man det man säljer är man inte konsult i min värld men det är givetvis en tolkningsfråga. Själv jobbar jag enbart hemifrån, även före pandemin.
Detta gäller ju såklart oftast kortare uppdrag där de behöver ta in en specialist för något specifikt och inte uppdrag där de behöver en till person med en viss kompetens i ett längre projekt eller liknande.

De flesta beställare vill nu även köra löpande mot budget. Sällan jag uppnår uppsatt budget och jag är principfast och vägrar debitera fler timmar än vad jag faktiskt gjort. Men jag får väl skylla mig själv för att vara ärlig…

Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
IT-projekt vågar ingen sälja till fastpris, det provades under den glada dotcom-eran och det gick ju sådär. Verksamhetsanalys brukar vara lika lätt att tidsuppskatta som att bedöma hur långt ett imaginärt snöre är.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Nej. Tyvärr är det inte så att jag får göra det som är avancerat heller. Då hade jag naturligtvis inte sagt nåt. Det blir bara lite ströjobb, kundsupport (som jag hatar som pesten) och lite buggfixar. Inte nödvändigtvis få timmar, det blev rätt många timmar under förra året. Men det är ingen riktig nyutveckling längre. Det sköts av andra. Det har troligtvis inget att göra med mig och hur jag skött mitt jobb, utan det beror helt enkelt på att företaget har bytt ledning, och den nya chefen har aldrig besvärat sig att prata med mig. Han hade med sig "sina egna killar" så att säga. Så blir det tyvärr ibland när det sker omstruktureringar.martinot skrev:Eftersom de gör allt enkelt jobb, och du numera endast allt som är avancerat, så är det ju ett utmärkt tillfälle att ta en mycket högre timtaxa. Dubbla timpriset mot innan. De timmar de behöver av dig kan de gott betala mer för.
Fördelen -om man kan kalla det så- är att jag aldrig haft ett avtal med dem, inget kontrakt, ingenting. Allt bygger på en gentleman agreement som jag hade med den gamla ledningen och som har fungerat bra under alla år. Men jag kan mao sluta på dagen, ta allt jag har gjort de senaste 10 åren och fråga konkurrenterna om de är intresserade. Det är ju inte så att jag har varit en it-konsult bland många. Jag har varit den enda, det är jag som har stått för all utveckling. Jag sitter alltså på en massa kod, och det är bara jag som kan den.
Det enda som hindrar mig från att sticka är min lojalitet som fortfarande finns kvar, jag har ju varit där så pass länge. Jag vet, jag är nog fullständigt dum i huvudet. Men sån är jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dum i huvudet är du nog definitivt inte.mati skrev:Nej. Tyvärr är det inte så att jag får göra det som är avancerat heller. Då hade jag naturligtvis inte sagt nåt. Det blir bara lite ströjobb, kundsupport (som jag hatar som pesten) och lite buggfixar. Inte nödvändigtvis få timmar, det blev rätt många timmar under förra året. Men det är ingen riktig nyutveckling längre. Det sköts av andra. Det har troligtvis inget att göra med mig och hur jag skött mitt jobb, utan det beror helt enkelt på att företaget har bytt ledning, och den nya chefen har aldrig besvärat sig att prata med mig. Han hade med sig "sina egna killar" så att säga. Så blir det tyvärr ibland när det sker omstruktureringar.martinot skrev:Eftersom de gör allt enkelt jobb, och du numera endast allt som är avancerat, så är det ju ett utmärkt tillfälle att ta en mycket högre timtaxa. Dubbla timpriset mot innan. De timmar de behöver av dig kan de gott betala mer för.
Fördelen -om man kan kalla det så- är att jag aldrig haft ett avtal med dem, inget kontrakt, ingenting. Allt bygger på en gentleman agreement som jag hade med den gamla ledningen och som har fungerat bra under alla år. Men jag kan mao sluta på dagen, ta allt jag har gjort de senaste 10 åren och fråga konkurrenterna om de är intresserade. Det är ju inte så att jag har varit en it-konsult bland många. Jag har varit den enda, det är jag som har stått för all utveckling. Jag sitter alltså på en massa kod, och det är bara jag som kan den.
Det enda som hindrar mig från att sticka är min lojalitet som fortfarande finns kvar, jag har ju varit där så pass länge. Jag vet, jag är nog fullständigt dum i huvudet. Men sån är jag.
Skulle mer tro att du är bekväm i den situation du har, du är nöjd med hur livet ser ut och har ingen anledning att förändra något.
Detta behöver såklart inte förknippas med lycklig osv utan helt enkelt så som många människor är. Det är skönt att veta vad man har.
Jag skulle gissa att 60k - 80k är fullt rimligt för projektledare inom R&D om man har 10-20 års relevant erfarenhet och jobbar man mot mjukvara så kan man nog lägga på 20% utan problem. Har inte jätte mycket exempel men några och resten är en känsla och gäller då i Stockholmsområdet och inte för utländska bolag (där det kan vara högre). Sedan finns ju några exempel där man har möjlighet att tjäna mer eller mindre givetvis.Daniel skrev:Lönenivåer beror samtidigt självklart på yrkesgrupp samt vilken stad man jobbar i. För seniora utvecklare/UX-designers samt andra relaterade yrkesgrupper inom IT i Stockholmsområdet är inte löner på mellan 65-80k några fantasisummor. Då pratar vi inte chefer eller "galet specifik spetskompetens" utan yrkesgrupper med stor efterfrågan och litet utbud. Är man 25-30 är det nog inte löner som generellt är realistiska, men från 35 och uppåt är det iaf inte ovanligt med de lönenivåerna inom privat sektor och mjukvaru/IT-bolag.OfarligTesla skrev:Enligt nedan länk så verkar privatanställda tjänstemän ha en medianlön på 40k/mån samtidigt som 90e percentilen ligger kring 65k/mån. Det är ju dessutom en väldigt bred grupp så beroende på vilken bransch man inriktar sig på kan man komma markant högre än så.MWall skrev:Ditt inlägg ställer en rad frågor.
Vad arbetar du egentligen med? Vet att det har med Arlanda att göra? Smugglar du knark eller nåt?
Nåns fru tjänade 90 papp osv också. Vad tjänar folk idag egentligen? Jag har inte varit anställd på över 10 år och har väldigt liten inblick. Folk tenderar ju att inte tala om vad de tjänar.
Löner på 70-90 tusen och mer måste väl ändå vara chefslöner eller galet specifik spetskompetens? Eller har lönerna rusat så mycket? Är bara nyfiken. Avundsjuk behöver jag inte riktigt vara.
Jag skulle säga att lönerna har rusat massvis de senaste åren för kompetensen där det inte funnits ett överutbud, märker vi när vi anställer folk. Tror en anledning även är att det idag ligger närmare till hands att köra eget vilket tvingar upp lönebilden ifall man vill anställa, speciellt på konsultbolagssidan men även på vanligt bolag.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbet ... i-sverige/
Min bild är att lönenivåerna stigit kraftigt de senaste åren då konkurrensen ökat och arbetsgivare tävlar inte bara om kompetens med andra svenska företag, utan med utländska bolag med helt andra lönelägen. Det är inte isolerat enkom till just utvecklare/naturvetare heller. Ekonomer, marknadsförare, HR, har markant högre löner idag än för några år sedan. Även om det är få ekonomer som har en lön på 80k är inte mellan 60-70k fantasisummor för en redovisningsansvarig, senior Business/Financial Controller, etc.
Ovanstående är baserat på egna erfarenheter från flertalet bolag av varierande storlek i denna sektor (och med full insyn i detta från min sida, ska tilläggas).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Man ser ju en hel del egenföretagare på ICA som ska två kvitton, ett extra för toapapper och kaffeFredrik j skrev:Man får väl utnyttja lite andra kryphål. Har en kompis som driver elfirma tillsammans med en kompanjon. Deras sambos sitter också i styrelsen och minns att dom körde styrelsemöte i Spanien. Sen är det ju det andra med diverse grejor som kan tänkas gå åt i en verksamhet som man kan använda hemma.tor skrev:Har jag missat något mer? Följdfrågan om jag inte har det är: Hur kan detta inte vara attraktivt mot att vara anställd? Då menar jag rent ekonomiskt.
Han köper ju inget elmaterial på hornbach om man säger så. Är man IT-konsult antar jag att företaget behöver en del elektronik?

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Förmodligen dyrare att bokföra än vad det ger i minskad skatt.Pontus skrev:Man ser ju en hel del egenföretagare på ICA som ska två kvitton, ett extra för toapapper och kaffeFredrik j skrev:Man får väl utnyttja lite andra kryphål. Har en kompis som driver elfirma tillsammans med en kompanjon. Deras sambos sitter också i styrelsen och minns att dom körde styrelsemöte i Spanien. Sen är det ju det andra med diverse grejor som kan tänkas gå åt i en verksamhet som man kan använda hemma.tor skrev:Har jag missat något mer? Följdfrågan om jag inte har det är: Hur kan detta inte vara attraktivt mot att vara anställd? Då menar jag rent ekonomiskt.
Han köper ju inget elmaterial på hornbach om man säger så. Är man IT-konsult antar jag att företaget behöver en del elektronik?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Är ju bara småpengar att hålla på med sånt. Jag orkar inte iaf. Dessutom är risken uppenbar att man åker dit på kaffeförmån om man gör så om det skulle bli skatterevision.Pontus skrev:Man ser ju en hel del egenföretagare på ICA som ska två kvitton, ett extra för toapapper och kaffeFredrik j skrev:Man får väl utnyttja lite andra kryphål. Har en kompis som driver elfirma tillsammans med en kompanjon. Deras sambos sitter också i styrelsen och minns att dom körde styrelsemöte i Spanien. Sen är det ju det andra med diverse grejor som kan tänkas gå åt i en verksamhet som man kan använda hemma.tor skrev:Har jag missat något mer? Följdfrågan om jag inte har det är: Hur kan detta inte vara attraktivt mot att vara anställd? Då menar jag rent ekonomiskt.