Hemsk skattefråga
Moderator: Redaktion
Hemsk skattefråga
Med risk för upprörda känslor kanske när man pratar skatt.
Såg just att om jag har en lön på 70 tkr så får jag betala ca 25 tkr I skatt men om vi är två som tjänar 35 tkr var så betalar vi ca 16 tkr I skatt totalt. Det kan man ju reglera ganska enkelt justera om man har eget företag.
Det är ju många här som har eget och då dök en mer hypotetisk fråga upp i huvudet. Hur unga barn kan man skriva inkomst på?
Såg just att om jag har en lön på 70 tkr så får jag betala ca 25 tkr I skatt men om vi är två som tjänar 35 tkr var så betalar vi ca 16 tkr I skatt totalt. Det kan man ju reglera ganska enkelt justera om man har eget företag.
Det är ju många här som har eget och då dök en mer hypotetisk fråga upp i huvudet. Hur unga barn kan man skriva inkomst på?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Hemsk skattefråga
Pontus skrev:Med risk för upprörda känslor kanske när man pratar skatt.
Du kan inte göra så. Du måste bevisa att en närstående som tar emot lönen verkligen har en marknadsmässig lön sett till arbetsuppgifterna. Dvs du kan inte säga att ditt barn kokar kaffe och får 35 tusen i lön för det. Eller ens att din fru sköter bokföringen. Däremot får du anställa en kompis till hur hög lön du vill skulle jag tro.
Jag har kört eget i 10+ år nu. I början var jag entusiastisk som du och försökte hitta kryphål men det visade sig att man som egenföretagare inte kan överlista Skatteverket. De har tänkt på det mesta.

16 år. För att inte skatteverket skall slå ned på det som ett skatteupplägg måste du låna någon annans barn i så fall. Närstående får du bara betala "marknadsmässig" lön, och marknadsmässig lön till barn är väldigt låg. Och är de under 16 år så läggs lönen ovanpå din egen när det gäller skatteuttaget.
https://www.foretagarna.se/juridisk-faq ... egna-barn/
https://www.foretagarna.se/juridisk-faq ... egna-barn/
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Man kan ju anställa en pensionär, 10% arbetsgivaravgift och mycket högre grundavdrag.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Det finns regler för detta. Om du betalar ut lön till en familjemedlem via ditt företag så måste lönen vara marknadsmässig. Du får alltså inte heller "anställa" din fru eller dina barn på heltid fast de har ett annat heltidsjobb vid sidan av.
Jag har min sambo anställd i mitt företag på 20% men hon jobbar också bara 80% på sitt ordinarie jobb, och då är det helt enligt reglerna. Dessutom hade jag inte kommit över brytpunkten även om jag hade betalat hennes lön till mig själv. Det spelar alltså i vårt fall ingen roll.
Det finns dock ett kryphål. Om man inte är gift och aldrig har varit gift med personen, och inte har några barn ihop, så räknas den anställde personen inte som familjemedlem av någon anledning. Att man är sambo i lagens mening spelar ingen roll i det sammanhanget. Jag hade alltså i vårt fall kunnat ge min sambo betydligt mer än en marknadsmässig lön, dvs om företaget hade haft de finansiella möjligheterna.
Jag har min sambo anställd i mitt företag på 20% men hon jobbar också bara 80% på sitt ordinarie jobb, och då är det helt enligt reglerna. Dessutom hade jag inte kommit över brytpunkten även om jag hade betalat hennes lön till mig själv. Det spelar alltså i vårt fall ingen roll.
Det finns dock ett kryphål. Om man inte är gift och aldrig har varit gift med personen, och inte har några barn ihop, så räknas den anställde personen inte som familjemedlem av någon anledning. Att man är sambo i lagens mening spelar ingen roll i det sammanhanget. Jag hade alltså i vårt fall kunnat ge min sambo betydligt mer än en marknadsmässig lön, dvs om företaget hade haft de finansiella möjligheterna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
För att frigöra utrymme för lönebaserad utdelning behöver man ta ut relativt hög lön.BunkanAndy skrev:Istället för att ta ut en hög lön kan du ju göra en aktieutdelning.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Men det innebär att man måste leva på vatten och bröd under hela året om man som TS har byggt hela sin privatekonomi på en inkomst runt 70-tusen/månad.BunkanAndy skrev:Istället för att ta ut en hög lön kan du ju göra en aktieutdelning.
Så man kan alltså anställa en uteliggare sk målvakt. Måste den ha kännedom om anställningen och lönen?
BunkanAndy skrev:Istället för att ta ut en hög lön kan du ju göra en aktieutdelning.
Ja, det är ju så man vanligen gör. Lön upp till brytpunkten och sen utdelning på ett par hundra tusen per år. Överskottet däröver får ligga kvar i företaget. Jag har en företagsägd kapitalförsäkring.
Den enda gång det upplägget inte fungerar är om man har så dyrt leverne att en lön på 46 tusen brutto (34 tkr netto här i Uppsala) samt ytterligare drygt 200 tkr per år netto inte räcker till för löpande utgifter. Totalt ca 50 tusen i netto per månad vilket motsvarar en bruttolön på ca 80 tusen.
Det har även fördelen att man kan sova gott om nätterna.

Lön upp till brytpunkten för statlig skatt räcker bra. Annars finns det en schablon man kan använda.holden skrev:För att frigöra utrymme för lönebaserad utdelning behöver man ta ut relativt hög lön.BunkanAndy skrev:Istället för att ta ut en hög lön kan du ju göra en aktieutdelning.
Schablonbelopp för beskattningsåret 2021 – 183 700 kr
Schablonbelopp för beskattningsåret 2022 – 187 550 kr
Schablonbelopp för beskattningsåret 2023 – 195 250 kr
https://www.revideco.se/312-reglerna-sa ... utdelning/Utdelning som erhålls eller är tillgänglig för lyftning under 2022 måste ägare eller närstående till ägare ta ut en lön under 2021 på minst 409 200 kr (6 IBB) + 5 % av bolagets totala kontanta löner eller 654 720 kr (9,6 IBB). Utdelningen deklareras på din K10 2023.’
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Vilka problem man kan ha.
Jag och min fru tjänar klart under 70 000. Tillsammans.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bästa är väl att inte ta ut varken schablonmässig eller lönebaserad utdelning om man inte behöver slantarna, det diskvalificerar ju möjligheten till korttidspermitteringsstöd om det blir fortsatt pandemikaos.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
-
Enskild firma, ta ut räntefördelning med 30% i skatt.Pontus skrev:Med risk för upprörda känslor kanske när man pratar skatt.
Hake, du måste först bygga räntefördelnings underlag utan att ta lån.
I praktiken köper IT-företagaren skog eller hyreshus för att bygga räntefördelnings underlag.
Aktiebolag, låna ut privata pengar till AB med hög ränta.
Betala 30% i skatt på den inkomsträntan.
Hake, AB måste ha ett lånebehov och räntan måste vara rimlig.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Jag tror du kan anställa svärmor. Det har jag lyckats med en gång i tiden. Dock gjorde hon riktigt jobb och förekom i liggarna på den restaurang som jag drev vid tillfället.
På den tiden när jag hade eget bolag inom IT-branschen (en bit över tio år sedan) så tog konsult-kollegorna ut så liten lön som möjligt och skapade duktigt med kapital i bolaget istället. Jag tror det är helt rätt metod vilket gör att man överlever även under lite snålare tider. Om inte annat så kan man sedan festa på dyra rödviner som man ger till sina kollegor som gåva vid varje årskifte och som självklart gör samma sak tillbaks. Oklart dock om Skattemyndiheten uppskattar denna uppfinningsrikedom.
Det är rätt skönt att numera vara anställd och inte behöva bry sig om annat än att få lönen insatt på banken. Fast jag saknar samtidigt ibland känslan att ha ett eget bolag. Men det är verkligen superklurigt att försöka få ut pengarna ur bolaget utan att skatta bort det mesta. Håller med om att det i praktiken egentligen inte är möjligt, i alla fall ifall du ska sova gott om natten.
På den tiden när jag hade eget bolag inom IT-branschen (en bit över tio år sedan) så tog konsult-kollegorna ut så liten lön som möjligt och skapade duktigt med kapital i bolaget istället. Jag tror det är helt rätt metod vilket gör att man överlever även under lite snålare tider. Om inte annat så kan man sedan festa på dyra rödviner som man ger till sina kollegor som gåva vid varje årskifte och som självklart gör samma sak tillbaks. Oklart dock om Skattemyndiheten uppskattar denna uppfinningsrikedom.
Det är rätt skönt att numera vara anställd och inte behöva bry sig om annat än att få lönen insatt på banken. Fast jag saknar samtidigt ibland känslan att ha ett eget bolag. Men det är verkligen superklurigt att försöka få ut pengarna ur bolaget utan att skatta bort det mesta. Håller med om att det i praktiken egentligen inte är möjligt, i alla fall ifall du ska sova gott om natten.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Z-märkta råd!Peter Andersson skrev:Enskild firma, ta ut räntefördelning med 30% i skatt.Pontus skrev:Med risk för upprörda känslor kanske när man pratar skatt.
Hake, du måste först bygga räntefördelnings underlag utan att ta lån.
I praktiken köper IT-företagaren skog eller hyreshus för att bygga räntefördelnings underlag.
Aktiebolag, låna ut privata pengar till AB med hög ränta.
Betala 30% i skatt på den inkomsträntan.
Hake, AB måste ha ett lånebehov och räntan måste vara rimlig.

Samma här. Inte ens nära. Men det är som MWall säger. I början när jag startade eget så var jag full av entusiasm. Då trodde jag att jag skulle kunna höja min inkomst rejält, och då tittade jag också på reglerna och vilka knep och kryphål som finns för att komma runt den statliga skatten som jag då trodde att jag skulle behöva betala. Det blev inte riktigt så. Ett enkelt sätt att slippa betala en massa skatt är att inte tjäna så mycket.mikebike skrev:Vilka problem man kan ha.

8 000 i skatt på en bruttolön på 35 000 tycker jag låter lite.
Även 25 tusen i skatt på en bruttolön på 70 är riktigt lite.
Räkna själv:vovven skrev:8 000 i skatt på en bruttolön på 35 000 tycker jag låter lite.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... din-skatt/
47 tkr i skatt på 70 brutto om arbetgivareavgiften räknas in, kostar företaget 92 tkr - drygt hälften i skatt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Det är faktiskt ännu mindre.vovven skrev:8 000 i skatt på en bruttolön på 35 000 tycker jag låter lite.
Från https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har haft eget företag sedan 1985, på heltid mellan 1990 och 2013.mati skrev:Samma här. Inte ens nära. Men det är som MWall säger. I början när jag startade eget så var jag full av entusiasm. Då trodde jag att jag skulle kunna höja min inkomst rejält, och då tittade jag också på reglerna och vilka knep och kryphål som finns för att komma runt den statliga skatten som jag då trodde att jag skulle behöva betala. Det blev inte riktigt så. Ett enkelt sätt att slippa betala en massa skatt är att inte tjäna så mycket.mikebike skrev:Vilka problem man kan ha.
Det är mycket enklare att vara anställd.
Volvo PV 544 Special 1963
Inte i Uppsala. Själv skulle jag aldrig ta ut lön över brytpunkten.MWall skrev:Det är faktiskt ännu mindre.vovven skrev:8 000 i skatt på en bruttolön på 35 000 tycker jag låter lite.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Sen ligger ju arbetsgivaravgifter utöver som mestadels en skatt för ngn med 70000 i månadslön. Bruttolön på 70000 innebär närmare 100000 i lönekostnad för arbetsgivaren (ex tjänstepension). Din nettolön på 45000. 55 000 i skatt varav en mindre del går till din statliga pension och sjukförs.MWall skrev:Det är faktiskt ännu mindre.vovven skrev:8 000 i skatt på en bruttolön på 35 000 tycker jag låter lite.
holden skrev:Inte i Uppsala. Själv skulle jag aldrig ta ut lön över brytpunkten.MWall skrev:Det är faktiskt ännu mindre.vovven skrev:8 000 i skatt på en bruttolön på 35 000 tycker jag låter lite.
Jag bor också i Uppsala men valde Stockholm för att göra inlägget lite mer allmängiltigt.
I Uppsala betalar du 8 357 kr respektive 24 850 kr.
Jag håller med till fullo. Enda fördelen jag ser med att ha eget företag är friheten. Jag kan jobba när jag vill och framförallt kan jag alltid jobba hemifrån. Och det värdesätter jag extremt högt. Men tryggheten som en fast anställning innebär saknar jag. Friheten innebär naturligtvis också att man har friheten att svälta ihjäl, vilket är mindre trevligt. När jag startade eget hade jag två garanterade uppdragsgivare till 50% vardera. Det var tryggt och bra. Nu är det inte så längre. Skulle någon dyka upp som kan tänka sig anställa mig till något annat än en slav-lön så finns en stor chans att jag tar det.mikebike skrev:Jag har haft eget företag sedan 1985, på heltid mellan 1990 och 2013.mati skrev:Samma här. Inte ens nära. Men det är som MWall säger. I början när jag startade eget så var jag full av entusiasm. Då trodde jag att jag skulle kunna höja min inkomst rejält, och då tittade jag också på reglerna och vilka knep och kryphål som finns för att komma runt den statliga skatten som jag då trodde att jag skulle behöva betala. Det blev inte riktigt så. Ett enkelt sätt att slippa betala en massa skatt är att inte tjäna så mycket.mikebike skrev:Vilka problem man kan ha.
Det är mycket enklare att vara anställd.