Superduperbatteri med dubbel räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Superduperbatteri med dubbel räckvidd

Inlägg av bjornnilsson »

Har postat denna fråga på annat ställe i forumet men ännu inte fått någon respons så jag provar i en egen tråd.

Snubblade över den här filmen som handlar om ett företag som byggt ett batteri till en model S på 203,7 kWh vilket nästan är det dubbla i jämförelse med "originalbatteriet" (jag tror min MSP från -21 har 104 kWh)

https://feber.se/bil/tesla-model-s-med- ... il/433783/

Batteriet kommer enligt filmen till kommersiell försäljning inom ett par år.

Ifall det nu snart kommer vara möjligt att uppgradera Teslas batterier på detta vis genom ett enkelt battery swap (och då tekniken redan uppenbarligen existerar..) så kanske det finns en anledning till att INTE byta till nya Plaid då batteripacket i framtida Plaid sägs vara svårare att byta ut (?)

Funderar därmed på ifall pre-plaid-teslabilarna kommer behålla sitt värde aningen bättre än efterföljarna med tanke på batteribytet är enklare och att man därmed även potentiellt kan få bilen att (enklare?) dubbla sin range på äldre Teslor i och med det här snacket om att batteripacket i nyare Teslor ska bli (är?) en helintegrerad del med bilen.

Vad tror ni, blir det en het eftermarknad i att uppgradera äldre teslabilar med nya batteripack, vilket då gör att äldre model s/x plötsligt står sig i jämförelse med nyare varianter av Plaid (eller blir rentav bättre i alla fall när det handlar om range) - eller finns det någon uppenbar hake med framtida batteriuppgraderingar av äldre Teslor? Typ att Tesla kommer upptäcka bilar som är moddade och blocka dom från SUC?

Jag kan helt allvarligt (istället för köpa nya Plaid) tänka mig att behålla min nuvarande bil som jag är supernöjd med och istället lägga pengarna på att byta batteripacket i denna + kanske 3-400k mellan om det går att knöka i dubbla rangen när detta (kanske) ifall detta blir möjligt om ett par år. Men bara om jag är säker på att bilen går att ladda i SUC även efter bytet. Visst, man kommer i princip kanske dubbelt så långt på resande fot, men vid långresor behöver man ändå fylla på ström någon gång så att bilen går att ladda vid SUC efter ett batteribyte är ett måste för mig.

Frågan kanske verkar superknasig men jag kan inte sluta fundera på den så jag vill väldigt gärna ha respons från någon som ser för- och/eller nackdelar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Superduperbatteri med dubbel räckvidd

Inlägg av MWall »

+ca 330 kg också. Men visst, skulle ju mer eller mindre döda behovet av superchargers.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Jag tror på det när jag ser det, finns ju några konstiga påståenden i filmen. Vilken följebil får soppatorsk när Teslan kört max 250 km? Vad behövs AI till annat än för PR?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

MWall skrev:
+ca 330 kg också. Men visst, skulle ju mer eller mindre döda behovet av superchargers.
Den där missade jag. Det är ju i sammanhanget rätt så många kilo extra.
Curik skrev:
Jag tror på det när jag ser det, finns ju några konstiga påståenden i filmen. Vilken följebil får soppatorsk när Teslan kört max 250 km? Vad behövs AI till annat än för PR?
Jo, det finns ju några saker som luktar en smula unket.. Jag reagerade också på snacket om AI.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Jag tänker på samma sätt. På många punkter är en ny model S betydligt sämre i min bok iaf.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Skriv svar