Laddning vid hyresrätt
Moderator: Redaktion
Laddning vid hyresrätt
Vid vår lägenhet kan man ansöka om en laddplats. Kostar runt 500 kr mån extra i hyra + 1.23 kr/kwh.
"Vi tillhandahåller en laddbox med maximal effekt på 3,7 kilowatt som har ett typ 2-uttag."
Är det värt det? Fungerar max 3.7 kw att ladda med?
"Vi tillhandahåller en laddbox med maximal effekt på 3,7 kilowatt som har ett typ 2-uttag."
Är det värt det? Fungerar max 3.7 kw att ladda med?
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Laddning vid hyresrätt
Det funkar men går sakta. Hur många kWh behöver du per dag?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Laddning vid hyresrätt
Oj vet inte riktigt. Men blir väl att köra barn till skola, handla osv. Kanske inte jättemycket...kenjon skrev:Det funkar men går sakta. Hur många kWh behöver du per dag?
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Laddning vid hyresrätt
Räkna på 2 kWh/mil på sommaren och 3 på vintern, så borde du klara dej skapligt. Så du borde få 1-2 mil per timma laddat.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Laddning vid hyresrätt
500:-/månad i fast avgift är ganska styvt prissatt om det är utöver kostanden för parkeringen, är det däremot totalkostnad är det absolut prisvärt.
Vad gäller 3.7kW laddning så klarar sig absolut merparten med det hemma.
15-80% tar ca 14-15h.
Så kommer jag hem med under 20% kvar efter jobbet så hinner det inte ladda till 80% tills jag lämnar på Morgonen igen.
Men det händer sällan för min del. (ID4 77kW)
Vad gäller 3.7kW laddning så klarar sig absolut merparten med det hemma.
15-80% tar ca 14-15h.
Så kommer jag hem med under 20% kvar efter jobbet så hinner det inte ladda till 80% tills jag lämnar på Morgonen igen.
Men det händer sällan för min del. (ID4 77kW)
Re: Laddning vid hyresrätt
Tror det är totalkostnad för parkeringen.R_Edvinsson skrev:500:-/månad i fast avgift är ganska styvt prissatt om det är utöver kostanden för parkeringen, är det däremot totalkostnad är det absolut prisvärt.
Vad gäller 3.7kW laddning så klarar sig absolut merparten med det hemma.
15-80% tar ca 14-15h.
Så kommer jag hem med under 20% kvar efter jobbet så hinner det inte ladda till 80% tills jag lämnar på Morgonen igen.
Men det händer sällan för min del. (ID4 77kW)
Re: Laddning vid hyresrätt
Absolut prisvärt i mina ögon. Men det beror ju också lite på vad parkering normalt kostar i området.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddning vid hyresrätt
Det erbjudandet skulle jag ta direkt.SomTam skrev:Tror det är totalkostnad för parkeringen.R_Edvinsson skrev:500:-/månad i fast avgift är ganska styvt prissatt om det är utöver kostanden för parkeringen, är det däremot totalkostnad är det absolut prisvärt.
Vad gäller 3.7kW laddning så klarar sig absolut merparten med det hemma.
15-80% tar ca 14-15h.
Så kommer jag hem med under 20% kvar efter jobbet så hinner det inte ladda till 80% tills jag lämnar på Morgonen igen.
Men det händer sällan för min del. (ID4 77kW)
Jag betalar 1000 kr/90 dagar för att stå på gatan, utan garanterad plats!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddning vid hyresrätt
Troligen är det 1-fas 16A. Synd att de inte erbjuder 3-fas. I vardagen så kommer det troligen räcka, men det beror på vad du har för elbil och hur långt du max kör per dygn. Värre är om man varit på en långresa en dag, kommer hem, och skall resa vidare nästa dag. Då är det enkelt med 11kW, men å andra sidan är det troligen sällan det inträffar. Beror på ditt resebehov. För mig har det inträffat, men beror på att jag använder bilen i jobbet, och när det inte är Covid-restriktioner så kan det ibland bli så för mig. Men skulle misstänka att det inte är normalfallet för de flesta. Då räcker nog 3,7 kW fint. Du får helt enkelt fundera på dina vanor och behov och räkna lite på olika scenarion.SomTam skrev:Vid vår lägenhet kan man ansöka om en laddplats. Kostar runt 500 kr mån extra i hyra + 1.23 kr/kwh.
"Vi tillhandahåller en laddbox med maximal effekt på 3,7 kilowatt som har ett typ 2-uttag."
Är det värt det? Fungerar max 3.7 kw att ladda med?
Om det är billigt/prisvärt med 500 för en garageplats går inte att säga förens du anger var du bor. När vi hade egna garageplatser (utan el) senast när vi bodde inne i city så kostade de flera tusen per månad. Då är ju 500 i månaden ett kap i jämförelse. På andra håll kan det ju däremot vara närmast ocker. Går inte att säga med den lilla data som du ger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Laddning vid hyresrätt
Bor själv i hyresrätt utan laddmöjlighet. Laddar istället på arbetet (mot betalning) eller på incharges laddstolpar.
Lägger uppskattningvis runt 700kr per månad för laddning och kör cirka 165 mil. Alltså strax över 4kr per mil.
För att besvara om det är prisvärt så behöver du se vilka alternativ du har till att ladda för att ha något att jämföra med. Vart laddar du annars och vad kostar det?
Personligen hade jag tagit erbjudandet:
- slippa leta laddstolpar och planera
- nästan alltid ha ett fulladdat batteri
3,7 kW per timme hade laddat upp mitt SR+ LFP batteri på 15h. I verkligheten kör jag inte 20-25 mil per dag så resultatet hade varit ett alltid fulladdat batteri.
Lägger uppskattningvis runt 700kr per månad för laddning och kör cirka 165 mil. Alltså strax över 4kr per mil.
För att besvara om det är prisvärt så behöver du se vilka alternativ du har till att ladda för att ha något att jämföra med. Vart laddar du annars och vad kostar det?
Personligen hade jag tagit erbjudandet:
- slippa leta laddstolpar och planera
- nästan alltid ha ett fulladdat batteri
3,7 kW per timme hade laddat upp mitt SR+ LFP batteri på 15h. I verkligheten kör jag inte 20-25 mil per dag så resultatet hade varit ett alltid fulladdat batteri.