Laddning vid hyresrätt

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare

Laddning vid hyresrätt

Inlägg av SomTam »

Vid vår lägenhet kan man ansöka om en laddplats. Kostar runt 500 kr mån extra i hyra + 1.23 kr/kwh.

"Vi tillhandahåller en laddbox med maximal effekt på 3,7 kilowatt som har ett typ 2-uttag."

Är det värt det? Fungerar max 3.7 kw att ladda med?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Laddning vid hyresrätt

Inlägg av kenjon »

Det funkar men går sakta. Hur många kWh behöver du per dag?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare

Inlägg av SomTam »

kenjon skrev:
Det funkar men går sakta. Hur många kWh behöver du per dag?
Oj vet inte riktigt. Men blir väl att köra barn till skola, handla osv. Kanske inte jättemycket...
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Räkna på 2 kWh/mil på sommaren och 3 på vintern, så borde du klara dej skapligt. Så du borde få 1-2 mil per timma laddat.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

500:-/månad i fast avgift är ganska styvt prissatt om det är utöver kostanden för parkeringen, är det däremot totalkostnad är det absolut prisvärt.

Vad gäller 3.7kW laddning så klarar sig absolut merparten med det hemma.
15-80% tar ca 14-15h.

Så kommer jag hem med under 20% kvar efter jobbet så hinner det inte ladda till 80% tills jag lämnar på Morgonen igen.
Men det händer sällan för min del. (ID4 77kW)
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare

Inlägg av SomTam »

R_Edvinsson skrev:
500:-/månad i fast avgift är ganska styvt prissatt om det är utöver kostanden för parkeringen, är det däremot totalkostnad är det absolut prisvärt.

15-80% tar ca 14-15h.

Så kommer jag hem med under 20% kvar efter jobbet så hinner det inte ladda till 80% tills jag lämnar på Morgonen igen.
Tror det är totalkostnad för parkeringen.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Absolut prisvärt i mina ögon. Men det beror ju också lite på vad parkering normalt kostar i området.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

SomTam skrev:
R_Edvinsson skrev:

15-80% tar ca 14-15h.

Tror det är totalkostnad för parkeringen.
Det erbjudandet skulle jag ta direkt.
Jag betalar 1000 kr/90 dagar för att stå på gatan, utan garanterad plats!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SomTam skrev:
Vid vår lägenhet kan man ansöka om en laddplats. Kostar runt 500 kr mån extra i hyra + 1.23 kr/kwh.

"Vi tillhandahåller en laddbox med maximal effekt på 3,7 kilowatt som har ett typ 2-uttag."

Är det värt det? Fungerar max 3.7 kw att ladda med?
Troligen är det 1-fas 16A. Synd att de inte erbjuder 3-fas. I vardagen så kommer det troligen räcka, men det beror på vad du har för elbil och hur långt du max kör per dygn. Värre är om man varit på en långresa en dag, kommer hem, och skall resa vidare nästa dag. Då är det enkelt med 11kW, men å andra sidan är det troligen sällan det inträffar. Beror på ditt resebehov. För mig har det inträffat, men beror på att jag använder bilen i jobbet, och när det inte är Covid-restriktioner så kan det ibland bli så för mig. Men skulle misstänka att det inte är normalfallet för de flesta. Då räcker nog 3,7 kW fint. Du får helt enkelt fundera på dina vanor och behov och räkna lite på olika scenarion.

Om det är billigt/prisvärt med 500 för en garageplats går inte att säga förens du anger var du bor. När vi hade egna garageplatser (utan el) senast när vi bodde inne i city så kostade de flera tusen per månad. Då är ju 500 i månaden ett kap i jämförelse. På andra håll kan det ju däremot vara närmast ocker. Går inte att säga med den lilla data som du ger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
AlphaEcho
Teslaägare

Inlägg av AlphaEcho »

Bor själv i hyresrätt utan laddmöjlighet. Laddar istället på arbetet (mot betalning) eller på incharges laddstolpar.

Lägger uppskattningvis runt 700kr per månad för laddning och kör cirka 165 mil. Alltså strax över 4kr per mil.

För att besvara om det är prisvärt så behöver du se vilka alternativ du har till att ladda för att ha något att jämföra med. Vart laddar du annars och vad kostar det?

Personligen hade jag tagit erbjudandet:
- slippa leta laddstolpar och planera
- nästan alltid ha ett fulladdat batteri

3,7 kW per timme hade laddat upp mitt SR+ LFP batteri på 15h. I verkligheten kör jag inte 20-25 mil per dag så resultatet hade varit ett alltid fulladdat batteri.
Skriv svar