Dagens kärnkraft haveri

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist

Re: Dagens kärnkraft haveri

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
HX100 skrev:
Bara min egen observation men det verkar onekligen ha blivit så otroligt känsligt och populistiskt med el helt plötsligt. Jag har minnen ända sen jag växte upp att mina föräldrar klagade över elpriset varenda jäkla vinter. Men det var enbart det och då. Sen känns det som att Sverige utan att någon har brytt sig nämnvärt sett till att bygga upp en bra blandad grön energimix från diverse energislag.

Sen började klimatrapporterna som försökte få folk mer medveten. Inte många brydde sig då heller. Det var fortfarande bara en hippiegrej.

Sen när Greta Thunberg fick uppmärksamhet så tror jag det stack något oerhört i massa gubbar att en tonårstjej kom och sa att det inte är bra att bränna massa olja (duh?)
Detta ihop med att folk började köra massa snygga dyra Teslas som också var bra för miljön började också sticka i ögonen för en hel del.

Det måste hittas motargument, en sida att ställa sig på så alla dessa gubbar kan få plats i åsiktskorridoren och skrika i.

Vindkraft gör stora framsteg, de blir både billigare och effektivare på samma gång. Branschen själva väljer att börja bygga massor av dessa då de ger mest valuta.
Dock har vindkraft några nackdelar, speciellt när det inte finns tillräckligt många som kan täcka upp när det inte blåser samt överskottslagring.
Samtidigt tycker folk ute i vischan att de är fula och hittar på historier att de väsnas och dödar fåglar. (Det är bara människor som bor nära vindkraftverk som inte har något emot de samtidigt som det är bara de som inte bor nära något som har emot det) De är bara rädda för förändring. Not on my yard.

Högersidan med SD i spetsen som älskar att driva på hat och splittra folk mot varandra behöver hitta en plan. De kan inte vara för oljekraftverk och kol, inte i Sverige som redan har fasat ut och alla redan vet att det är så uppenbart dåligt. De måste hitta något annat att driva på.
Kärnkraft.

Det kan ju vara bra för miljön, inga nämnvärda utsläpp och get bra hyfsat stabil el. De vet att kärnkraft inte uppskattas på den gröna sidan p.g.a rädsla för eventuella katastrofer.
Detta ska de pusha på och det har de gjort också. Nu har det blivit en del av politiken, det nya klagoämnet. Folk förfasar sig över elpriser enstaka vinterdagar trots att det bara är de få med timpris som får smällen (men kan ladda gratis andra dagar på året)
Alla kommentarsfält i FB blir helt plötsligt överspammade med Bengt - 76 och EpaNisse - 16 som förespråkar kärnkraft.

Detta trots att högern vanligtvis ska följa vad marknaden vill, vad företagen själva väljer. Kärnkraft är bara för jäkla dyrt, tar för lång tid att bygga och krävs massvis med ansvar och driftsäkerhet. Det är projekt som ska beslutas på hög nivå med massa byråkrati.
Sen att Sverige är det tredje sämsta landet i världen på driftstabilitet när det gäller kärnkraft är det heller ingen som pratar om. Tvärtom tjänar vi multum då vi största delen av tiden exporterar el samt att Norrland äntligen börjar bli attraktivt för energitunga industrier.

Men allt bara för att splittra folk och försöka göra "vi mot dem" så att de kan få lite tillfälliga klagoröster nästa val.

Lyssna på branschen, inte på politiker. Behåll kärnkraften vi har och se till att fortsätta satsa på billig smart grön energi.
Då måste skoja med mig, så galet mycket bullshit i det inlägget.

Du säger att det endast är det med timpriser som drabbas men saken är ju den att i södra Sverige så var 2021 det dyraste året någonsin sätt till genomsnittliga elpriset över hela året. Flera elbolag har slutat erbjuda fasta elpriser i södra Sverige eftersom det numera är för mycket variation och osäkerhet. Jag har nu ett fast pris på 48 öre/kWh inkl moms i SE3 men det gäller endast januari ut, när jag försökte hitta nytt elabonnemang på ett år så kunder jag inte hitta något erbjudande under 1,30 kr/kWh.
Tidigare i höst skrevs det att vi hade haft den dyraste veckan någonsin i södra Sverige på typ 1,36 kr/kWh, nu är det svårt att hitta fasta elavtal över ett år som är mycket billigare i södra Sverige. Så nä, det är inte endast de med timpriser som drabbas av de ökade elpriserna.

Vad har du informationen om att det endast är de som inte bor nära ett vindkraftverk som har något emot dessa? Att ha ett vindkraftverk som leder till att du har en rörlig skugga över din uteplats på kvällarna kan knappast vara trevligt men visst, det är säkert endast personer som aldrig har upplevt detta som beskriver hur jobbigt detta är och de som har rörande skuggor över sin trädgårdar på kvällarna har inga problem med detta.

Det var flera här som skrev att om vi vill få ner elpriserna så behöver vi stänga vår kärnkraft och vi ska bygga ut våran vindkraft samt öka våra förbindelser till grannländer så att vi enklare kan skicka ut el när vi har överskott och importera el när vi inte kan producera tillräckligt. Det ska bli intressant att se priserna nu under 2022, kommer vi börja se låga elpriser under längre perioder eller kommer vi få fortsätta se dessa höga elpriser?
Jag är ju övertygad om att de höga elpriserna fortsätter. Titta på förra sommaren när de borde finnas överskott.
Mitt ca snitt under :
Maj 50 öre
Juni 71 öre
Juli 73 öre
August 86 öre.
September 121 öre

Allla dessa månader borde där varit ett överskott.

Sen just dessa månader klagar inte jag då jag sålt mer el än jag köpt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Vinden har vänt och kärnkraften har numera vinden i ryggen :)
2003 ville hela 41 procent av svenskarna avveckla kärnkraften, medan bara 16 procent kunde tänka sig en utbyggnad, enligt Sifo.

2019 var rollerna ombytta: 19 procent ville avveckla, medan 35 procent ville se en utbyggnad.

I dag är en majoritet, 51 procent, för att nya kärnkraftverk ska byggas i Sverige, enligt en mätning som Sifo gjort på uppdrag av Teknikföretagen.

Omsvängningen är sensationell. Men den är knappast förvånande med tanke på det växande motståndet mot vindkraft och alla rapporter om den gröna framtidens rejält ökade efterfrågan på el.

I Teknikföretagens undersökning tror hela 70 procent att elsituationen kommer att ge negativa effekter för industrin.

Vinterns rekordpriser tycks ha fått även krassa kärnkraftskeptiker att inse att kalkylen inte går ihop utan kärnkraft.

EU-kommissionen har nått samma slutsats.

På nyårsaftonen kom beskedet att kärnkraften klassas som hållbar i taxonomin. Det innebär konkret att investerare uppmuntras satsa på kärnkraft, att pensionsfonder och kommuner kan vara med och finansiera forskning i den fjärde generationens kärnkraft och skryta om det i sina årsberättelser.
https://www.di.se/ledare/karnkraftens-revansch/
Även delar av S verkar öppna upp för nya kärnkraftsreaktorer:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... a-ringhals
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
HX100 skrev:
Bara min egen observation men det verkar onekligen ha blivit så otroligt känsligt och populistiskt med el helt plötsligt. Jag har minnen ända sen jag växte upp att mina föräldrar klagade över elpriset varenda jäkla vinter. Men det var enbart det och då. Sen känns det som att Sverige utan att någon har brytt sig nämnvärt sett till att bygga upp en bra blandad grön energimix från diverse energislag.

Sen började klimatrapporterna som försökte få folk mer medveten. Inte många brydde sig då heller. Det var fortfarande bara en hippiegrej.

Sen när Greta Thunberg fick uppmärksamhet så tror jag det stack något oerhört i massa gubbar att en tonårstjej kom och sa att det inte är bra att bränna massa olja (duh?)
Detta ihop med att folk började köra massa snygga dyra Teslas som också var bra för miljön började också sticka i ögonen för en hel del.

Det måste hittas motargument, en sida att ställa sig på så alla dessa gubbar kan få plats i åsiktskorridoren och skrika i.

Vindkraft gör stora framsteg, de blir både billigare och effektivare på samma gång. Branschen själva väljer att börja bygga massor av dessa då de ger mest valuta.
Dock har vindkraft några nackdelar, speciellt när det inte finns tillräckligt många som kan täcka upp när det inte blåser samt överskottslagring.
Samtidigt tycker folk ute i vischan att de är fula och hittar på historier att de väsnas och dödar fåglar. (Det är bara människor som bor nära vindkraftverk som inte har något emot de samtidigt som det är bara de som inte bor nära något som har emot det) De är bara rädda för förändring. Not on my yard.

Högersidan med SD i spetsen som älskar att driva på hat och splittra folk mot varandra behöver hitta en plan. De kan inte vara för oljekraftverk och kol, inte i Sverige som redan har fasat ut och alla redan vet att det är så uppenbart dåligt. De måste hitta något annat att driva på.
Kärnkraft.

Det kan ju vara bra för miljön, inga nämnvärda utsläpp och get bra hyfsat stabil el. De vet att kärnkraft inte uppskattas på den gröna sidan p.g.a rädsla för eventuella katastrofer.
Detta ska de pusha på och det har de gjort också. Nu har det blivit en del av politiken, det nya klagoämnet. Folk förfasar sig över elpriser enstaka vinterdagar trots att det bara är de få med timpris som får smällen (men kan ladda gratis andra dagar på året)
Alla kommentarsfält i FB blir helt plötsligt överspammade med Bengt - 76 och EpaNisse - 16 som förespråkar kärnkraft.

Detta trots att högern vanligtvis ska följa vad marknaden vill, vad företagen själva väljer. Kärnkraft är bara för jäkla dyrt, tar för lång tid att bygga och krävs massvis med ansvar och driftsäkerhet. Det är projekt som ska beslutas på hög nivå med massa byråkrati.
Sen att Sverige är det tredje sämsta landet i världen på driftstabilitet när det gäller kärnkraft är det heller ingen som pratar om. Tvärtom tjänar vi multum då vi största delen av tiden exporterar el samt att Norrland äntligen börjar bli attraktivt för energitunga industrier.

Men allt bara för att splittra folk och försöka göra "vi mot dem" så att de kan få lite tillfälliga klagoröster nästa val.

Lyssna på branschen, inte på politiker. Behåll kärnkraften vi har och se till att fortsätta satsa på billig smart grön energi.

Ja jättebilligt. Jag betalade 246 öre/kWh i december. Var är all den där billiga smarta gröna elen? Inte fan är den i mitt uttag iaf. Sen 1 juli har jag i snitt betalat 144 öre/kWh. Senaste halvåret alltså. Ser ju inte skitbra ut framöver heller...
Instämmer 100% med dig här. Vår räkning, för enbart elen (skatt och nätavgift kommer på egen faktura) för december hamnade på över 10 000.

Det har vi aldrig varit nära av innan. Då har vi ändå stängt poolen i år, varit sparsamma med dusch, värme, ljus, och eldat massor av ved i kakelungnen. Hade vi inte tagit till dessa sparåtgärder så hade räkningen lätt hamnat på 15 000. Sjuka priser efter en sjuk och misslyckad energipolitik. :cry:
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

HX100 skrev:

Kärnkraft.

Så då har vi rett ut det.

Kärnkraft = SD och Brunhöger
Vindkraft = HippieVänster.

Debatten är så politiserad och så polariserad att man blir lite trött.

Så lika bra att sitta ner i båten ett tag till och sen säga ”vad var det vi sa”
För det är väl så brunhögern alltid gör efter att de har haft rätt i en fråga redan 10år tidigare. ;)

Och nej.
Jag är inte brunhöger.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
1. Slå ihop den här tråden med den stora kärnkraftstråden.
2. Stäng den stora kärnkraftstråden.
Peter Andersson

Inlägg av Peter Andersson »

Återstarten av kärnkraftsreaktorn Ringhals 3 försenas. Först vid midnatt på måndag väntas den tas i drift igen.

– Det pågår ett intensivt arbete med att lösa problemet, säger Ringhals presschef Anna Collin till SVT.

Planen var att reaktorn skulle startas om på lördagskvällen, men nu skjuts starten upp till på måndag. Enligt Ringhals presschef Anna Collin har man ringat in var felet finns, men eftersom styrsystemet är såpass komplext behövs mer tid.

– Det pågår ett intensivt arbete med att lösa problemet. Vårt expertteam behöver jobba vidare för att bottna problemet, och då måste vi ge det mer tid, säger Anna Collin till SVT.

”Måste gå djupare”

Ringhals 3 stoppades också i onsdags kväll förra veckan. Orsaken lokaliserades till en av styrstavarna som löstes ut på grund av ett signalfel. Återstarten inleddes under nyårsdagen och reaktorn var tillbaka i full produktion i tisdags. Men när man startade upp upptäckte man ett vattenläckage från ett mindre dränagerör vid en av turbinerna.

Det nuvarande felet ligger i samma härad som tidigare. Det är dock ännu inte fastställt varför reaktorn snabbstoppades automatiskt på nytt i torsdags kväll.

– I och med att det hände samma sak på nytt måste vi gå djupare. Så fort vi har identifierat när felet kan vara åtgärdat meddelar vi det. Vi har en skyldighet gentemot marknaden.

I nuläget planeras starten ske på måndag klockan 23.59.

– Alla vet hur det ligger till med elpriset. Vi vill undvika den här typen av produktionsstopp och se att det inte leder till fler fel, säger Anna Collin.

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Men alla har ju fått veta att den nedlagda kärnkraften inte har det minsta med det höga elpriset att göra så då gör det väl inget att R3 står stilla heller?
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

MWall skrev:
Men alla har ju fått veta att den nedlagda kärnkraften inte har det minsta med det höga elpriset att göra så då gör det väl inget att R3 står stilla heller?
Just nu har vi vattenkraften som kan klara buffert och leverera 52% av den energi vi behöver.

För även en kärnkraft på 80% levererar 100% mer än vinden i dagsläget.

Så hade vi inte haft vattenmagasinen att tillgå i Sverige och Norge nu så skulle Tysklands nya gröna energi fått stå oss till hjälp.
Till ett lite högre pris.

Och med en miljöpåverkan som vore 10fald.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:
Just nu har vi vattenkraften som kan klara buffert och leverera 52% av den energi vi behöver.

Så hade vi inte haft vattenmagasinen att tillgå i Sverige och Norge nu så skulle Tysklands nya gröna energi fått stå oss till hjälp.

Tyvärr påverkar de miljön på så sätt att vi inte kan exportera lika mycket och därmed bränner man högst troligt mer i något fossilt kraftverk i Tyskland.
Sen är de såklart tyskarnas ansvar men vi har bara en planet tyvärr.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

chaffis75 skrev:
Tyvärr påverkar de miljön på så sätt att vi inte kan exportera lika mycket och därmed bränner man högst troligt mer i något fossilt kraftverk i Tyskland.
Vi kan ju alltid annektera Mars om vi vill ha en planet till :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

chaffis75 skrev:
R_Edvinsson skrev:
MWall skrev:

Men då Tyskland avvecklar sin kärnkraft och har massor av vindkraft så borde det ju vara bra att vi inte exporterar dödlig kärnkraftsel till dem. :shock:

Och sverige och miljötalibanerna har ju valt samma linje inför vår framtid.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Man vill gärna starta Ringhals igen, men nu skjuts starten upp för tredje gången.

Återstarten av Ringhals försenas – ett dygn till.

Återstarten av kärnkraftsreaktorn Ringhals 3 försenas ytterligare. Tidigare var prognosen midnatt på måndag. Nu skjuts återstarten upp ytterligare ett dygn, till tisdagen klockan 23.29.
– Det pågår ett intensivt arbete med att lösa problemet, säger Ringhals presschef Anna Collin till SVT.
Planen var att reaktorn skulle startas om på lördagskvällen, sedan sköts starten upp till på måndag. Nu skjuts den upp ytterligare ett dygn. Enligt Ringhals presschef Anna Collin har man ringat in var felet finns, men eftersom styrsystemet är så pass komplext behövs mer tid.
– Det pågår ett intensivt arbete med att lösa problemet. Vårt expertteam behöver jobba vidare för att bottna problemet, och då måste vi ge det mer tid, säger Anna Collin till SVT.

Skjuts upp för tredje gången
Anledningen till att återstarten skjuts upp ytterligare ett dygn beror på att ännu en avvikelse har upptäckts i samband med stilleståndet.
– Elektronikfelet som utlöste stoppet är löst, men nu har vi ytterligare en avvikelse som måste utredas och det gör vi, säger Anna Collin.
Hon tillägger också att det inte råder någon säkerhetsmässig risk i samband med att reaktorns återstart nu skjuts upp igen, men att säkerheten går först.
– Vi ska inte koppla upp något annat än en felfri anläggning mot elnätet, säger hon.

”Måste gå djupare”
Ringhals 3 stoppades också i onsdags kväll förra veckan. Orsaken lokaliserades till en av styrstavarna som löstes ut på grund av ett signalfel. Återstarten inleddes under nyårsdagen och reaktorn var tillbaka i full produktion i tisdags. Men när man startade upp upptäckte man ett vattenläckage från ett mindre dränagerör vid en av turbinerna.
Det nuvarande felet ligger i samma del som tidigare. Det är dock ännu inte fastställt varför reaktorn snabbstoppades automatiskt på nytt i torsdags kväll.
– I och med att det hände samma sak på nytt måste vi gå djupare. Så fort vi har identifierat när felet kan vara åtgärdat meddelar vi det. Vi har en skyldighet gentemot marknaden.
I nuläget planeras starten ske på tisdag klockan 23.29.
– Alla vet hur det ligger till med elpriset. Vi vill undvika den här typen av produktionsstopp och se att det inte leder till fler fel, säger Anna Collin.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Man vill gärna starta Ringhals igen, men nu skjuts starten upp för tredje gången.
Ja de är tråkigt.
Ja och vindkraften ser jag också har problem. När är planen den ska starta upp så de levererar på100%.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Ja de är tråkigt.
Ja och vindkraften ser jag också har problem. När är planen den ska starta upp så de levererar på100%.
Fast Sveriges vindkraft ligger ändå på ganska normala 25%.

Värre är det med Tysklands episka produktion.
3263D178-FFD5-438A-A0C7-781DAA142D41.jpeg
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

R_Edvinsson skrev:
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Ja de är tråkigt.

Wow, den där bilden har jag aldrig sett innan, ja tyvärr är de de i grunden de problemet vi impoterarar, hur kan man prioritera lägga ner kärnkraft framför kol i Tyskland?

Vi borde stänga ner vår trasmittion mot Europa så de själva får ta hand om sina problem med vindkraften. Tycker inte alls om att säga de för de är inte vad jag står för normalt.
Peter Andersson

Inlägg av Peter Andersson »

De tekniska fel som orsakat ett stopp i kärnkraftsreaktorn Ringhals 3 har åtgärdats och reaktorn har tagits i drift igen.

– Vi förväntar oss att vi ska nå full produktion under eftermiddagen, säger presschefen Anna Collin.

Kärnkraftsreaktorn Ringhals 3 har nu börjat leverera el igen.

– Två minuter över halv åtta så kopplades den första av Ringhals 3 två turbiner mot elnätet. Så vi är på väg upp med elproduktionen, säger Anna Collin, presschef på Ringhals, på tisdagsmorgonen.

Stoppet, som skedde i torsdags, är det senaste av två automatiska snabbstopp under de senaste veckorna. Snabbstoppen är en inbyggd säkerhetsåtgärd som stoppar reaktorn vid signal om en avvikelse.

Orsaken till det första stoppet lokaliserades till en av styrstavarna som löstes ut på grund av ett signalfel. Det senaste stoppet har liknande orsaker, berättar Anna Collin.

– Det är i samma härad kan man säga. Det hänger ihop med elektronik, säger hon.

– Det var ett fel som fick anläggningen att automatiskt snabbstoppas och när det åtgärdades så uppstod det en avvikelse under stilleståndet som vi behövde ta hand om också. Det problemet löste sig under gårdagen.

TT: Hur ser ni på att det har uppstått tre avvikelser under så kort tid?

– Den här tiden på året så ska vi köra för fullt naturligtvis, så det var väldigt olyckligt att det här inträffade. Det här är så att säga vår högsäsong. Men nu ser vi fram emot att kunna köra ända fram tills i vår när det är dags för planerad avställning för underhåll.

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Peter Andersson skrev:

De tekniska fel som orsakat ett stopp i kärnkraftsreaktorn Ringhals 3 har åtgärdats och reaktorn har tagits i drift igen.
....

Vad är du ute efter egentligen "Peter"? Vill du stänga kvarvarande kärnkraft omedelbart? Eller vad insinuerar du? Jag förstår verkligen inte. Är det för att på nåt sätt göra en "whataboutism" angående kritiken mot vindkraften? På vilket sätt gör det vindkraft bättre?
JONI

Inlägg av JONI »

chaffis75 skrev:
R_Edvinsson skrev:
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Ja de är tråkigt.

Wow, den där bilden har jag aldrig sett innan, ja tyvärr är de de i grunden de problemet vi impoterarar, hur kan man prioritera lägga ner kärnkraft framför kol i Tyskland?

Vi borde stänga ner vår trasmittion mot Europa så de själva får ta hand om sina problem med vindkraften. Tycker inte alls om att säga de för de är inte vad jag står för normalt.
Sök på Hansa Powerbridge. Svk ska lägga ner 3.6 miljarder på ytterligare en kabel till Tyskland. Kommer det att sänka elpriserna? Troligtvis inte.
Skriv svar