Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Det är väl ungefär som Grums i värmland då?
Liten ort men strategiskt placering på väg mot sälenfjällen från västsverige.
Liten ort men strategiskt placering på väg mot sälenfjällen från västsverige.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
SuC är ju inte tänkt för de som bor i närheten, utan för de som passerar.The Gentleman skrev:Ja, men de i Sundsvall har jag ingen nytta av, men jag blev mest bara förvånad över att se SuC i Borgsjö, som ju inte ens är en hålamikebike skrev:Två SuC i Sundsvall och en i Borgsjö. Du har ovanligt många SuC i närheten.The Gentleman skrev:Det nya året inleddes med att trycka på knappen. En LR grå/svart med 20" (och vinterhjul) är beställd. Spännande! Det stod beräknad leverans i februari, men det gör inte så mycket om det blir senare bara vi får den innan halvårsskiftet. Detta blir vår första elbil och förutom det höga inköpspriset så ser vi bara fördelar. Visst, vi får lära oss att planera långkörningar men det ser jag inte som något problem. Det var också bara Tesla som var aktuellt även om det finns andra lockande elbilar också. Vid beställningen så kunde jag bara välja Umeå som leveransplats (bor i Sundsvall), men jag tänkte ändra till Trosta. Borde väl inte vara något problem.
En lite lustig detalj. Vi firade nyår i Bydalsfjällen (som vanligt), så det var där vi var när vi la beställningen. På väg hem i går så upptäckte vi att fanns en SUC i Borgsjö, som ligger längs E14 cirka 8 mil väster om Sundsvall. Den har jag aldrig sett förut, men med tanke på alla fjällresenärer så ligger den mycket strategiskt. Ska man till Åre fortsätter man bara E14 och ska man till Vemdalen/Björnrike svänger man av E14 vid Ånge alldeles efter Borgsjö.Den är det heller inte Sundsvallsborna som kommer att nyttja, men den ligger som sagt mycket bra till för de som bor söder om Sundsvall och ska till Jämtlands- och Härjedalsfjällen.
Annars skulle Stockholm ha tio gånger så många SuC som Sundsvall, istället för en tredjedel så många.
Själv har jag inte möjlighet att ladda hemma så jag laddar ganska mycket på min närmaste SuC.
När jag är i Sundsvall laddar jag hos Mamma i Långsjön/Matfors.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- markuswesterberg
- Teslaägare
Var det någon mer än jag som fick mail nu om uppdatering av min beställning av MY Berlin där de tagit bort dragkroken!? Allt annat lika men dragkroken borttagen alltså. Ämnet är "Bekräftar din uppdatering av Model Y". Jag har inte själv begärt denna ändring dock...jag måste ju ha dragkroken!
när har du leverans på en berlin MY? Dragkrok ska ju gå att eftermontera för 14k på MY men ej M3
- markuswesterberg
- Teslaägare
Leveransdatum ej bekräftat. Hade varit en världsnyhet om någon fått bekräftat leveransdatum på en MiBThed75 skrev:när har du leverans på en berlin MY? Dragkrok ska ju gå att eftermontera för 14k på MY men ej M3

- mikebike
- Teslaägare
Det fick jag redan i augusti, med tillägget att den går att eftermontera.markuswesterberg skrev:Var det någon mer än jag som fick mail nu om uppdatering av min beställning av MY Berlin där de tagit bort dragkroken!? Allt annat lika men dragkroken borttagen alltså. Ämnet är "Bekräftar din uppdatering av Model Y". Jag har inte själv begärt denna ändring dock...jag måste ju ha dragkroken!
Går ju att klicka hem i deras shop så borde gå efteråtmikebike skrev:Det fick jag redan i augusti, med tillägget att den går att eftermontera.markuswesterberg skrev:Var det någon mer än jag som fick mail nu om uppdatering av min beställning av MY Berlin där de tagit bort dragkroken!? Allt annat lika men dragkroken borttagen alltså. Ämnet är "Bekräftar din uppdatering av Model Y". Jag har inte själv begärt denna ändring dock...jag måste ju ha dragkroken!
Dom tillverkar säkert bilarna ”dragkroksförberedda”
Vilken model har du bestält LR eller Performance?markuswesterberg skrev:Var det någon mer än jag som fick mail nu om uppdatering av min beställning av MY Berlin där de tagit bort dragkroken!? Allt annat lika men dragkroken borttagen alltså. Ämnet är "Bekräftar din uppdatering av Model Y". Jag har inte själv begärt denna ändring dock...jag måste ju ha dragkroken!
Vit/Svart Model Y Performance med FSD.
- markuswesterberg
- Teslaägare
LR.eDrive skrev:Vilken model har du bestält LR eller Performance?markuswesterberg skrev:Var det någon mer än jag som fick mail nu om uppdatering av min beställning av MY Berlin där de tagit bort dragkroken!? Allt annat lika men dragkroken borttagen alltså. Ämnet är "Bekräftar din uppdatering av Model Y". Jag har inte själv begärt denna ändring dock...jag måste ju ha dragkroken!
När beställde du?markuswesterberg skrev:LR.eDrive skrev:Vilken model har du bestält LR eller Performance?markuswesterberg skrev:Var det någon mer än jag som fick mail nu om uppdatering av min beställning av MY Berlin där de tagit bort dragkroken!? Allt annat lika men dragkroken borttagen alltså. Ämnet är "Bekräftar din uppdatering av Model Y". Jag har inte själv begärt denna ändring dock...jag måste ju ha dragkroken!
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Funderar på när jag ska gå vidare med min beställning. Vill ha leverans före juni månads utgång - både för bonusens skull förstås och för att det passar bra av andra skäl. Någon månad innan kan funka men inte mer än så. Undrar hur länge jag vågar vänta.
Dragkrok är essentiellt för mig, använder den flera gånger per månad och har aldrig haft en bil utan. Till och med den VW Polo jag hade för 20 år sen hade dragkrok. Jo, MX-5:an hade faktiskt inte drag när allt kommer omkring, men det var mer en leksak.
Dragkrok är essentiellt för mig, använder den flera gånger per månad och har aldrig haft en bil utan. Till och med den VW Polo jag hade för 20 år sen hade dragkrok. Jo, MX-5:an hade faktiskt inte drag när allt kommer omkring, men det var mer en leksak.
Model Y LR AWD 2022
Då skulle jag beställa om jag vore du. Väntar på en bil jag med och behöver kunna koppla på släp såväl som cykeltransport. Det kommer ge sig. Får säkert vänta lite på kroken, men det får det vara värt.
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
- markuswesterberg
- Teslaägare
Beställde ju om/uppdaterade för att just få med dragkroken i april 2020. Minns inte när ursprungsbeställningen lades.Choke skrev:När beställde du?markuswesterberg skrev:LR.eDrive skrev:Vilken model har du bestält LR eller Performance?markuswesterberg skrev:Var det någon mer än jag som fick mail nu om uppdatering av min beställning av MY Berlin där de tagit bort dragkroken!? Allt annat lika men dragkroken borttagen alltså. Ämnet är "Bekräftar din uppdatering av Model Y". Jag har inte själv begärt denna ändring dock...jag måste ju ha dragkroken!
-
Oj hoppas det inte betyder att det är något listigt beslut om att börja tillverka bilar bara utan dragkrok, skulle inte förvåna mig. Vore väl märkligt om de tillverkar två olika bakdelar för gigacasting beroende på om det är förberett för dragkrok eller inte?
Jag beställer så fort jag garanteras en leverans med dragkrok monterad och bil från Tyskland.
Jag beställer så fort jag garanteras en leverans med dragkrok monterad och bil från Tyskland.
- jonasl
- Teslaägare
Jag beställde i mars, har bara inte gått vidare med beställningen. Vill inte ha Y före 1 maj, tidigast, skulle jag säga.Old_O skrev:Då skulle jag beställa om jag vore du. Väntar på en bil jag med och behöver kunna koppla på släp såväl som cykeltransport. Det kommer ge sig. Får säkert vänta lite på kroken, men det får det vara värt.
Model Y LR AWD 2022
Har dom slutat ta upp beställningar på MY 7-sits? Varför? Kommer den att komma till EU?
- mikebike
- Teslaägare
Har de någonsin tagit beställningar på 7 sits?Dodde skrev:Har dom slutat ta upp beställningar på MY 7-sits? Varför? Kommer den att komma till EU?
Ja, i början. Togs ner efter en tid.mikebike skrev:Har de någonsin tagit beställningar på 7 sits?Dodde skrev:Har dom slutat ta upp beställningar på MY 7-sits? Varför? Kommer den att komma till EU?
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Funderar också på hur jag ska göra. Beställa nu eller vänta, vill helst ha leverans i Q2 fr Berlin. Om man beställer nu går det uppdatera senare med de nya färgvalen som verkar komma när Berlin kommer igång?jonasl skrev:Jag beställde i mars, har bara inte gått vidare med beställningen. Vill inte ha Y före 1 maj, tidigast, skulle jag säga.Old_O skrev:Då skulle jag beställa om jag vore du. Väntar på en bil jag med och behöver kunna koppla på släp såväl som cykeltransport. Det kommer ge sig. Får säkert vänta lite på kroken, men det får det vara värt.
Beställde 5/1 en Long Range i midnattssilver och helsvart interiör och Induction-fälgar + dubbade vinterdäck. Skippade EAP och FSD nu och köper till det om jag "villhöver" det sen efter att ha testkört med det först längre sträckor. Tror att Tesla kommer köra en prenumerationsmodell på det sen. Velade länge hur jag skulle göra med däcken men det blev bättre ekonomi att baka in det i hela lånet. De eventuella eftermarknadsfälgar jag kunde tänka mig blev dyrare efter att man räknar in däcken (Hakka 10 EV dubb), Tesla-sensorer, balansering, montering etc. Går alltid att sälja originalen och skaffa nytt sen om jag tröttnar.
Bokade provkörning nu också efteråt
Första bilen jag köpt på nätet och bara provsuttit innan.
Det värsta nu är att man kollar Tesla-kontot om något hänt kring leveransdatum varje dag
Bokade provkörning nu också efteråt

Det värsta nu är att man kollar Tesla-kontot om något hänt kring leveransdatum varje dag

- jonasl
- Teslaägare
Man kan ju hoppas detjonasl skrev:Är de Februari som gäller för leverans?
Känns ju dock som ett lotteri
Vissa som skulle fått M 3 när det stod December fick ju inte …
- mikebike
- Teslaägare
Blir det som vanligt så kommer nog de flesta i slutet av kvartalet, d.v.s. mars.jonasl skrev:Är de Februari som gäller för leverans?