Vill Europeiska biltillverkare sälja elbilar?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Vill Europeiska biltillverkare sälja elbilar?

Inlägg av Peter Andersson »

Är Europeiska biltillverkare fat & happy?
Greewashing med att tillverka några få elbilar.
Och ha leveranstider på +12 månader.

Men att vara "fat & happy" i Europa kan visa sig livsfarligt menar Alrik på Recharge AMS.


En BMW i3 i lyxbilsformat för en dryg miljon. Wow!

Den är så fantastisk att den är slutsåld en bra bit in på 2023?! Och just där försvinner förtrollelsen.

BMW iX är kanske världens just nu bästa greenwashing och ett fantastiskt exempel på hur den europeiska bilindustrin kämpar med image, marginaler och den hänsynslöst snabba teknikutveckling – samt inte minst sina vinstkrav.

Den helt nya elektriska plattform som BMW iX bygger på kommer aldrig att få syskonmodeller. Det är en one-off, som ska säljas i små volymer. Norge och Sverige kommer att få 70 procent av den totala Europaproduktionen! 

iX är förmodligen en svindyr felinvestering sett i reda pengar. Kanske är elbilsteknologin redan passé? Kanske är bilen på tok för dyr att bygga? Kanske kom den för tidigt? Kanske var det en gardering för tuffare utsläppskrav i EU?

Bortsett från iX kommer BMW fram till 2025 enbart att bygga "blandelbilar" på gemensamma plattformar med deras förbränningsmotorbilar. Först 2025 kommer BMW:s riktiga elbilsplattform, för en palett av modeller. Förmodligen ultramoderna och billiga att tillverka.

Så vad göra fram till dess, och varför först då?

På fråga A är svaret: Marknadsför skiten ur den!

Trots att man inte har bilar att sälja satsas all marknadsföring på den. Man bygger ett miljövänligt varumärke. 

Jason Timbuktu Diakité säger i helsidesannonser utan bild på bilen: "Det är helt otroligt att gamla fiskenät kan återvinnas och bli golvmattor till min nya BMW iX." 

Visst är det! Min ovetenskapliga undersökning av bilannonser i DN, SvD, Aftonbladet och Dagens industri ger följande: Samtliga imageannonser från Audi, BMW, Kia, Land Rover, Lexus, Mercedes, Polestar, Skoda, VW och Volvo visade laddbara bilar, trots långa väntetider.

Meningen är inte att sälja bilar, utan att miljömärka sitt varumärke. Lexus pumpar annonser för sin elbilstekniskt ofattbart föråldrade UX 330e som mellan januari och november bara såldes i 86 exemplar – vad blev reklamkostnaden per bil?

Volvo marknadsför aggressivt sina eldrivna XC40 och C40. Fram till november hade det registrerats 934 eldrivna XC40 och 114 stycken C40. Samtidigt var bensindrivna Volvo XC40 (som inte var med i en annons) Sveriges mest sålda bensinbil under perioden, med 6 812 exemplar.

Svaren på fråga B, varför väntar de etablerade biltillverkarna med att sälja elbilar i mängd, är minst tre: Man har inte lärt sig tjäna pengar på elbilar, man vill krama ur allt ur de gamla förbränningsmotorbilarna och därtill klarar man redan EU:s utsläppskrav med råge. Det finns ingen press. 

Kanske är det av den anledningen som de etablerade biltillverkarna inte investerar i laddinfrastruktur? Ionity är ett skämt med tanke på vilka varumärken som ligger bakom. Det finns drygt 300 Ionitystationer i Europa, mot 600 Teslastationer …

Men när det gäller image vet man att det är elbilar som "säljer" och satsar reklampengarna där. Men räcker det? 

Enligt Transport & Environment är det bara VW och Volvo som har en hållbar elbilsplan.

En artikel i tyska auto motor und sport konstaterar att över 50 procent av de kinesiska bilköparna planerar att köpa en kinesisk premiumelbil och att de tyska biltillverkarna inte hänger med i teknikutvecklingen, speciellt inte när det gäller batterier och infotainment.

Att vara "fat & happy" i Europa kan visa sig livsfarligt. Image är långt ifrån allt.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... enwashing/
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vill Europeiska biltillverkare sälja elbilar?

Inlägg av dd88 »

Dom verkar inte ha koll på att tyska tillverkare tydligen inte vill sälja bilar alls då det är extremt lång väntetid på nästan alla bilar, inte bara elbilar.

Audi måste ändå ligga värst till då dom bara kan leverera småbilar om du behöver en bil innan hösten.

Varför vill dom inte sälja bilar?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 898
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Vill Europeiska biltillverkare sälja elbilar?

Inlägg av roffe_s »

Om vi ska spekulera och raljera lite fritt: Situationen är nog rätt komplex för de europeiska biltillverkarna. Vi ser ju halvledarbrist som orsakar stopp i produktionslinjerna för bl a lastbilstillverkarna och jag kan ana att en elbil kräver mer av den varan än den traditionella ICE-lösningen.

För ett par decennier sedan var modeordet på allas läppar fokus på kärnverksamhet och verkställande ledningars bonussystem baserades på kassaflöde i stället för traditionella vinster. Det gjorde att företagen dammsög balansräkningarna efter tillgångar som kunde säljas ut, detta hände sig på den tiden då bl a SCA sålde av sina vattenkraftverk till Fortum (?).

Därefter blev modeordet globalisering och tillverkning av komponenter har sedan flyttats runt bland de asiatiska tigerekonomier som för tillfället erbjudit de lägsta produktionskostnaderna. I nuläget finns väldigt mycket kapacitet allokerad till Kina och kringliggande länder.

Och så kommer den globala pandemin med stora effekter på bland annat skeppsfarten i kombination med bortfall av produktionskapacitet. Utan att veta kan jag föreställa mig att producenterna i första hand prioriterar närmarknaden, med ägarnas och möjligen politikernas goda minne. Krisen slår därmed hårdast för fjärrmarknader som t ex Europa. Ibland är det bra att värna en närmarknad och producenter som i vart fall kan skala upp verksamheten med rimligt kort varsel…

Nåväl - har jag begränsad tillgång till en liten skitkomponent kommer logistik- och planeringsavdelningen sannolikt att rekommendera att tillverkning av produkter med lägsta innehåll av den kritiska komponenten prioriteras. Det gynnar sannolikt inte elbilarna, som redan från start kanske inte är företagens mest lönsamma produkter.

Slutsatsen av spekulationerna blir att det kanske inte är ett helt frivilligt val att tilldela elbilarna så pass låg kapacitet utan att det även kan påverkas av komponenttillgång. Och att de asiatiska tillverkarna har bättre möjlighet att snabbare skala upp kapaciteten när efterfrågan ökar.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Esterox
Inlägg: 756
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Vill Europeiska biltillverkare sälja elbilar?

Inlägg av Esterox »

dd88 skrev:
Dom verkar inte ha koll på att tyska tillverkare tydligen inte vill sälja bilar alls då det är extremt lång väntetid på nästan alla bilar, inte bara elbilar.

Audi måste ändå ligga värst till då dom bara kan leverera småbilar om du behöver en bil innan hösten.

Varför vill dom inte sälja bilar?
Jasså är E-tron en småbil ? Vet 3 som beställt ny E-tron i december med leverans mars.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Vill Europeiska biltillverkare sälja elbilar?

Inlägg av Dodde »

Alltså det finns väl några märken som faktiskt säljer ganska hyfsade elbilar och i ganska stor skala, att dra alla över en känns väl lite sådär. Alrik måste ju skriva så för att någon ska reagera så visst.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vill Europeiska biltillverkare sälja elbilar?

Inlägg av dd88 »

Esterox skrev:
dd88 skrev:
Dom verkar inte ha koll på att tyska tillverkare tydligen inte vill sälja bilar alls då det är extremt lång väntetid på nästan alla bilar, inte bara elbilar.

Audi måste ändå ligga värst till då dom bara kan leverera småbilar om du behöver en bil innan hösten.

Varför vill dom inte sälja bilar?
Jasså är E-tron en småbil ? Vet 3 som beställt ny E-tron i december med leverans mars.
Det stämmer, men syftade på deras fossilbilar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4207
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vill Europeiska biltillverkare sälja elbilar?

Inlägg av Maw »

Dodde skrev:
Alltså det finns väl några märken som faktiskt säljer ganska hyfsade elbilar och i ganska stor skala, att dra alla över en känns väl lite sådär. Alrik måste ju skriva så för att någon ska reagera så visst.
Precis.

Vi kan ju prova att dra alla Amreikanska tillverkare över en kam också när vi ändå håller på. GM som enligt POTUS leder elektrifieringen i världen sålde 26 elbilar under hela Q4 2021. Uppenbarligen vill de Amerikanska biltillverkarna inte sälja elbilar.. eller? ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vill Europeiska biltillverkare sälja elbilar?

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Dodde skrev:
Alltså det finns väl några märken som faktiskt säljer ganska hyfsade elbilar och i ganska stor skala, att dra alla över en känns väl lite sådär. Alrik måste ju skriva så för att någon ska reagera så visst.
Precis.

Vi kan ju prova att dra alla Amreikanska tillverkare över en kam också när vi ändå håller på. GM som enligt POTUS leder elektrifieringen i världen sålde 26 elbilar under hela Q4 2021. Uppenbarligen vill de Amerikanska biltillverkarna inte sälja elbilar.. eller? ;)

Bry er inte om Zalman. Han hatar europeiska biltillverkare. Helst ska det vara kinesiskt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vill Europeiska biltillverkare sälja elbilar?

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Maw skrev:
Dodde skrev:
Alltså det finns väl några märken som faktiskt säljer ganska hyfsade elbilar och i ganska stor skala, att dra alla över en känns väl lite sådär. Alrik måste ju skriva så för att någon ska reagera så visst.
Precis.

Vi kan ju prova att dra alla Amreikanska tillverkare över en kam också när vi ändå håller på. GM som enligt POTUS leder elektrifieringen i världen sålde 26 elbilar under hela Q4 2021. Uppenbarligen vill de Amerikanska biltillverkarna inte sälja elbilar.. eller? ;)

Bry er inte om Zalman. Han hatar europeiska biltillverkare. Helst ska det vara kinesiskt.
Hatar inte alls europeiska biltillverkare. Däremot är jag orolig för europeisk bilindustri.
I bästa fall blir europeiska biltillverkare framgångsrika med grönt stål från Hybrit och gröna batterier från Northvolt.
Kan också tänka mig att kineserna hålls borta med CO2 tullar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
tesla newbie
Inlägg: 772
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Vill Europeiska biltillverkare sälja elbilar?

Inlägg av tesla newbie »

Jag är böjd att hålla med Alrik. Både BMW iX och MB EQS tycker jag känns som designprodukter som inte innehåller någon speciellt nyskapande teknik. Att de är tysta och komfortabla är inte så förvånande tycker jag, eftersom det är något som BMW och Mercedes är mycket bra på och har kunnat långt innan Tesla ens fanns som företag. Men iX kändes ovanligt liten inuti och i bagaget för att vara en dedikerad EV-plattform. Och hur kan både MB och BMW misslyckas med att få till en frunk? Det är väl i och för sig inte jätteviktigt med frunken, men att man har en sådan är ett tecken på att man kan bygga värmesystem med mera mycket kompakt. Det jag tycker man borde fokusera mer när man tittar på iX och EQS är hur bra mjukvaran är och vilka möjligheter till OTA och app-styrning som finns? Det är där de måste komma ikapp för att kunna konkurrera med Tesla och Kineserna. EQS har jag inte suttit i, men väl iX och jag var inte imponerad av mjukvaran. Man må tycka att Teslas light-show är larvig, men den är ett bevis på att Tesla kan styra alla funktioner i bilen med egenutvecklad mjukvara. Är ytterst tveksam att det ens skulle gå att implementera lightshow i BMW iX eller MB EQS.
Skriv svar