Rekordstort intresse för solceller efter höstens elprischock

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Peter Andersson

Inlägg av Peter Andersson »

Intresset för solceller har ökat generellt de senaste åren. Men när elpriserna började rusa i höstas gjorde efterfrågan på att sätta upp solceller likadant.

Nu är det svårt att hitta personal och material till den stora efterfrågan, enligt Svensk Solenergi.

Enligt Svensk Solenergi skedde under november månad 4500 solcellsinstallationer – jämfört med 1550 samma månad 2020.

www.svt.se
beemer550

Re: Rekordstort intresse för solceller efter höstens elprisc

Inlägg av beemer550 »

Intressant detta med solceller..kostar ganska mycket i installation men visst är det möjligt att få avdrag m.m?

Tänkte själv på detta lite idag. Om man köper en billig laddbox så kan man få bidrag/göra nåt avdrag. Men gäller det även för solceller i samband med köp av laddbox? Tänker om det är möjligt.
Senast redigerad av beemer550, redigerad totalt 1 gånger.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Ja du kan få avdrag för både laddare och solceller dock med ett maxtak. Lös mer på Skatteverket.

https://www.skatteverket.se/privat/fast ... 92860.html
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Dafro skrev:
Ja du kan få 50% i avdrag för både laddare och solceller dock med ett maxtak. Lös mer på Skatteverket.

Läs sidan igen, det är 50% på laddbox samt batterier, för solceller är det numera 15% avdrag.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

vigge50 skrev:
Dafro skrev:
Ja du kan få avdrag för både laddare och solceller dock med ett maxtak. Lös mer på Skatteverket.

Läs sidan igen, det är 50% på laddbox samt batterier, för solceller är det numera 15% avdrag.
Orkade väl inte lösa allt men du har såklart rätt, har justerat.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är klart att det lönar sig med solceller. Än mer nu när elen kostar skjortan. Fram tills nu har jag inte behövt betala någon elräkning alls för 2021. Den ackumulerade bufferten från sommarens glada soltimmar har hittills betalat min elräkning för de mörka månadera. Trots "elprischock", eller kanske tack vare. Den snordyra elen mitt på dagen gynnar ju oss som säljer överskottsel när det är som dyrast.
Decemberräkningen kommer dock inte längre vara 0kr, nu är bufferten nästan uppäten, men ändå. Från och med mars lär elen vara gratis igen för mig.
Jag är även inne på batterier, hoppa på tåget så länge man får hälften tillbaka från överheten. Det avdraget lär inte finnas kvar i all evighet. Jag fick t.ex. 25% avdrag för mina solceller. Den tiden är redan över.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Det är klart att det lönar sig med solceller. Än mer nu när elen kostar skjortan. Fram tills nu har jag inte behövt betala någon elräkning alls för 2021. Den ackumulerade bufferten från sommarens glada soltimmar har hittills betalat min elräkning för de mörka månadera. Trots "elprischock", eller kanske tack vare. Den snordyra elen mitt på dagen gynnar ju oss som säljer överskottsel när det är som dyrast.
Decemberräkningen kommer dock inte längre vara 0kr, nu är bufferten nästan uppäten, men ändå. Från och med mars lär elen vara gratis igen för mig.
Jag är även inne på batterier, hoppa på tåget så länge man får hälften tillbaka från överheten. Det avdraget lär inte finnas kvar i all evighet. Jag fick t.ex. 25% avdrag för mina solceller. Den tiden är redan över.
Har också funderat på batterier för att ta toppen på em kväll nästa man lagar mat, har inte fått något förslag på lösning från elektrikern än. Men som sagt just nu är det inte så stor mening med solceller, fick väl 2 kWh i december.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Peter Andersson

Tydligen är det allt fler leverantörer som alltid säljer solceller med batterier.

Solceller med batteri

I mitten av oktober 2021 tog Solcellen om vi själva får avgöra ett djärvt beslut. Vi bestämde att framtiden är här, alltså att ett batteri nu är en självklar del av en solcellsanläggning.

https://solcellen.nu/solceller-batteri/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
mati skrev:
Har också funderat på batterier för att ta toppen på em kväll nästa man lagar mat, har inte fått något förslag på lösning från elektrikern än. Men som sagt just nu är det inte så stor mening med solceller, fick väl 2 kWh i december.
Jag fick 54kWh i december. Det brukar ligga däromkring. Men visst, det får jag på 3-4 timmar en solig dag i juni. En viss skillnad alltså. 8-)
Batterier har ju egentligen ingen direkt koppling till solcellerna om man bara har dem för att spara pengar. Man laddar batterierna på natten och använder eller säljer elen på dagen. Solceller gör varken till eller från i det sammanhanget. Solcellerna ger bara ytterligare ett tillskott gratis el som man kan sälja (eller förbruka själv).
Det blir en annan frågeställning när man vill bli så självförsörjande som möjligt. Då ligger fokus istället på att använda så mycket egen el som möjligt. Det är dock oftast inte det mest ekonomiska alternativet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag tänker att man har batterier för att kunna hantera strömavbrott. Det vore ju lite surt att ha solceller på taket och inte kunna använda dem om strömmen går.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Dafro skrev:
mati skrev:
Jag fick 54kWh i december. Det brukar ligga däromkring. Men visst, det får jag på 3-4 timmar en solig dag i juni. En viss skillnad alltså. 8-)
Batterier har ju egentligen ingen direkt koppling till solcellerna om man bara har dem för att spara pengar. Man laddar batterierna på natten och använder eller säljer elen på dagen. Solceller gör varken till eller från i det sammanhanget. Solcellerna ger bara ytterligare ett tillskott gratis el som man kan sälja (eller förbruka själv).
Det blir en annan frågeställning när man vill bli så självförsörjande som möjligt. Då ligger fokus istället på att använda så mycket egen el som möjligt. Det är dock oftast inte det mest ekonomiska alternativet.
Jo jag blir också öutesugen på batterier nu.. Jag tycker man redan förra sommaren såg tendenser att elpriset gick ner runt 12 på dagen och sen högre tidig morgon och sen kväll, detta skulle man vilja utnyttja på ett bra sätt.
Men hur ser lösningarna ut för oss med lite äldre växelriktare, finns de bra lösningen som inte blir snordyra och kräver man bygger om hela ens gamla anläggning.
Jag själv har en SolarEdge vxl idag.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
KKER
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristofer37301

Inlägg av KKER »

Jag har också tittat runt efter batterilösning som komplement till solcellerna men upplever att det är svårt att hitta en leverantör som verkligen kan och förstår potentialen av att använda det i ett system.

Fick offert på ett batteri som skulle laddas från solcellerna, när jag pratade om att kunna ladda det under natten när det är billigt och använda när det är dyrt hade han ingen aning om lösning.
Att bara ladda från solcellerna för att minska inköp på sommaren känns ju som ett dåligt utnyttjande av batteriet, halva året gör det ingen nytta.

Känner någon till företag som kan leverera ett system? Styrningen är ju nästan mer intressant än batteriet om man ska få någon nytta av det.
Model S, SR, Raven 2020 (såld)
Model Y, LR 2023
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, det verkar vara svårt för många att förstå att jag vill kunna styra allt mellan solceller, batterier och elnät. Exakt varför jag vill kunna styra vet jag inte nu men alla möjligheter måste ju finnas på plats när jag vet det.
FC350
elbilist

Inlägg av FC350 »

Jag funderade på bygga ut vår solanläggning när vi köpte elbil, blev rekommenderad batteri och https://www.enequi.com/ istället av vår installatör. Bygger via jobbet en anläggning med batteri och Ferroamp där vi har effektabonnemang, kommer utvärdera den innan jag gör nåt hemma. Förhoppningsvis dröjer det något år innan vi får effektabonnemang som småförbrukare här, den dagen kommer lönsamheten bli än större att använda el smart.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Länk till källan fattas, och eftersom SVT inte har sökfunktion på sin sida så länkar jag här.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... h-material
Peter Andersson

VW kommer ju med en lösning för villaägaren.

Volkswagen: Laddning och energi håller på att bli en kärnverksamhet.

Redan nästa år har Volkswagen för avsikt att ytterligare integrera elbilarna i ID-serien med dubbelriktad laddning i husets energinät och förlitar sig på likströmsteknik. Det senare är särskilt intressant för de många elbilsförare som efter en tidig köparstudie redan äger en solcellsanläggning eller är intresserade av en.

https://www.pv-magazine.de/2021/12/22/v ... geschaeft/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Men hur ser lösningarna ut för oss med lite äldre växelriktare, finns de bra lösningen som inte blir snordyra och kräver man bygger om hela ens gamla anläggning.
Jag själv har en SolarEdge vxl idag.
Jag har SolarEdge själv. Köpt via SveaSolar 2017. De skulle höra av sig efter årsskiftet eftersom de skulle få in nya batterilösningar 2022. Vet inte alls vad det kostar och hur mycket man behöver bygga om. Det får vi se.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vi beställde solceller i december, leverans under april. Det blev Gruppsol till slut. Tog in 5 offerter där 3 var väldigt likvärdiga, en var med batteri (solcellen.nu) och en var mycket dyrare (Ekokraft, beroende på att deras solceller tilverkas i Tyskland, alla andra i Kina). Men Gruppsol kampanjade för att få riktigt många beställningar före årsskiftet så de sänkte priset när vi ringde för att tacka nej till deras offert, så det blev ett väldigt bra pris.

Vi valde bort batterier. Just nu ser jag inte riktigt hur man ska kunna ha nån reell nytta av ett batteri och dessutom planerar vi inte att bo här mer än några få år och på nästa ställe hoppas vi att det finns fler och bättre lösningar med ödrift och bättre priser på lite större batterier.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag man märker verkligen vilket intresse det har blivit för solceller, mina filmer om detta på Youtube har fått väldigt många visningar sedan julhelgen.

Jag följer ju även upp lönsamheten på solcellerna, det har varit ett stort intresse för detta också.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare

Inlägg av TeslaManne »

Har fått upp mina paneler men installationen är ej klar.. 44 paneler.. ska bli ett intressant 2022 o se vad detta kan ge..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag tog hem offerter i somras men efter att ha diskuterat prisnivån på en del forum, bland annat här, kom jag till slutsatsen att det förekommer guldgräveri i branschen och att man skulle vilja se mer konkurrens.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Jag är också intresserad av batterier i kombination med mina solceller.

När prisskillnaden nu över dygnet är väldigt stor borde det också börja bli intressant att fylla på batteriet på natten (mellan ca 00:00 - 05:00) och sälja el (från batteriet) när priset är som högst på dagen. Förutsätter att man har abonnemang med timpris. Antar att man också då får betalt för den el man säljer utifrån pris för aktuell timme?

Exempelvis den 6:e januari var priset som billigast med 80 öre/kWh och som dyrast 280 öre/kWh. (Elområde 3)

Om jag fattat saken rätt så fastställs priset på el på förhand (ett dygn innan) varvid man borde lätt kunna planera när man skall köpa/sälja.

Någon som vet om det funkar rent praktiskt att göra så med ett batteri som är ihopkopplat med solcellssystemt?

Antar att man även får 60 öre skattereduktion på el som man i praktiken tidigare köpt från nätet och sedan säljer tillbaka…

Någon som har koll på läget kring detta?

Borde finnas någon här som räknat närmare på saken med tanke på alla ingenjörer som hänger här ;)
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Fredrik j skrev:
Jag tog hem offerter i somras men efter att ha diskuterat prisnivån på en del forum, bland annat här, kom jag till slutsatsen att det förekommer guldgräveri i branschen och att man skulle vilja se mer konkurrens.
Skulle vara intressant att se en ordentlig kalkyl på en ”normal” anläggning.

De kalkyler jag handskats med har haft en brytpunkt på 10-12år innan det ens skulle vara en krona +.

Men man kanske räknar annorlunda när man investerat. ;)

Men jag hoppas utvecklingen av paneler går i rasande fart, för detta kan vara en viktig faktor för att avlasta elnätet, även då om elen från små solceller så sjukt smutsig och skapar en hel den problem på nätet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

josve skrev:
Jag är också intresserad av batterier i kombination med mina solceller.

När prisskillnaden nu över dygnet är väldigt stor borde det också börja bli intressant att fylla på batteriet på natten (mellan ca 00:00 - 05:00) och sälja el (från batteriet) när priset är som högst på dagen. Förutsätter att man har abonnemang med timpris. Antar att man också då får betalt för den el man säljer utifrån pris för aktuell timme?

Exempelvis den 6:e januari var priset som billigast med 80 öre/kWh och som dyrast 280 öre/kWh. (Elområde 3)

Om jag fattat saken rätt så fastställs priset på el på förhand (ett dygn innan) varvid man borde lätt kunna planera när man skall köpa/sälja.

Någon som vet om det funkar rent praktiskt att göra så med ett batteri som är ihopkopplat med solcellssystemt?

Antar att man även får 60 öre skattereduktion på el som man i praktiken tidigare köpt från nätet och sedan säljer tillbaka…

Någon som har koll på läget kring detta?

Borde finnas någon här som räknat närmare på saken med tanke på alla ingenjörer som hänger här ;)
Ja, det borde vara så som du säger. Elen man säljer är ju inte öronmärkt som solel eller inköpt batteri-el. Man borde således få lika mycket betalt som för elen som enbart kommer från solcellerna.
Jag är lite inne på att skriva min egen mjukvara som optimerar användandet av batteriet utifrån spotpris (som man mycket riktigt vet i förväg), och uppskattad egen förbrukning såsom uppskattad produktion från solpanelerna. Man kan ju t.ex. använda sig av historik förbrukning och produktion i kombination med väderleksrapporten. Jag vet inte hur bra mjukvaran är som man får på köpet när man skaffar batterier. Den kanske kan åstadkomma ungefär samma sak, fast inte riktigt lika optimalt som egenutvecklad mjukvara. Och det är inte lika roligt heller. :mrgreen:
FC350
elbilist

Inlägg av FC350 »

R_Edvinsson skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle vara intressant att se en ordentlig kalkyl på en ”normal” anläggning.

De kalkyler jag handskats med har haft en brytpunkt på 10-12år innan det ens skulle vara en krona +.

Men man kanske räknar annorlunda när man investerat. ;)

Men jag hoppas utvecklingen av paneler går i rasande fart, för detta kan vara en viktig faktor för att avlasta elnätet, även då om elen från små solceller så sjukt smutsig och skapar en hel den problem på nätet.
Absolut räknar man annorlunda på en investering, i alla fall jag. Tittar du på direktavkastningen på investeringen tjänar du pengar direkt. Även om du belånar hela anläggningen så blir det plus år ett.
Skriv svar