Rätt motorval M3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

John i Linkoping

Rätt motorval M3?

Inlägg av John i Linkoping »

Hej, skall köpa en begagnad M3 2021. Lockas mycket av LR efter att ha provat den en gång.
Åker BMW 530 idag och är varnad för att M3 kan upplevas "plastig" och opersonlig?
Vad är din erfarenhet och råd?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Rätt motorval M3?

Inlägg av mikebike »

John i Linkoping skrev:
Hej, skall köpa en begagnad M3 2021. Lockas mycket av LR efter att ha provat den en gång.
Åker BMW 530 idag och är varnad för att M3 kan upplevas "plastig" och opersonlig?
Ja, och avskalad.

Sedan sätter man sig i en BMW och upplever den som ombonad och plottrig. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
C981

Inlägg av C981 »

Hej,

Plastigheten påverkas inte av motorval.. :)

Men absolut, har du en 530 med lite tillval så kommer en Model 3 att kännas mer som en asiatisk eller amerikansk bil än vad du är van med. Jag kör Porsche idag men tycker nog att folk överdriver skillnaderna lite, speciellt sett till framsätena/förarkupén. Det är helt okej material och känsla i den ändå. I vart fall i de nya MIC:arna (ej testat Fremont).

Polestar behåller lite mer den "tyska" känslan du nog är van med - men det kommer med andra trade-offs istället.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Plastigt skulle jag inte säga, däremot spartanskt och möjligen opersonligt eftersom det inte finns något tillval att göra utan alla bilar har exakt samma layout. Personligen tycker jag det är klockrent eftersom jag aldrig uppskattat svulstighet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Titeln säger motorval och på det skulle jag köra på LR. Din nästa fundering gäller plastig och opersonlig och det måste jag hålla med om, körde X5 innan och Tesla var inget val för mig men jag kör inte långresor ofta så då har jag inte så stort behov av laddnätverket. Men om du provkört så borde du ha en känsla. Mn får det man får och kan inte ångra så många val som man kunde ha gjort.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

John i Linkoping skrev:
Jag har ägt min M3LR (Fremont-tillverkad) i 15 månader efter att ha kört BMW i 28 år. Jag upplever inte Model 3 som plastig. Interiören sitter ihop minst lika bra som de BMW jag haft. Lite finare material i en del ytor på BMW och formgivningen av komponenter kan upplevas mer påkostad i BMW. Med det sagt så är verkligen inte Model 3 dålig i fråga om interiören, den är tvärtom rätt bra skulle jag säga. BMW ligger ett snäpp ovanför, men jag tror skillnaderna ofta överdrivs. Det finns gott om bilar med sämre kvalitetskänsla i interiören än Model 3.
Karossen är ett annat kapitel. Panelerna linjer dåligt på många ställen och flera har klagat på lackkvaliteten. Min är blå och den färgen är rätt mörk. Skiftande spaltbredd mellan karosspaneler syns inte så mycket då, jämfört med t ex en vit bil. Jag inte haft lackproblem.
Fjädringen är lite väl stum i låga farter, utan att för den skull vara riktigt bra vid mycket hård kurvtagning. På den punkten är M3LR inte lika bra som mina tidigare BMW, men kommer du från en 5-serie lär du tycka att M3LR är riktigt rapp och fin att köra inspirerat med. Fjädringskomforten kan dock inte mäta sig med 5-serien. Jag tycker dock att det gör klar skillnad att ha lite lägre lufttryck i däcken, både för buller och stötighet. Av det skälet valde jag 18 tums hjul, för jag skulle inte våga köra med lika lågt lufttryck i 20-tummare med lågprofildäck.

Men drivlinan är helt underbar. Jag har dessutom accboosten så den har rejält klipp i alla lägen. Chassit ger väldigt mycket körglädje, så länge man inte försöker köra med "maximum attack" (vilket man väl inte heller bör göra på allmän väg).
Stolar är individuellt, men jag sitter mycket bra i M3LR. Ljudanläggningen är kalas.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias73650

Inlägg av Tobbelibobbe »

Kommer från en billigare och svagare BMW (320d GT) och är väldigt nöjd med LR. Vi var först inne på SR+ men valde LR pga räckvidd men är också väldigt nöjda med prestanda, fyrhjulsdrift och ljudsystem. Om ens referensram är vardagsbilar (även lite effektstarkare) tror jag att LR kommer upplevas (mer än) tillräckligt rapp.

Gällande upplevd kvalitet så var det mitt stora frågetecken i förväg. Paneler, ratt, ja allt man fingrar på känns riktigt bra. Plastdetaljer längre ner i kupén håller inte samma klass och filtmaterialet är heller inte av BMW-mått. Dörrklangen skiljer ljusår, men inte heller det någon dealbreaker.

Kring faktiskt kvalitet så stod vår bil 3,5v på verkstad de första 6 månaderna, varav majoriteten pga fel som fanns vid leverans. Trots det kan vi inte tänka oss något annat än Tesla just nu och det säger väl en del om bilens (och laddnätverkets) egenskaper i övrigt.
Senast redigerad av Tobbelibobbe, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Tobbelibobbe skrev:
Gällande upplevd kvalitet så var det mitt stora frågetecken i förväg. Paneler, ratt, ja allt man fingrar på känns riktigt bra. Plastdetaljer längre ner i kupén håller inte samma klass och filtmaterialet är heller inte av BMW-mått. Dörrklangen skiljer ljusår, men inte heller det någon dealbreaker.
Håller med om att det snålats mer nertill i Teslan jämfört med BMW, lite likt VW.
Jag monterade extra dörrlister och det gjorde att dörrklangen blev mycket bättre i framdörrarna, men bakdörrarna låter fortfarande skramliga. Skramligheten tror jag dock främst beror på att dörrarna är karmlösa. BMW:s karmlösa dörrar har inte heller låtit bra, enligt min erfarenhet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jonte73

Inlägg av Jonte73 »

John i Linkoping skrev:
Jag har kört både BMW och MB innan min 3:a och har då inte saknat något ifrån dem.

Gällande kvalitet så är då inte BMW och MB långt före om än överhuvudtaget alls.
Visst körglädjen i en BMW är svårslagen, men den blir ju begränsad av tiden man får lägga på reparationer.

Kommer aldrig någonsin att köpa varken en BMW eller MB igen.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

Kör nu min andra SR+ sedan juni -20. Kommer från välutrustad Audi A8 som jag sparade ett tag efter jag köpt Teslan. Tänkte att jag skulle tycka mer om A8:an men körde faktiskt inte en meter med den innan jag efter två månader sålde den.
Saknar i princip ingenting förutom kanske soft-close och lite lull-lull som motoriserade gardiner i bakre sidorutor och bakruta samt det större bagageutrymmet. Inte ens BeO-anläggningen saknar jag.
Teslan invändigt upplever jag som mycket luftig och befriande clean. Nätverket ska man inte tala om, visste inte hur bra det är förrän jag köpt Teslan, tur man inte hoppade på någon annan elbil.
Inte ett enda fel eller problem (förutom lite kondens i en backkamera som byttes hemma hos mig av en ranger). Känns definitivt inte alls plastig, nästa bil blir definitivt Tesla!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

2021 års modell känns dessutom snäppet bättre än tidigare när det gäller inredningen tycker jag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

John i Linkoping skrev:
Absolut inte plastig. Inte ett dugg mer plast än en typisk tysk, BMW, Mercedes, etc.

Däremot en mer skandinavisk design (inte så plottrig tysk). Själv tycker jag om designen på interiören (inte exteriören) grymt mycket.

Absolut mycket mer personlig och annorlunda än det mesta där ut. Kul med vågad ny formgivning som vågar sticka ut!

Dock inte Mercedes-gedigt klonk i dörrarna. Så det kan ju vara en nackdel om känslan/ljud vid stängning av dörren är viktigt. Men det sagt så tycker jag 2021 M3 är ett stort lyft mot tidigare M3 (som hade mer ihåligt ljud när man stängde).

Mitt råd? Enkelt; Testkör en och bedöm själv.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
John i Linkoping skrev:
Absolut inte plastig. Inte ett dugg mer plast än en typisk tysk, BMW, Mercedes, etc.

Däremot en mer skandinavisk design (inte så plottrig tysk). Själv tycker jag om designen på interiören (inte exteriören) grymt mycket.

Absolut mycket mer personlig och annorlunda än det mesta där ut. Kul med vågad ny formgivning som vågar sticka ut!

Mitt råd? Enkelt; Testkör en och bedöm själv.
Jag säger väl bara att jag håller med dig om din sista mening….

Klädseln är något mindre plastig än min i X5 men sätena är för korta för bekväm långkörning om man är van vid dynförlängare. Men som sagt provkör.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:

Klädseln är något mindre plastig än min i X5 men sätena är för korta för bekväm långkörning om man är van vid dynförlängare. Men som sagt provkör.
Tyvärr blev sätena klart sämre i nya M3-modeller.

I vår 2019 M3 så var de både längre och skönare. Fantastiskt goa att köra långt med, och bland de bästa. I topp tillsammans med Volvo och Audi som jag också gillar.

På vår 2021 M3 så är de både för korta sittdynor, och mer standard/medel i upplevelse. Inte dåliga, men inte i topp heller (som 2019-bilarna).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:

Tyvärr blev sätena klart sämre i nya M3-modeller.

I vår 2019 M3 så var de både längre och skönare. Fantastiskt goa att köra långt med, och bland de bästa. I topp tillsammans med Volvo och Audi som jag också gillar.

På vår 2021 M3 så är de både för korta sittdynor, och mer standard/medel i upplevelse. Inte dåliga, men inte i topp heller (som 2019-bilarna).
Var en -21 jag avsåg, och kul att vi har samsyn Martinot.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
stigjonas

Inlägg av stigjonas »

John i Linkoping skrev:
Jag kom från en något år gammal välutrustad Audi Q5 TFSI S-Line. Tog leverans på en M3 LR nu i december utan att provkört eller sett insidan av en i verkligheten. Jag tycker bilen levererat vad jag förväntar mig av en bil i 600-tusen kronors klassen. Däremot kanske mitt perspektiv skiljer sig från många andras. Jag kan t.ex. inte säga vad för material som satt i min Audi och jag förstår inte biltestare som om Tesla säger "ratten ser fånig ut" eller Audi Q4 (som jag också tittade på) att "trösklarna ser billiga ut" som det vore en dealbreaker. Jag har inte ännu haft någon passagerare som suttit och pekat på ratten och skrattat och hånats. Kan också säga att i min mindre stad så blev min Q5:a snabbt opersonlig när nån tråkig typ köpte en i exakt samma exteriör. Kan tilläggas också att jag inte har något problem med Tesla-ratten.

Opersonlig kan jag förstå då val av exteriör är begränsat. Det rullar t.ex. många vita Teslor på gatorna. Inuti har du förarprofiler som ställer in säten och backspeglar med mera till dig (tillval på i alla fall en Audi med sån "high-tech"). Finns inte så många fysiska knappar, men skärmen fungerar bra parkerad och röstkommandon fungerar bra under färd. Det jag upplever vid körning är motsatsen till opersonligt. Väghållningen är bra och accelerationen i en Tesla är så trevlig att jag inte behöver tänka så värst mycket när jag t.ex. kommer från en påfart in på trafikerad motorväg. Eller när andra bilar gör det. Stötdämparna och ljud i kupén var jag lite orolig över efter vad jag läst, men jag märker ingen skillnad mot min förra bil. Samma sikten utåt tycker jag är bättre framåt än jag hade tidigare och bakåt är det bättre än jag förväntat mig från de recensioner jag sett.

Sammanfattningsvis, jag tycker inte den är plastig inuti. Jag kan förstå opersonlig i exteriöra utförandet p.g.a. begränsade valmöjligheter. Körkänslan upplever jag inte som opersonlig. Väldigt responsiv och det går snabbt från tanke till handling med Teslan. Tycker också om att det som är "tillval" som springer iväg i Audi och säkert också BMW kommer i standardutförandet. Sist men inte minst, många recensenter, och kanske förståsigpåare, verkar tro de tittar på nåt annat än en bil i 600-tusen kronors klassen. I mitt tycke är 3:an rätt mycket bil för pengarna.

Hoppas det var till hjälp!
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

holden skrev:
Plastigt skulle jag inte säga, däremot spartanskt och möjligen opersonligt eftersom det inte finns något tillval att göra utan alla bilar har exakt samma layout. Personligen tycker jag det är klockrent eftersom jag aldrig uppskattat svulstighet.
Håller helt med. Kommer från att bara ägt BMW-bilar med m-paket. Jag älskar att Teslan är så enkel. Det förenklar också processen att tvätta och rengöra interiörer. Inte massa bus som fastnar runt knappar eller på "småskärmarna". Den gör det den ska och bäst på marknaden. Drivlinan är klockren och kan ha minst lika roligt på vägarna som med en BMW.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

stigjonas skrev:
Jag kan t.ex. inte säga vad för material som satt i min Audi och jag förstår inte biltestare som om Tesla säger "ratten ser fånig ut" eller Audi Q4 (som jag också tittade på) att "trösklarna ser billiga ut" som det vore en dealbreaker. Jag har inte ännu haft någon passagerare som suttit och pekat på ratten och skrattat och hånats.
Inte sällan blir förvånad av hur mycket många bryr sig om vad andra tycker. Jag har ibland fått höra det angående mina egna val och har med tiden insett hur viktigt det där är för andra.
Man bör försöka jobba bort det där. Det blir så mycket enklare.
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

John i Linkoping skrev:
Jag ägde en BMW G30 540i X M-performance med nappaläder, pianolack och all utrustning som gick att lägga till. Super nice, speciellt när det var mörkt ute. Men satan vad allt dammade.. blank billig plast överallt.. 100 knappar som aldrig används.. CD läsare??? Osv
Älskar BMW men bytet till Tesla var oroväckande enkelt. Cleant och stressfritt. Materialvalen i BMW är klart av högre standard men allt klutter omkring får inredningen till att kännas mer plastig. Audi klarar jag inte.. överdesignar allt..
Skriv svar