Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av DanneB »

Jwe skrev:
12000mil på 36 mån = 4000 mil om året.
Kan knappast köras utan mycket snabbladdande.
Försäljarna har läst instruktionsboken och gått kursen:
Batterierna tål inte snabbladdning.
Resultat: de önskar ej återta bilen eller förser leasingen med ett högt pris som kompensation.
Jag har full förståelse för det, de måste överleva.
Jag körde runt 5000mil i tjänsten förra året och laddade troligtvis mer än 90% hemma.
De gånger jag snabbladdade var mer när jag var på längre privata resor.
Tesla Model S 90D
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Dafro »

nek0 skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:

Smaken är som baken. 330e är nog den bil jag varit minst nöjd med av alla de dryga 20 bilar jag ägt. Stod bara ut några månader...

Att köra omkring med 100 hästar och ca 2 mils räckvidd när man till ungefär samma TCO kan få 400 hästar och 35 mils räckvidd är i mina ögon galenskap. Förstår för övrigt de som väljer att inte ens stoppa i sladden...

Att trycka plattan i mattan och forcera en iskall fossilmotor upp i högvarv direkt känns också som galenskap, det går emot allt jag personligen lärt mig om att ta hand om sin bil.

Phevs fyller en funktion i att få över folk till eldrift, men mer än så är det inte. Faktiskt osäker vad jag skulle välja om jag tvingades välja mellan fossil och hybrid idag, verkligen pest eller kolera.
Måste ha varit förra generationen du hade då? Blev så pass sugen på erbjudandet så åkte ner och lånade en bil nu över dagen. Kom 4.5-5 mil på batteri, sen tog en trött bensinmotor över som drog 0.7 på ”motorväg” med 18” vinterdäck. Inga fantastiska siffror men väl enligt förväntan.

Tog in en offert på 3 år, 1500 mil. La till M-Sport, 19”, elstolar, hifi och svart metallic (sjukt tråkiga färger på trean nu).

4600kr inkl försäkring efter miljöbonus, 360kr i årlig skatt. Vinterdäck ingick i en kampanj BMW kör med nu.

Har svårt att tro att vi når upp till 1500 mil per år med en andrabil men TCO på 5000kr i månaden inkl bränsle är riktigt bra. Perfekt för att ta sig till jobbet och affärer i närområdet.

Är personligen inte så förtjust i hybrider men vilken fyrhjulsdriven bil med dragkrok i klassen skulle vara bättre för samma pris?
Min bil kör aldrig slut på batteriet. Har alltid samma kraft från motor. 7,7sec till 100 räcker för mig.
Nu blev jag lite nyfiken på vad du har för laddhybrid du har där du har samma kraft från motorn hela tiden, och håller med dig om att 7.7s räcker gott.
Jag byty bla från X5 45e för att jag bara nyttjade ca 110 hk på n bil på 2.7 ton och hade en rak 6a på när,are 300 hk som Rex men mycket var känsla och vilja att köra på el. Att det kommer bli billigare är jag inte så säker på då jag nu vet hur billig BMW blev att ha.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4214
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av nek0 »

Dafro skrev:
nek0 skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:

Smaken är som baken. 330e är nog den bil jag varit minst nöjd med av alla de dryga 20 bilar jag ägt. Stod bara ut några månader...

Att köra omkring med 100 hästar och ca 2 mils räckvidd när man till ungefär samma TCO kan få 400 hästar och 35 mils räckvidd är i mina ögon galenskap. Förstår för övrigt de som väljer att inte ens stoppa i sladden...

Att trycka plattan i mattan och forcera en iskall fossilmotor upp i högvarv direkt känns också som galenskap, det går emot allt jag personligen lärt mig om att ta hand om sin bil.

Phevs fyller en funktion i att få över folk till eldrift, men mer än så är det inte. Faktiskt osäker vad jag skulle välja om jag tvingades välja mellan fossil och hybrid idag, verkligen pest eller kolera.
Måste ha varit förra generationen du hade då? Blev så pass sugen på erbjudandet så åkte ner och lånade en bil nu över dagen. Kom 4.5-5 mil på batteri, sen tog en trött bensinmotor över som drog 0.7 på ”motorväg” med 18” vinterdäck. Inga fantastiska siffror men väl enligt förväntan.

Tog in en offert på 3 år, 1500 mil. La till M-Sport, 19”, elstolar, hifi och svart metallic (sjukt tråkiga färger på trean nu).

4600kr inkl försäkring efter miljöbonus, 360kr i årlig skatt. Vinterdäck ingick i en kampanj BMW kör med nu.

Har svårt att tro att vi når upp till 1500 mil per år med en andrabil men TCO på 5000kr i månaden inkl bränsle är riktigt bra. Perfekt för att ta sig till jobbet och affärer i närområdet.

Är personligen inte så förtjust i hybrider men vilken fyrhjulsdriven bil med dragkrok i klassen skulle vara bättre för samma pris?
Min bil kör aldrig slut på batteriet. Har alltid samma kraft från motor. 7,7sec till 100 räcker för mig.
Nu blev jag lite nyfiken på vad du har för laddhybrid du har där du har samma kraft från motorn hela tiden, och håller med dig om att 7.7s räcker gott.
Jag byty bla från X5 45e för att jag bara nyttjade ca 110 hk på n bil på 2.7 ton och hade en rak 6a på när,are 300 hk som Rex men mycket var känsla och vilja att köra på el. Att det kommer bli billigare är jag inte så säker på då jag nu vet hur billig BMW blev att ha.
Jag kör en Seat Leon st pluginhybrid. För mig er en bil något man behöver ha och inte något som ska höja min status. Vad är det för märke skiter jag i bara jag får det jag vill ha för de pengarna jag vill slänga på bilen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14638
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av taliz »

tor-ake skrev:
Den här tråden ringde i fake-news klockan för mig (ingenjör) men jag kollade upp lite fakta kring just GLE och dess motoralternativ, samt förbrukningen inrapporterad av ägare på spritmonitor.de, och bilarna med stora v6 och v8 bensinmotorer har samma förbrukning som hybridens lilla 4:a vid ren autobahnkörning.

Det beror sannolikt på att den lilla 4:an är på bara knappt två liters cylindervolym men ger över 200hk, alltså hög grad av överladdning. Verkningsgraden om man kör en bensinmotor på högt laddtryck är dålig, det gör att en motor med större cylindervolym paradoxalt nog kan få högre verkningsgrad.

Om snubben skulle bry sig om bränsleförbrukningen skulle han hålla igen på gasen så att den lilla bensinfyran kunde gå på atmosfärtryck, säg att han håller 130km/h istället för 170km/h, då blir rollerna ombytta och den lilla motorn får mycket högre verkningsgrad. Påverkan på restiden lär inte vara signifikant, men det är ju så klart tråkigt och jobbigt att ligga och köra "långsamt".
GLE PHEV finns ju med bensin eller diesel.
Fattar inte varför man skulle välja bensinaren om man pressar på autobahn, då borde dieseln vara betydligt mer effektiv.
Att sen byta den mot V8 är ju extremt huvudlöst om det nu är bränsleförbrukningen man vill få ner. Återigen borde diesel vara effektivare.

Förövrigt så är det inte en fråga om, bara när. Jag är övertygad om att det sker snabbare än de flesta tror.
När Tesla får upp volymen i Berlin kommer det börja hända grejer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Legato skrev:

Smaken är som baken. 330e är nog den bil jag varit minst nöjd med av alla de dryga 20 bilar jag ägt. Stod bara ut några månader...

Att köra omkring med 100 hästar och ca 2 mils räckvidd när man till ungefär samma TCO kan få 400 hästar och 35 mils räckvidd är i mina ögon galenskap. Förstår för övrigt de som väljer att inte ens stoppa i sladden...

Att trycka plattan i mattan och forcera en iskall fossilmotor upp i högvarv direkt känns också som galenskap, det går emot allt jag personligen lärt mig om att ta hand om sin bil.

Phevs fyller en funktion i att få över folk till eldrift, men mer än så är det inte. Faktiskt osäker vad jag skulle välja om jag tvingades välja mellan fossil och hybrid idag, verkligen pest eller kolera.
Måste ha varit förra generationen du hade då? Blev så pass sugen på erbjudandet så åkte ner och lånade en bil nu över dagen. Kom 4.5-5 mil på batteri, sen tog en trött bensinmotor över som drog 0.7 på ”motorväg” med 18” vinterdäck. Inga fantastiska siffror men väl enligt förväntan.

Tog in en offert på 3 år, 1500 mil. La till M-Sport, 19”, elstolar, hifi och svart metallic (sjukt tråkiga färger på trean nu).

4600kr inkl försäkring efter miljöbonus, 360kr i årlig skatt. Vinterdäck ingick i en kampanj BMW kör med nu.

Har svårt att tro att vi når upp till 1500 mil per år med en andrabil men TCO på 5000kr i månaden inkl bränsle är riktigt bra. Perfekt för att ta sig till jobbet och affärer i närområdet.

Är personligen inte så förtjust i hybrider men vilken fyrhjulsdriven bil med dragkrok i klassen skulle vara bättre för samma pris?
Ja det var förra generationen. Bättre räckvidd i den nya, men är väl ungefär lika trött?

5000:- i månaden tycker jag är riktigt dyrt för vad man får. Verkar lite märkligt att behöva dragkrok även på andrabilen men visst, de kraven reducerar utbudet men annars finns det ju en lång rad elbilar för bra mycket mindre än 5k i månaden. Bilar som i mina ögon är långt mycket trevligare att köra.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:

Smaken är som baken. 330e är nog den bil jag varit minst nöjd med av alla de dryga 20 bilar jag ägt. Stod bara ut några månader...

Att köra omkring med 100 hästar och ca 2 mils räckvidd när man till ungefär samma TCO kan få 400 hästar och 35 mils räckvidd är i mina ögon galenskap. Förstår för övrigt de som väljer att inte ens stoppa i sladden...

Att trycka plattan i mattan och forcera en iskall fossilmotor upp i högvarv direkt känns också som galenskap, det går emot allt jag personligen lärt mig om att ta hand om sin bil.

Phevs fyller en funktion i att få över folk till eldrift, men mer än så är det inte. Faktiskt osäker vad jag skulle välja om jag tvingades välja mellan fossil och hybrid idag, verkligen pest eller kolera.
Måste ha varit förra generationen du hade då? Blev så pass sugen på erbjudandet så åkte ner och lånade en bil nu över dagen. Kom 4.5-5 mil på batteri, sen tog en trött bensinmotor över som drog 0.7 på ”motorväg” med 18” vinterdäck. Inga fantastiska siffror men väl enligt förväntan.

Tog in en offert på 3 år, 1500 mil. La till M-Sport, 19”, elstolar, hifi och svart metallic (sjukt tråkiga färger på trean nu).

4600kr inkl försäkring efter miljöbonus, 360kr i årlig skatt. Vinterdäck ingick i en kampanj BMW kör med nu.

Har svårt att tro att vi når upp till 1500 mil per år med en andrabil men TCO på 5000kr i månaden inkl bränsle är riktigt bra. Perfekt för att ta sig till jobbet och affärer i närområdet.

Är personligen inte så förtjust i hybrider men vilken fyrhjulsdriven bil med dragkrok i klassen skulle vara bättre för samma pris?
Ja det var förra generationen. Bättre räckvidd i den nya, men är väl ungefär lika trött?

5000:- i månaden tycker jag är riktigt dyrt för vad man får. Verkar lite märkligt att behöva dragkrok även på andrabilen men visst, de kraven reducerar utbudet men annars finns det ju en lång rad elbilar för bra mycket mindre än 5k i månaden. Bilar som i mina ögon är långt mycket trevligare att köra.
Körde den i elläge och definitivt tillräckligt pigg för att ta sig till jobbet, köar ju ändå 3/4 av sträckan. I normalläget så har den väl ca 250hp vilket är fullt tillräckligt för en bruksbil som kör korta sträckor.

Tanken är väl att ha drag på denna (1500kg) och slippa krav på drag eller iaf låg dragvikt på den andra bilen. Öppnar upp möjligheten till en roligare bil.

Men vi får se, är själv inte helt såld på konceptet även om hybrid som andrabil har seglat upp som alternativ.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1169
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av holden »

Det som säljer bilen till mig (M3LR) är bekvämligheten att i vardagligt bruk aldrig behöva åka och tanka samt den beroendeframkallande prestandan som ingen normal fossilbil kommer i närheten av. Att tyskarna generellt skulle välja bort dessa fördelar pga lokalpatriotism eller marginalkostnadsberäkningar tror jag inte ett ögonblick på.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:

Nu blev jag lite nyfiken på vad du har för laddhybrid du har där du har samma kraft från motorn hela tiden, och håller med dig om att 7.7s räcker gott.
Jag byty bla från X5 45e för att jag bara nyttjade ca 110 hk på n bil på 2.7 ton och hade en rak 6a på när,are 300 hk som Rex men mycket var känsla och vilja att köra på el. Att det kommer bli billigare är jag inte så säker på då jag nu vet hur billig BMW blev att ha.
Det beror väl på vilket körläge man har valt? Man blir väl aldrig av med kraften från elmotorn? Dvs bensinmotorn håller väl SOC över 0% hela tiden?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4214
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
Dafro skrev:

Nu blev jag lite nyfiken på vad du har för laddhybrid du har där du har samma kraft från motorn hela tiden, och håller med dig om att 7.7s räcker gott.
Jag byty bla från X5 45e för att jag bara nyttjade ca 110 hk på n bil på 2.7 ton och hade en rak 6a på när,are 300 hk som Rex men mycket var känsla och vilja att köra på el. Att det kommer bli billigare är jag inte så säker på då jag nu vet hur billig BMW blev att ha.
Det beror väl på vilket körläge man har valt? Man blir väl aldrig av med kraften från elmotorn? Dvs bensinmotorn håller väl SOC över 0% hela tiden?
Nej på min bil kan man inte stänga av elmotorn och bensinmotor ser till att det alltid finns el i batteriet.
Bilen startar alltid med elmotor och går så så länge det finns el i batteriet eller tills man väljer sport läge. Värmen får man från värmepumpen som går på el.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11888
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
tor-ake skrev:
Den här tråden ringde i fake-news klockan för mig (ingenjör) men jag kollade upp lite fakta kring just GLE och dess motoralternativ, samt förbrukningen inrapporterad av ägare på spritmonitor.de, och bilarna med stora v6 och v8 bensinmotorer har samma förbrukning som hybridens lilla 4:a vid ren autobahnkörning.

Det beror sannolikt på att den lilla 4:an är på bara knappt två liters cylindervolym men ger över 200hk, alltså hög grad av överladdning. Verkningsgraden om man kör en bensinmotor på högt laddtryck är dålig, det gör att en motor med större cylindervolym paradoxalt nog kan få högre verkningsgrad.

Om snubben skulle bry sig om bränsleförbrukningen skulle han hålla igen på gasen så att den lilla bensinfyran kunde gå på atmosfärtryck, säg att han håller 130km/h istället för 170km/h, då blir rollerna ombytta och den lilla motorn får mycket högre verkningsgrad. Påverkan på restiden lär inte vara signifikant, men det är ju så klart tråkigt och jobbigt att ligga och köra "långsamt".
GLE PHEV finns ju med bensin eller diesel.
Fattar inte varför man skulle välja bensinaren om man pressar på autobahn, då borde dieseln vara betydligt mer effektiv.
Att sen byta den mot V8 är ju extremt huvudlöst om det nu är bränsleförbrukningen man vill få ner. Återigen borde diesel vara effektivare.

Förövrigt så är det inte en fråga om, bara när. Jag är övertygad om att det sker snabbare än de flesta tror.
När Tesla får upp volymen i Berlin kommer det börja hända grejer.
diesel är ju inte vidare kul, så det förstår jag att han väljer bort. Det roliga är ju att GLE med V8 kostar lika mycket i inköp och drar lika mycket som en GLE bensinhybrid, sdå är ju valet enkelt. Mycket roligare med V8.
Ja, vi får se hur fort omställningen sker, tyvärr långsammare än nödvändigt när de motarbetar med batteri- och restvärdesargument. Då hjälper det inte att Tesla producerar Model 3 i Berlin, det är helt sekundärt för många tyskar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
diesel är ju inte vidare kul, så det förstår jag att han väljer bort. Det roliga är ju att GLE med V8 kostar lika mycket i inköp och drar lika mycket som en GLE bensinhybrid, sdå är ju valet enkelt. Mycket roligare med V8.
Ja, vi får se hur fort omställningen sker, tyvärr långsammare än nödvändigt när de motarbetar med batteri- och restvärdesargument. Då hjälper det inte att Tesla producerar Model 3 i Berlin, det är helt sekundärt för många tyskar.
Fast nu ljuger du. Kolla på spritmonitor.de och jämför de olika motoralternativen så ser du en betydligt mer rättvisande bild som baserar sig på ett större urval än din kompis.

Tyskar utmålas som nån slags väsensskild art som bara måste åka "premium" och köra i 200+ km/h till vardags. Visst finns det såna gubbar såklart men om du faktiskt åker ner till Tyskland så ser du att den stora massan inte kör prestigevagnar med stor motor och faktiskt nöjer sig med ~150 km/h även när det är fri fart.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11888
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
diesel är ju inte vidare kul, så det förstår jag att han väljer bort. Det roliga är ju att GLE med V8 kostar lika mycket i inköp och drar lika mycket som en GLE bensinhybrid, sdå är ju valet enkelt. Mycket roligare med V8.
Ja, vi får se hur fort omställningen sker, tyvärr långsammare än nödvändigt när de motarbetar med batteri- och restvärdesargument. Då hjälper det inte att Tesla producerar Model 3 i Berlin, det är helt sekundärt för många tyskar.
Fast nu ljuger du. Kolla på spritmonitor.de och jämför de olika motoralternativen så ser du en betydligt mer rättvisande bild som baserar sig på ett större urval än din kompis.

Tyskar utmålas som nån slags väsensskild art som bara måste åka "premium" och köra i 200+ km/h till vardags. Visst finns det såna gubbar såklart men om du faktiskt åker ner till Tyskland så ser du att den stora massan inte kör prestigevagnar med stor motor och faktiskt nöjer sig med ~150 km/h även när det är fri fart.
Jag kan inte ljuga eftersom jag inte har erfarenhet av de båda modellerna, jag återger bara vad han berättade för mig. Och det är ju inte påhittat, har svårt att tänka mig att han ljuger för mig bara för att han inte har nåt bättre för sig.
Självklart har inte alla tyskar premiumbilar och kört fort, men det är ändå en relativt stor grupp eftersom Tyskland har ganska många människor och en stor del har en hyfsad inkomst.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
diesel är ju inte vidare kul, så det förstår jag att han väljer bort. Det roliga är ju att GLE med V8 kostar lika mycket i inköp och drar lika mycket som en GLE bensinhybrid, sdå är ju valet enkelt. Mycket roligare med V8.
Ja, vi får se hur fort omställningen sker, tyvärr långsammare än nödvändigt när de motarbetar med batteri- och restvärdesargument. Då hjälper det inte att Tesla producerar Model 3 i Berlin, det är helt sekundärt för många tyskar.
Fast nu ljuger du. Kolla på spritmonitor.de och jämför de olika motoralternativen så ser du en betydligt mer rättvisande bild som baserar sig på ett större urval än din kompis.

Tyskar utmålas som nån slags väsensskild art som bara måste åka "premium" och köra i 200+ km/h till vardags. Visst finns det såna gubbar såklart men om du faktiskt åker ner till Tyskland så ser du att den stora massan inte kör prestigevagnar med stor motor och faktiskt nöjer sig med ~150 km/h även när det är fri fart.
Fast något är det ju med Tyskland och deras bilkultur som gör att det hela tiden åker långt och mycket. Iallafall om man skall tro BMW och när det valde att ha anpassad service på varje servicepunkt. tändstift,olja,bromsvätska,fordonskontroll osv hade alla mil anpassad intervall för hur bilarna körs i Tyskland. Frustration för oss i Sverige som då kanske fick göra 2-3 servicebesök per år för att vårat körsätt inte passade in i tänket.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
diesel är ju inte vidare kul, så det förstår jag att han väljer bort. Det roliga är ju att GLE med V8 kostar lika mycket i inköp och drar lika mycket som en GLE bensinhybrid, sdå är ju valet enkelt. Mycket roligare med V8.
Ja, vi får se hur fort omställningen sker, tyvärr långsammare än nödvändigt när de motarbetar med batteri- och restvärdesargument. Då hjälper det inte att Tesla producerar Model 3 i Berlin, det är helt sekundärt för många tyskar.
Fast nu ljuger du. Kolla på spritmonitor.de och jämför de olika motoralternativen så ser du en betydligt mer rättvisande bild som baserar sig på ett större urval än din kompis.

Tyskar utmålas som nån slags väsensskild art som bara måste åka "premium" och köra i 200+ km/h till vardags. Visst finns det såna gubbar såklart men om du faktiskt åker ner till Tyskland så ser du att den stora massan inte kör prestigevagnar med stor motor och faktiskt nöjer sig med ~150 km/h även när det är fri fart.
Fast något är det ju med Tyskland och deras bilkultur som gör att det hela tiden åker långt och mycket. Iallafall om man skall tro BMW och när det valde att ha anpassad service på varje servicepunkt. tändstift,olja,bromsvätska,fordonskontroll osv hade alla mil anpassad intervall för hur bilarna körs i Tyskland. Frustration för oss i Sverige som då kanske fick göra 2-3 servicebesök per år för att vårat körsätt inte passade in i tänket.
Åker de hela tiden lång och mycket? Enligt vem?

Tyska passagerarbilar har rullat under 1500 mil per år i snitt sen åtminstone 90-talet. De ligger aningen över det svenska snittet men det skiljer inte mycket alls.
In general, average annual mileage for a German passenger car was 13,500 km in 2002, about 5 % less than in 1993 (14,200 km per car).
Citat från: https://www.diw.de/de/diw_01.c.450146.d ... leage.html


Bild från: https://pdf.sciencedirectassets.com/308 ... ype=client
germany.png
Fredrik j
Inlägg: 11082
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Fredrik j »

Det räcker ju att besöka tyskland bara lite kort för att se att tyskarna använder sina bilar på ett något annorlunda sätt. Man kör fortare tack vare Autobahn. Naturligtvis inte hela tiden
Något annat som särskiljer tyskarna är deras motstånd mot elektronisk betalning och därtill registrering vad man sysslar med. Antar att även det är något som behöver förändras innan snabbladdning blir allmänt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev:
Något annat som särskiljer tyskarna är deras motstånd mot elektronisk betalning och därtill registrering vad man sysslar med. Antar att även det är något som behöver förändras innan snabbladdning blir allmänt.
När jag var i Tyskland i somras kunde all betalning göras med kreditkort, förutom två gamla parkeringsautomater, som bara tog kontanter. Jag hade med mig en bunt Eurosedlar, som jag försökte bli av med, men i och med att kortbetalning var det normala så hade jag en hel del Euro med mig hem.
All laddning, förutom två tillfällen på SuC, gjordes på tyska operatörer laddstationer, vilket fungerade hur smidigt som helst, betydligt bättre än i Sverige. Den laddinfrastruktur som inte är Tesla var klart bättre i Tyskland än i Sverige.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7270
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev:
När jag var i Tyskland i somras kunde all betalning göras med kreditkort, förutom två gamla parkeringsautomater, som bara tog kontanter. Jag hade med mig en bunt Eurosedlar, som jag försökte bli av med, men i och med att kortbetalning var det normala så hade jag en hel del Euro med mig hem.
All laddning, förutom två tillfällen på SuC, gjordes på tyska operatörer laddstationer, vilket fungerade hur smidigt som helst, betydligt bättre än i Sverige.
Jag var i Berlin i oktober (Teslas Gigafest Brandenburg) och då var det fortfarande "cash is king" på i stort sett alla ställen jag besökte som matställen, biljettkassor, mindre butiker etc.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Niklas Z skrev:
När jag var i Tyskland i somras kunde all betalning göras med kreditkort, förutom två gamla parkeringsautomater, som bara tog kontanter. Jag hade med mig en bunt Eurosedlar, som jag försökte bli av med, men i och med att kortbetalning var det normala så hade jag en hel del Euro med mig hem.
All laddning, förutom två tillfällen på SuC, gjordes på tyska operatörer laddstationer, vilket fungerade hur smidigt som helst, betydligt bättre än i Sverige.
Jag var i Berlin i oktober (Teslas Gigafest Brandenburg) och då var det fortfarande "cash is king" på i stort sett alla ställen jag besökte som matställen, biljettkassor, mindre butiker etc.

/fth
Märkligt. Jag var inte Berlin i somras, men väl i Potsdam strax söder om Berlin, men även i många andra delar av Tyskland. Åkte en runda till Aachen, Frankfurt, Regensburg, Würzburg, Dresden, Potsdam, Rostock, samt stannade i många småstäder. Överallt kunde jag betala med kort, i restauranger, hotell, affärer, covid-teststationer m m.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 11082
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev:
Fredrik j skrev:
Något annat som särskiljer tyskarna är deras motstånd mot elektronisk betalning och därtill registrering vad man sysslar med. Antar att även det är något som behöver förändras innan snabbladdning blir allmänt.
När jag var i Tyskland i somras kunde all betalning göras med kreditkort, förutom två gamla parkeringsautomater, som bara tog kontanter. Jag hade med mig en bunt Eurosedlar, som jag försökte bli av med, men i och med att kortbetalning var det normala så hade jag en hel del Euro med mig hem.
All laddning, förutom två tillfällen på SuC, gjordes på tyska operatörer laddstationer, vilket fungerade hur smidigt som helst, betydligt bättre än i Sverige.
Ja dom har blivit betydligt öppnar mot kortbetalning. Det var inte så många år sedan man behövde kontanter överallt i tyskland.
Risken som svensk är att man invaggas i tryggheten att kort alltid fungerar lite som du berättar.
Om dom har problem med sin terminal kan det vara så att dom berättar det först när du ska betala. Man utgår antagligen från att alla använder kort som ett komplement till kontanter. Inte som ersättning för.
Hade som tur var kontanter den sena kvällen när vi hade tankat och stationen tillfälligt inte tog kort.


Jag akutreparerade bilen på en relativt stor Opelåterförsäljare längs autobahn strax norr om munchen sommaren 2017. Där tog man endast kontanter. Eller troligtvis mer vanligt, faktura
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11888
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av HelectriC »

Niklas Z skrev:
fth skrev:
Niklas Z skrev:
När jag var i Tyskland i somras kunde all betalning göras med kreditkort, förutom två gamla parkeringsautomater, som bara tog kontanter. Jag hade med mig en bunt Eurosedlar, som jag försökte bli av med, men i och med att kortbetalning var det normala så hade jag en hel del Euro med mig hem.
All laddning, förutom två tillfällen på SuC, gjordes på tyska operatörer laddstationer, vilket fungerade hur smidigt som helst, betydligt bättre än i Sverige.
Jag var i Berlin i oktober (Teslas Gigafest Brandenburg) och då var det fortfarande "cash is king" på i stort sett alla ställen jag besökte som matställen, biljettkassor, mindre butiker etc.

/fth
Märkligt. Jag var inte Berlin i somras, men väl i Potsdam strax söder om Berlin, men även i många andra delar av Tyskland. Åkte en runda till Aachen, Frankfurt, Regensburg, Würzburg, Dresden, Potsdam, Rostock, samt stannade i många småstäder. Överallt kunde jag betala med kort, i restauranger, hotell, affärer, covid-teststationer m m.
du KAN betala med kort ja, men en stor del av den tyska befolkningen gör det inte iaf. Jag minns så väl när Tyskland införde att man måste registrera sig på restauranger för smittspårning. McDonalds hade inte tid med manuella listor utan löste det helt enkelt genom att ta bort kontantbetalning (eftersom man då kan spåra genom kortbetalningen om det skulle uppkomma smitta efteråt). Jag stod i kö och mannen framför mig beställde en kaffe. När han skulle betala och fick veta att bara kort gäller, så tackade han för sig och gick. Det var oaktuellt att använda kort.
I Österrike dit vi brukar åka på skidsemester kan vi inte betala med kort på hotellet, jag måste alltid harva med att nästan tömma bankomaten utanför genom flera uttag för att få tillräckligt med kontanter för att betala boendet. Skitjobbigt, men så är det helt enkelt.
Det är lätt att tro att Tyskland är ungefär likadant som Sverige, men det är det inte, på så många sätt. Jag har studerat, bott och arbetat i Tyskland, så jag har hyfsad koll. Det är också stora regionala skillnader mellan öst/väst/nord/syd hur man ser på saker och ting.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av 12man »

Elbilsnyleveransandelen (bev) har ökat från 6.7% 2020 till 13,6% 2021, helår
Antal bev från 194k till 356k +83,3%
Tesla från 16694 till 39714 st + 137,9%

Data från kba.de
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Jordad »

12man skrev:
Elbilsnyleveransandelen (bev) har ökat från 6.7% 2020 till 13,6% 2021, helår
Antal bev från 194k till 356k +83,3%
Tesla från 16694 till 39714 st + 137,9%

Data från kba.de
Ja elbilsmärken som Polestar, Smart och Tesla växer snabbast i Tyskland.
20220105_140432.jpg
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av Niklas Z »

HelectriC skrev:
du KAN betala med kort ja, men en stor del av den tyska befolkningen gör det inte iaf. Jag minns så väl när Tyskland införde att man måste registrera sig på restauranger för smittspårning. McDonalds hade inte tid med manuella listor utan löste det helt enkelt genom att ta bort kontantbetalning (eftersom man då kan spåra genom kortbetalningen om det skulle uppkomma smitta efteråt). Jag stod i kö och mannen framför mig beställde en kaffe. När han skulle betala och fick veta att bara kort gäller, så tackade han för sig och gick. Det var oaktuellt att använda kort.
I Österrike dit vi brukar åka på skidsemester kan vi inte betala med kort på hotellet, jag måste alltid harva med att nästan tömma bankomaten utanför genom flera uttag för att få tillräckligt med kontanter för att betala boendet. Skitjobbigt, men så är det helt enkelt.
Det är lätt att tro att Tyskland är ungefär likadant som Sverige, men det är det inte, på så många sätt. Jag har studerat, bott och arbetat i Tyskland, så jag har hyfsad koll. Det är också stora regionala skillnader mellan öst/väst/nord/syd hur man ser på saker och ting.
Resan tog mig genom nio olika Bundesländer, så det var en ganska stor del av Tyskland jag besökte i somras. Jag har också, pga arbete, vistats mycket i Tyskland sen 1990-talet, så helt utan inblick i landet är jag inte. Det jag upplevde i somras var en tydlig kontrast mot vad jag sett tidigare. Min bild har också varit att i Tyskland är det kontant betalning som gäller och att kreditkort kan användas i undantagsfall. Det värsta jag gjort när det kommer till kontanter var då jag 2003 skulle köpa en bil i Tyskland och hade med mig nästan 30000 Euro kontant.
Inför sommarens resa hade jag försett mig med kontanter, men jag blev alltså glatt överraskad över skillnaden mot tidigare år.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
12man skrev:
Elbilsnyleveransandelen (bev) har ökat från 6.7% 2020 till 13,6% 2021, helår
Antal bev från 194k till 356k +83,3%
Tesla från 16694 till 39714 st + 137,9%

Data från kba.de
Ja elbilsmärken som Polestar, Smart och Tesla växer snabbast i Tyskland.
20220105_140432.jpg
Det ligger helt klart ett ”tapp” där även för Tesla, bara att det inte syns pga tillväxt från låga nivåer.

Det intressanta är hur mycket Tesla har tappat jämfört med ett teoretiskt scenario där Covid inte hade existerat.

De väletablerade tillverkarna rör sig vanligtvis enstaka procent upp och ner, och även om Tesla tar marknadsandelar så är andelen bilar inte så pass hög så den tar tappen i anspråk.

Man gör det väldigt enkelt för sig om man bara tittar på siffrorna utan att ta hänsyn till situationen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11888
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland

Inlägg av HelectriC »

Niklas Z skrev:
HelectriC skrev:
du KAN betala med kort ja, men en stor del av den tyska befolkningen gör det inte iaf. Jag minns så väl när Tyskland införde att man måste registrera sig på restauranger för smittspårning. McDonalds hade inte tid med manuella listor utan löste det helt enkelt genom att ta bort kontantbetalning (eftersom man då kan spåra genom kortbetalningen om det skulle uppkomma smitta efteråt). Jag stod i kö och mannen framför mig beställde en kaffe. När han skulle betala och fick veta att bara kort gäller, så tackade han för sig och gick. Det var oaktuellt att använda kort.
I Österrike dit vi brukar åka på skidsemester kan vi inte betala med kort på hotellet, jag måste alltid harva med att nästan tömma bankomaten utanför genom flera uttag för att få tillräckligt med kontanter för att betala boendet. Skitjobbigt, men så är det helt enkelt.
Det är lätt att tro att Tyskland är ungefär likadant som Sverige, men det är det inte, på så många sätt. Jag har studerat, bott och arbetat i Tyskland, så jag har hyfsad koll. Det är också stora regionala skillnader mellan öst/väst/nord/syd hur man ser på saker och ting.
Resan tog mig genom nio olika Bundesländer, så det var en ganska stor del av Tyskland jag besökte i somras. Jag har också, pga arbete, vistats mycket i Tyskland sen 1990-talet, så helt utan inblick i landet är jag inte. Det jag upplevde i somras var en tydlig kontrast mot vad jag sett tidigare. Min bild har också varit att i Tyskland är det kontant betalning som gäller och att kreditkort kan användas i undantagsfall. Det värsta jag gjort när det kommer till kontanter var då jag 2003 skulle köpa en bil i Tyskland och hade med mig nästan 30000 Euro kontant.
Inför sommarens resa hade jag försett mig med kontanter, men jag blev alltså glatt överraskad över skillnaden mot tidigare år.
fast det är en skillnad mellan att du KAN betala med kort och hur många som faktiskt gör det. Du gjorde det kanske, men min uppfattning är att många tyskar inte gör det. Pandemin och kontaktlösa betalningsmedel har säkert fått över fler på kort, men min erfarenhet är att många fortsätter med kontanter även nu. Kanske det finns någon statistik på ökningen av kreditkort?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar