Jepp. En kollega till mig köpte nu en Toyota Rav4 phev. En ren elbil "vågade" han inte köpa, och hybriden ska enligt säljaren klara 7,5 verkliga mil. Jag har pratat mig hes om att han inte ska tro en sekund på detta. Men men, han köpte den ändå. Vi får se om han blir nöjd då. Måste vara en jobbig känsla när bensinmotorn hostar igång efter 4-5 mil.martinot skrev:Detta är en orsak till att jag föredrar antingen rena elbilar eller rena bensin/dieselbilar.HelectriC skrev:Jag hade ett intressant samtal med en affärspartner i Tyskland. Han kör idag en Merca GLE hybrid sen ca 6mån och var i början väldigt positiv. Den gick nästan 100km på el under sommaren och i alla fall 60km om vintern. Men, när han ska köra långt, som då blir på autobahn, så räcker ju självklart inte batteriet så länge och den lilla fyrcylindern måste jobba hårt för att hålla autobahntempo (han kör väl 160-180kmh där det går). Detta leder till en förbrukning som ligger över 1,2liter/mil bensin om man räknar in batteridriften de första km
Hybrider blir det sämsta från två världar, istället för de bästa (som vissa tänker sig innan de köper).
Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland?
Moderator: Redaktion
Re: Har elbilen verkligen förmågan att slå igenom i Tyskland
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
På vilken modell har de minskat typical till 165? Knappast nån Model S väl?Jwe skrev:HejMWall skrev:Hur mycket degraderades din bil?Jwe skrev:MWall skrev:4000 mil är 11 mil om dagen i snitt.Jwe skrev:12000mil på 36 mån = 4000 mil om året.
Kan knappast köras utan mycket snabbladdande.
Försäljarna har läst instruktionsboken och gått kursen:
Batterierna tål inte snabbladdning.
Resultat: de önskar ej återta bilen eller förser leasingen med ett högt pris som kompensation.
Jag har full förståelse för det, de måste överleva.
Ja, med vad vi nu vet om batterierna så är det en helt annan belastning på dem om resandet sker så (underförstått med långsamladdning) eller om det är 7 långresor t.o.r sydspanien som de 4000 milen fördelas på.
Det senare alternativet liknar mer hur jag själv körde 8000 mil första året i Tesla s
Min har tappat mindre än 5% på drygt 3 år och 10 tusen mil.
Hur har du räknat ut det?
Min laddar nu max till drygt 39 mil, ursprungligen 42. Enl typical.
Det ger en degradering på mindre än 8%
MEN:
Samtidigt har beräkninsgrunden för typical ändrats från att förr varit 190 till att numera vara ca 165…………….varför??
Min tolkning: man dribblar bort en del av degradationen.
Räknar man på detta blir i stället degradationen 20%
Skall man vara snäll har nog algoritmen för motorerna ändrats något så en viss effektivitetsökning och därmed besparing har nog skett. Men ej så mycket. Och det påverkar ju inte själva batteriet.
Den stora smällen är laddhastigheten som minskat till 60%.
Jag har inte räknat alls. Det är enligt TeslaFi-loggningen.
Jag fick 145 kW på SuC på annandagen i minus 10. Så jag klagar inte.
Kan du förklara för mig som kör en ladd hybrid vad är det som är så dålig med en ladd hybrid?martinot skrev:Detta är en orsak till att jag föredrar antingen rena elbilar eller rena bensin/dieselbilar.HelectriC skrev:Jag hade ett intressant samtal med en affärspartner i Tyskland. Han kör idag en Merca GLE hybrid sen ca 6mån och var i början väldigt positiv. Den gick nästan 100km på el under sommaren och i alla fall 60km om vintern. Men, när han ska köra långt, som då blir på autobahn, så räcker ju självklart inte batteriet så länge och den lilla fyrcylindern måste jobba hårt för att hålla autobahntempo (han kör väl 160-180kmh där det går). Detta leder till en förbrukning som ligger över 1,2liter/mil bensin om man räknar in batteridriften de första km
Hybrider blir det sämsta från två världar, istället för de bästa (som vissa tänker sig innan de köper).
Men eftersom jag känner honom så vet jag att han har testat Tesla, men inte gillar den avskalade interiören och vill ha en bil med högre upplevd kvalitetskänsla. Det får man nog acceptera och inte tro att alla vill köra Tesla.LarsL skrev:Det är dumt (som tyskar säger ofta) att utan orsak välja bort ett fungerande alternativ. Påminner om mig och smartatelefoner där jag inte tyckte de fungerade förrän jag gick med på att köpa en IPhone. Att säga att elbilar är så eller så utan att utvärdera en Tesla är inte riktigt rätt helt enkelt.HelectriC skrev:Tesla är helt uteslutet för honom och många andra tyskar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är bara nåt som folk gillar att säga. Jag har väldigt lite erfarenhet av pluginhybrider. Lånade hem en BMW 330e för en herrans massa år sen och den var då minst lika trevlig som min dåvarande 330d. Elmotorn fyllde liksom i vridmomentdipparna och bilen kändes piggare pga det.nek0 skrev:Kan du förklara för mig som kör en ladd hybrid vad är det som är så dålig med en ladd hybrid?martinot skrev:Detta är en orsak till att jag föredrar antingen rena elbilar eller rena bensin/dieselbilar.HelectriC skrev:Jag hade ett intressant samtal med en affärspartner i Tyskland. Han kör idag en Merca GLE hybrid sen ca 6mån och var i början väldigt positiv. Den gick nästan 100km på el under sommaren och i alla fall 60km om vintern. Men, när han ska köra långt, som då blir på autobahn, så räcker ju självklart inte batteriet så länge och den lilla fyrcylindern måste jobba hårt för att hålla autobahntempo (han kör väl 160-180kmh där det går). Detta leder till en förbrukning som ligger över 1,2liter/mil bensin om man räknar in batteridriften de första km
Nej men då går man ju ta nackdelarna hos konkurrenterna också.HelectriC skrev:Men eftersom jag känner honom så vet jag att han har testat Tesla, men inte gillar den avskalade interiören och vill ha en bil med högre upplevd kvalitetskänsla. Det får man nog acceptera och inte tro att alla vill köra Tesla.LarsL skrev:Det är dumt (som tyskar säger ofta) att utan orsak välja bort ett fungerande alternativ. Påminner om mig och smartatelefoner där jag inte tyckte de fungerade förrän jag gick med på att köpa en IPhone. Att säga att elbilar är så eller så utan att utvärdera en Tesla är inte riktigt rätt helt enkelt.HelectriC skrev:Tesla är helt uteslutet för honom och många andra tyskar.

Jag måste kommentera att denna tråd fick en intressant och oväntad riktning som jag inte räknat med. Min poäng var att ta upp det faktum att handlare i Tyskland gör elbilar oattraktiva genom att prisa sig ut och samtidigt erbjuder liknande alternativ med bensin/diesel som framstår som bättre köp. Om detta är medvetet för att behålla serviceintäkter på fossil eller pga att de faktiskt är rädda för att ta emot äldre batterier vet jag inte, men det är alltså ett faktum att så är fallet. Sen kan man diskutera varför inte alla gillar Tesla och att det är bättre för miljön att köra 100kmh istället för 180, men det är liksom en annan fråga.
Model 3-24/Polestar 3-24
Smaken är som baken. 330e är nog den bil jag varit minst nöjd med av alla de dryga 20 bilar jag ägt. Stod bara ut några månader...MWall skrev:Är bara nåt som folk gillar att säga. Jag har väldigt lite erfarenhet av pluginhybrider. Lånade hem en BMW 330e för en herrans massa år sen och den var då minst lika trevlig som min dåvarande 330d. Elmotorn fyllde liksom i vridmomentdipparna och bilen kändes piggare pga det.nek0 skrev:Kan du förklara för mig som kör en ladd hybrid vad är det som är så dålig med en ladd hybrid?martinot skrev:Detta är en orsak till att jag föredrar antingen rena elbilar eller rena bensin/dieselbilar.HelectriC skrev:Jag hade ett intressant samtal med en affärspartner i Tyskland. Han kör idag en Merca GLE hybrid sen ca 6mån och var i början väldigt positiv. Den gick nästan 100km på el under sommaren och i alla fall 60km om vintern. Men, när han ska köra långt, som då blir på autobahn, så räcker ju självklart inte batteriet så länge och den lilla fyrcylindern måste jobba hårt för att hålla autobahntempo (han kör väl 160-180kmh där det går). Detta leder till en förbrukning som ligger över 1,2liter/mil bensin om man räknar in batteridriften de första km
Att köra omkring med 100 hästar och ca 2 mils räckvidd när man till ungefär samma TCO kan få 400 hästar och 35 mils räckvidd är i mina ögon galenskap. Förstår för övrigt de som väljer att inte ens stoppa i sladden...
Att trycka plattan i mattan och forcera en iskall fossilmotor upp i högvarv direkt känns också som galenskap, det går emot allt jag personligen lärt mig om att ta hand om sin bil.
Phevs fyller en funktion i att få över folk till eldrift, men mer än så är det inte. Faktiskt osäker vad jag skulle välja om jag tvingades välja mellan fossil och hybrid idag, verkligen pest eller kolera.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
MWall skrev:Nej men då går man ju ta nackdelarna hos konkurrenterna också.HelectriC skrev:Men eftersom jag känner honom så vet jag att han har testat Tesla, men inte gillar den avskalade interiören och vill ha en bil med högre upplevd kvalitetskänsla. Det får man nog acceptera och inte tro att alla vill köra Tesla.LarsL skrev:Det är dumt (som tyskar säger ofta) att utan orsak välja bort ett fungerande alternativ. Påminner om mig och smartatelefoner där jag inte tyckte de fungerade förrän jag gick med på att köpa en IPhone. Att säga att elbilar är så eller så utan att utvärdera en Tesla är inte riktigt rätt helt enkelt.HelectriC skrev:Tesla är helt uteslutet för honom och många andra tyskar.
en Merca bensin-V8 låter inte helt fel. Hade gärna haft en sån om den inte var så sjukt dyr i Norge

Model 3-24/Polestar 3-24
Jag hade den bara ett dygn. Var tidig höst har jag för mig. Kan ha varit 2016. Hade aldrig kört en ren elbil vid tillfället så möjligt att jag hade resonerat annorlunda nu och jag körde den med elmotorn som hjälpmotor. Försökte inte köra på ren el.Legato skrev:Smaken är som baken. 330e är nog den bil jag varit minst nöjd med av alla de dryga 20 bilar jag ägt. Stod bara ut några månader...MWall skrev:Är bara nåt som folk gillar att säga. Jag har väldigt lite erfarenhet av pluginhybrider. Lånade hem en BMW 330e för en herrans massa år sen och den var då minst lika trevlig som min dåvarande 330d. Elmotorn fyllde liksom i vridmomentdipparna och bilen kändes piggare pga det.nek0 skrev:Kan du förklara för mig som kör en ladd hybrid vad är det som är så dålig med en ladd hybrid?martinot skrev:Detta är en orsak till att jag föredrar antingen rena elbilar eller rena bensin/dieselbilar.HelectriC skrev:Jag hade ett intressant samtal med en affärspartner i Tyskland. Han kör idag en Merca GLE hybrid sen ca 6mån och var i början väldigt positiv. Den gick nästan 100km på el under sommaren och i alla fall 60km om vintern. Men, när han ska köra långt, som då blir på autobahn, så räcker ju självklart inte batteriet så länge och den lilla fyrcylindern måste jobba hårt för att hålla autobahntempo (han kör väl 160-180kmh där det går). Detta leder till en förbrukning som ligger över 1,2liter/mil bensin om man räknar in batteridriften de första km
Att köra omkring med 100 hästar och ca 2 mils räckvidd när man till ungefär samma TCO kan få 400 hästar och 35 mils räckvidd är i mina ögon galenskap. Förstår för övrigt de som väljer att inte ens stoppa i sladden...
Att trycka plattan i mattan och forcera en iskall fossilmotor upp i högvarv direkt känns också som galenskap, det går emot allt jag personligen lärt mig om att ta hand om sin bil.
Phevs fyller en funktion i att få över folk till eldrift, men mer än så är det inte. Faktiskt osäker vad jag skulle välja om jag tvingades välja mellan fossil och hybrid idag, verkligen pest eller kolera.
Dock, jag tycker verkligen fossilbilar är hemskt sega när de tappar flåset vid låga varv. Tror nog en hybrid kan hjälpa till där.
Jag skulle kunna köpa en sån imorgon. Men jag vill inte.HelectriC skrev:MWall skrev:Nej men då går man ju ta nackdelarna hos konkurrenterna också.HelectriC skrev:Men eftersom jag känner honom så vet jag att han har testat Tesla, men inte gillar den avskalade interiören och vill ha en bil med högre upplevd kvalitetskänsla. Det får man nog acceptera och inte tro att alla vill köra Tesla.LarsL skrev:Det är dumt (som tyskar säger ofta) att utan orsak välja bort ett fungerande alternativ. Påminner om mig och smartatelefoner där jag inte tyckte de fungerade förrän jag gick med på att köpa en IPhone. Att säga att elbilar är så eller så utan att utvärdera en Tesla är inte riktigt rätt helt enkelt.HelectriC skrev:Tesla är helt uteslutet för honom och många andra tyskar.
en Merca bensin-V8 låter inte helt fel. Hade gärna haft en sån om den inte var så sjukt dyr i Norge
Det skulle jag också, men jag är för snål.
Model 3-24/Polestar 3-24
Ja dels det. Men jag lockas faktiskt inte av fossila bilar längre. En sån med V8 kommer ändå kännas jätteseg till vardags i jämförelse med Teslan eftersom toppeffekten är lite svårare att få ur eftersom man måste varva rätt rejält. Visst den dagen jag sitter på Autobahn så vore det väl roligt men det är ju 3-4 dagar av 365. Resten av tiden får man dras med kallstarter, växlingar, oljebyten, hopplös gasrespons... Samt vetskapen om att det kostar 30 spänn milen bara i bränsle. Och så vore det verkligen ett steg i fel riktning. Har jag kört elbil i snart 5 år så ska jag väl inte gå tillbaka nu?HelectriC skrev:Det skulle jag också, men jag är för snål.
Måste ha varit förra generationen du hade då? Blev så pass sugen på erbjudandet så åkte ner och lånade en bil nu över dagen. Kom 4.5-5 mil på batteri, sen tog en trött bensinmotor över som drog 0.7 på ”motorväg” med 18” vinterdäck. Inga fantastiska siffror men väl enligt förväntan.Legato skrev:
Smaken är som baken. 330e är nog den bil jag varit minst nöjd med av alla de dryga 20 bilar jag ägt. Stod bara ut några månader...
Tog in en offert på 3 år, 1500 mil. La till M-Sport, 19”, elstolar, hifi och svart metallic (sjukt tråkiga färger på trean nu).
4600kr inkl försäkring efter miljöbonus, 360kr i årlig skatt. Vinterdäck ingick i en kampanj BMW kör med nu.
Har svårt att tro att vi når upp till 1500 mil per år med en andrabil men TCO på 5000kr i månaden inkl bränsle är riktigt bra. Perfekt för att ta sig till jobbet och affärer i närområdet.
Är personligen inte så förtjust i hybrider men vilken fyrhjulsdriven bil med dragkrok i klassen skulle vara bättre för samma pris?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Nej, det är ju en del tydliga finansiella nackdelar med bensin och V8 i synnerhet. Jag kör ju huvudsakligen elbil för att det är så oerhört mycket billigare.MWall skrev:Ja dels det. Men jag lockas faktiskt inte av fossila bilar längre. En sån med V8 kommer ändå kännas jätteseg till vardags i jämförelse med Teslan eftersom toppeffekten är lite svårare att få ur eftersom man måste varva rätt rejält. Visst den dagen jag sitter på Autobahn så vore det väl roligt men det är ju 3-4 dagar av 365. Resten av tiden får man dras med kallstarter, växlingar, oljebyten, hopplös gasrespons... Samt vetskapen om att det kostar 30 spänn milen bara i bränsle. Och så vore det verkligen ett steg i fel riktning. Har jag kört elbil i snart 5 år så ska jag väl inte gå tillbaka nu?HelectriC skrev:Det skulle jag också, men jag är för snål.
Model 3-24/Polestar 3-24
dd88 skrev:Måste ha varit förra generationen du hade då? Blev så pass sugen på erbjudandet så åkte ner och lånade en bil nu över dagen. Kom 4.5-5 mil på batteri, sen tog en trött bensinmotor över som drog 0.7 på ”motorväg” med 18” vinterdäck. Inga fantastiska siffror men väl enligt förväntan.Legato skrev:
Smaken är som baken. 330e är nog den bil jag varit minst nöjd med av alla de dryga 20 bilar jag ägt. Stod bara ut några månader...
Tog in en offert på 3 år, 1500 mil. La till M-Sport, 19”, elstolar, hifi och svart metallic (sjukt tråkiga färger på trean nu).
4600kr inkl försäkring efter miljöbonus, 360kr i årlig skatt. Vinterdäck ingick i en kampanj BMW kör med nu.
Har svårt att tro att vi når upp till 1500 mil per år med en andrabil men TCO på 5000kr i månaden inkl bränsle är riktigt bra. Perfekt för att ta sig till jobbet och affärer i närområdet.
Är personligen inte så förtjust i hybrider men vilken fyrhjulsdriven bil med dragkrok i klassen skulle vara bättre för samma pris?
Får man inte en Id.4 GTX för den summan?
Inte kollat om det finns några erbjudanden men runt 7000kr + försäkring på VWs hemsida.
Min bil kör aldrig slut på batteriet. Har alltid samma kraft från motor. 7,7sec till 100 räcker för mig.dd88 skrev:Måste ha varit förra generationen du hade då? Blev så pass sugen på erbjudandet så åkte ner och lånade en bil nu över dagen. Kom 4.5-5 mil på batteri, sen tog en trött bensinmotor över som drog 0.7 på ”motorväg” med 18” vinterdäck. Inga fantastiska siffror men väl enligt förväntan.Legato skrev:
Finns från 4295:-/mån men då är det kontantinsats på 30 papp.dd88 skrev:Inte kollat om det finns några erbjudanden men runt 7000kr + försäkring på VWs hemsida.
Men 5495:-/mån finns. Dock bara 1000 mil per år. Skulle nog hellre ta BMW:n ärligt talat.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... g/95556896
Jag tror inte 330e kör slut på batteriet heller.nek0 skrev:Min bil kör aldrig slut på batteriet. Har alltid samma kraft från motor. 7,7sec till 100 räcker för mig.dd88 skrev:Måste ha varit förra generationen du hade då? Blev så pass sugen på erbjudandet så åkte ner och lånade en bil nu över dagen. Kom 4.5-5 mil på batteri, sen tog en trött bensinmotor över som drog 0.7 på ”motorväg” med 18” vinterdäck. Inga fantastiska siffror men väl enligt förväntan.Legato skrev:
Men då blir den inte tröttare när den visar 1%. Jag märker inget iallafall på min.MWall skrev:Jag tror inte 330e kör slut på batteriet heller.nek0 skrev:Min bil kör aldrig slut på batteriet. Har alltid samma kraft från motor. 7,7sec till 100 räcker för mig.dd88 skrev:Måste ha varit förra generationen du hade då? Blev så pass sugen på erbjudandet så åkte ner och lånade en bil nu över dagen. Kom 4.5-5 mil på batteri, sen tog en trött bensinmotor över som drog 0.7 på ”motorväg” med 18” vinterdäck. Inga fantastiska siffror men väl enligt förväntan.Legato skrev:
5500kr, sen 500kr extra för 500 mil (brukar stämma rätt bra). Försäkring, drag och vinterdäck, iaf en tusing till, så 7000kr+MWall skrev:Finns från 4295:-/mån men då är det kontantinsats på 30 papp.dd88 skrev:Inte kollat om det finns några erbjudanden men runt 7000kr + försäkring på VWs hemsida.
Men 5495:-/mån finns. Dock bara 1000 mil per år. Skulle nog hellre ta BMW:n ärligt talat.
Då hade EV6 lockat mer.
Jag ser inte det där erbjudandet på 330e på blocket. Finns det nånstans eller är det förhandlat av dig?dd88 skrev:5500kr, sen 500kr extra för 500 mil (brukar stämma rätt bra). Försäkring, drag och vinterdäck, iaf en tusing till, så 7000kr+MWall skrev:Finns från 4295:-/mån men då är det kontantinsats på 30 papp.dd88 skrev:Inte kollat om det finns några erbjudanden men runt 7000kr + försäkring på VWs hemsida.
Då hade EV6 lockat mer.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Håller med känns som att åka ånglok när man vant sig vid Shinkansen. Kanske charmigt med en kort åktur en söndag med trevligt väder allt annat går bort.MWall skrev:Ja dels det. Men jag lockas faktiskt inte av fossila bilar längre. En sån med V8 kommer ändå kännas jätteseg till vardags i jämförelse med Teslan eftersom toppeffekten är lite svårare att få ur eftersom man måste varva rätt rejält. Visst den dagen jag sitter på Autobahn så vore det väl roligt men det är ju 3-4 dagar av 365. Resten av tiden får man dras med kallstarter, växlingar, oljebyten, hopplös gasrespons... Samt vetskapen om att det kostar 30 spänn milen bara i bränsle. Och så vore det verkligen ett steg i fel riktning. Har jag kört elbil i snart 5 år så ska jag väl inte gå tillbaka nu?HelectriC skrev:Det skulle jag också, men jag är för snål.
Kört både Bentley (Titanic) och Ferrari (överdesignad traktor) efter bytet till Teslas och dom kändes så jäkla primitiva (lätt mer än det gick framåt).
Mmmm älskar rena och snabba elfordon med hög verkningsgrad <3
Fick erbjudandet från min säljare på Bilia, sen förhandlade ner ytterligare. 18% på bilen (inkl utrustning) och sen miljöbonus på det.MWall skrev:Jag ser inte det där erbjudandet på 330e på blocket. Finns det nånstans eller är det förhandlat av dig?dd88 skrev:5500kr, sen 500kr extra för 500 mil (brukar stämma rätt bra). Försäkring, drag och vinterdäck, iaf en tusing till, så 7000kr+MWall skrev:Finns från 4295:-/mån men då är det kontantinsats på 30 papp.dd88 skrev:Inte kollat om det finns några erbjudanden men runt 7000kr + försäkring på VWs hemsida.
Då hade EV6 lockat mer.
Har tills på fredag att bestämma oss.